Minulý týden byl na Ústavu pro studium totalitních režimů ve znamení filmu. V pondělí 3. 12. 2012 proběhl celodenní seminář Normalizace v televizní a filmové tvorbě, ve čtvrtek 6. 12. 2012 následoval podvečerní filmový seminář „Vypořádali jsme se s Horákovou, Peclem a společníky...“ Obraz nepřítele – ideologického diverzanta. Garantem obou seminářů byl Petr Kopal z Ústavu pro studium totalitních režimů.
Pondělní seminář se zabýval audiovizuálními reprezentacemi normalizace a vztahu politiky a filmu, resp. televize po roce 1970. Ve třech blocích vystoupilo 17 přednášejících, historiků a filmových historiků z různých akademických a vědeckých institucí. Dopolední část byla věnována dobové normalizační tvorbě, ta odpolední se zaměřila převážně na současné obrazy normalizace.
V rámci druhého bloku se uskutečnila také diskuze o zobrazení a recepci normalizace v dnešní populární kultuře. Účastníci debaty (historici Kamil Činátl, Martin Franc a Vítězslav Sommer a filmoví historici Petr Bednařík a Luboš Ptáček) se vyjádřili k několika základním i dílčím tematickým otázkám, jejichž obecným společným jmenovatelem byla zejména role filmového (televizního) média ve vzpomínkové kultuře, politice paměti i jiných kontextech, v nichž je sociálně komunikována minulost. Konkrétně se tedy diskutující zaměřili na současný „boom“ filmů a seriálů o normalizaci, na jejich specifika a rozdíly ve srovnání s normalizační produkcí, která je dnes také reflektována jako obraz doby, na změny recepce těchto popkulturních reprezentací (ze strany diváků, odborné veřejnosti, „paměťových“ institucí atd.) a konečně i na jednotlivé příklady současných obrazů normalizace: seriály ČT Vyprávěj a Zdivočelá země a filmy Kawasikiho růže, Pouta, Občanský průkaz, Konfident aj. Důvodů neutuchající popularity seriálu Vyprávěj lze dohledat jistě více. Podstatné však zřejmě je, že daný seriál poprvé výrazně zaujímá hledisko většinové společnosti, a nikoli „elit“ (disidentů, chartistů, politických vězňů), jak tomu dosud většinou bylo. Naopak divácký potenciál seriálu Zdivočelá země o režimem perzekuovaných protagonistech se zjevně vyčerpal během prvních dvou řad, které se ještě těšily nemalé sledovanosti.
Závěrečný blok semináře se zabýval tématem normalizace z didaktického hlediska. Jaroslav Pinkas (vedoucí Skupiny vzdělávání ÚSTR) představil pracovní verzi výukového DVD o dějinách let 1970–1989, jehož vydání je naplánováno na začátek roku 2013. Pinkas na základě ukázek ze snímku Zemský ráj to na pohled přednesl možné varianty vedení debaty se studenty a zdůraznil, že je třeba žáky vést především k tomu, aby se postupně naučili otázky formulovat sami.
Výzkumu výuky soudobých dějin je na ÚSTR věnována zvláštní pozornost (viz nedávná tisková konference). Seminář Normalizace v televizní a filmové tvorbě se pak uskutečnil jako součást dalšího projektu ÚSTR, a sice Film a dějiny totalitních režimů (garant P. Kopal).
Stručná charakteristika projektu: Filmy i dějiny sloužily totalitním režimům jako nástroje propagandy, ideologické manipulace. Pro komunisty i nacisty představoval film „nejdůležitější umění“, tj. nevlivnější umění, masmédium. Projekt je zaměřen na zkoumání totalitních režimů nejen z hlediska politických, ale i kulturních, resp. filmových dějin. (Vyvazuje pojem „totalita“ z čistě politologického chápání.) Základní otázky: Jak filmová tvorba v rámci totalitních systémů fungovala, jaké byly její úkoly a možnosti a jak byla recipována. Na základě semináře o normalizaci v televizní a filmové tvorbě vznikne další díl sborníkové řady Film a dějiny (k předchozímu dílu viz www.ustrcr.cz/cs/sborniky). Oba projekty – didaktický i filmově historický – se samozřejmě doplňují.
„Vypořádali jsme se s Horákovou, Peclem a společníky...“ Obraz nepřítele – ideologického diverzanta. Pravidelný čtvrteční seminář, který je volně přístupný veřejnosti, se tentokrát zaměřil na filmovou negativní propagandu (nejen tu komunistickou). Jako příklad byl mimo jiné uveden Československý filmový týdeník z července 1950, ve kterém se objevila paralela mezi popravenými „třídními nepřáteli“ a „žravými larvami“ mandelinky bramborové, vydávané za „nejnovější prostředek amerického barbarství“ (kampaň proti americkému brouku). Pro srovnání byl pak promítnut instruktážní dokument ministerstva vnitra z roku 1985, jenž příslušníkům Veřejné bezpečnosti s chladnou věcností a názorností (tedy pro změnu bez expresivních metafor) ukazoval, jak rozpoznat ideologického diverzanta a jak proti němu postupovat. Zatímco propaganda se snaží na recipienty mocně zapůsobit, pracuje s jejich emocemi, „kouzlo“ instruktáže spočívá právě v nevzrušivém technokratickém přístupu. V neposlední řadě se pak seminář pokusil komunistickou negativní propagandu zasadit do širších kulturně historických souvislostí (před-obrazy nepřítele, dějiny politické karikatury, hollywoodské propagandistické variace na „my“ a „oni“ v 50. letech atd.).
Fotografie z celodenního semináře Normalizace v televizní a filmové tvorbě naleznete na www.ustrcr.cz/cs/normalizace-v-televizni-a-filmove-tvorbe, fotogalerie ze semináře „Vypořádali jsme se s Horákovou, Peclem a společníky…“ Obraz nepřítele – ideologického diverzanta bude brzy doplněna na www.ustrcr.cz. Doporučujeme sledovat web Ústavu pro studium totalitních režimů, kde se pravidelně objevují pozvánky na semináře a konference.
Normalizace v televizní a filmové tvorbě
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat