Ano, v nadpisu je ošklivá gramatická hrubka. Záměrně. Jde o osvědčený, byť prostý trik jak připoutat pozornost těkavých čtenářů. Navíc se kolem gramatiky točí téma dnešního blogu.
Z článku Daniela Münich na blog.Aktuálně.cz vybíráme:
Jenže takový výrok asi nezní dostatečně senzačně. A tak mi byla vložena do úst tato moudrost: "Ve výuce českého jazyka upustit od důrazu na gramatická pravidla." Tohle určitě zvedne mnoho čtenářů ze židle, pomyslel si někdo v redakci. Přemýšlel jsem, kde na mě takovou blbost vyhrabali. Dobral jsem se toho, že jde o interpretaci jednoho z dlouhé řady doporučení pro české školství z oné zprávy NERVu, kterou jsem novinářům v dobré víře doporučil k přečtení. Ve zprávě však toto doporučení zní jinak: Ve výuce českého jazyka a cizích jazyků přenést váhu od přílišného důrazu na formální gramatická pravidla na důležité prvky jazykové gramotnosti (práce s komplexnějšími texty, písemné a ústní vyjadřování složitějších souvislostí v běžných životních a profesních situacích atp.). To už smysl dává, tedy pokud někdo vládne čtenářskou gramotností.
Pointa tohoto doporučení spočívá v tom, že málokterý absolvent vysoké, střední, natož základní školy je dnes schopen napsat smysluplný text a nemnohý je schopen se srozumitelně a strukturovaně ústně vyjádřit k nějakému problému. To víme z každodenní praxe. Že u absolventů našich základních škol klesá i schopnost chápat obsah čtených textů (čtenářská gramotnost) dokazuje klesající čtenářská gramotnost v mezinárodních výzkumech PISA a PIRLS. Naopak většina našich žáků je stále schopna i překomplikovaně složitý text rozložit na věty, slova, předpony, přípony, kořeny (větný a slovní rozbor), mnohdy s odborností jazykozpytce. Za této situace má myslím smysl ve školách věnovat více času a pozornosti pěstování v životě praktičtějších jazykových dovedností. A protože se na to už ve školách nedostává času, i v důsledku větší intenzity výuky cizích jazyků, potom třeba i na úkor větných a slovních rozborů a biflování formálních slohových pravidel.
Přečtěte si: Pravopysem proti pokroku
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Může mi prosím někdo vysvětlit smysl této sentence: "Pointa tohoto doporučení spočívá v tom, že málokterý absolvent vysoké, střední, natož základní školy je dnes schopen napsat smysluplný text a nemnohý je schopen se srozumitelně a strukturovaně ústně vyjádřit k nějakému problému."?
Pointou doporučení "přenést váhu od přílišného důrazu na formální gramatická pravidla na důležité prvky jazykové gramotnosti" je to, že žáci neumějí napsat složitější text a neumějí se vyjadřovat? Tomu ale opravdu nerozumím. Článek je zajímavý, ale tahle pasáž se hodně nepovedla...
Zdá se, že jsme definitivně a navěky uvrženi do čtenářské a vůbec komunikační negramotnosti.
Už ani lidé, kteří jsou na tom tak dobře, že poznají, že máme problém, o něm nedokážou referovat tak, aby jim bylo rozumět. Natož aby se mezi sebou dokázali dohodnout, jak ho vyřešit.
Kruh se uzavírá... :)
Okomentovat