Zaslouží si žák za chybějící domácí úkol nebo učební pomůcku pětku? Mnozí učitelé ji, věrni tradici, nezřídka udělují. Pětka za nesplněný úkol nebo nepřipravený atlas se přitom může promítnout do celkové klasifikace.
Z článku Jiřího Macha v Novinky.cz vybíráme:
Většina ředitelů a učitelů oslovených Právem ale nepřipouští, že by se k „jednoduchému řešení“ uchylovala. Opět se ale potvrdil tvořivý duch kantorů. Například učitel dějepisu Tomáš Krtek ze Zlína má několik polepšovacích nástrojů. Podle něj je domácí úkol součást výuky a i nošení pomůcek svědčí o tom, jak se dítě připravuje na hodinu. „Většinou mu dám ještě jednu šanci, třeba mu zadám další úkol. Pokud se mu ale něco takového stane třikrát, dávám pětku,“ říká.
Co však učiteli funguje, je zanechání žáka po škole. „To je největší trest, když ho nechám úkol vypracovat po škole a on nemůže jít domů s kamarády,“ vysvětlil Krtek. Získal si pro to souhlas většiny rodičů.
Přečtěte si: Pětka za chybějící domácí úkol a pomůcky? Stará česká tradice
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
15 komentářů:
Já jsem normálně v šoku!
Na úsvitu třetího tisíciletí expertka na klasifikační systémy v Národním ústavu pro vzdělávání bazíruje na hodnocení žáka za výkon, aniž by se jakkoli zabývala jeho možnými předpoklady pro dosažení toho výkonu.
Chtěl bych ji vidět, kdyby se jají plat počítal podle toho, za kolik uběhne stovku, jak kvalitně zahraje na trombón, spočítá nějakou tu diferenciální rovnici a kolik set stránek odrecituje z Iliady.
Něco tak nespravedlivého se jen tak nevidí. To fakt nepoberu. Jediné objektivní kritérium školního hodnocení dětí a mládeže je jejich přístup ke studiu. Chtít mohou všichni srovnatelně hodně bez ohledu na svoje schopnosti.
A to ostatní, to už je síla sama o sobě. Přece, když žák nemá pomůcku, je to jeho problém, protože pomůcka mu má pomáhat. Když žák neodevzdá školní práci, je to jeho problém, protože se nedozví můj názor na kvalitu svojí práce. Na rodiče, kteří souhlasí s tím, aby jejich děti byly zavírány po škole, bych okamžitě zavolal sociálku, neboť zanedbávájí péči o dítě. Domácí úkoly do moderní výuky nepatří. Děti mají nezpochybnitelný nárok na volno pro svůj mimoškolní osobnostní rozvoj. Domácí úkoly suplují špatnou práci učitele.
Zajímavé je, že pokud učitel hodnotí snahu tedy přístup k výuce ve prospěch dítěte (ve smyslu, přece ho nenechám propadnout, když se chudák tak snaží), tak to nikomu nevadí. Když se pak hodnotí přístup k výuce v neprospěch dítěte, tak rodiče a psychologové řvou jako paviáni.
Já se tedy příznám, že dávám pětky i za práci v hodině, pokud miláček v hodině otravuje přes únosnou míru a nemá pak splněné v hodině zadané úkoly. No a co, to si je máme nechat skákat po hlavách a máme dopustit, že na chování několika nevychovaných jedinců, budou doplácet ti, co se ještě jakž takž učit chtějí?
Tímto ochraňováním děláme dětem medbědí službu a řítíme se do záhuby.
to si je máme nechat skákat po hlavách
To rozhodně ne! Otázkou je, jestli pětka, kule, bajle spratka od jeho chování odradí. Učitel není ošetřovatel a usměrňovač spratků. Máme tady výchovné poradce, školní psychology, ředitelství školy, rodiče a smlouvy s nimi.
Mít dítě ve škole, kde by mělo doplácet na chování "několika nevychovaných jedinců", okamžitě vstupuji do velmi těsného a intenzivního vztahu s ředitelem školy, zřizovatelem, inspekcí, ministerstvem, sdělovacími prostředky, webovými servery, orgány činnými v trestním řízení.
Děti "neochraňuji", vedu je k zodpovědnosti za svoji budoucnost. Klasifikaci v současné podobě bych jednoznačně zrušil. K ničemu ji nepotřebuji. S žáky jejich práce rozebíráme tak, že vědí, co udělali správně a co ne. Jak s tím naloží, je už jenom jejich věc. Kdyby čistě náhodou rodiče zajímalo, jak si jejich děti vedou, rád jim poskytnu komletní informaci. I do výuky se mohou přijít kdykoli podívat, což bych mnohdy osobně velmi uvítal.
Právě se dívám v televizi na dvacetiletou Petru s nemocí motýlých křídel. Takto nebohých je v naší civilizované vlasti údajně dvě stě. Chtěl bych tady zcela jasně říci, že všechny odpovědné činovníky, kteří jim v jejich údělu nepomáhají, jakkoli by mohli a dokonce i měli, považuji za svině zajebané.
