Nad budoucností praktických základních škol visí otazník. Na Třebíčsku jde o dvě základní praktické školy v Moravských Budějovicích v ulici Dobrovského a v Třebíči v Cyrilometodějské ulici.
Z článku Evy Bártíkové v Třebíčský.Deník.cz vybíráme:
Zvládnout výuku těchto dětí pomocí asistentů pedagoga na běžných základních školách nepovažuje za vhodné řešení. „Dovedete si představit chlapce či dívku v šestém a vyšším ročníku, jak sedí takzvaně vyčleněni někde bokem ve třídě s asistentem pedagoga? Jak se takové dítě cítí?" tvrdila Zvěřinová a dodala: „Každé dítě, které přijde k nám, musí mít vyšetření z pedagogicko psychologické poradny či speciálně pedagogického centra a dále podepisují rodiče takzvaný informovaný souhlas."
Přečtěte si: Základní praktické školy nám nechte, vzkazují rodiče žáků
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Ono by se místo o zrušení praktických škol, mělo pouvažovat o jejich přidružení k základkám, které zejí prázdnotou. Ve městech je to možná jinak, ale v oblastech vesnických je situace taková, že praktické školy jsou v nejzastrčenější malé dědině s obtížnou dopravní dostupností. Bylo by dobré, kdyby byly přesunuty do poloprázdných budov škol ve větších obcích. Prostory na to určitě jsou.
Praxe totalitního režimu, kdy ústavy a zvláštní školy se situovaly tak, aby postižení lidé nebyli na očích, je snad už dávno pryč. Nebo ne?
je snad už dávno pryč
Mám pocit, že přesunutím praktické školy do budovy běžné základní školy nevyřešíte naprosto nic. Budou i nadále vedle sebe existovat třídy běžné a třídy praktické. Nazval bych to sociální segregací, diskriminací. Toto tzv. "včleňování" žáků navštěvujících praktické školy do běžných tříd je taky totální nesmysl. Tak bohatý tento stát opravdu není. V takové integrované třídě by muselo být i několik asistentů,...Samozřejmě dobře zaplacených. Jestli si někdo myslí, že tímto stát ušetří, tak se hluboce mýlí.
Někdy mi to v tom našem školství přijde, jako když návrháři tendují módu příští sezóny. Když se loni nosily sukně delší, tak letos budou pro změnu zase kratší.
Občas se stane, když není nápad, natož pak dobrý, že se tvůrce uchýlí k nějakému výstřelku, aby na sebe alespoň upozornil. Nebo zastřel, že je v hlavě vypatláno.
"Mám pocit, že přesunutím praktické školy do budovy běžné základní školy nevyřešíte naprosto nic."
Ale vyřeším. A to hned několik věcí.
1. Do větších obcí bude pro tyto děti snadnější dopravní dostupnost.
2. Systém bude snesitelnější pro rodiče, kteří se zařazení svých dětí do tříd zvláštních škol brání buď kvůli dopravě nebo jakéhosi cejchu, čímž svým dětem ubližují.
3. Děti nebudou naprosto vyčleněné ze společnosti ostatních dětí.
4. Speciální pedagogové přinesou do základek své zkušenosti, které mohou ostatní učitelé použít při práci s dětmi se SVP.
5. A taky se ušetří. Za jeden ředitelský plat a provoz budovy.
Jinak máte naprostou pravdu v tom, že na systém integrace žáků z praktických škol do běžných tříd s několika potřebnými asostenty, kteří by ovšem měli mít vystudovanou speciální pedagogiku, náš stát prostě nemá peníze.
A ještě si proboha přiznejme, že učitelé na běžné základce neumí s těmito dětmi téměř vůbec pracovat a že asistent by nneměl být kdejaký maturant, který se nedostal na VŠ, ale speciální pedagog.
29. prosince 2012 15:00
Nevím, kde bydlíte. U nás jsou praktické školy (pokud je nenazvu školy, které učí podle několika učebních plánů - ŠVP pro běžné ZŠ + ŠVP pro praktické školy,..) jen ve městech nad 10 000 obyvatel. Přesunutím žáků těchto škol o 400 metrů nevyřeším vůbec nic. Maximálně něco pokazím. Jinak tento typ škol běžel již za první republiky a je v tom dozajista kladný moment tradice. Jen tak občas mrknu na složení tříd 1/3 Romové, 2/3 běžné populace. Dokáže si vůbec někdo představit učit ve třídě o počtu 30 (34) a mít tam takových 5 žáků. Číst, psát a počítat se pak nenaučí nikdo. Je to diskriminace úspěšnějších. Nyní mě napadá, jestli to nebude úmysl, nahnat děti inteligentnější od bohatších rodičů do soukromých ZŠ?
Naprosto s vámi souhlasím, ale zřejmě pocházité z nějaké "netradiční oblasti".
Ale např. na Moravě je situace opravdu taková, že ve vesnických oblastech jsou tyto školy v těch nezastrčenějších vesnicích, většinou tam kde byly v 70. letech zrušené malotřídky. Děti tam nejsou samy schopné dojíždět a pro rodiče je to katastrofa. Brání se pak přesunu dítěte do zvláštní školy jenom z tohoto důvodu. Děti jsou pak tzv. integrované a jsou právě dokladem toho, že ona ta integrace moc nefunguje. Buď bez asistenta v početných třídách nezvládají nic, nebo za ně všechno dělá asistent, což vede k tomu, že tyto děti absolutně ztrácí samostatnost. A to je asi jediné, co bychom je při jejich snížené inteligenci měli naučit. Jenže my ji tu samostatnost bereme a děláme jim tak medvědí službu. Mám obavy, že v životě jim za prdelkou žádný asistent poskakovat nebude. Ve zvláštní škole však tyto děti v málo početných třídách jakž takž samostatně pracovat schopné jsou. Tím, že je tam nezařadíme jim dle mého názoru nevědomky ubližujeme.
Okomentovat