Na druhý poločas vládnutí Nečasovu kabinetu má ministr školství Petr Fiala diář plný úkolů. Chce reformovat vysoké školy, upravit maturity i financování regionálního školství. Ředitelé by například měli víc rozhodovat o tom, jak utratí peníze od státu, popsal ministr v rozhovoru pro iDNES.cz plány svého resortu.
Z rozhovoru Jana Jiřičky s Petrem Fialou v iDNES.cz vybíráme:
Začala už jednání s kraji o reformě regionálního školství?
Začne v nejbližší době. Musíme počkat, až budou všude ustanoveny fungující krajské rady. Na reformě financování regionálního školství už pracujeme, protože je naprosto nutná. Dnes jsou na žáka stejného oboru například v Plzni a Hradci Králové poskytovány rozdílné finanční prostředky. Situace, kdy se úroveň vzdělávání v jednotlivých krajích mění na základě rozdílného financování, je nepřijatelná. Musíme tuto nerovnost odstranit, aby prostředky na studenta ve stejném oboru byly na celém území srovnatelné. Chceme přejít od současných složitých přepočtů k modelu, kde by byl klíčový normativ na jednoho žáka. Je také nutné chránit školy v malých obcích, protože plní nejen vzdělávací, ale i sociální funkci.
Zejména ale chceme dát ředitelům škol větší pravomoci při nakládání s penězi. Dnes je situace taková, že dostávají finanční prostředky, které mají přesné určení a nemají možnost, s tím něco dělat. Chceme, aby podle priorit školy a situace v každém roce se rozhodl, zda bude více odměňovat pedagogy, nebo třeba zajistí lepší technologické vybavení. Mohlo by to zlepšit situaci škol i při stávajícím objemu prostředků. Vyžaduje to diskusi se zřizovateli škol, protože je to citlivá věc. Musíme být opatrní při hledání dobrého modelu, ale mít i odvahu do této změny jít.
Přečtěte si: Fiala uvolní ruce ředitelům, budou víc rozhodovat o penězích své školy
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
Aha. Rafinované.
Místo aby přesuny z peněz na provoz do peněz na mzdy (kterým to věru moc nepomůže, protože ty na provoz jsou o dva řády nižší) dělalo jako dosud ministerstvo, budou je teď muset dělat sami ředitelé.
Fiala a jeho pánové z MŠMT budou mávat stomiliardovým celkovým rozpočtem a dělat blbce ze zřizovatelů a ředitelů, jak to, že když jim rozdělili tolik peněz (v poměru HDP ovšem skoro nejméně ze všech zemí OECD), pořád jim to nestačí. Novináři mu to jistě zbaští a aktivně budou psát o tom, jak je naše školství neefektivní a zastaralé (zbytečně málo žáků ve třídě, zbytečně moc škol, moc učitelů, spousta zbytečné výuky, když gůglovat se naučí každý sám...) a vůbec nejlepší je ho podle návodu p. Štefla zrušit - kdyby si přece jen nějaký nadšenec přál nějaké institucionalizované profesionálně vedené vzdělávání, tak ať si ho koupí...
A hned bude z čeho financovat důchodovou reformu (čti nalít peníze přes penzijní fondy do letadla, aby mohlo ještě chvíli letět).
Nevím, nějak vám nerozumím, protože peníze na provoz platí zřizovatel a MŠMT s nimi nemá nic společného. A myslíte si, že zřizovatel je ochoten dávat z peněz na provoz na mzdy. Nebuďme bláhoví!
Ono je to možná i takto:
- teď
Tady máš Frantíku stokorunu. Za čtyřicet korun si musíš koupit jízdenku do města a zbytek máš na jídlo.
- zítra
Tady máš Frantíku osmdesát korun a sám si urči, kolik na co dáš. Klidně si jeď taxíkem, ale o hladu.
Neboť! ONIV a mzdy patří do jednoho objemu finančních prostředků.
3.12.13:02
Peníze na provoz školy jako takové (další vzdělávání učitelů, pomůcky, učebnice, hadry, kýble a pláště pro uklízečky, nájem bazénu na výuku plavání atd...) dává škole stát, resp. MŠMT, zprostředkovaně přes kraje, říká se jim oficiálně "Ostatní neinvestiční výdaje". O těch tu jde řeč.
Máte ale pravdu, ještě je tu školní budova, její opravy, potřebné energie, atd... Tu financuje zřizovatel. A přiznám se, že z hlavy teď nevím, z kterých peněz (krom těch zaplacených za stravenky) se financuje např. provoz školní jídelny.
V rozhovoru je více sporných míst, níže uvedené odstavce jsou ovšem velmi výmluvné. Je vidět, že pan ministr s komisí se pravděpodobně nehodlají zabývat tím, co je skutečnou příčinou nekvalitních maturit. A nevnímají skutečnost, že z hlediska hodnocení písemné práce a ústní zkoušky letos nebudeme mít jednu, ale odhadem dva tisíce úrovní zkoušky. Problémy s maturitou mohou mít letos jen ti, kteří na středoškolské studium vůbec nemají. I tak mnozí z nich úspěšně odmaturují. Spokojenost s nynějším stavem nevěští pro příští roky nic dobrého. Zvlášť když už se řeší zásadní konkrétní kroky typu (ne)povinné maturity, a přitom nejsou ujasněny cíle zkoušky.
