Příchod nového roku je většinou oslavován jako příležitost k odstartování pozitivních změn, jako šance k lepším začátkům či k nápravě nepovedených záležitostí. Je to také jedinečná šance pokusit se udělat tlustou čáru za vším, co se v právě skončených dvanácti měsících nepovedlo.
České školství má za sebou skutečně turbulentní rok. Terapie, kterou mu naordinovala prostřednictvím bývalého ministra školství Josefa Dobeše Nečasova vláda, nemá v polistopadové historii obdoby. Zastavené čerpání peněz z fondů EU a ztráty miliard korun, rozpad státních maturit, pokusy o omezení akademických svobod, destabilizace regionálního i vysokého školství a podivné vyhazování peněz za podezřelé projekty jsou jen několika málo příklady, kdy oblast vzdělávání skutečně trpce krvácela. To vše za permanentní kritiky ČSSD, apelů na řešení situace a předkládání našich alternativ. Z vládní strany se ovšem ozývalo jen tiché přihlížení.
Bude rok 2013 novou nadějí pro studenty, pedagogy, rodiče a celou ČR? Vrátí Nečasova vláda školství jeho důstojnost a bude vzdělaná společnost prioritou naší země?
Za více než půlroční angažmá ministra Fialy jsem přesvědčen, že školství bude dál přešlapovat na místě a potápět se spíše ke dnu.
Úřadování Petra Fialy provází více otazníků a neznámých, než jasných a čitelných priorit.
Jaké jsou ty největší otazníky? Jaké odpovědi ministr Fiala nám všem dluží?
Podívejme se na některé z nich.
- Spustí ministr privatizaci veřejného vzdělávání v podobě zápisného/školného?
- Na jakých prioritách postaví reformu vysokoškolského zákona, která vyřeší neutěšenou situaci ve vysokém školství? Bude pokračovat v arogantní politice či zapojí do debaty o budoucnosti vysokého školství v ČR opozici a odbornou veřejnost?
- Připraví ministr koncepční a systémový návrh reformy financování regionálního školství, a to ve spolupráci s odborníky, krajskými a obecními samosprávami a opozicí? Návrh musí být přitom diametrálně jiný, než který předložil Josef Dobeš, v jehož návrhu hrozilo faktické zrušení 80% venkovských škol. Ministr Fiala by měl jasně říci, zda je pravdou, že reforma financování regionálního školství, kterou připravují jeho úředníci, je jen drobně pozměněná verze Dobešova likvidačního návrhu. To by bylo zcela nepřijatelné!
- Jaké řešení má ministr pro plné vyčerpání zablokovaných peněz z fondů EU? O kolik miliard korun vinou neschopné vládní politiky školství přijde? ČSSD v tomto směru navrhla přesun prostředků do Regionálních operačních programů (ROP), kde by mohly být tyto peníze efektivně využity pro potřeby českého školství.
- Zajistí ministr důstojné platové i profesní podmínky pro učitele a učitelky? Dokončí tolik avizovaný kariérní řád?
Není možné dál mlčet, pane ministře Fialo.
Očekávám proto, že ke všem otazníkům doplníte nejen mě, ale především veřejnosti v nejbližších dnech jasné odpovědi.
Další snaha promlčet se až do konce nejistého koaličně-přeběhlického vládního projektu, by byla pro oblast školství skutečně smrtící.
24 komentářů:
Otázka je jen jedna: Budou penízen nebo ne? Hlavně na motivaci učitelů.
Otázka jedna je, kdy Fiala se svými přáteli Zaorálkem, Nantlem a dalšími zloději zmizí.
Školství je pro současnou vládu v čele s udatným podpisovatelem amnestií pro zločince prioritou.
"ztráty miliard korun z EU"
A ony školy o ty peníze nějak zvlášť stojí? Že jsem si nevšiml. Vždyť 10 % středních škol si nezážadalo ani o ty šablony!!
"faktické zrušení 80 % vesnických škol."
Při nahlédnutí do tabulek, které byly na netu dost dlouho, jsem zjistil, že v mém vesnickém okolí by bylo ohroženo tak 5 % škol. Ať si Marcel navymýšlí.
