Přečtěte si: Pětka za chybějící domácí úkol a pomůcky? Stará česká tradice

pátek 21. prosince 2012 ·

Zaslouží si žák za chybějící domácí úkol nebo učební pomůcku pětku? Mnozí učitelé ji, věrni tradici, nezřídka udělují. Pětka za nesplněný úkol nebo nepřipravený atlas se přitom může promítnout do celkové klasifikace.


Z článku Jiřího Macha v Novinky.cz vybíráme:

Většina ředitelů a učitelů oslovených Právem ale nepřipouští, že by se k „jednoduchému řešení“ uchylovala. Opět se ale potvrdil tvořivý duch kantorů. Například učitel dějepisu Tomáš Krtek ze Zlína má několik polepšovacích nástrojů. Podle něj je domácí úkol součást výuky a i nošení pomůcek svědčí o tom, jak se dítě připravuje na hodinu. „Většinou mu dám ještě jednu šanci, třeba mu zadám další úkol. Pokud se mu ale něco takového stane třikrát, dávám pětku,“ říká.

Co však učiteli funguje, je zanechání žáka po škole. „To je největší trest, když ho nechám úkol vypracovat po škole a on nemůže jít domů s kamarády,“ vysvětlil Krtek. Získal si pro to souhlas většiny rodičů.

15 komentářů:

Pytlik Blaha řekl(a)...
21. prosince 2012 v 16:42  

Já jsem normálně v šoku!
Na úsvitu třetího tisíciletí expertka na klasifikační systémy v Národním ústavu pro vzdělávání bazíruje na hodnocení žáka za výkon, aniž by se jakkoli zabývala jeho možnými předpoklady pro dosažení toho výkonu.
Chtěl bych ji vidět, kdyby se jají plat počítal podle toho, za kolik uběhne stovku, jak kvalitně zahraje na trombón, spočítá nějakou tu diferenciální rovnici a kolik set stránek odrecituje z Iliady.
Něco tak nespravedlivého se jen tak nevidí. To fakt nepoberu. Jediné objektivní kritérium školního hodnocení dětí a mládeže je jejich přístup ke studiu. Chtít mohou všichni srovnatelně hodně bez ohledu na svoje schopnosti.
A to ostatní, to už je síla sama o sobě. Přece, když žák nemá pomůcku, je to jeho problém, protože pomůcka mu má pomáhat. Když žák neodevzdá školní práci, je to jeho problém, protože se nedozví můj názor na kvalitu svojí práce. Na rodiče, kteří souhlasí s tím, aby jejich děti byly zavírány po škole, bych okamžitě zavolal sociálku, neboť zanedbávájí péči o dítě. Domácí úkoly do moderní výuky nepatří. Děti mají nezpochybnitelný nárok na volno pro svůj mimoškolní osobnostní rozvoj. Domácí úkoly suplují špatnou práci učitele.

Anonymní řekl(a)...
21. prosince 2012 v 18:08  

Zajímavé je, že pokud učitel hodnotí snahu tedy přístup k výuce ve prospěch dítěte (ve smyslu, přece ho nenechám propadnout, když se chudák tak snaží), tak to nikomu nevadí. Když se pak hodnotí přístup k výuce v neprospěch dítěte, tak rodiče a psychologové řvou jako paviáni.

Já se tedy příznám, že dávám pětky i za práci v hodině, pokud miláček v hodině otravuje přes únosnou míru a nemá pak splněné v hodině zadané úkoly. No a co, to si je máme nechat skákat po hlavách a máme dopustit, že na chování několika nevychovaných jedinců, budou doplácet ti, co se ještě jakž takž učit chtějí?

Tímto ochraňováním děláme dětem medbědí službu a řítíme se do záhuby.

Pytlik Blaha řekl(a)...
21. prosince 2012 v 19:45  

to si je máme nechat skákat po hlavách

To rozhodně ne! Otázkou je, jestli pětka, kule, bajle spratka od jeho chování odradí. Učitel není ošetřovatel a usměrňovač spratků. Máme tady výchovné poradce, školní psychology, ředitelství školy, rodiče a smlouvy s nimi.
Mít dítě ve škole, kde by mělo doplácet na chování "několika nevychovaných jedinců", okamžitě vstupuji do velmi těsného a intenzivního vztahu s ředitelem školy, zřizovatelem, inspekcí, ministerstvem, sdělovacími prostředky, webovými servery, orgány činnými v trestním řízení.
Děti "neochraňuji", vedu je k zodpovědnosti za svoji budoucnost. Klasifikaci v současné podobě bych jednoznačně zrušil. K ničemu ji nepotřebuji. S žáky jejich práce rozebíráme tak, že vědí, co udělali správně a co ne. Jak s tím naloží, je už jenom jejich věc. Kdyby čistě náhodou rodiče zajímalo, jak si jejich děti vedou, rád jim poskytnu komletní informaci. I do výuky se mohou přijít kdykoli podívat, což bych mnohdy osobně velmi uvítal.

Právě se dívám v televizi na dvacetiletou Petru s nemocí motýlých křídel. Takto nebohých je v naší civilizované vlasti údajně dvě stě. Chtěl bych tady zcela jasně říci, že všechny odpovědné činovníky, kteří jim v jejich údělu nepomáhají, jakkoli by mohli a dokonce i měli, považuji za svině zajebané.

