Ve čtvrtek 29. 11. 2012 se v pražském divadle D 21 uskutečnilo slavnostní setkání romských vysokoškolských studentů, kteří se stali úspěšnými stipendisty Romského vzdělávacího fondu (REF) pro akademický rok 2012/2013. V rámci Romského pamětního univerzitního stipendijního programu (RMUSP), který REF uděluje již třináctým rokem, bylo v Česku podpořeno 44 studentů. Od svého založení zde REF podpořil studentská stipendia za více než dva miliony eur.
Hlavním cílem stipendijních programů REF je podpořit romské studenty ve vysokoškolském vzdělávání, podpořit je při dokončení jejich studia, vytvořit síť romských profesionálů a podpořit romskou inkluzi ve všech aspektech národních vzdělávacích systémů zemí, které se účastní Dekády romské inkluze. „REF poskytuje čtyři druhy stipendijních programů v 16 zemích. V minulém akademickém roce bylo ve všech stipendijních programech uděleno kolem 1400 stipendií,“ uvedl programový manažer pro vysokoškolské vzdělávání REF Dan Pavel Doghi.
Slavnostní ceremoniál REF byl navržen tak aby ocenil budoucí romské profesionály za jejich dosavadní úspěchy a zároveň veřejně zdůraznil, že romští studenti by měli mít stejné příležitosti ke studiu, kariéře a společenskému postupu jako každý jiný student. V rámci slavnostního ceremoniálu ocenění stipendistů mohli romští univerzitní studenti sdílet zkušenosti a diskutovat se zástupci REF či reportérem ČT Richardem Samkem. Za studenty promluvil student druhého ročníku FEL ČVUT Filip Sivák. Setkání moderovala žurnalistka Jarmila Balážová, předsedkyně sdružení ROMEA, která ocenila aktivní přístup romských stipendistů a zdůraznila důležitost jejich aktivní participace v občanské společnosti.
Studenty přišel podpořit i prezidentský kandidát Jan Fischer, který zdůraznil, že každý hrdý národ potřebuje mít svou vzdělanou elitu. „Pro každý národ i komunitu je nesmírně důležité vytvořit si elitu. Stát je v tomto ohledu Romům velmi mnoho dlužen, a nemyslím jen finančně, ale svým přístupem, svou aktivitou nebo spíše pasivitou.“ Za významný označil také postoj k menšinám, zajištění jejich důstojného života a respektu k nim. Prezidentský kandidát se studenty na závěr diskutoval a apeloval na důležitost jejich osobního příkladu: „Toto je velice dobrý projekt, je v něm veliká šance. Pokračujte, i když je to náročné na finance, na organizaci na veškeré aktivity, na váš čas i úsilí, ale nepolevujte v tom. Chtěl bych vám popřát, aby se vám ve vašem studiu, úsilí a ambicích dobře dařilo, abyste jej dobře ukončili a uměli odeslat svým příkladem vzkaz, burcovat další mladé lidi a pomohli ten okruh rozšířit.“
Česká společnost dosud považuje Romy ve vysokoškolském vzdělávání za anomálie. Navíc se program každoročně setkává s negativními reakcemi ze strany majoritní části společnosti. Na uvedené reagoval Stanislav Daniel, referent pro vzdělávání REF: „Stává se poměrně často, že pokud je nějaká podpora směřována přímo na Romy, setkává se s negativními reakcemi, že se jedná o pozitivní diskriminaci nebo diskriminaci majoritní společnosti. Na druhou stranu my musíme v naší každodenní práci reflektovat historické znevýhodnění Romů a právě i náš stipendijní program je svého druhu odpovědí. To, že podporujeme specificky Romy, není náhoda, jde o podporu, z které v konečném důsledku bude profitovat celá společnost. Nezmění se jen postavení Romů, ale i postavení celé společnosti.“ Někteří studenti byly podpořeni ze stipendijního programu REF po celou dobu jejich studia. V České republice je koordinátorem stipendijního programu RMUSP občanského sdružení ROMEA.
