Příspěvek demonstruje použití systému počítačové algebry Derive při výuce matematiky na druhém stupni základní školy. Teoretická část příspěvku se zabývá analýzou využití algebraického software na základní škole při výuce. Vyčleňuje učivo vhodné pro výuku s podporou počítačového programu, stanovuje cíle a použité vyučovací metody. Praktická část udává typové příklady vhodné pro práci s programem. V těchto příkladech je zaznamenán režim programu Derive, tipy do výuky pro učitele a časté chyby žáků při práci s programem Derive.
Teoretická část
Úvod
Popis softwaru Derive
Analýza využití algebraického software na základní škole při výuce
Učivo tematického okruhu Číslo a proměnná (vhodné pro 6. ročník)
- dělitelnost přirozených čísel – prvočíslo, číslo složené, násobek, dělitel, nejmenší společný násobek, největší společný dělitel, kritéria dělitelnosti,
- desetinná čísla [4].
Předpokládané cíle výuky
Kognitivní – žáci:- s využitím výpočetní techniky si osvojí základní početní operace, pořadí početních operací, řešení lineárních rovnic, soustav lineárních rovnic a základní vztahy funkcí,
- s využitím výpočetní techniky a programu Derive pochopí základní vztahy mezi číselnými obory, naučí se řešit základní matematické operace a sestrojovat funkce a s využitím těchto znalostí analyzovat vztahy a vlastnosti v matematice,
- naučí se porovnávat výsledky své práce s výsledky programu, s kalkulačkou, matematicko-fyzikálními tabulkami.
- respektují odlišné postupy zadání a výpočtu,
- jsou si vědomi výhod spolupráce s ostatními spolužáky.
- prezentují nahlas a srozumitelně svou práci zhodnotí své dovednosti a znalosti v dané problematice.
- respektují potřebu klidu při práci,
- dováží reálně posoudit své dovednosti a znalosti.
Vyučovací metody
Vymezení pomůcek
Počítač s připojením na internet, interaktivní tabule nebo datový projektor, program Derive, připravené soubory na síťovém disku školy se zadáním, sešit na poznámky, kalkulačkaPraktická část
Následující příklady rozděleny do jednotlivých ročníků a komentáře k nim vycházejí z konkrétních praktických zkušeností z výuky.Každý příklad obsahuje následující body:
- učivo z tematického okruhu Číslo a proměnná v 6. ročníku základní školy,
- tipy do výuky pro učitele,
- režim programu Derive,
- chyby žáků při práci s programem,
- další možné rozšíření v uvedeném učivu.
Využití algebraického software v 6. ročníku ZŠ
Desetinná čísla
Tipy do výuky pro učitele:
- žáci se zpočátku učí pracovat s numerickou klávesnicí, je nutná tolerance pomalejšího tempa výuky,
- žáci se orientují ve výsledku zapsaného desetinným číslem, je třeba používat pro výpočet v programu tlačítko Aproximovat,
- při dělení desetinných čísel lze nastavit režim na libovolný počet desetinných čísel Možnosti – Nastavení režimu, lze tak ukázat možnosti a přesnost programu v porovnání s kapesními kalkulačkami, pro žáky je tato nabídka velmi efektní, uvědomují si, že by desetinné číslo s takto dlouhým desetinným rozvojem nikdy nespočítali,
- doporučuji využití programu v tomto učivu pro ovládnutí jeho funkcí a jako kontrolní mechanizmus žáků pro ověření svých správných výpočtů.
Režim programu Derive:
Chyby žáků při práci s programem:
- program má jako desetinný oddělovač tečku, na toto nutno žáky opakovaně upozorňovat (vysvětlit jim rozdíl mezi evropským způsobem zápisu desetinných čísel a americkým způsobem zápisu desetinných čísel),
- žáci se chybně orientují ve znaku pro dělení „/“, je to dáno obsahem jejich znalostí (obor racionálních čísel se zavádí v 7. ročníku).
- využití programu k výpočtu a ověření správnosti výpočtu složitějších desetinných čísel se závorkami.
Další možné rozšíření v uvedeném učivu:
Dělitelnost
Tipy do výuky pro učitele:
žákům je třeba vysvětlit funkci pro výpočet největšího společného dělitele GCD (n1, n2, …, nn) (the greatest common divisor) a upozornit je, že se funkce liší od námi zavedeného označení NSD,
žákům je třeba vysvětlit funkci pro výpočet nejmenšího společného násobku LCM (n1, n2, …, nn) (the least common multiple) a upozornit je, že se funkce liší od námi zavedeného označení NSN,
- doporučuji využití programu pro ověření znaků dělitelnosti čísel, pro určení NSD nebo NSN více čísel a pro ověření správnosti žákovských výpočtů.
Režim programu Derive:
AproximovatGCD (n1, n2, …, nn)
LCM (n1, n2, …, nn)
Chyby žáků při práci s programem:
- v tomto učivu žáci nemají problémy, musí si však správně opsat funkci, kterou budou zadávat do příkazového řádku.
- test prvočísla: PRIME?(n), tato funkce umožní žákům zjistit, zda číslo je prvočíslem (true – pravda, false – nepravda),
- test následujícího prvočísla NEXT_PRIME(N), tato funkce umožní žákům zjistit následující prvočíslo po číslu n,
- test předchozího prvočísla PREVIOUS_PRIME(N), tato funkce umožní žákům zjistit předchozí prvočíslo po číslu n.
Závěr
Literatura
[1] HAŠEK, Roman. Užití Derive ve výuce matamatiky. České Budějovice: Europeon, a. s., 2007.[2] MŠMT. 2001. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR – Bílá kniha. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání – nakladatelství Tauris, 2001.
[3] ODVÁRKO, Oldřich; KADLEČEK, Jiří. Pracovní sešit z matematiky: soubor úloh pro 6. ročník základní školy. Praha: Prometheus, 2000.
[4] RVP ZV. 2007. Rámcový vzdělávací program por základní vzdělávání. Výzkumný útav pedagogický. [online] 2007. [cit. 2011-06-23]. <http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-zv>.
[5] TI. 2007. Derive™ 6. Texas Instruments. [online] 2007. [cit. 2011-06-23]. <http://education.ti.com/educationportal/sites/UK/productDetail/uk_derive6.html>.
[6] VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana. Pedagogika pro učitele. České Budějovice: Grada Publishing, 2011.
Převzato z RVP.CZ
2 komentářů:
Je to hezké, ale neztrácí se v tom účel - pochopit a umět určovat největší společný dělitel, nejmenší společný násobek?
Já namísto programů používám do dvojic sadu vytištěných a nastříhaných prvočísel 2, 3, 5, 7, 11, 13. Každý žák dostane za úkol rozepsat a znázornit kartičkami prvočíselný rozklad čísla (z dvojice, každý ve dvojici jiné) a pak snadno určují NSD i NSM. Naučil mne to docent Kadleček na MFF UK (a ten to přinesl z nějakého tehdy vycházejícího časopisu), používám v rámci opakování v 1. ročníku na střední škole.
Ad krtek
NASA věnovala několik milionů dolarů na vývoj propisky, která by psala i v beztížném stavu.
V té stejné době sovětští kosmonauté používali dřevěné tužky a ořezávátko.
;-)
A máte samozřejmě pravdu. Za každým použitím výukové metody, či pomůcky, tedy i SW produktu, je třeba především vidět účel, ke kterému má sloužit.
Okomentovat