Je to jasný zločin, že Fiala nevyčerpá snad až 10miliard z evropských fondů. To mohlo být nových učeben, pomůcek a dalších věcí!
Nemohlo, ono se totiž ty peníze bohužel moc nemohou vydávat na to, co opravdu potřebujeme. Jsou to tzv. měkké projekty a na vybavení (a to jen na neinvestiční do 40 000 Kč) se může dát jen 25 %. Zbytek musíte vyvalit za školení, služby a osobní náklady. A i za ty osobní náklady to bývá problém, mnozí kantoři mají totiž potíže udělat cokoliv navíc tak, aby to k něčemu bylo a ještě s podmínkou, že to má být inovativní, takže se práci na projektech zuby nechty brání, byť je mnohdy dobře zaplacená.
3. ledna 2013 21:51
No to je ale kravina! Co to tady ten hloupý ministerský úředníček zase vyplodil? Tady přesně vidíme, jak pomateně uvažují a to je taky důvod, proč přišli o 10mld pro školství.
to 4. ledna 2013 10:12
Jsem učitel a mám úplně stejné informace jako v předchozím komentáři. Tak vysvětlete, jak je to doopravdy /podle vás/.
Projekty z kapitoly školství (a EU projekty vůbec) nejsou jen "měkké". Ale i kdyby zmiňovaná omezení platila, 40 000 nejsou v rozpočtu běžné školy zanedbatelné peníze.
Kromě toho existují také projekty, na které mohou čerpat dotace obce, jejich sdružení, MAS-ky a podobně.
Nemluvě o faktu, že mnohé z projektů určených pro místní rozvoj, či přeshraniční spolupráci lze ve školství využít také.
Podstatnější je ale docela obyčejná logika, která říká, že pokud čerpáme na některé projekty část prostředků z EU, ušetříme tím finance v rozpočtu z jiné kapitoly, a ty pak můžeme použít jinde. Třeba i na investiční výdaje v resortu školství.
A představa, že se kantor zuby nehty brání možnosti dobře honorovaného přivýdělku je také vcelku zábavná.
Takhle to dopadá, když školství má "řídit" negramotný, hloupý městský strážník s poskokem. Ano, jde o Zaorálka, s mnohaletými zkušenostmi se šlapáním chodníků, ale bez zkušeností se čtením a psaním.
Kdyby aspoň v minulosti kromě špapání taky někdy něco řídil nebo uměl nebo v minulosti udělal. Těžko si představit méně vhodnou osobu. Výsledky teď vidíme všichni. Je jen otázka, jestli ho za to zavřou nebo ne.
*šlapání
"A představa, že se kantor zuby nehty brání možnosti dobře honorovaného přivýdělku je také vcelku zábavná."
Na škole jsme pracovali na 3 projektech SIPVZ a 3 projektech EU a neochota některých učit se něco nového, byť to bylo zaplaceno, byla pane poste.restante spíš k pláči. Stejně jako bylo k pláči to, co někteří vytvořili a chtěli za to peníze.
neochota některých učit se něco nového ... byla spíš k pláči
O tom, pane kolego, vůbec nepochybuji. Nedělám si iluze o českém učitelstvu.
Ale Váš příspěvek vyzněl tak, že je to jednou z hlavních příčin nečerpání prostředků z EU.
Věřím Vám, že máte takovou zkušenost. Ale nevyvodil bych z ní tvrzení, že o takovou práci nestojí učitelé ani "mnozí", jak píšete, natožpak, že je to běžný či převažující jev.
4. ledna 2013 22:32
Mám obavy, že si někteří zaměňují učení žáků s vytvářením projektů. Učitel je od toho, aby učil co možná nejlépe. Ředitel zase od toho, aby dokázal o tyto projekty zažádat, uskutečnit je, vést po finanční stránce a dbát na udržitelnost. Pokud to hází na učitele ČJ, AJ, pak je to špatně.
