EDUin: Ministerstvo ruší institut dalšího vzdělávání. Kdo bude učit učitele?

úterý 4. prosince 2012 ·

Kulatý stůl 13. prosince za účasti prvního náměstka MŠMT Jiřího Nantla bude věnován budoucnosti vzdělávání učitelů


V průběhu roku 2013 budou zrušeny dvě příspěvkové organizace ministerstva školství – Národní institut dalšího vzdělávání (NIDV) a Národní institut dětí a mládeže (NIDM). Obě tyto instituce, každá v jiné míře, se věnovaly vzdělávání pedagogů. Kdo jejich práci nahradí? Tato otázka úzce souvisí i s připravovaným kariérním řádem učitelské profese.

Se změnami v organizační struktuře ministerstva školství a jím přímo řízených organizací je třeba si odpovědět například na tyto otázky:

  • Kdo převezme činnosti vykonávané určenými organizacemi, jako je pořádání vzdělávacích kurzů a vydávání metodické literatury?
  • Zůstane zachována celostátní síť středisek vzdělávání?
  • Bude postup v kariérním řádu vázán na další vzdělávání učitelů?
  • Jakým způsobem bude toto vzdělávání financováno?
  • Budou další vzdělávání učitelů garantovat pedagogické fakulty?
  • Víme, jaké vzdělávání skutečně zvyšuje kvalitu učitelské práce?

Těmito otázkami se bude zabývat i Kulatý stůl SKAV a EDUin věnovaný tentokrát profesní podpoře učitelů. Koná se ve čtvrtek 13. prosince v aule ZŠ Vodičkova v Praze.

Pozvánku na kulatý stůl naleznete v příloze tiskové zprávy.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Bez systematického postgraduálního vzdělávání učitelů je těžko myslitelné dokončení reformy vzdělávání i funkční kariérní řád. Je proto důležité, aby ministerstvo školství objasnilo odborné veřejnosti, jakým způsobem by měl být profesní růst učitelů od příštího roku zajišťován.“


25 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
4. prosince 2012 v 10:15  

Pedagogické fakulty vypouštějí už léta do terénu nedouky. Ne že by nevděli kde se nachází řeky v Jižní Americe, ale s jejich sociálními dovednostmi to není nijak slavné. Přístup pedagogů na pedagogických fakultách je frontální, takže co chějí naučit pedagogy z praxe, kde je přeci jen vidět už nějaká ta zkušenost, včetně znalosti a uchopení pojmu "kompetence?
Kdyby VŠ chtěly učit DVPP, udělaly to už dávno, co jim v tom brání?
Navíc, metody a formy učení mimo tradiční školství jsou dnes už opravdu někde jinde, (o tom ví své soukromí lektoři), takže nevím co by mohla nabídnout VŠ zkušeným učitelům ...
Možná se VŠ proberou ze snu, neboť realita požadavků na profesionálního lektora je opravdu někde jinde. To není jen přednes "vyčichlých" teorií ... !
Mirek

Anonymní řekl(a)...
4. prosince 2012 v 10:52  

Naprostý souhlas s předchozím komentářem. Konkrétně PdF v oboru informatika je naprosto mimo. Nějak si nedokážu představit, že vysokoškolský učitel, který v současné době zaplní 60 minut tím, že vysvětluje vysokoškolákům - budoucím učitelům, jak ve Wordu nastavit tučné písmo, bude provádět další vdělávání pedagogických pracovníků :-)

Anonymní řekl(a)...
4. prosince 2012 v 10:52  

co chějí naučit pedagogy z praxe

Mirku, příliš zobecňujete. Jako jsou dobří a horší učitelé v terénu škol, tak jsou dobří a horší na fakultách. Dnes hlavně chybí poptávka po didaktické vybavenosti učitelů. Bakalářský stupeň zcela vytlačil praktické didaktické discipliny, je přikázáno vzdělávat pouze teoreticko-odborně, to až pak na magisterském stupni a tam to do lidí, kteří nikdy nestáli před dětmi, těžko narychlo nalejete. Tolik co se týče studentů.

Ke stavu lidí na katedrách. Mnozí učí také ve školách, velmi to prospívá a mělo by to být vyžadováno, protože požadavky praxe jsou mnohdy zcela jiné než obsahy teoretických publikací. Nejhorší je, že z kateder jsou mnohdy propouštěni lidi, kteří nemají teoreticko-vědecké výsledky a tudíž nepřinášejí RIVové body a finance navíc. To je současný trend. Takoví teoretici sice umí publikovat, ale neumí - mnozí - učit a potřeby praxe je nazajímají. Katedry si je přesto hýčkají jako zdroj bodů.

Učitelé ze škol si mnohdy myslí, že jsou nejlepší na světě a nic nepotřebují zlepšovat. Pak tam přijdou studenti na praxi a nestačí se divit, co všechno je zanedbané, učí se jak za krále klacka, není technika, vyzkoušet jiné metody je učitel nenechá, protože se mu to prý neosvědčilo. Děti znuděné.. není to pravidlo, ale je to dost často na to, abyste tvrdil opak.
Věci jsou složité a je tu toho moc k řešení.
Eva R.

