V klasickej podobe školy platí, že škola a rodičia reprezentujú rôzne svety, ktoré sa spolu stretávajú len zriedka. Na ich stretávanie je vytvorený formálny priestor s názvom “rodičko”.
Z rozhovoru PaedDr. Anny Chlupíkové a Romana Baranoviče v Rodinka.sk vybíráme:
Pani riaditeľka, prečo má podľa vás rodič a škola viac spolupracovať?
Vzdelávanie je síce v zmysle zákona povinnosť, okrem toho pre dieťa aj nutnosť, ale pre múdreho rodiča aj príležitosť poskytnúť svojmu dieťaťu možnosť rozvoja. Ak sa toto vzdelávanie uskutočňuje v škole, vzniká vzťah, ktorý za roky inštitucionalizovaného vzdelávania prechádzal mnohými fázami - veľmi dlho bola škola pre rodičov autoritou a tento stav pretrvával až do konca 80. rokov 20. storočia.
Neskôr rastom vzdelanostnej úrovne (a zrejme aj reflexiou rodičov na svoje vlastné zážitky spojené so školou) sa vzťah postupne narúšal , až sa transformoval do dnešného, často nepriateľského postoja školy i rodičov. To však nikam nevedie..... Do budúcnosti to tak ale nesmie zostať, dnes cítime potrebu obojstranného akceptovania a spolupráce pre dobro dieťaťa. Rodičia a škola sa musia naučiť spolupracovať.
- Cieľom múdreho rodiča je mať úspešné, šťastné, spokojné a vzdelané dieťa.
- Cieľom múdrej školy je mať úspešného, šťastného, spokojného a vzdelaného absolventa.
A keďže obaja majú rovnaké ciele, mali by na ich dosiahnutí vedieť spoločne participovať. Nedávna minulosť bola dobrým príkladom následkov nejednotnosti výchovy školy a rodiny. Dnes, v časoch slobody, má každý rodič právo hľadať školu, ktorá má totožné, resp. podobné ciele a cesty k dosiahnutiu cieľa ako rodič.
Anna Gottweisová: Dobré vzťahy medzi učiteľmi a rodičmi from Indícia on Vimeo.
14 komentářů:
Jdu ráno v šest do práce - deprese, v práci - deprese, při návratu z práce v šest večer za tmy - deprese. Nějak mně na tu spolupráci nezbývá čas. V práci několik slovních útoků na téma - hodní žáci a nekompetentní učitelé, kteří berou 35 000,- a mají tři měsíce prázdnin. Česko-slovenská závist nezná mezí. A potom spolupracujte.
Jdu ráno v šest do práce - deprese, v práci - deprese, při návratu z práce v šest večer za tmy - deprese
A neměl byste tedy hledat práci jinde?
27. prosince 2012 16:42
Ano, jako školník se o to snažím neustále.
Kde berou učitelé těch 35 000?
Kde berou učitelé těch 35 000?
Ne všude a ne všichni.
Tak to zkusme dopočítat:
základní plat v dvanácté třídě a pátem stupni,
řekněme tři čtyři přesčasové hodiny,
třídnictví,
vedení předmětové komise,
správa rozsáhlé sbírky,
nějaká ta spešl dotovaná výchova,
vynikající pedagogické výsledky,
a v neposlední řadě ten, no... zaměstnanecký cit.
A jsme tam. Zapomněl jsem na něco?
Kde berou učitelé těch 35 000?
To tedy p. Pytliku znamená, že někde to berou? Tak to abych záviděl. Znám to jinak:
docent pedag. fakulty, rok před penzí, základní tarifní plat - bez veškerých osobních a dalších příplatků, s úvazkem cca 20 hodin přímé výuky týdně plus vedení 15 kvalif. prací, povinnost výrazné publikační vědecké činnosti atd. - z toho všeho zůstává pouze čistý tarif, tj. 22.600. Nikdy nebyla šance na proplacení přesčasů, třídnictví, komisí, a jak tomu dalšímu říkáte. To jen pro představu. Vedlejšáky nemám a neseženu, leda mýt vagóny po nocích.
29. prosince 2012 22:24
I v regionálním školství se najdou takoví jedinci, kteří se této částce blíží. Výchovný poradce - 19 hodin, 13. pl.st., 5 let do důchodu, veškeré příplatky jak napsal Luděk. To je jen jeden z případů. Zjistěte si také, kolik je průměrný plat učitele na SŠ. Částka samozřejmě pro většinu z nás z říše snů. Já osobně se plácám okolo 20 000,- Jen jsem tím chtěl říci to, že sdělovací prostředky nám učitelům stále "navyšují" platy. Samozřejmě veřejnost neví, že se pouze peníze přemístily z nadtarifů do tarifů. Navíc se zrušil věkový automat, což oněch 20 000,- udělalo realitou.
Znám to jinak
Tak to se asi tak podobně zná obecně.
Ani Vás radši nebudu trápit představou možného navýšení o důchod či výsluhu z let za předchozí věrné státní služby. Popřípadě součtem obého.
Ale to jsou doopravdy případy svojí četností srovnatelné tak akorát s výskytem kupříkladu kompetentního ministra. Naprosto vyjímečné, ale jsou.
Jsou školy, kde učitelé nemají ani těch 20.000.
Např. 10 let praxe, plat 18.500.
Osobní 0 Kč (z finančních důvodů), přesčasy 0.
Sčítejte:)
Jo jo, praxe 25 let, hrubý plat 18.500, osobní příplatek 0, vše ostatní také 0, neboť finance nejsou a nebudou.
Tak by ta hausnumera "za 35" ale nikdo neměl šířit.
ta hausnumera
Promiňte, je to citlivé téma, tak budu v tom porcelánu dupat po špičkách a psát spíše tišeji.
Pokud informace není uvedena ve výroční zprávě, požádejte o ni ředitele školy prostřednictvím odborů nebo školské rady a dozvíte se souhrnný objem mzdových prostředků na platy tarifní a také nadtarifní složky. Pro hrubou, ale doopravdy jen velmi hrubou orientaci podělte obě sumy počtem učitelů a vyvěste to na nástěnku ve sborovně.
Pokud bude ticho po pěšině, máte smůlu. Pokud začne sbor brblat, máte smůlu až na třicetipětitisícové výjimky všichni.
29. prosince 2012 23:38
Použijte veřejně přístupné zdroje. Zástupce ředitele patří taky snad mezi pedagogické pracovníky. Podívejte se tam na průměrné platy zástupců ředitelů ZŠ v ČR. Budete se fakt hodně divit. Tím ale nechci vyvolat celonárodní učitelské povstání.
průměrné platy zástupců ředitelů
To je skoro jako s náměstky ministrů. Je-li ministr pako, někdo tu práci udělat musí.
Viz statistická ročenka školství
Okomentovat