Marcel Chládek: MŠMT by mělo co nejdříve řešit otázku kvality základního školství

středa 16. ledna 2013 ·

Zápisy do prvních tříd základních škol, které v dnešních dnech naplno probíhají, odhalují dlouhodobou velkou bolest základního vzdělávání v ČR – zcela rozdílnou kvalitu výuky a nedostatečné financování základních škol.


Tento nedostatek komplikuje situaci především rodičům, kteří se ve složité a často nepřehledné síti rozdílné úrovně škol, kdy jedna podporuje více matematiku a druhá jazykové dovednosti, velice těžko orientují. Snaha zapsat dítě na kvalitní základní školu pak často vede k tomu, že své dítě přihlásí na vzdálenou školu v jiném městě, aby mu zajistili tu nejkvalitnější výuku.

Smutným faktem je, že s velkou diverzifikací kvality i zaměřením škol není schopno ministerstvo školství dlouhodobě nic udělat. I přesto, že ČSSD i odborná veřejnost opakovaně upozorňuje na tento problém, stále postrádáme jakákoli opatření v oblasti základního školství, která by vedla k nastavení jasných pravidel a norem a především k vyřešení jejich financování.

Jsem přesvědčen, že české školství by se mělo vydat v této oblasti finskou cestou. Právě Finsko, jehož oblast vzdělávání je jednou z nejúspěšnějších na světě, klade důraz na vysokou kvalitu a rovnocennou úroveň všech základních škol. Rodič má tedy jistotu, že jeho dítě bude srovnatelně kvalitně vzděláváno na základní škole v místě bydliště, jako ve škole v kilometry vzdáleném sousedství.

Spolu s probíhajícími zápisy do základních škol by mělo ministerstvo školství znovu zahájit debatu o tom, jak správně a systematicky financovat regionální školství a jak v této oblasti dosáhnout výrazně lepších výsledků.

Poslední návrh Nečasovy vlády z této oblasti, který prosazoval exministr Josef Dobeš, byl rozmetán mnohatisícovou peticí, která se proti likvidačnímu způsobu financování regionálních škol ostře vymezila. Na jakýkoli návrh z pera ministra Petra Fialy zatím jen marně čekáme.

Zdroj: ČSSD.cz

8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
16. ledna 2013 v 14:40  

Marcel nám vždy řekne, co by se mělo udělat, ale bohužel nikdy ani nenaznačí, jak by se to mělo udělat. Nebo, že by nesměl ani naznačovat?

No, spíš to vypadá, že sám neví. Však uvidíme za pár let, co nám levice předvede na poli školském, až bude znovu u moci. Už se na ty "zásadní" změny, které povedou přímou čarou k nápravě základního školství moc těším.

Anonymní řekl(a)...
16. ledna 2013 v 16:35  

Pravice - třeba Philip - nám to ukázal už před dost lety. Přidal nám k úvazku ještě dvě hodiny a bylo vymalováno.

Anonymní řekl(a)...
16. ledna 2013 v 17:17  

No jo a levice se Zemanem a Buzkovou na ministerstvu nám zas navýšila tarify na úkor osobního ohodnocení. Takže nula od nuly pošla a ředitelé v podstatě ztratili možnost lépe odměnit kvalitní učitele. Takže teď na to prdí všichni za cca 500 Kč osobního.

Dobeš pak zase nešťastník udělal medvědí službu mladým kantorům, protože s jejich základem 20 600 Kč je teď na školách nikdo nechce, každý ředitel si tam raději drží na částečný úvazek dva tři zkušené důchodce, kterým dá 11 platovou třídu a ti mu za to líbají ruce a ještě zadara suplují.

Anonymní řekl(a)...
16. ledna 2013 v 17:57  

Ježíšmarjá jaká Finská cesta? Vždyť přesně tohle tady fungovalo naprosto dokonale desítky let. Učili jsme podle jednotných osnov a bylo to dobré. Pak to někdo začal ...píp. A protlačil změnu, jejíž plody teď sklízíme.
Milan

Anonymní řekl(a)...
16. ledna 2013 v 19:07  

Takže nabídneme Finům, aby se přestěhovali do Čech, a Čechy vystěhujem do Finska? Mně se do té zimy moc nechce, ale zase bude polární záře... :-)

Anonymní řekl(a)...
19. ledna 2013 v 14:31  

pro Milana (16.1. 17:57)
Ve Finsku mají všechno možné, jen ne jednotné osnovy.

Anonymní řekl(a)...
19. ledna 2013 v 15:26  

Ve Finsku mají...

Fyzické studijní prostředí

Škola podporuje aktivní činnost žáka ve studijním prostředí. O estetické hledisko prostředí je pečováno. Ve třídách a na chodbách se nacházejí pracovní prostory pro práci v malé skupině a individuální práci. Pro jazyky, výpočetní techniku, hudbu, výtvarné umění a ruční práce jsou určeny speciálně vybavené učebny. Škola má také malou učebnu s pódiem a dvě tělocvičny. Školní dvůr nabízí možnosti ke hrám a pohybu. Svéráznost zastavěné oblasti Käpylä, blízkost přírody a sportovní vybavenost v blízkosti jsou součástí studijního prostředí.

V každé třídě je malá třídní knihovna. Škola má vlastní knihovnu, o jejíž rozvoj se snaží. Škola využívá služeb knihovny Käpylä a Pasila.

Žáci mají možnosti používat bezpečně v rámci svého studia informační a komunikační techniku a služby mediálního centra. Při výuce různých předmětů jsou podle věku žáka využívány služby helsinských muzeí, divadel, domu Anna a dalších kulturních zařízení. Žáci se učí bezpečnosti v dopravě jak pěšky, tak veřejnými dopravními prostředky.

Žáci se prostřednictvím žákovského výboru podílejí na plánování, rozvoji a realizaci fyzického studijního prostředí.

Psychické a sociální studijní prostředí

Každý žák je jedinečnou osobností. Jeho individualita je ctěna a zdravé sebevědomí podporováno. S žáky je zacházeno spravedlivě. Každý je důležitou součástí kolektivu.

Všichni, kteří ve škole pracují, jsou vázáni výchovnými a učebními cíli školy. Ze školy vzniká prostředí pro růst, které mnohostranně podporuje rozvoj celkové osobnosti žáka. Důležité jsou informace, dovednosti a zážitky a fungující mezilidské vztahy. K dobré atmosféře patří ctění druhých a dodržování dobrých mravů. Každý musí znát svá práva a povinnosti. Všichni mají právo na fyzickou a psychickou nedotknutelnost. Škola se snaží o aktivní interakci mezi domovy.

http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/1500/ucebni-osnovy-zaklad-skolni-prace.html/

Anonymní řekl(a)...
19. ledna 2013 v 19:41  

Ve Finsku maji dost svych bobtnajicich problemu.
Hledejte inspiraci ve skolskem systemu Gambie.
Sedych

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.