Ministr školství Petr Fiala se už několikrát nechal slyšet, že v ČR existuje tolik autonomních vzdělávacích systémů, kolik je krajů - tedy 14. Nevím, proč pan ministr takto mystifikuje veřejnost. Zřejmě vychází z teorie, že stokrát opakovaná lež se stává pravdou a rezignuje tak na koordinační roli svého ministerstva.
Jak je to ve skutečnosti?
Krajské úřady rozepisují prostředky určené na oblast školství v souladu se školským zákonem, vyhláškou o krajských normativech a směrnicí ministerstva školství. To rozepíše prostředky na kraje podle počtu dětí v jednotlivých věkových skupinách (takto jsou určeny tzv. republikové normativy). Krajské normativy jsou pak stanoveny jednotlivými krajskými úřady. Normativy v krajích jsou stanoveny na základě daných matematických vzorců. Krajské úřady tak postupují podle přesně daného algoritmu, ve kterém jsou však zohledněny specifika jednotlivých krajů a škol (což je dáno stávající strukturou škol v kraji, tradicí a demografickým vývojem jednotlivých krajů). Není tedy v žádném případě možné účelově zvýhodňovat jednotlivé segmenty škol, jak naznačuje ministr Fiala, a není tedy pravda, že kraje zvýhodňují sebou zřizované školy. Celý postup je navíc každý rok velmi přísně kontrolován pracovníky ministerstva školství.
Ministerstvo tedy prakticky krajské školství ovládá svými centrálně stanovenými normativy - pokud se nebudou zvyšovat, hrozí rušení některých škol, které jsou však pro některé oblasti velmi důležité, například segment odborného či speciálního školství.
Výše uvedený systém je v platnosti již zhruba 20 let a je nutné jej reformovat. Bývalý ministr školství J. Dobeš však tuto reformu pojal tak, že by v některých oblastech hrozilo zrušení až 80 % škol, zejména těch venkovských. Šlo by tedy i o faktickou likvidaci venkova, protože přítomnost školy je jedním z hledisek urbanizace. Dobešův návrh tak musel být stáhnut. Současný ministr se však zatím nevyjádřil, jak si reformu financování regionálního školství představuje. Stále přitom opakuje, že si kraje dělají co chtějí, a že má tedy ČR 14 autonomních školských systémů. Vůbec se nezamýšlí nad tím, že skutečným problémem je dlouhodobé podfinancování školství jako celku a manažerská pochybení v řízení ministerstva školství.
Zpackaná reforma financování regionálního školství mne vedla k iniciování petice. K celé věci proběhlo také veřejné slyšení v Senátu Parlamentu ČR. Petici podepsalo více než 65 tisíc nespokojených občanů z celé ČR. Ministr tehdy přislíbil, že zástupce petentů přizve do pracovní skupiny. Tento slib však nejen že nedodržel, ale zástupcům petentů se dodnes neozval. Mlčením se ale problém regionálního školství nevyřeší, pane ministře!
Zdroj: ČSSD.cz
Marcel Chládek: Proč Fiala stále lže o 14 autonomních vzdělávacích systémech v ČR?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
No vzato do důsledků máme u nás 4 000 vzdělávacích systémů. Tolik je totiž v ČR základních škol. A jejich ŠVP? To je každá ves jiný pes.
A i s těmi kraji je to pravda, ne že ne. Zdaleka neplatí, že na každou základní školu se dostanou stejné peníze v přepočtu na žáka (v neinvestičních prostředcích, tj. v platech a ONIV, které přicházejí přes centrální rozpočet, tj. MŠMT; o investicích, které jsou v kompetenci zřizovatele, nemluvě).
Docela by mě zajímalo, jak by nějaký politik dokázal okecat, jak je v takovéto situaci garantován ústavou zaručený (resp. spíš jen deklarovaný) rovný přístup ke vzdělávání.
Okomentovat