Přečtěte si: Rozhovor s Ondřejem Hausenblasem o čtenářské gramotnosti

sobota 1. prosince 2012 ·

Čeští žáci samozřejmě umí „nějak“ číst. Problém nastává, pokud po nich budeme chtít, aby s textem dále pracovali. Schopnost analyzovat text a porozumět mu ztrácí čím dále tím více českých dětí. Podle mezinárodního srovnání PISA 2009 dosáhli naši žáci mezi srovnávanými zeměmi podprůměrných výsledků. Na příčiny klesající čtenářské gramotnosti se zeptal Ondřeje Hausenblase Pavel Košák.


Z rozhovoru Pavla Košáka s Ondřejem Hausenblasem ve Varianty.cz vybíráme:

Jaká je podle vás budoucnost knihy? Vytlačí ji čtečky, nové elektronické formáty? Budeme místo do knihovny „chodit“ pro knihy do virtuálních prodejen a půjčoven?

Je docela možné, že čtečky zvítězí a pak zas budou vytlačeny něčím dalším. Papírová, vázaná kniha má však jeden rys dost významný pro krásnou literaturu – dává se z ruky do ruky, ne po drátě nebo na vlně. Ke kultuře patří, že si lidé nad čtenými texty spolu povídají, že vědí, že text četli i druzí, a spolu s nimi si kladou další otázky, probírají prožitky a názory na to, co jim autor "odehrál" před duševním zrakem v četbě. A právě k tomu kontaktování čtenářů je cenné, že si svazek dávají z ruky do ruky – na to musíte být dost blízko, jinak nedosáhnete. A tou osobní blízkostí se tvoří společné prožívání, promýšlení a sdílení nových nebo starých hodnot, které literatura rozjitřuje a nově utváří. S literaturou věcnou, naučnou je to asi jinak. Tam možná společenství poučených může existovat i na sociální síti, anebo může člověk být čtenářem docela izolovaným. Beletrie je ovšem psaná nikoli pro jedince, ale pro celý zástup jedinců.

9 komentářů:

Pytlik Blaha řekl(a)...
1. prosince 2012 v 23:34  

Papírová, vázaná kniha má však jeden rys dost významný pro krásnou literaturu

Krásně vyvedená papírová kniha má mnoho rysů významných nejen pro krásnou litaraturu.
Kupuju si odborné knihy i tehdy, když jsou zdroje dostupné na netu.
Především nová kniha voní.
Kniha je přenáramná součást pokoje. Je-li edice zajímavě graficky vyvedená, hezčí dekorace není.
Knihu na kvalitním papíře je příjemné brát do ruky, listovat v ní.
Podle záložky poznáme, jak jsme pokročili.
Ke knize se vracíme i po letech, je v ní kus našeho života.

Kniha je příběh sama o sobě.
Text v čtečce je jen informace o obsahu knihy.
Jako když si moravského brabce se zelím a šesti knedlíky rozmixujete a hadičkou natlačíte do žaludku. Nutriční hodnotu to neztratí, ale...

Anonymní řekl(a)...
2. prosince 2012 v 12:10  

Pro toto všechno je právě naprosto ideální Internet... Právě tam se dá o knize nejlépe hovořit s největším počtem lidí.

Kniha je kniha, ale čtečka má spoustu výhod oproti papírové knize a zejména jejímu složitému vydávání - knihu pro čtečku může napsat každý. Vydání papírové, byť s minimálním nákladem, je drahé. Spousta knih se vyhodí, aniž by si je někdo koupil a přečetl, atd.

Janek Wagner řekl(a)...
2. prosince 2012 v 12:27  

Papírové vydání nemusí být také nijak drahé: http://www.librix.eu/cz/calculator/book.

Pytlik Blaha řekl(a)...
2. prosince 2012 v 13:12  

čtečka má spoustu výhod

To bezesporu. To je příznačné pro většinu nových technologií. Jen jsem připomněl pár atributů, které čtečka mít prostě nemůže.
Není daleko doba, kdy si večer do ucha zastrčíte kabel a ráno budete mít v hlavě celého Šejkspíra v originále.
Pak se jistě najde nějaký štoura, kterému se nebude chtít slézat se stromu s tím, že bude nostalgicky vzpomínat na doby, kdy dostal svojí první čtečku, jak s ní sedával v křesle u dokonalé pět milimetrů tlusté imitace krbu, jak vnímal v rukou její hmotu, jak jí měl vošmatamou, jak bylo zábavné ji dobíjet energií...
A až se jednou budou děti s tím Šejkspírem v hlavě už rodit, budou blouznivci toužit po drátě v uchu.

Anonymní řekl(a)...
2. prosince 2012 v 19:37  

Jako vždy pan Hausenblas nezklamal. Blábol.

Anonymní řekl(a)...
2. prosince 2012 v 20:38  

Pozoruji už několik let, že i v 9. třídě se najde 5 i více žáků čtenářsky téměř negramotných.... Doma a ani ve škole nečtou, základy vědomostí žádné, rodiče to nezajímá, střední školy se o ně stejně poperou....

Anonymní řekl(a)...
3. prosince 2012 v 11:02  

Na čem je čtený text zobrazen je pro problematiku čtenářské gramotnosti to nejméně důležité.

Anonymní řekl(a)...
4. prosince 2012 v 6:58  

2. prosince 2012 20:38

Není to problém jen ČR, ale i celého západního světa. Negramotnost narůstá, zvyšuje se i druhotná negramotnost. Lidé prostě zapomněli v dospělosti číst a psát. Jednoduše to nepotřebovali. Kdo ze starší generace napíše bezchybně, v azbuce s ruskými slovíčky, nějaký text?

obyčejná učitelka řekl(a)...
4. prosince 2012 v 15:59  

4. prosince 2012 6:58
Pozor, probudili Vás z hybernace a neřekli Vám, že není rok 1982, ale 2012! Tady už nepíšeme rusky, ale anglicky!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.