Stipendijní program REF nabízí otevřenou stipendijní soutěž na základě akademických výkonů romským vysokoškolákům (bakalářského, magisterského a doktorandského studia) v ČR již od roku 2005. Slavnostní ceremoniál představil budoucí romské profesionály a povzbudí je v jejich kariéře.
Přes 40 budoucích romských profesionálů obdrželo na slavnostním předávání vysokoškolská stipendia
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Už se těším, až mi můj romský žáček, který již od 2. třídy tvrdí, že se bude živit sběrem železa uvědomí své nové příležitosti a bude usilovat o to, aby se stal Romem- profesionálem.
Díky. Obyčejný Gádžo.
Tak si některého z nich pozvěte na návštěvu. Když mu to neumíte vysvětlit Vy, třeba to pochopí od jednoho z těch studentů. Ostatně, ti by měli právě takto působit ve velkém.
Po přečtení jsem dlouho přemýšlel o významu slova profesionál ve spojením se slovem Rom.
Jestli to správně chápu, budou se tito profesionální Romové pohybovat po školách a demonstrovat , jak se dá jejich romská národnost využít k čerpání státní podpory dalším, zatím málo využívaným způsobem.
Přiznám, že bych měl větší radost z Romů-amatérů, kteří úspěšně ukončili vzdělání díky podpoře své vlastní rodiny a komunity. Možná by si takto získaného vzdělání lépe vážili a nebyli by nuceni dělat cvičenou opičku státu s cedulkou na krku s nápisem Mgr-Rom.
Česká společnost dosud považuje Romy ve vysokoškolském vzdělávání za anomálie.
Něco tak naprosto pitomého jsem doopravdy už dlouho nečetl. Být českou společností podám žalobu na pomluvu ve sdělovacích prostředcích s dvouletou sazbou odnětí svobody na tvrdo. Naštěstí je to celé české společnosti zcela ukradeno. Spíš ji zajímá, aby v místě jejího bydliště byl mimo jiné aspoň v noci pořádek a klid.
Při dnešní odpolední procházce jsem si všiml, že na příjezdové cestě do sídliště Portyč je cedule, že prostranství jsou hlídána kamerovým systémem. Na sídlišti Jih nic takového není. Tedy nepočítám-li pár fotopastí u kontejnerů, které trpěly častým samovznícením. Až se to provalí v únii, bude oheň i na střeše.
Některé studijní programy poskytují stipendia, pokud student prokáže nějaké předpoklady k něčemu, u některých programů stačí, aby se držitel za někoho považoval nebo byl jinými za něj považován.
Já sám, jako vysokoškolsky vzdělaný Rom, se cítím být podobnými aktivitami hluboce uražen:
Tak se podívejte, jak se nám pěkně z té cikánské bandy tupců podařilo vycepovat aspoň pár týpků, kteří dosahují úrovně průměrných gádžů, zatímco ostatní indoevropani, asiati, afričané, orientálci, oceánci, jiho, středo i severoameričané a taky pár tučňáků na českých vysokých školách pobývají zcela běžně.
Něco tak rasistického a surově ponižujícího nejspíš nerozdýchám.
Tak se rozděluje společnost? Na bílé, černé, žluté? Já bláhový hlupák si myslel, že v tomto státě žijí jen OBČANÉ ČR! Tato tzv. pozitivní diskriminace zavání až rasovou diskriminací. Proč mezi podpořenými není ani jeden bílý student? To už je z jistého úhlu až rasová segregace. Třeba můj soused je velmi inteligentní, ale z finančních důvodů nemůže studovat vysněnou VŠ.
Tato tiskova zprava byla (pro jistotu) zverejnena jen na romea.cz a romove.radio.cz. Jo, a na Ceske skole ...
Co to proboha je "romský profesionál"? To bude mít státnici z čórky, nebo co?
Díky pane Wagnere. Ve výběru článků jste profesionál. Chládek, Feřtek, Hausenblas a romové.
Skvělé.
A hele, mezi ministerskými přicmrndávači jsou už taky fašounci?
Okomentovat