Nekončí náhodou žádosti o projekty EU-OPVK na konci roku 2013? Pak se navzájem budeme mlátit o ohlodanou kost ze státního rozpočtu?
to 5. ledna 2013 11:28
Víte, že ve Finsku, které se nám stále dává za cíl, činí přímá vyučovací povinnost třetinu úvazku, další dvě třetiny pak metodická práce na sobě nebo jako školitel-metodik, další část je publikační nebo osvětově-kulturní, atd. - na veřejnosti?
Mám stejnou zkušenost jako anonymní 4. ledna 2013 22:32 - je všeobecně známo, že český učitel, než by se odhodlal k tomu naučit se cokoli nového (třeba novou didaktickou techniku, kterou potřebuje do výuky), radši se vykroutí. Učím na VŠ. Kolega dostal nabídku, aby zpracoval v rámci projektu dva e-learningové kurzy ve svém oboru, pro dálkaře. Odměna šla do desetitisíc. Avšak kolega nakonec odmítl - musel by se celý 1 den školit pro nový program, v němž se e-learning aplikuje. Hlavně že nejvíc běduje, jak má malý plat. Dnes je tohle přivydělávání naprosto normální, mnohde ve světě je zaměstnanec ve školství placen pouze z projektů. Pokud nezíská projekt, přijde o místo.
Tyto hloupé výkřiky ministerských úředníků nic nemění na tom, že jediným viníkem ztráty evropských peněz jsou oni, největším z nich potom negramota Zaorálek. Nezapomeňme, jakou barvu má jeho knížka: samozřejmě modrou.
"Tyto hloupé výkřiky ministerských úředníků"
Výkřiky a kecy politiků neposlouchám dávno. Dokud se vedení resortů neujmou lidi, kteří věci rozumějí, nic se tu nezmění. A politici rozumí jen jednomu.
Nezapomeňme taky na to nové tele, co si tam Zaorálek nedávno nasadil. Ještě nikde nepracoval, zcela vhodná loutka pro jeho zlodějiny.
Anonym z 5. ledna 2013 11:55
"Kolega dostal nabídku, aby zpracoval v rámci projektu dva e-learningové kurzy ve svém oboru, pro dálkaře. Odměna šla do desetitisíc. Avšak kolega nakonec odmítl - musel by se celý 1 den školit pro nový program, v němž se e-learning aplikuje."
Ponekud postradam informaci, kdo by platil to skoleni a kolik by stalo. Pokud by si to mel platit sam, tak pri cenach skoleni IT by se snadno mohlo stat, ze by nejen pracoval zdarma, ale pripadne by i hezky doplacel. A to se vyplati!
postradam informaci, kdo by platil to skoleni
Bylo by samozřejmě zdarma. Jednak přímo v rámci onoho projektu, jednak všichni učitelé mají už několik let možnost se zdarma přihlašovat do mnoha kurzů, nabízených několikrát do roka - z jazyků, IT, didaktické techniky, k výzkumům, atd. Je na to centrální katedra, která má průběžné školení v náplni práce a občas zřejmě ještě speciální grantové projekty. Jdou na to určitě dost velké dotace od státu i z EU.
Takže kolega je jedním z mála, kdo se proškolit za několik let nenechal. Já se e-learning naučil jen ze zájmu, abych nějak zúročil spousty písemných materiálů pro výuku. Samozřejmě jsem kolegovi nabízel, že mu poradím v případě potřeby, ale prostě nezájem. Takových znám víc, je to škoda.
Já tehdy e-learningový kurz pro studenty vytvořil zdarma, za tisícovku odměny, protože se umístil v soutěži. Kolega by za to měl padesát tisíc, a nezájem.
Jsou mezi nami porad jeste lide, kteri nejsou ochotni delat podle sveho nazoru kdejakou kravinu ani za takove penize.
Sedych
Vsadil bych se, že tu sem ty koniny o učitelích píše to mladé tele, které nikdy nikde nepracovalo, co si ho tam Zaorálek přivedl, aby podepisoval ty jeho zlodějiny. Kdo nás zachrání, kdy už konečně tito lemplové zmizí v propadlišti? Kdo zaplatí způsobené škody českému školství?
Okomentovat