Rušení školních osnov vyšlo na miliardy korun, jejich plánovaná obnova vysaje z eráru podobnou sumu. Mnoho úředníků a učitelů má všeho po krk. Hovoří o jednom z nejpromyšlenějších tunelů v polistopadové éře.
Z článku Marka Přibila v Týden.cz vybíráme:
Ale jak je možné, že rušení osnov vyšlo na miliardy? "Reforma, to nebylo jen následné vytváření školních vzdělávacích programů. Bylo třeba ji něčím podpořit - různými projekty, které by bez ní nikdy obhájit nešlo. Mám na mysli Internet do škol, budování školských portálů, tisíce studií, vytváření soustav kvalifikací, individuální projekty národní, k tomu připočtěte státní maturity a jednotné učňovské zkoušky," popisuje Krejčí s tím, že "na všem rejžovaly hlavně firmy, jež předražené projekty realizovaly, zatímco učitelé dřeli zadarmo".
Přečtěte si: Děti: bezbranná kořist českého školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
16 komentářů:
Plný souhlas.
Nebylo by tomu tak, kdyby lidé na MŠMT rozuměli této změně, kterou spoluprojektovali, kdyby byla jasná cílová změna a k ní i příslušná strategie.
Předtím, samozřejmě i společenský dialog, o který se pokouší ministr Fiala a EDuin až dnes. Indikátorem, pochopení by totiž bylo podpůrné vytváření podmínek, které by umožnily vnitřní kvalitativní posun, změnu hodnot a uzdravení klimatu na školách. Vše šlo opačným směrem, jako ve vydýchané čekárně u psychitra.
Ale možná ani tato zkušenost není stále čitelná pro ty, kteří si myslí, že státní vzdělávání lze kvalitativně povýšit dalšími vnucenými dokumenty, certifikáty a formalitami. Nikdy se podle nich nedá zrealizovat výuka se zralejším přístupem k dětem a ve svém pracovně-sociálním dopadu jdou ve skutečnosti proti zájmům a právům dítěte. Změna vzdělávání je o vnitřní změně lidí a o změně přístupu k učitelské profesionalitě.
Takhle je z toho dnes jen břečka žvástů, obrovská společenská demotivace a proinvestované miliardy.
Vzhůru do EU!
Mirek
"Ale jak je možné, že rušení osnov vyšlo na miliardy? "
Je todlencto možný? No možný to je.
Peníze neutekly jen k firmám. Pěkné milióny utíkají i na školách.
On totiž ma každé škole funuje koordinátor ŠVP, který s odpuštěním dělá ... za 1 000 až 2000 Kč měsíčně. A hádejte, kdo ho dělá? Na většině základek ředitel. Proč taky ne. Je to pěkný přivýdělek k příplatku za vedení.
Jo je to tak. 4 000 základek krát 2000 Kč měsíčně krát 12 měsíců krát 5 let = skoro půl miliardy v tahu za nic.
Ovšem hovořit o dětech, jako bezbranné kořisti našeho školství, je trošku mimo mísu. Kdo stál před třicetihlavou třídou (často mluvím o třicetihlavé sani), která je v plné ráži např. v hudební výchově, ví o čem mluvím. Bezbrannou kořistí našeho školství se bohužel stávají učitelé.
Plus koordinace kdeceho dalsiho. Ruznych projektu se navymysli habadej. Rizeni skoly se deleguje na zastupce a ten se zaplati z penez, na ktere reditel uz dosahne. Pokud se rovnou oba nerozdeli v akceptovatelnem pomeru. Vyplatnice unikaji akorat tak z uradu vlady.
Sedych
"hovořit o dětech, jako bezbranné kořisti našeho školství"
Je to tak - děti jsou bezbranné pouze z hlediska rozdělování financí ve školství. Jinak - učitel je oběť chování dětí. I kdyby zvýšili mzdy, je to jen chabá náhrada za zničené nervy a vyčerpání.
Ale i nekázeň je důsledek "reforem". Nad dětmi musí být sladký bič, a na dnešní rozmazlence a lenochy dvojnásob. Pokud ministerstvo zrušilo povinné penzum látky v osnovách a nechalo jen "hedvábné rámečky", nikdo se nemůže divit dnešním výsledkům.
"Na většině základek ředitel. Proč taky ne. Je to pěkný přivýdělek k příplatku za vedení." a "skoro půl miliardy v tahu za nic"?! - 100 milionů při 80 miliardách ročně je jeden a čtvrt promile. Vzhledem k tomu, že ředitel je odpovědný za školu a ČŠI jde po formálních náležitostech ŠVPO jako slepice po flusu, tak mu to snad ani nezávidím.
