Ptáte se, kdo je koordinátor inkluze? Proč je koordinátor inkluze na škole důležitý a v čem může škole pomoci?
Koordinátor inkluze je často členem manažerského týmu, který koordinuje individuální vzdělávací plány pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Společně s pedagogy stanovuje pro jednotlivé žáky objektivní a měřitelné cíle, které jim pak umožní plně rozvinout svůj potenciál. Radí kolegům a rodičům jak na základě potřeb jednotlivých žáků upravit učivo a/nebo ovlivnit chování. Přináší
osvědčené postupy, vytváří zdroje, podporuje a učí ostatní kolegy.
V českých školách je různorodost faktem. Do škol se dostávají děti, které nemají češtinu jako rodný jazyk, děti s postižením nebo děti ze sociálně slabých rodin. Potřebují „něco trochu jinak“, než ostatní spolužáci – upravit učivo, motivovat, více času a individuální přístup, další pomůcky, podporu asistenta. S některými žáky si učitelé nevědí rady, potřebují někoho z kolegů, s kým mohou problém konzultovat dříve než s odborníkem.
Koordinátor inkluze je člověk z vašich řad, není to externista! Může jím být jakýkoli pedagogický pracovník školy, který se o problematiku vzdělávání dětí se speciálními potřebami na své škole zajímá nebo by se jí chtěl zabývat – učitel prvního stupně, speciální pedagog, výchovný poradce, zástupce ředitele, školní psycholog.
Hlavním smyslem tohoto intenzivního dlouhodobého kurzu je přinést podporu běžným základním školám prostřednictvím vyškolení konkrétního člena pedagogického sboru.
- Rozsah kurzu: březen – prosinec 2013, celkem 160 hodin v 10 blocích po 16 hodinách (10×2 dny / měsíc), termíny prvních čtyř setkání jsou: 21. – 22. 3., 25. – 26. 4., 30. – 31. 5. 20. – 21. 6. 2013, ostatní termíny budou oznámeny v červnu.
- Místo konání: VOŠ Jabok, Salmovská 8, Praha 2
- Cena kurzu: kurz je zdarma
- Počet účastníků: max. 20
Čím kurz absolventa obohatí?
- Bude se umět orientovat se v tématu inkluzívního vzdělávání, proto bude hned první blok zaměřen na jeho legislativní ukotvení, pochopení smyslu a významu pro současnou i budoucí školu
- Bude seznámen s přístupy zaměřenými na člověka, s nástroji plánování a jejich využití ve školách, bude mít vše vyzkoušené v kurzu i prakticky ve své škole
- Bude si umět poradit s úpravou učiva, bude znát různé typy pomůcek, metodických listů, seznámí se s efektivními formami výuky, které jsou osvědčené při práci se třídou s žákem/ky se speciálními vzdělávacími potřebami
- Bude vybaven metodami pro vedení porad, bude umět použít nástroje a techniky pro řešení problematických situací, bude si umět vybrat tým spolupracovníků
- Získá přehled o pozici koordinátora inkluze, jeho roli ve škole, bude mít možnost vyslechnout si zahraniční zkušenosti
- Bude vědět, jak sestavit individuální vzdělávací plán, který bude sloužit jako pomůcka, nikoli jako formální zátěž, bude vědět, jaké a odkud použít zdroje
- Bude seznámen s problematikou práce s kolektivem dětí, bude vědět, jak podpořit sociální začlenění a jak vytvořit příznivé klima ve třídě
- Bude seznámen s různými metodami hodnocení účinnosti využívaných metod a nástrojů, efektivního využití času
Kurz je vzhledem k časové i obsahové náročnosti vhodný především pro stálé zaměstnance škol a dále pro ty, kteří mají motivaci a zájem pomoci své škole v oblasti vzdělávání dětí se speciálními potřebami. Podmínkou účasti je souhlas ředitele školy s absolvováním kurzu.
Pro úspěšné absolvování kurzu je třeba:
- 85% účast na kurzu
- vypracování a úspěšné zvládnutí všech úkolů zadaných jednotlivými lektory, příprava závěrečné prezentace vlastního projektu a zpracování portfolia
S případnými dotazy se obracejte na Kateřinu Mudříkovou na adresu: katerina.mudrikova@rytmus.org;
tel: 737 248 459
Aktuální informace o nabídce dalšího vzdělávání naleznete na www.rytmus.org nebo na www.inkluze.cz.
