Na jednom semináři pro učitelky mateřských škol jsem slyšela chválu na test Barvy života. Prý nám pomůže s autoevaluací i s diagnostikou učitelského sboru a samozřejmě dětí. Slyšela jsem ale také, že jde o neověřenou metodu. Nechce se mi investovat do metody, která nemusí vést k přesným výsledkům. Proto by mě zajímal názor zkušeného psychologa, který se zabývá diagnostikou. Můžete jej zprostředkovat?
Z článku Václava Mertina v Portál.cz vybíráme:
Když se pak objeví diagnostický nástroj, který slibuje rychlé a snadné poznání dítěte a jeho psychiky, klimatu školní třídy a školy, šikany, lze ho využít k evaluaci školy, vždy se najdou naivní nadšenci, kteří uvěří, že je to skutečně možné a vděčně po takovém nástroji sáhnou nebo alespoň propagují jeho použití. Vůbec přitom nepřemýšlejí, jestli je vůbec v silách jediného často poměrně jednoduchého „testu“, aby přiměřeným způsobem zmapoval nesmírně složitou psychiku, jemné a rozmanité předivo mezilidských vztahů, předpověděl nejistou budoucnost apod. Je to stejné jako když někdo nabízí třicetiprocentní úrok z vložených peněz, zahraniční zájezdy skoro zadarmo nebo zvládnutí cizího jazyka za čtrnáct dní. Je třeba poctivě přiznat, že psychologie takovými nástroji nedisponuje. Současně však tento fakt nijak neubírá na kompetentnosti psychologů, protože v jejich poradenské činnosti představují testy jen velmi malý díl. Poznávat dítě pouze na základě výsledků v testech (nikdy ne v jednom!), bylo odborně korektní cca před osmdesáti roky, ale ne v roce 2012.
Přečtěte si: Psychotest Barvy života – dobrý nástroj, nebo šarlatánství?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
16 komentářů:
Taky jsme se na škole nechali oblbnout a vyhodili jsme 40 000 Kč oknem.
Nicmíně musím konstatovat, že test je jedna věc a interpretace jeho výsledků druhá. A zde tedy bylo největší zklamání. Od osoby pověřené interpretací (a taky dobře zaplacené)jsme se nedočkali ničeho valného. V cuku letu nám za neceloiu hoďku vyhodnotil všech 12 tříd i s učitelským sborem.
Myslím, že máte velkou šanci dostat peníze zpět. Jakákoli aplikace ve školství bude nyní snadno braná jako podvod.
vyhodili jsme 40 000 Kč oknem
A z jakého prasátka se takovéto penízky zpravidla vyhazovávají?
Jako že, kde potom chybějí?
Ono nám je dalo MŠMT v rámci projektu na protidrogovou prezenci. Opravdu účelně využité peníze, že?
Každý učitel četl spousty posudků a doporučení z SPC, PPP či privátních psychlogů. Mě by zajímalo, jak učitelé tato vyjádření vnímají - nakolik jim pomáhají v práci s různě postiženými žáky, třídními kolektivy apod. Já za sebe dávám max. 10%, z 90% pomoz si sám... Barvy života znám, ale těm bych dala užitnou hodnotu NULA...
v rámci projektu na protidrogovou prezenci
A to jde? Že se ptám. Jinak by se to přece nedělalo.
Ohlídává někde někdo nějakou účelnost, dnes a tady?
Čtyřicet táců, taková prkotina. Takhle možná čtyřicet melounů.
Kdybych byl frajer, co jen nekecá a koná, zkusil bych ty tácky někde šlohnout a pak poslat na sirotky. Kolik bych za to asi tak vyfásl? No schválně...
Naše škola vyhodila za tento šarlatánský test taky okolo 40 000,-Kč. Část učitelů byla k mačkání barevných koleček přinucena. I bylo zdůrazněno to, že výsledky budou podkladem pro případné propouštění pedagogických pracovníků z důvodů nadbytečnosti.
Barvy života, to jsou vyhozené peníze. Co za to mohlo ve škole být.
to jsou vyhozené peníze
Což o to. Peníze ale nejsou úplně všechno.
Kdo úplně normálním lidem nahradí to ponížení, že se museli pod různými pohrůžkami účastnit takových pitomostí nad rámec svých pracovních povinností jenom proto, že se kdejaký vedoucí pracovník neorientuje ve světě mimo dosah svojí tuposti a přitom si myslí, že on je povolán, neboť byl instalován jinými tupci, kteří jeho tuposti nebyli schopni v té svojí tuposti vůbec dohlédnout?
Ať mi někdo vysvětlí, jaký je rozdíl mezi touto taškařicí a navelením třeba do rozjásaného prvomájového průvodu. Tam si člověk mohl aspoň dát ten párek a pívo.
Když už se v tom našem školství tak brojí proti těm k moci se deroucím komunistům.
Není to všechno poněkud směšné? A kam si může jít stěžovat otitulovaný pedagog, když lampárny už dávno zrušili.
A to vůbec nehovořím o nám do péče svěřených dětech.
"...bylo zdůrazněno to, že výsledky budou podkladem pro případné propouštění pedagogických pracovníků z důvodů nadbytečnosti."
Tento bič se dnes používá na kdeco a slýcháme ho za každou druhou větou, kterou zástupcové a ředitelé vypouštějí ze svých pomazaných hlav. Nikdy za posledních 150 let si tyto osoby (čti jiné slovo na pět), a nejen ve školství, nemohly vyskakovat tak jako dnes. Užívají si toho věru do sytosti.
"...nahradí to ponížení..."
Nechat se bez protestů ponižovat, to je, pane Pytliku, základní učitelská kompetence. Bez této kvalifikace učitel dlouhodobě působit prostě nemůže, to už byste měl vědět.
Z téhož důvodu (a z řady jiných) není namístě říkat učitelům "úplně normální lidi".
Když byl ministr hlupák, tak automaticky velká část ředitelů se tak i začala chovat. Některým se to náramně zalíbilo. Říká se tomu rozvrácené "demokratické" české školství. Hlupáky bude zřejmě nutno protáhnout institutem defenestrace.
Když nemám na chleba, nekupuji novou televizi.
Zřejmě na tom asi přece jen nejsou rozpočty škol natolik špatně, když mají ředitelé na pitomosti.
Anebo je k tomu snad někdo nutí?
"Když byl ministr hlupák, tak automaticky velká část ředitelů se tak i začala chovat."
Možná by bylo dobré si přiznat, že většina ředitelů stojí za pendrek i bez pana ministra. Zas až tak daleko jeho kompetence nedosahují. Zprznit školu si dokáží zřizovatelé i bez něho.
A je to skutečně tak špatné? Někteří o této metodě mluví pouze v superlativech - např. Saša Dobrovolná :
http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=13&t=177
Tak a úsudek nechť si udělá každý sám.
Důležitější je stanovisko odborníků: http://www.ceskaskola.cz/2012/12/stanovisko-unie-psychologickych.html. Barvy života jsou jen šarlatánský podvod.
Zní to opravdu nadějně:
člověk mačká - na základě jakýchsi asociací a fantazií - barevná kolečka. Podle toho je spoznána jeho učitelská i lidská kvalita. Co nedokáže ředitel ani inspekce, zvládnou hravě a s přehledem kolečka... jen doufám, že se nepletou.
Okomentovat