Zápisy do prvních tříd základních škol, které v dnešních dnech naplno probíhají, odhalují dlouhodobou velkou bolest základního vzdělávání v ČR – zcela rozdílnou kvalitu výuky a nedostatečné financování základních škol.
Tento nedostatek komplikuje situaci především rodičům, kteří se ve složité a často nepřehledné síti rozdílné úrovně škol, kdy jedna podporuje více matematiku a druhá jazykové dovednosti, velice těžko orientují. Snaha zapsat dítě na kvalitní základní školu pak často vede k tomu, že své dítě přihlásí na vzdálenou školu v jiném městě, aby mu zajistili tu nejkvalitnější výuku.
Smutným faktem je, že s velkou diverzifikací kvality i zaměřením škol není schopno ministerstvo školství dlouhodobě nic udělat. I přesto, že ČSSD i odborná veřejnost opakovaně upozorňuje na tento problém, stále postrádáme jakákoli opatření v oblasti základního školství, která by vedla k nastavení jasných pravidel a norem a především k vyřešení jejich financování.
Jsem přesvědčen, že české školství by se mělo vydat v této oblasti finskou cestou. Právě Finsko, jehož oblast vzdělávání je jednou z nejúspěšnějších na světě, klade důraz na vysokou kvalitu a rovnocennou úroveň všech základních škol. Rodič má tedy jistotu, že jeho dítě bude srovnatelně kvalitně vzděláváno na základní škole v místě bydliště, jako ve škole v kilometry vzdáleném sousedství.
Spolu s probíhajícími zápisy do základních škol by mělo ministerstvo školství znovu zahájit debatu o tom, jak správně a systematicky financovat regionální školství a jak v této oblasti dosáhnout výrazně lepších výsledků.
Poslední návrh Nečasovy vlády z této oblasti, který prosazoval exministr Josef Dobeš, byl rozmetán mnohatisícovou peticí, která se proti likvidačnímu způsobu financování regionálních škol ostře vymezila. Na jakýkoli návrh z pera ministra Petra Fialy zatím jen marně čekáme.
Zdroj: ČSSD.cz
Marcel Chládek: MŠMT by mělo co nejdříve řešit otázku kvality základního školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Marcel nám vždy řekne, co by se mělo udělat, ale bohužel nikdy ani nenaznačí, jak by se to mělo udělat. Nebo, že by nesměl ani naznačovat?
No, spíš to vypadá, že sám neví. Však uvidíme za pár let, co nám levice předvede na poli školském, až bude znovu u moci. Už se na ty "zásadní" změny, které povedou přímou čarou k nápravě základního školství moc těším.
Pravice - třeba Philip - nám to ukázal už před dost lety. Přidal nám k úvazku ještě dvě hodiny a bylo vymalováno.
No jo a levice se Zemanem a Buzkovou na ministerstvu nám zas navýšila tarify na úkor osobního ohodnocení. Takže nula od nuly pošla a ředitelé v podstatě ztratili možnost lépe odměnit kvalitní učitele. Takže teď na to prdí všichni za cca 500 Kč osobního.
Dobeš pak zase nešťastník udělal medvědí službu mladým kantorům, protože s jejich základem 20 600 Kč je teď na školách nikdo nechce, každý ředitel si tam raději drží na částečný úvazek dva tři zkušené důchodce, kterým dá 11 platovou třídu a ti mu za to líbají ruce a ještě zadara suplují.
Ježíšmarjá jaká Finská cesta? Vždyť přesně tohle tady fungovalo naprosto dokonale desítky let. Učili jsme podle jednotných osnov a bylo to dobré. Pak to někdo začal ...píp. A protlačil změnu, jejíž plody teď sklízíme.
Milan
Takže nabídneme Finům, aby se přestěhovali do Čech, a Čechy vystěhujem do Finska? Mně se do té zimy moc nechce, ale zase bude polární záře... :-)
pro Milana (16.1. 17:57)
Ve Finsku mají všechno možné, jen ne jednotné osnovy.
Ve Finsku mají...
Fyzické studijní prostředí
Škola podporuje aktivní činnost žáka ve studijním prostředí. O estetické hledisko prostředí je pečováno. Ve třídách a na chodbách se nacházejí pracovní prostory pro práci v malé skupině a individuální práci. Pro jazyky, výpočetní techniku, hudbu, výtvarné umění a ruční práce jsou určeny speciálně vybavené učebny. Škola má také malou učebnu s pódiem a dvě tělocvičny. Školní dvůr nabízí možnosti ke hrám a pohybu. Svéráznost zastavěné oblasti Käpylä, blízkost přírody a sportovní vybavenost v blízkosti jsou součástí studijního prostředí.
V každé třídě je malá třídní knihovna. Škola má vlastní knihovnu, o jejíž rozvoj se snaží. Škola využívá služeb knihovny Käpylä a Pasila.
Žáci mají možnosti používat bezpečně v rámci svého studia informační a komunikační techniku a služby mediálního centra. Při výuce různých předmětů jsou podle věku žáka využívány služby helsinských muzeí, divadel, domu Anna a dalších kulturních zařízení. Žáci se učí bezpečnosti v dopravě jak pěšky, tak veřejnými dopravními prostředky.
Žáci se prostřednictvím žákovského výboru podílejí na plánování, rozvoji a realizaci fyzického studijního prostředí.
Psychické a sociální studijní prostředí
Každý žák je jedinečnou osobností. Jeho individualita je ctěna a zdravé sebevědomí podporováno. S žáky je zacházeno spravedlivě. Každý je důležitou součástí kolektivu.
Všichni, kteří ve škole pracují, jsou vázáni výchovnými a učebními cíli školy. Ze školy vzniká prostředí pro růst, které mnohostranně podporuje rozvoj celkové osobnosti žáka. Důležité jsou informace, dovednosti a zážitky a fungující mezilidské vztahy. K dobré atmosféře patří ctění druhých a dodržování dobrých mravů. Každý musí znát svá práva a povinnosti. Všichni mají právo na fyzickou a psychickou nedotknutelnost. Škola se snaží o aktivní interakci mezi domovy.
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/1500/ucebni-osnovy-zaklad-skolni-prace.html/
Ve Finsku maji dost svych bobtnajicich problemu.
Hledejte inspiraci ve skolskem systemu Gambie.
Sedych
Okomentovat