Během svého studia na pedagogické fakultě jsem se několikrát setkala se zkratkou IBE či IBSE (z anglického termínu Inquiry-based Science Education) označující způsob výuky žáků či studentů, který se do češtiny překládá jako badatelsky orientované vyučování. Proto mě velmi zaujal článek s názvem Periodic Properties and Inquiry: Student Mental Model Observed during a Periodic Table Puzzle Activity, který vyšel v měsíčníku Journal of Chemical Education. Autory příspěvku jsou pracovníci Indiana University of Pennsylvania, a to katedry psychologie a chemie. [1]
Jak již název článku napovídá, autoři se pokusili vypozorovat, jak vysokoškolští studenti přistupují k učení se periodické tabulce a co toto jejich učení ovlivňuje. Důležitost myšlenkových pochodů učícího se subjektu je nasnadě, stejně tak jejich aplikace ve výuce. Chemie je pak jistě jedním z těch předmětů, kde může být badatelsky orientovaný způsob výuky velmi nápomocný a žádoucí. Abychom ve smyslu moderních didaktických metod mohli přesunout kontrolu výukových aktivit na žáka, je vhodné vědět, jak vlastně učení probíhá a co k němu žák potřebuje.
Teoretický základ
Autoři článku se snaží definovat procesy vytvářející smysl (sensemaking processes), ty dělí na aktivity pracující s něčím dosud nepoznaným (foraging) a již poznaným (exploiting). Svá zjištění se pak snaží propojit s teorií badatelsky orientovaného vyučování. Při vytváření myšlenkového modelu je důležitý vztah mezi známým vzorem či schématem a novou znalostí. Pro větší přehlednost je přehled těchto procesů uveden v tabulkách 1 a 2.Tabulka 1 – Přehled aktivit pracujících s nejistotou (Foraging Process Skills)
Pozorování | Využívání smyslů ke shromáždění informací týkajících se objektu či události. |
Měření | Užívání standardních měření či odhadů k popsání specifických rozměrů (vlastností) daného objektu a události. |
Odvozování | Formulování předpokladů nebo možných vysvětlení založených na dřívějším pozorování. |
Předvídání | Hádání nejpravděpodobnějších výsledků budoucích činností na základě předchozích vzorů. |
Formulování hypotéz | Navrhování řešení či uvedení očekávaných výstupů pro daný experiment. |
Tabulka 2 – Přehled aktivit pracujících s jistotou (Exploiting Process Skills)
Klasifikace (třídění) | Seskupování nebo řazení objektů či událostí do kategorií vytvořených na základě vlastností či definovaných kritérií. |
Organizace dat do tabulek a grafů | Vynášení zjištěných dat do tabulek a grafů. |
Formulování modelů | Rozpoznání vzorů a vytváření predikcí na nich založených. |
Komunikace | Užívání slov, symbolů či grafických prvků k popsání objektu, akce (činnosti) či události (případu). |
Identifikace náhodných vztahů | Porozumění vztahů mezi příčinami a následky. |
Identifikace proměnných | Uvedení proměnlivých faktorů, které mohou mít vliv na experiment (pokus). |
Charakterizace proměnných | Popsání vztahu mezi proměnnými. |
1 komentářů:
Řada žáků i studentů, a bohužel i někteří učitelé, stále přistupují ke studiu periodické tabulky mechanicky, bez snahy o hlubší pochopení vnitřních souvislostí. Přitom periodický systém je tak přehledný a logický, po jeho osvojení je studium chemie "téměř" hračkou.
Okomentovat