Přijímací řízení na SŠ: záměna příčiny a důsledku.
Z článku Bohumila Kartouse v BritskéListy.cz vybíráme:
Pan Hájek se možná bude divit, ale dávám mu zcela za pravdu.
Nejspravedlivější přijímací řízení je takové, v němž jsou všichni přijati bez přijímací zkoušky a případné předpoklady či indispozice ke studiu se rozpoznají až během studia samotného. To je nepochybně pravda. Pan Hájek si všímá přijímacího řízení jako bariéry k dalšímu vzdělání, což je nepochybně správný postřeh, ale opomíjí kauzalitu, v níž příčina je ve vzdělávacím systému a důsledek v tom, jak jsou přijímací zkoušky v rámci přijímacího řízení na střední a vysoké školy řešeny. To, že tento vzdělávací systém vytváří bariéry ve vzdělávání, není vina společnosti Scio. Vzdělávací systém je selektivní zcela bez ohledu na její přítomnost. Firma Scio je pouhá servisní organizace, která nabízí řešení, jehož přidanou hodnotu jsem už v předchozím textu objasňoval.
Trh s přípravou na přijímací zkoušky tu existoval a existovat bude do té doby, dokud budou existovat přijímací zkoušky. I pokud by společnost Scio nenabízela vlastní přípravné materiály, budou je nabízet jiné firmy (jak to ostatně mnohé i teď dělají). Tím, že společnost Scio nebude nabízet přípravu, v žádném případě neovlivní selektivitu systému a jeho náchylnost k vytváření sociálních rozdílů. Pokud pan hájek pléduje za rovnější přístup ke vzdělávání, měl by tuto příčinnost vnímat a měl by v takovém případě žádat stát, aby buď zrušil přijímací zkoušky, nebo odstraňoval možné materiální překážky, které brání sociálně slabým v přístupu ke vzdělávání. Firma Scio (považte, soukromá firma:) už několikrát a na různých úrovních přesvědčovala kompetentní, aby se věnovali vyhledávání talentovaných dětí ze sociálně slabých vrstev společnosti a umožňovala jim přístup ke vzdělání. Dosavadní zkušenost, kterou jsme udělali, je, že o to není zájem. Budu panu Hájkovi vděčný, pokud nám pomůže kompetentní přesvědčit, nástroje k tomu máme.
Přečtěte si: Stěžujete si na systém, obviňujete ale soukromou firmu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
... pokud nám pomůže kompetentní přesvědčit...
Zájem by třeba byl, ale třeba jen někdo nestojí o ty nástroje, které máte... Ne všude se dá dostat díky přízni určitých politiků.
Vivat scio!
Vyhazovat peníze za přijímací zkoušky SCIO, když stejně de facto vezmu na SŠ každého, mi přijde pitomé. Např. hranice dosažení 38 bodů ze tří testů OSP, M a ČJ celkem nastavená ve Zlínském kraji k přijetí na maturitní obor je fakt směšná. Této hranice dosahují i někteří propadlíci. Fakt vyhozené peníze.
Mít slabší žaludek, jako studenti paní Valíkové, tak ze scia blinkám. Jako starý cynik se jen směju.
ze scia blinkám
A není to tak trochu jako s tím bulvárem nebo neokolkovanými placaticemi?
Kdyby to nikdo nekupoval, mohou zavřít krám.
Všichni.
Berete mi otázku z úst - proč na scio všichi nadávají, ale cca 80 % víceletých gymnázií používá scio testy jako kritérium přijímacího řízení?
Většina VŠ už na Scio testy neslyší. Mají zpět své přijímačky. A je to jedině dobře.
Okomentovat