Datel řekl(a)...
4. prosince 2012 v 12:24  

pro anonymní 4.12. 2012 10:52
Můžete mi, prosím, sdělit jak student na praxi pozná co je zanedbané?Co to je učit jak za krále klacka?Víte kolik praxe mají současní studenti PF?Děkuji

Anonymní řekl(a)...
4. prosince 2012 v 13:55  

Jestliže oficiální pozvání je na pondělí 13.12.2012 tak to přímo vypovídá o tom, jakou pozornost konferenci i dalšímu vzdělávání tady věnujeme...

Janek Wagner řekl(a)...
4. prosince 2012 v 14:03  

13. prosince je snad čtvrtek, ne?

Eva R. řekl(a)...
4. prosince 2012 v 14:08  

pro Datla, 4. prosince 2012 12:24

Především chci moc poděkovat všem učitelům, kteří berou fakultní praxe, protože za tu miniodměnu je to hrdinství. Se všemi máme dlouhodobě výborné vztahy, jinak by to nefungovalo (vedu praxe spoustu let a učím didaktiku, takže situaci znám). O tom, že studenti mají postřeh a všimnou si různých věcí, snad nepochybujete. I když mají praxe až v předposledním ročníku studia, a to 10 hodin náslechů, 20 výstupů a 40 hodin závěrečné praxe v posledním ročníku. K tomu, abych uvedla příklady, bychom museli mít videozáznamy situací, jinak to nemá cenu takhle rozebírat.

Jak chápu to, že jsou některé věci - ve výuce i vybavení - zanedbané a učí se zastarale. Nemám na mysli jen počítače, dataprojektory, interaktivní učebnice, nástroje, přístroje a další pomůcky. Mimochodem - znám učitele, kteří si specializované učebny a jejich vybavení stačili prosadit v dobách relativního finančního dostatku, ale i jiné, kteří o to neměli nikdy zájem a teď nejvíc bědují. O tom, jak by to po materiální ale i metodické stránce u nás mohlo/mělo vypadat, se může kdokoli přesvědčit - stačí navštívit kteroukoli nejbližší příhraniční školu v Německu nebo Rakousku. Tak to mám přibližně na mysli. A realitu znám, učím též na ZŠ.

Pytlik Blaha řekl(a)...
4. prosince 2012 v 14:09  

Co to je učit jak za krále klacka?

Třeba, že se v dětech pěstují běžné pracovní návyky. že se po nich chce, aby si taky něco pamatovaly a aby u toho i myslely, nebo že se pro evaluaci nepoužívají Pastelky života.

Učitelé ze škol si mnohdy myslí, že jsou nejlepší na světě

Už jsem to tu kdysi psal: Poté, co mi bylo doporučeno, abych navštívil psychiatra a žádného volného jsem nezastihl, svěřil jsem se do péče klinické psycholožky. Z testů mi mimo jiné vyšlo, že mám o sobě poměrně vysoké mínění.
Ale co mám dělat, když jsem fakt dobrej?!!

Pytlik Blaha řekl(a)...
4. prosince 2012 v 14:27  

si specializované učebny a jejich vybavení stačili prosadit

Naznačte mi, prosím, paní R., kterak se taková učebna učitelem prosazuje.
To se čelo zakaboní, slzička ukápne nebo se i nožkou dupne?

Anonymní řekl(a)...
4. prosince 2012 v 14:33  

učit jak za krále klacka

Aj, tady se ťalo do živého. Jasně že "dřív" se učilo líp. Děti tolik nezlobily, učitel mohl vyžadovat úkoly a práci a výsledky, nikdo ho nebuzeroval jako dnes...

Ale taky to může znamenat něco jiného. U nás je hudebka, kde jsou prošoupané koberce s vrstvami prachu, který snad nikdy nikdo neluxuje. Na stěnách podobizny skladatelů, vybledlé a zašedlé, že není poznat podoba. Pár klavírů vymlácených hůř než v baru na divokém západě, ladič sem cestu nenajde. Když přišel mladý učitel a chtěl zkusit něco s počítačem a notačním softwarem, že by to děti potřebovaly pro rychlejší psaní not a úpravy pro školní orchestr, vysmáli se mu.

Eva R. řekl(a)...
4. prosince 2012 v 14:47  

To se čelo zakaboní, slzička ukápne nebo se i nožkou dupne?