"Příští dva roky bude nově pouze jedna úroveň obtížnosti maturit. Neobáváte se, že zkouška bude příliš lehká pro gymnazisty a naopak příliš těžká pro žáky učilišť a odborných škol?
Jedna úroveň byla nutností. Obtížnější část si zapisovala jen necelá čtyři procenta žáků, bylo to ekonomicky nákladné a význam toho, že ji tito studenti absolvovali, se v ničem neprojevil. Vzhledem k tomu, že to bude třetí rok, kdy maturity probíhají, tak je možné, aby se na to všichni optimálně připravili. Pro studenty kvalitních škol samozřejmě může být maturita snadnější, někdo s ní naopak může mít větší problémy. Pokud ale chceme, aby maturita představovala minimální hranici, přes kterou musí žák přejít, tak tuto funkce i v této podobě velmi dobře plní.
Kdy bude mít vámi sestavená odborná skupina hotovou dlouhodobou podobu maturit?
Expertní skupina zatím formuje své názory, řeší to, o čem se diskutuje i v odborné společnosti. Jestli má být povinná matematika, zda má být více povinných předmětů, zda nechat jen jednu úroveň nebo zda zavést elektronickou formu maturity. To jsou věci, o kterých nyní velmi vážně uvažujeme. Každý nápad ale musíme prověřit a zvážit, abychom zase nepřipravili něco, co není v praxi použitelné, nebo působí problémy. Pokud bychom si například řekli, že bude povinná matematika, musíme provést řadu kroků, aby k tomu mohlo dojít. Řada škol má například stanoveno málo vyučovacích hodin matematiky, nebylo by proto bez dlouhé přechodné fáze možné, aby ji jejich studenti měli u maturity povinnou. Do poloviny roku 2013 bychom měli mít na stole představu, jak bude maturita od roku 2015 vypadat."
Konečně bude mít ředitel pravomoc, aby rozdělil ty peníze, které nedostal a nidy nedostane.
Bývalý, dnes nezaměstnaný ředitel.
Peněz na OINV je tak málo, že úvaha o jejic přelévání do mezd je až trapná. Nám ty peníze nestačí ani na zaplacení povinného plavání, které musíme dotovat z provozu.
Zvýšení pravomocí ředitele v oblasti rozdělování peněz z OINV to je tedy fakt rána do stolu, která zachrání naše školsrví.
úvaha o jejich přelévání do mezd je až trapná
Právě naopak. Ne tedy v trapnosti, ale ve směru toku peněz.
Dovedu si představit, že mohou existovat školy, kde mnozí pedagogičtí chudáci zatáhnou ze svých bývalých platů pár prázdninových pobytů pro zasloužilé enviromentální, vlastenecké, mediální či etické vychovatele.
Kde nic není, tam ani čert nebere. Náš pan ředitel tak aspoň využije takto získaných financí k odměnám svých oblíbenců.
Chceme, aby podle priorit školy a situace v každém roce se rozhodl, zda bude více odměňovat pedagogy, nebo třeba zajistí lepší technologické vybavení.
Přeloženo z řeči politiků to znamená:
Když nebude na plyn, na interaktivní tabuli, na školení, na fixy, nebo na hadr pro uklízečku, získá ředitel pravomoc vzít peníze z prostředků na mzdy.
Vzhledem k tomu, že díky Dobešovi, už neexistuje věkový automat a platové stupně, lze jít až na úroveň tabulkového základu.
Existuje sice možnost i opačného toku peněz, jak šikovně ministr naznačuje. Ta je ovšem pouze iluzorní, protože školy jsou dlouhodobě podfinancované a především zaříznutí prostředků na ONIV v minulých letech ohlodalo vybavení pomůckami až na kost.
Koneckonců, komu se nelíbí, ať jde do průmyslu. Před ředitelnou čekají zástupy absolventů PedF, které nemohou najít uplatnění.
Což takhle místo vymýšlení "fint a kliček" začít opravdu řešit problematiku financování školství, pane ministře?
3.12.2012 17:56
Máte pravdu, že přesouvání peněz z ONIV do mezd je nesmyslná až trapná myšlenka, přesto jste zajisté zaznamenal/a, že ji MŠMT 4 roky po sobě realizovalo a za tu dobu přesunulo z ONIV do platů přes 2 miliardy korun (jen v samotném roce 2012 byly ONIV, a to se z nich platila i nemocenská, o 1 miliardu nižší než ty v roce 2007, které nemocenskou nezahrnovaly).
Teď už je ta myšlenka tak nesmyslná a tak trapná, že si Fiala na její realizaci sám netroufá, tak to alespoň ještě zkouší hodit na ředitele.
4. prosince 2012 12:18
Palec nahoru. Myslím, že jste klepl hřebíček přímo na hlavičku!
Okomentovat