Článek ČŠI přináší některá zajímavá zjištění z první vlny šetření TALIS týkající se řízení a vedení školy, která proběhla v roce 2008 ve 24 zemích OECD a ČR se jí neúčastnila.
Více informací o šetření TALIS naleznete na www.talis.cz nebo na www.oecd.org/talis.
Analýzou odpovědí ředitelů škol na jejich činnosti v rámci školy byly rozlišeny dva styly řízení a vedení školy: pedagogický a administrativní.
Pedagogický styl vedení školy se zaměřuje na vytváření podmínek pro efektivní výuku včetně přímého dohledu nad její kvalitou a výsledky učení žáků. V administrativním stylu vedení školy převažuje spíše odpovědnost za výkon školy a důraz na plánování a dodržování předem stanovených postupů.
Pedagogický styl vedení školy byl zastoupen ve všech zemích, které se zúčastnily šetření. Mezi jednotlivými zeměmi však byly nalezeny značné rozdíly z hlediska míry využití tohoto stylu. Důraz na pedagogické vedení kladl nadprůměrný počet ředitelů např. v Brazílii, Slovinsku a Polsku, naopak ve Španělsku a Estonsku ho ředitelé využívali v menší míře. Mnoho ředitelů často využívalo oba styly vedení současně.
Ve více než jedné třetině zúčastněných zemí se k pedagogickému stylu vedení školy přikláněly častěji ženy než muži.
Pro více než jednu čtvrtinu zemí platí, že učitelé, jejichž ředitelé ve větší míře využívali pedagogický styl, častěji spolupracovali se svými kolegy za účelem výměny informací a materiálů.
Ve školách, kde ředitelé využívali pedagogický styl vedení školy, byla ve více než polovině zemí při hodnocení učitelů přisuzována důležitost účasti v profesním vzdělávání, ve 43 % zemí inovativnosti vyučovacích postupů a v necelé třetině zemí výsledkům žáků. Zároveň bylo důležitým cílem hodnocení učitelů zlepšit jejich vyučovací postupy. V důsledku hodnocení ředitelé často navrhovali program profesního vzdělávání (ve třech čtvrtinách zemí) a to zejména pro slabší učitele.
Zatímco mezi administrativním stylem vedení školy a výše sledovanými oblastmi nebyly zjištěny žádné konzistentní vztahy, s pedagogickým stylem souvisely důležité aspekty řízení efektivní výuky ve školách.
TALIS 2013 se v oblasti vedení školy zaměří znovu na profily ředitelů a vedení školy, otázky kladené ředitelům v roce 2008 však budou rozšířeny o nové, týkající se týmového vedení školy.
Šetření TALIS 2013 je součástí IPn projektu Kompetence III, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Výsledky TALIS 2008: Řízení a vedení školy
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Pedagogický styl či nepedagogický styl? No ono je to těžko, protože ony jsou taky mezi státy dost postatné rozdíly ve financování škol. např. ve Finsku nemá vůbec ředitel na starosti provoz školy. O vše se stará obec. Platí školníky i veškeré opravy. Penězi na provoz se ředitelé ve Finsku vůbec nemusí zabývat. Mají tedy hold víc času na to vaše pedagogické řízení. A to je možná jeden z důvodů dobrého stavu finského školství.
My buďme rádi, že jsme se toho výzkumu neúčastnili, protože naši ředitelé, zvhledem k zoufalému způsobu financování našeho školství, nemají na nějaké pedagogické řízení čas vůbec. A realizací šablon se stav ještě zhoršil.
buďme rádi, že jsme se toho výzkumu neúčastnili
Jakýpak u nás pedagogický či administrativní styl. Jestli, tak akorát styl nutriční:
zachovat zdroj obživy za každou cenu.
Neboť smyslem existence školy je její existence sama.
Okomentovat