"ČŠI jde po formálních náležitostech ŠVPO jako slepice po flusu"
Ale kulové. Na skoro 10 % škol vůbec v termínu nevládli dát ŠVP solidně dohromady a ředitelé koordinátoří ŠVP furt sedí na svých židlích.
Co se panu Přibylovi povedlo je titulek (velmi zaujme), pokud lze Týden považovat za časopis alespoň hraničně bulvární. Jinak tato upoutávka na nové číslo moc povedená není. Když chce teď někdo psát o školství, měl by se podívat na nový dokument "Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020": Bílá kniha (2001)je stále základním východiskem a žádná obnova osnov se neplánuje. Prezentace kurikulární reformy jako "rušení školních osnov" je diletantská. Že se reforma minula účinkem? Jak kde - příkladů změn k lepšímu (díky učitelům) by se našla spousta.
Ovšem bylo by dobré vědět, kam, jak a proč se peníze z rozpočtu MŠMT rozkutálely a proč se víc nedostalo na ty, kteří mají být "nositeli změn".
"ČŠI jde po formálních náležitostech ŠVP jako slepice po flusu."
Vrcholně trefné přirovnání! Před pár měsíci dvě inspektorské kury s námi DVĚ HODINY podrobně rozebíraly formální nedostatky ŠVP.
U zřizovatele chyběl telefon. Obsah s odkazem na stránky byl příliš stručný, protože neobsahoval odkazy na osnovy jednotlivých předmětů. V některých kapitolách nebyli zvlášť rozlišováni žáci se zdravotním postižením a zvlášť se zdravotním zdravotním znevýhodněním (obzvláště významné to bylo v ŠVP pro školní družinu). V autoevaluačních cancech jsme měli příliš obecné formulace...
Celé dvě hodiny do nás hustili jednu konkrétní "závadnou" větičku za druhou. A jako vrchol našeho zvěrstva - výtisk nebyl vlastnoručně podepsán ředitelem! Fuj! Hanba!
Na naši námitku, že jde o pouhé formální prkotiny, které kvalitu vzdělávání nijak neovlivní jsme byli vypeskováni: "To je sice pravda, ale přece dobře víte, že to tam MUSÍ BÝT." Tož tak, prostě musí.
Ano, samozřejmě jsme ty nesmysly ve dvojici spolu s ředitelem do ŠVP namastili, protože byly bod po bodu kontrolovány při následné inspekci. Dva zabité víkendy opravováním nesmyslných hnid. "Tak vidíte, že to jde", byli jsme pochváleni. Jde. Akorát si s hrůzou uvědomuji, že učitelé ten nový "zázračně vylepšený" ŠVP vlastně dosud ani neviděli, takže nebožáci ani netuší, že teď už učí mnohem lépe než loni...
Na adresu úrovně inspekce nemá cenu cokoliv přidávat - všichni znají smutný fakt, že kdo nezvládá učit, jde pracovat na inspekci! Hlavně aby byla třídnice proškrtaná ve správném směru.
27. ledna 2013 16:37, 27. ledna 2013 16:39 - souhlas. On ten náš pan tělocvikář rozumí naprosto všemu, konkrétně "nejlépe" ovládá chemii a fyziku. To víte - korunka ke korunce. Takový milý, skrytý, hrabivý pán to je.
Problém je, že pan Krejčí je dlouhá léta znám jako typický reprezentant "protějšího pangejtu".
Jasně, že tu máme spoustu hlasatelů "změn pro změny", některé jen jurodivé, ale jinak poctivé, jiné zase vykuky, kteří se na páchání libovolných změn chtějí "napást".
Pan Krejčí ovšem (dlužno mu přiznat že otevřeně a dlouhodobě) hlásá představy, že nejlepší je neměnit nic, že na memorovacích osnovách z dob socialismu, ne-li první republiky a Rakousko-Uherska není nic špatného, že nejlepší bylo, když jednotné pomůcky vydávalo jedno socialistické SPN, atd. atd.
Efektivní cesta v tomto případě vede ne prostředkem, ale úplně jinudy. Ale to je na delší povídání, než se hodí do diskusního příspěvku pod článkem.
Kdo vlastně Krejčího vyrazil?
Informace v článku nejsou nic ve srovnání se současnou tvorbou testů a standardů. Vyházené peníze,nejlépe kamarádům a členům rodiny.
Bezkonkurnčně největší tunel je ale zmíněná národní soustava kvalifikací.
Dokonce se připravuje nový úřad - Národní úřad pro kvalifikace, který má přkrýt tento tunel.
Okomentovat