Pytlik Blaha řekl(a)...
21. prosince 2012 v 19:51  

"motýlích" ...vždycky mě to rozčílí

obyčejná učitelka řekl(a)...
21. prosince 2012 v 20:07  

vedu je k zodpovědnosti za svoji budoucnost
A to se nebojíte? Nebo jste přívržencem teorie o blízkém konci světa? ;)

obyčejná učitelka řekl(a)...
21. prosince 2012 v 20:12  

Právě se dívám v televizi na dvacetiletou Petru s nemocí motýlích křídel.
Ano. Je to nepředstavitelné. Ale možná je její nemoc požehnáním pro spolužáky. Třeba jsou pokornější a empatičtější...

Anonymní řekl(a)...
21. prosince 2012 v 21:09  

Tak nějak si myslím, že učitel by měl učivo vysvětlit tak, aby základy pochopila většina žáků ve třídě. Rozsáhlé domácí úkoly, které žák dělá i několik hodin jsou čirým nesmyslem. Kolegyně na průmyslovce si v tom nadmíru libuje. Domácí úkol potom tvoří celá rodina. Hodnotit by se mělo to, co žák umí. Starou pravdou je, že domácí úkoly píší žáci a studenti před školou na lavičkách, v šatnách,.. Za nenapsanou domácí úlohu pětku nedávám, ale napíši na ni písemku. 90% žáků je pak docela slušně motivováno. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
21. prosince 2012 v 21:16  

"Máme tady výchovné poradce, školní psychology, ředitelství školy, rodiče a smlouvy s nimi."

Nebuďte směšný. Z vašeho vyjádření velmi čpí, že učíte na střední škole. Ono je to na place na základkách, kde dětem mnoho věcí ještě vůbec nedochází, přece jenom trošku něco jiného.

A ještě jinak. S rodiči těchto dětí je domluva jen velmi obtížná a smlouvy bez možnosti jakéhokoliv trestního vymáhání jejich porušování jsou k ničemu. Výchovní poradci na školách nevyřeší vůbec nic, ti se starají většinou jen o volbu povolání, protože jejich snížený úvazek o 1 až 2 hodiny jim ani moc prostoru k řešení problémových dětí ani nedává. Vedení školy vám pak většinou řekne, že si musíte poradit sám. Školní psychologové na většině škol nejsou a ani v brzké budoucnosti nebudou, kde by na to naše školství vzalo prachy.

Pytlik Blaha řekl(a)...
21. prosince 2012 v 22:11  

Nebuďte směšný.

No dovolte! Ve svém volném čase, večeři jsem udělal, nádobí umyl, se snad mohu taky trochu věnovat svým koníčkům.
Že dětem, i mládeži! mnoho věcí nedochází, je skoro civilizační choroba. Ve smyslu choroba civilizace. Čerstvě narozená antilopa ví, jak se má chovat, aby poněkud přežila. Mládě člověčí, čím starší, tím nezodpovědnější. Ale to není jeho chyba. Ještě nedávno jsem byl svědkem situace, kdy capart odmítá jít s rodičem přes křižovatku na červenou.

Vedení školy vám pak většinou řekne, že si musíte poradit sám.

Takové vedení, nechť jde, většinou, do prdele. Vánoce nevánoce. I s těmi, kteří jej tam instalovali. Tam je jeden ze zakopaných psů našeho školství. Poměrně značná koncentrace pak. (množné číslo od "pako" pozn. Pytlik)

Pytlik Blaha řekl(a)...
21. prosince 2012 v 22:16  

A to se nebojíte?

Právě že bojím. Špatně jsem se vyjádřil. Správně je:
"Vedu je k zodpovědnosti za moji budoucnost."

Anonymní řekl(a)...
26. prosince 2012 v 13:31  

Pane Blaho,
to, že zde prezentujete svou inteligenci, kterou máte zjevně menší než čerstvě narozená antilopa, to je Vaše věc. Mohl byste se ale vystříhat sprosťáren, s kterými se Vám asi roztrhl pytlik. Pokud to bez nich nezvládnete, měl byste se neprodleně odebrat tam, kam posíláte ve svém příspěvku z 21. 12. 2012 22.11 vedení školy.

Anonymní řekl(a)...
26. prosince 2012 v 14:36  

Takové vedení, nechť jde, většinou, do prdele

Musím, bohužel, s tímto názorem souhlasit. Je to vulgární, ale pravdivé. Na 95 % škol v regionálním školství to tak funguje. Ředitel, který odporuje zřizovateli, to může předem zabalit. Nepomůže ani Bůh. Luděk má v tomto u mě plnou podporu. Pane řediteli, neberte si to osobně, poslední roky to tak prostě funguje. A je to špatně.

Anonymní řekl(a)...
26. prosince 2012 v 17:19  

Anonymní, měl byste neprodleně následovat pana Blaha a "takové vedení". S nimi vám tam bude určitě blaho.

Pytlik Blaha řekl(a)...
26. prosince 2012 v 18:27  

Anonymní, měl byste neprodleně...

Promiňte, ale poněkud se v tom ztrácím. Usměrňujete anonymního z 26. prosince 2012 13:31 nebo až z 26. prosince 2012 14:36? Já teď dost dobře nevím, na které straně stojíte.
Tak ono je to nakonec celkem jedno. Jsme tam svorně všichni i s celým školstvím. A nejen s ním. Jen ti, kteří si doposud mysleli, že se ta nepříjemnost k nim přes dveře kanceláře nedostane, lehce začínají ztrácet nervíky.
No, začněte si zvykat, holenkové. Problém se jmenuje "odpovědnost ze zákona".

Anonymní řekl(a)...
27. prosince 2012 v 7:49  

26. prosince 2012 17:19

Pane řediteli, evidentně nejste ten správný člověk na vedoucí pozici.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.