Na stránkách nově zahájené půlroční kampaně Česko mluví o vzdělávání včera odstartovala série debat, které v třítýdenních cyklech chtějí shrnout názory na některé otázky spojené se vzděláváním. Cyklus debat je jen jednou z linek kampaně a začíná ve středu 23. ledna diskusí o technickém a učňovském vzdělávání.
V dalších týdnech se bude debatovat například o možném rušení víceletých gymnázií, o tom, jak učinit z učitelství žádanou a respektovanou profesi, nebo o tom, co se dnes děti naučí ve škole a co mimo ni. Kromě této linky debat na stránkách www.ceskomluvi.cz najdete i diskusi o tom, co by měl umět absolvent základní školy, či simulaci vzdělávání budoucnosti.
Hlavní linka debat bude v třítýdenních cyklech – každý druhý týden nové téma – řešit postupně osm tematických okruhů souvisejících se vzdělávací politikou. Každé z nich obsahuje několik detailnějších otázek.
Seznam všech témat a podtémat si můžete přečíst ZDE.
Téma 1, 23. 1. – 13. 2.: Co lze udělat pro větší přitažlivost technických oborů? A je to vůbec třeba?
Podotázky:
- Má veřejné vzdělání zajišťovat pracovníky pro firmy? Je to jeho úloha?
- V jaké podobě by bylo možné zavést polytechnickou výchovu do základních a středních škol? Proč vymizely dílny, pozemky, vaření?
- Víme, proč máme nedostatek kvalifikovaných řemeslníků a technické inteligence?
- Jak by se měly změnit učební obory, aby přestaly být „poslední volbou“?
- Miloš Rathouský, expert Svazu průmyslu a dopravy
- Jakub Švec, lektor osobnostně sociální výchovy sdružení Projekt Odyssea
4 komentářů:
Proč se o tom má stále jenom mluvit. Vždyť odborné vzdělávání tady vždy fungovalo od základních škol, přes střední, střední odborné až po vysoké a university. Jenom se to nějak úředními zásahy odtrhlo od praxe. Slovo učeň je nahrazeno pojemem žák. Slovo žák se i na středních školách v médiích nesprávně nahrazuje pojemem student (i když podle Šk.Zák. je pouze pro osoby studující na vysokých školách nabo vyšších odborných školách).
Vyučení jsou degradováni nepřekočitelnou mezí nejvyšší platové třídy ze zákona o platech, kde i sebepitomnější maturant má vyšší platovou třídu, atd...
Žáci nemají žádnou praxi (nebo jen v některých živých oborech - stravovací a ubytovací služby apod.). Nikdo nechce pracovat rukama. Dřív se jezdilo na chmel, na brambory, na různé brigády. Atd. Snad diskuze a "mluvení" najde argumenty pro úředníky, aby změnili směrenice pro vzdělávání.
Slova, slova, slova. Neměli by jít účstníci diskuse Česko mluví ... raději učit, než neustále mlátit prázdnou slámu.
Jo, nebo by měli jít na chmel, že?
"nebo by měli jít na chmel...?"
Na chmel se jezdilo mimo jiné utužovat kolektiv a přivonět k fyzické práci, což obojí by dnes pro mládež nebylo k zahození.
Okomentovat