Realizaci projektu umožnila finanční podpora nadace Open Society Foundations.
8 komentářů:
Nema-li skola alespon tucet koordinatoru, nestoji za nic.
ICT, SVP, EVVO, autoevaluace, inkluze, projekty, souteze, DUMy...
Na uceni jsme rezignovali už davno a tak jsme si alespon cas od casu zazkompetentnovali (viz Pytlik). Ted uz jenom koordinujeme.
Nu coz. Tak ty spratky zitra zkoordinuju hlava nehlava.
Sedych
Možná je tato funkce důležitá z toho důvodu, aby mohla proběhnout různá školení, která budou tvořit slušný zisk pro některé školitele. A co to přinese školám? To přece není tak důležité. Nebo se mýlím?
Tomáš
Koordinátor může svoji funkci plnit smysluplně jen, když má snížený úvazek. Jenže snížení úvazku např. o 1 hodinu u výchovného poradce na menších školách, který by měl mít věci, které dle vás má dělat "koordinátor inkluze", nic neřeší.
Navíc by měl mít tzv. specializační příplatek. Na ten však zatím podle školského zákona mají nárok pouze ICT koordinátoři, koordinátoři ŠVP a výchovní poradci. Ovšem jen za podmínky, že absolvovali akreditované dlouhodobé školení. Např. pro koordinátory ICT se v podstatě jedná o třísemestrání dost náročné dálkové VŠ studium.
Zavádění dalších funkcí bez opory ve školském zákoně mi přijde dost nesmyslné. Učitelé se nechají nachytat a pak ve stylu "ukaž, že něco umíš a bude ti to dáno do pracovních povinností" dělají věci navíc bez toho, aby za ni byli finančně ohodnoceni. Jenže řekněme si to na rovinu, právě na takových nadšených a hloupých jedincích stojí celé naše školství.
Jsem nadšený, hloupý jedinec
My jsme tak ale byli v 50. letech vychováni - dělej, jak můžeš nejlíp a co nejvíc zmůžeš. Na odměnu nehleď, ta je buržoazní přežitek.
A hodně lidí makalo, co mohlo, na odměnu nehledělo.
Jenže - v dnešní "svobodné", "demokratické" společnosti se to fakt nevyplácí, ba je to hloupé a škodí to. Musím se na stará kolena učit býti chytrým.
To anonymní 10:00
Máte napostou pravdu.
Na každé škole najdete pár aktivních schopných bláznů, kteří mají nakumulované fce a osobní cca 500 Kč. Zbytek kantorů se veze a nejpozději ve dvě frčí domů. Osobní se pak od těch prvních liší stokorunou.
Jó, v padesátejch, to byly časy. To jsme si pěkně uměli posvítit na ty rozvraceče a hlasatele buržoasní morálky s jejím demogratickým nihilismem! Pionýři, pionýři, malované děti! My jsme mládež nová, mládež Gottwaldova. Psovi psí smrt! Lojza Grebeníčků s Luďou Hlavačkovým a Laďu Zavadilíkovým, ti uměli popadnout bejkovec nebo zapnout boty do elektřtiny - to pak ptáčcí spívali jako o život! Pověsit! Pověsit!! Pověsit!!! Pověsit!!!! Ať žijou padesátý!!!!!!!!
to 31. ledna 2013 19:16
Vy že jste si někdy uměl posvítit na rozvraceče? No nepovídejte, a proč to teda neděláte teďkomc, když jsou rozlezlý všude a rozvrací, a rozvrací, a kradou, a kradou...
Jestli jste mladíček pod padesát, radši nereagujte, nevíte, o čem je řeč.
Proč to neděláme? Protože už jsme staré vyskákané komoušské hajtry, to dá přece rozum. A bez soudruhů poraděnků z Čeky za zády už to taky tak nejde. Navíc jsi soudruhu nepochopil, že rozkrádačky jsou dílem spolusoudruhů pracujícíh v ilegalitě, kteří svým budovatelsko tunelářským úsilím zasazují rozhodující úder světovému imperialismu. Jednou za to budou odměněni, o tom není pochyb.
Okomentovat