Čeští žáci samozřejmě umí „nějak“ číst. Problém nastává, pokud po nich budeme chtít, aby s textem dále pracovali. Schopnost analyzovat text a porozumět mu ztrácí čím dále tím více českých dětí. Podle mezinárodního srovnání PISA 2009 dosáhli naši žáci mezi srovnávanými zeměmi podprůměrných výsledků. Na příčiny klesající čtenářské gramotnosti se zeptal Ondřeje Hausenblase Pavel Košák.
Z rozhovoru Pavla Košáka s Ondřejem Hausenblasem ve Varianty.cz vybíráme:
Jaká je podle vás budoucnost knihy? Vytlačí ji čtečky, nové elektronické formáty? Budeme místo do knihovny „chodit“ pro knihy do virtuálních prodejen a půjčoven?
Je docela možné, že čtečky zvítězí a pak zas budou vytlačeny něčím dalším. Papírová, vázaná kniha má však jeden rys dost významný pro krásnou literaturu – dává se z ruky do ruky, ne po drátě nebo na vlně. Ke kultuře patří, že si lidé nad čtenými texty spolu povídají, že vědí, že text četli i druzí, a spolu s nimi si kladou další otázky, probírají prožitky a názory na to, co jim autor "odehrál" před duševním zrakem v četbě. A právě k tomu kontaktování čtenářů je cenné, že si svazek dávají z ruky do ruky – na to musíte být dost blízko, jinak nedosáhnete. A tou osobní blízkostí se tvoří společné prožívání, promýšlení a sdílení nových nebo starých hodnot, které literatura rozjitřuje a nově utváří. S literaturou věcnou, naučnou je to asi jinak. Tam možná společenství poučených může existovat i na sociální síti, anebo může člověk být čtenářem docela izolovaným. Beletrie je ovšem psaná nikoli pro jedince, ale pro celý zástup jedinců.
Přečtěte si: Rozhovor s Ondřejem Hausenblasem o čtenářské gramotnosti
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Papírová, vázaná kniha má však jeden rys dost významný pro krásnou literaturu
Krásně vyvedená papírová kniha má mnoho rysů významných nejen pro krásnou litaraturu.
Kupuju si odborné knihy i tehdy, když jsou zdroje dostupné na netu.
Především nová kniha voní.
Kniha je přenáramná součást pokoje. Je-li edice zajímavě graficky vyvedená, hezčí dekorace není.
Knihu na kvalitním papíře je příjemné brát do ruky, listovat v ní.
Podle záložky poznáme, jak jsme pokročili.
Ke knize se vracíme i po letech, je v ní kus našeho života.
Kniha je příběh sama o sobě.
Text v čtečce je jen informace o obsahu knihy.
Jako když si moravského brabce se zelím a šesti knedlíky rozmixujete a hadičkou natlačíte do žaludku. Nutriční hodnotu to neztratí, ale...
Pro toto všechno je právě naprosto ideální Internet... Právě tam se dá o knize nejlépe hovořit s největším počtem lidí.
Kniha je kniha, ale čtečka má spoustu výhod oproti papírové knize a zejména jejímu složitému vydávání - knihu pro čtečku může napsat každý. Vydání papírové, byť s minimálním nákladem, je drahé. Spousta knih se vyhodí, aniž by si je někdo koupil a přečetl, atd.
Papírové vydání nemusí být také nijak drahé: http://www.librix.eu/cz/calculator/book.
čtečka má spoustu výhod
To bezesporu. To je příznačné pro většinu nových technologií. Jen jsem připomněl pár atributů, které čtečka mít prostě nemůže.
Není daleko doba, kdy si večer do ucha zastrčíte kabel a ráno budete mít v hlavě celého Šejkspíra v originále.
Pak se jistě najde nějaký štoura, kterému se nebude chtít slézat se stromu s tím, že bude nostalgicky vzpomínat na doby, kdy dostal svojí první čtečku, jak s ní sedával v křesle u dokonalé pět milimetrů tlusté imitace krbu, jak vnímal v rukou její hmotu, jak jí měl vošmatamou, jak bylo zábavné ji dobíjet energií...
A až se jednou budou děti s tím Šejkspírem v hlavě už rodit, budou blouznivci toužit po drátě v uchu.
Jako vždy pan Hausenblas nezklamal. Blábol.
Pozoruji už několik let, že i v 9. třídě se najde 5 i více žáků čtenářsky téměř negramotných.... Doma a ani ve škole nečtou, základy vědomostí žádné, rodiče to nezajímá, střední školy se o ně stejně poperou....
Na čem je čtený text zobrazen je pro problematiku čtenářské gramotnosti to nejméně důležité.
2. prosince 2012 20:38
Není to problém jen ČR, ale i celého západního světa. Negramotnost narůstá, zvyšuje se i druhotná negramotnost. Lidé prostě zapomněli v dospělosti číst a psát. Jednoduše to nepotřebovali. Kdo ze starší generace napíše bezchybně, v azbuce s ruskými slovíčky, nějaký text?
4. prosince 2012 6:58
Pozor, probudili Vás z hybernace a neřekli Vám, že není rok 1982, ale 2012! Tady už nepíšeme rusky, ale anglicky!
Okomentovat