Lukáš Bajer: Karel Jaromír Erben

pondělí 17. prosince 2012 ·

DUM o významném sběrateli lidové slovesnosti a autorovi Kytice v Prezi.


17 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
17. prosince 2012 v 8:14  

Pěkné. Pořád to je ale pouze rozpohybovaný text. Ovšem mezi ostatními DUMy je jistě tento materiál králem :).

Anonymní řekl(a)...
17. prosince 2012 v 8:28  

Sám jsem se do Prezi už několikrát pouštěl, ale nikdy jsem to nedotáhl do finálního stavu, takže smekám :-).

Anonymní řekl(a)...
17. prosince 2012 v 8:39  

A video by nějaké nebylo?
Než mi to osmáci přelouskali, zapomněli, o čem četli.

Anonymní řekl(a)...
17. prosince 2012 v 8:41  

Největší, ne-li jediná výhoda těchhle prezentací je, že má učitel taháka pro své povídání.

Anonymní řekl(a)...
17. prosince 2012 v 8:45  

Copak se tam nedají vkládat konkrétní ukázky - zvuk, video? V době multimédií...

krtek řekl(a)...
17. prosince 2012 v 9:41  

Ad 8:45
Jistě, je jen třeba najít rozhovor s K. J. Erbenem na Googleu. A nejlépe ho osobně pozvat. Oni to žáci ani nepoznají.

Anonymní řekl(a)...
17. prosince 2012 v 10:31  

Krtek
No právě - většina učitelů to hledat nebude. Pokud jim nedáte hotové vše - s odkazy, nejlépe hypertextovými, prostě to nevezmou. Je to přece tak pracné...

poste.restante řekl(a)...
17. prosince 2012 v 15:21  

Ufrfňanost na výsledky práce jiných, to je téměř národní vlastnost.
Není to apriori špatně. Zdravá kritičnost je dozajista lepší, nežli nekritické vzhlížení a adorování neumětelů.
Bohužel ale tak nějak neumíme najít tu hranici mezi uznáním solidně odvedené práce a hnidopišským rejpáním se v nepodstatných detailech

krtek řekl(a)...
17. prosince 2012 v 16:35  

Tak jsem se na to podíval a dobrý. Jenom ty přechody jsou na mne moc rychlé a chybí mi tam odkaz na Kytici ze Semaforu.
A děkuji 10:31 za reakci. Zvu Vás a Káju Erbena na kávu, ke Komárkům;-)

Anonymní řekl(a)...
17. prosince 2012 v 17:21  

A přece (se točí)!

Nesrovnatelně největší zážitek má dnešní mlaďoch ze zfilmované Kytice. To je síla!
Proč by ukázkový DUM v Prezi nemohl obsahovat aspoň ukázku z filmu? Chlubíme-li se interaktivitou aj. ..

Anonymní řekl(a)...
17. prosince 2012 v 17:33  

poste.restante 15:21

Dík za připomínku. Jenže jste nepochopil, že se nejedná o ufrfňanost, kritizování ani hnidopišství. To by se pak totéž mohlo vytýkat kterémukoli učiteli, který poučuje žáka nebo kolegu. Tedy ne poučuje, ale říká svůj názor a navrhuje nepatrně jiné řešení.

Říkám jen tolik, že na střední škole tyto textové prezentace nějaký smysl jistě mají. Ale DUMy jsou i pro základní školy. A tam je setsakra důležité, čím chcete žáky zaujmout. Se samými písmenky, ba ani jsou-li hezky barevně, to fakt nejde. Proto s dovolením ta připomínka k možnosti dát tam zvuky nebo video, mluvím z vlastní zkušenosti.

poste.restante řekl(a)...
17. prosince 2012 v 19:01  

Ve svém příspěvku píšu také o zdravé kritičnosti a o obtížích s hledáním její přiměřenosti.

DUM = Doplatek k Učitelské Mzdě.
Když v rámci tohoto projektu vznikne materiál, který je použitelný i jinde nežli na autorově škole, jsem tomu rád.
Po ničem víc ani netoužím.

