Zpráva o posledních výstupech amerického národního výzkumu Speak Up, jenž je realizován v rámci Project Tomorrow a zkoumá názory stovek tisíc žáků, učitelů a rodičů na využívání vzdělávacích technologií.
O americkém národním výzkumu Speak Up realizovaném v rámci Project Tomorrow jsme poprvé mluvili před 5 (Další studie potvrdila význam technologií) a naposledy před 3 lety (Výsledky výzkumu Speak Up 2009). Jedná se pravděpodobně o vůbec největší a nejdéle trvající výzkumný projekt zkoumající názory žáků (učitelů a rodičů) na využívání technologií za účelem vzdělávání. Každý rok se ho zúčastní stovky tisíc respondentů ze všech států USA. Jeho prostřednictvím lze snáze pochopit, co můžeme od žáků čekat. Když si uvědomíme, že technologický vývoj USA stále s menším odstupem sledujeme, může se to brzy týkat i nás.
Již v minulých letech výsledky ukazovaly na posun směrem ke zvyšování iniciativy žáků. Titul zprávy z roku 2009 zněl „V důsledku ztráty relevance škol žáci za své vzdělání přebírají sami odpovědnost“. Ta poslední se orientuje již plně na personalizované vzdělávání s využitím osobních mobilních zařízení žáků (Learning in the 21st century mobile devices + Social media = Personalized Learning).
Zde jsou nejdůležitější zjištění [1]:
- Mobilní zařízení v kombinaci se sociálními sítěmi a bezdrátovým připojením umožňují daleko více personalizované vzdělávací příležitosti pro žáky i pro učitele (viz Čtyři fáze personalizace výuky).
- Hned několik indikátorů naznačuje, že integrace vlastních žákovských přístrojů (BYOT) se brzy stane přijatelným řešením pro mnoho škol (viz Noste si vlastní přístroje!).
- Stále větší podpora mobilního vzdělávání dětí ze strany rodičů má vliv na přístup ze strany zřizovatelů.
- Na další rozvoj mobilního vzdělávání má zásadní vliv schopnost učitelů změnit výukové postupy.
Z posledních číselných zjištění výzkumu vyberu alespoň jeden, podle mě nejzajímavější indikátor. Je jím vybavenost amerických žáků a učitelů mobilními technologiemi. Při zkoumání grafické interpretace výsledků je třeba si uvědomit, že data pocházejí z konce roku 2011, a tak se v nich neprojevil rekordní nákup těchto přístrojů na vánočním trhu.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
2 komentářů:
Vidím v tom slepou uličku či spíše umělou konstrukci neúspěšných pedagogů. Za posledních šedesát let byla vypracovaná (podle mého názoru) jediná schopná metodika a tou bylo programované vyučování. Tam je problém vlastních přístrojů zcela marginální - pokud samozřejmě netrváme na původní idei "vyučovacích strojů."
Programované učení je skutečně bezvadná metodika, pomocí níž můžete učit pouze fakta, a navíc jen toho, kdo je ochoten se nechat řídit. Chápu, že se někomu líbí. Jsou to hlavně ti, kteří mají ambice ovládat druhé. Dnešní technologie jsou schopné programované učení realizovat zcela beze zbytku. Pokud bychom vám podobným uvěřili, můžeme bez problémů profesi učitelů jako takovou zrušit.
Okomentovat