"motýlích" ...vždycky mě to rozčílí
vedu je k zodpovědnosti za svoji budoucnost
A to se nebojíte? Nebo jste přívržencem teorie o blízkém konci světa? ;)
Právě se dívám v televizi na dvacetiletou Petru s nemocí motýlích křídel.
Ano. Je to nepředstavitelné. Ale možná je její nemoc požehnáním pro spolužáky. Třeba jsou pokornější a empatičtější...
Tak nějak si myslím, že učitel by měl učivo vysvětlit tak, aby základy pochopila většina žáků ve třídě. Rozsáhlé domácí úkoly, které žák dělá i několik hodin jsou čirým nesmyslem. Kolegyně na průmyslovce si v tom nadmíru libuje. Domácí úkol potom tvoří celá rodina. Hodnotit by se mělo to, co žák umí. Starou pravdou je, že domácí úkoly píší žáci a studenti před školou na lavičkách, v šatnách,.. Za nenapsanou domácí úlohu pětku nedávám, ale napíši na ni písemku. 90% žáků je pak docela slušně motivováno. Ignorant
"Máme tady výchovné poradce, školní psychology, ředitelství školy, rodiče a smlouvy s nimi."
Nebuďte směšný. Z vašeho vyjádření velmi čpí, že učíte na střední škole. Ono je to na place na základkách, kde dětem mnoho věcí ještě vůbec nedochází, přece jenom trošku něco jiného.
A ještě jinak. S rodiči těchto dětí je domluva jen velmi obtížná a smlouvy bez možnosti jakéhokoliv trestního vymáhání jejich porušování jsou k ničemu. Výchovní poradci na školách nevyřeší vůbec nic, ti se starají většinou jen o volbu povolání, protože jejich snížený úvazek o 1 až 2 hodiny jim ani moc prostoru k řešení problémových dětí ani nedává. Vedení školy vám pak většinou řekne, že si musíte poradit sám. Školní psychologové na většině škol nejsou a ani v brzké budoucnosti nebudou, kde by na to naše školství vzalo prachy.
Nebuďte směšný.
No dovolte! Ve svém volném čase, večeři jsem udělal, nádobí umyl, se snad mohu taky trochu věnovat svým koníčkům.
Že dětem, i mládeži! mnoho věcí nedochází, je skoro civilizační choroba. Ve smyslu choroba civilizace. Čerstvě narozená antilopa ví, jak se má chovat, aby poněkud přežila. Mládě člověčí, čím starší, tím nezodpovědnější. Ale to není jeho chyba. Ještě nedávno jsem byl svědkem situace, kdy capart odmítá jít s rodičem přes křižovatku na červenou.
Vedení školy vám pak většinou řekne, že si musíte poradit sám.
Takové vedení, nechť jde, většinou, do prdele. Vánoce nevánoce. I s těmi, kteří jej tam instalovali. Tam je jeden ze zakopaných psů našeho školství. Poměrně značná koncentrace pak. (množné číslo od "pako" pozn. Pytlik)
A to se nebojíte?
Právě že bojím. Špatně jsem se vyjádřil. Správně je:
"Vedu je k zodpovědnosti za moji budoucnost."
Pane Blaho,
to, že zde prezentujete svou inteligenci, kterou máte zjevně menší než čerstvě narozená antilopa, to je Vaše věc. Mohl byste se ale vystříhat sprosťáren, s kterými se Vám asi roztrhl pytlik. Pokud to bez nich nezvládnete, měl byste se neprodleně odebrat tam, kam posíláte ve svém příspěvku z 21. 12. 2012 22.11 vedení školy.
Takové vedení, nechť jde, většinou, do prdele
Musím, bohužel, s tímto názorem souhlasit. Je to vulgární, ale pravdivé. Na 95 % škol v regionálním školství to tak funguje. Ředitel, který odporuje zřizovateli, to může předem zabalit. Nepomůže ani Bůh. Luděk má v tomto u mě plnou podporu. Pane řediteli, neberte si to osobně, poslední roky to tak prostě funguje. A je to špatně.
Anonymní, měl byste neprodleně následovat pana Blaha a "takové vedení". S nimi vám tam bude určitě blaho.
Anonymní, měl byste neprodleně...
Promiňte, ale poněkud se v tom ztrácím. Usměrňujete anonymního z 26. prosince 2012 13:31 nebo až z 26. prosince 2012 14:36? Já teď dost dobře nevím, na které straně stojíte.
Tak ono je to nakonec celkem jedno. Jsme tam svorně všichni i s celým školstvím. A nejen s ním. Jen ti, kteří si doposud mysleli, že se ta nepříjemnost k nim přes dveře kanceláře nedostane, lehce začínají ztrácet nervíky.
No, začněte si zvykat, holenkové. Problém se jmenuje "odpovědnost ze zákona".
26. prosince 2012 17:19
Pane řediteli, evidentně nejste ten správný člověk na vedoucí pozici.
Okomentovat