Věcné připomínky autor jisté sám rád ocení.
Kritika je nezbytná a nutná.
Ale ruku na srdce, koho by bavila práce, která oceněná není, ani mezi "svými".

Krom toho všichni určitě známe ve svém okolí věčné nespokojence s prací druhých.
"Jo, máš to hezký, ale chtělo by to nějaké namluvené ukázky básní."
"No fajn, ale chybí tomu video."
"No máš tam video, ale vždyť to není ve 3D!!"
...

P.S.: Co říká autorský zákon na použití ukázek z filmu ve výukových materiálech, za které si autor nechá zaplatit - DUM?

Anonymní řekl(a)...
17. prosince 2012 v 19:46  

Zajímalo by mě, jak je právně ošetřeno použití plakátu k filmu z webu České televize.

obyčejná učitelka řekl(a)...
17. prosince 2012 v 19:51  

Musím říci, že se mi zpracování moc líbí a při prohlížení jsem si uvědomila, jak se mi jednotlivé snímky otiskují do visuální paměti. Není to přeplácané a přitom působivé. Pokud bude projekce doprovázena i zajímavým výkladem či jinými aktivitami (např. studenty nastudované scény z Erbenova života), efekt by se měl dostavit. Jenom mě napadá, zda bude autor zpracovávat podobný materiál i na další zlomky literatury.

Anonymní řekl(a)...
17. prosince 2012 v 19:54  

DUM - když už to dělám, tak pořádně a aby mě to těšilo. Ne každý to bere jako žebrácký doplatek ke mzdě.

Jasně že jde o autorská práva, na ta se dnes naráží neustále. Ale jsou i volně stažitelné zdroje. V případě Kytice je na youTube tolik ukázek. Jen se rozhodnout, zda chci dokumentovat poetičnost nebo epičnost Kytice, vybrat, co se hodí k vyučovacímu záměru, dát aktivní odkaz. Tříminutové video výuku nenaruší, naopak.

Pytlik Blaha řekl(a)...
17. prosince 2012 v 20:57  

koho by bavila práce, která oceněná není

Dostalo se mi kdysi poučení, že moje práce je oceněna pravidelným základním platem, protože výborně učit je mojí povinností.
Vše potřebné pro výuku si zajišťuji sám na základě necertifikovaného studia volně dostupných zdrojů. Dělám jen to, co doopravdy ve výuce potřebujeme, a to bez ambicí na nějaké prezentování mimo výuku. Aspoň mne už nikdo jen tak mýrnix týrnix neosočí, že machruji, kdoví jaký že jsem odborník.
DUMy, zvláště pak v tom našem evropsky fondovém pojetí, jsou vynikající věc. Spoluukazují, oč v tom našem zkompetentňovadle jde. Spočítal už někdo, jaká část z těch peněz se doopravdy dostane k podstatě toho kterého projektu? Pokud tedy podstatou není prosté odčerpání peněz na cokoli.

Pana Bajera zdravím. Od diplomové práce z 2007 ušel nemalý kus informačně technologické cesty. Mimo záznam: ten, o dobrou desetinu stránek text kypřící neproporcionální font Courier, je u toho typu dokumentů běžný?
Zveřejněný "Erben" je bezesporu působivý. Otázkou je, čímž to nechci bagatelizovat, jaký je přínos autora a jaký programu. Použitý program nepoužívám. Něco jako redakční systém, řekl bych. Jako vařit z pytlíku. Jíst se to celkem dá, ale můžu to tak akorát dochutit.
Osobně se v pracovních materiálech vyhýbám používání různých efektností, aby se nám dětičky nepřesytily nad přiměřenou míru. Čas a síly směruji spíš na čitelnost, přehlednost a přizpůsobitelnost skupinovému tempu.
Téměř bez výjimek odmítám bohatě animované samoběžky. Takové to trenažérování. Učitel to těm pár hltačům informací před vyhynutím pustí a může jít do bufetu za zbytkem třídy. Nějak jsem se zapovídal a úplně jsem zapomněl, co jsem to vlastně chtěl napsat.

Anonymní řekl(a)...
18. prosince 2012 v 4:13  

17. prosince 2012 20:57

Tak nějak si myslím, že máte pravdu. Ignorant

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.