Asi tak nějak, pane Blaho :)
Nebo to chce leštit kliku ředitelny. Sehnat si vlastního sponzora. Spojit se s dalším vyučujícím a vyvinout společnou strategii. Přesvědčit vedení školy o tom, že bez onoho vybavení budeme všem pro ostudu a naopak - s vybavením budeme jedničky a žactvo se do naší školy pohrne, budou výsledky, budou ocenění.
A nebo ještě - čekat na grant a pak nepustit. Jistě jsou i další cesty.
Pokud mohu soudit, nevím o případu, kdy by učitel vskutku zapálený pro věc aspoň něčeho v té záležitosti nedosáhl.

obyčejná učitelka řekl(a)...
4. prosince 2012 v 15:33  

z kateder jsou mnohdy propouštěni lidi, kteří nemají teoreticko-vědecké výsledky a tudíž nepřinášejí RIVové body a finance navíc. To je současný trend. Takoví teoretici sice umí publikovat, ale neumí - mnozí - učit a potřeby praxe je nazajímají. Katedry si je přesto hýčkají jako zdroj bodů.
O tom píše i Liessmann v Teorii nevzdělanosti a označuje eto za jeden z hlavních problémů, ba příčin!

obyčejná učitelka řekl(a)...
4. prosince 2012 v 15:38  

eto, ehm :) Z překlepu rusismus. Pardon.

Pytlik Blaha řekl(a)...
4. prosince 2012 v 15:42  

Sehnat si vlastního sponzora...Přesvědčit vedení školy

Áhááá. Tak to jsem žil v bludu. Fakt jsem si myslel, že učitel učí (nejak se nám vytrácí hezké české zkompetentňuje) a všichni ostatní jsou ve škole od toho, aby učiteli poskytovali servis. A že za funkčnost toho celého odpovídá ředitel.
Něco jako: "Tady máte novou učebnu, pane kolego, a vyšší osobní a koukejte sebou mrsknout, ať se nám děti vzdělávají hezky pro tu konkurenceschopnost."
A ono je to zatím tak, že když si seženu učební pomůcky a nějaký vedlejšák na obživu, tak si můžu i zaučit, ale tak abych tím někoho nenasral. Pardon.
Ještě, že nejsem na učňáku nebo zemědělce. Už se vidím, jak sháním sponzora na vyšší komín nebo veselejší dojnice.

obyčejná učitelka řekl(a)...
4. prosince 2012 v 17:08  

veselejší dojnice
:))))) *****

Anonymní řekl(a)...
4. prosince 2012 v 17:40  

Pane Bláho, občas jste ve svých příspěvcích vtipný, ale jinak mi už připadáte poněkud posedlý reagovat na vše a kdykoli Občas platí méně je více, viďte.

Pytlik Blaha řekl(a)...
4. prosince 2012 v 20:09  

poněkud posedlý reagovat

Vy jste si všimla? Říkal mi lékař, že impotence není žádná tragédie, a abych si prý našel jiného koníčka.
Tak se snažím zachovat alespoň tu četnost. Průměrně tak tři příspěvky denně. Kolikrát se i v noci budím, že jsem něco neokomentoval...
Když on to sem pan Wagner taky štosuje jak zjednaný. Kdoví, jestli nenavštěvujeme stejnou ordinaci.

Janek Wagner řekl(a)...
4. prosince 2012 v 20:11  

Snad za rok, za dva nebo za tři ;-)

Anonymní řekl(a)...
5. prosince 2012 v 4:24  

Pane Pytlíku, nenechte se otrávit, pište. Ačkoliv už několik let neučím, vaše příspěvky, vtipné a k věci, si nenechávám ujít.

Pacák

Anonymní řekl(a)...
5. prosince 2012 v 10:13  

"nenechte se otrávit, pište"

to jo, pište a klidně se zastávejte lenochů, on to už stejně nikdo nerozezná
Beneš

Anonymní řekl(a)...
5. prosince 2012 v 12:25  

lenochů

Ryba smrdí od hlavy, začněte prosím s těmi nahoře.

Anonymní řekl(a)...
5. prosince 2012 v 13:40  

"smrdí od hlavy"

To je stará fáma. Smrdí celá.

Pytlik Blaha řekl(a)...
5. prosince 2012 v 14:13  

Smrdí celá.

I s rybníkem.

Pytlik Blaha řekl(a)...
5. prosince 2012 v 19:30  

a klidně se zastávejte lenochů

Lenochy, pane Beneši, ty já vyloženě miluju. Když nějakého potkám, mám potřebu jej vřele obejmout. Lenoši jsou hybateli pokroku, totiž. Pilný člověk udělá bez řečí kdejakou krávovinu, kterou si kdekdo vymyslí. Člověk líný přemýšlí, jak by si práci ulehčil, čímž tlačí vývoj technologické podpory a organizace práce, a rozhodně se mu nechce dělat práci za někoho jiného, zvláště pak když ten druhý za tu předelegovanou práci bere nezanedbatelné peníze.

Ačkoli, na druhou stranu, když o tom tak přemýšlím, dělníky, kteří si neseženou stroje, nezabezpečí suroviny, nezorganizují provoz továrny a nakonec ani výrobky neudají na trhu, ty bych vyrazil na hodinu. Přece se stím nebudu matlat já sám, když přece mám dost zařizování s tím, co si pořídím za utržený peníz.

Mám takový neodbytný pocit, že se nám tu trošku pomotalo, kdo co má na práci a kdo za co nese odpovědnost. A podle toho to tu i tak vypadá. A to nejenom ve školství.

Anonymní řekl(a)...
6. prosince 2012 v 20:21  

Ryba smrdí korunou.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.