Témata týdne:
výzkumy gramotností TIMMS a PIRLS, kvalita vzdělávání a školství, volba prezidenta jako téma ve školeVýrok týdne:
“Jsou to výsledky dobré práce našich učitelů,” myslí si ministr. Změny jsou podle něj důsledkem změn ve školství v posledních letech, zejména reformy, která umožnila školám vyučovat podle vlastních vzdělávacích programů. Školy prý také dobře využily peníze z EU, které mohly čerpat na zkvalitnění výuky.“ Ministr školství k výsledkům výzkumů TIMMS a PIRLS českých žákůNovinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Nové výzkumy tvrdí, že se české děti zlepšily – opravdu? Nové výsledky českých žáků v testech přírodovědné a matematické gramotnosti (TIMMS) a čtenářské gramotnosti (PIRLS) vykazují podle MŠMT značné zlepšení oproti minulým letům a ministerstvo to přisuzuje dobré práci učitelů (viz citát, více také zde). Tomáš Feřtek ale upozorňuje na to, že srovnáváme nesrovnatelné; např. PISA, kde čeští žáci propadli, testuje 15leté děti, zatímco TIMMS a PIRLS testují žáky 4. tříd. Ve výzkumu také vyšlo, že se české děti do školy těší nejméně ze všech zkoumaných zemí (s nadsázkou k tématu také nové studentské video Zaškolu). Přečtěte si a poslechněte, co řekli o profesním rozvoji učitelů, nutném pro zlepšení výsledků českých žáků, představitelé MŠMT a další odborníci na Kulatém stole EDUin a SKAV. Doporučujeme též rozhovor s ministrem Fialou mmj. I o tom, co udělá MŠMT pro to, aby se do práce těšili také čeští učitelé…
- Finsko, náš vzor? Doporučujeme výtah ze zahraničního článku, který mapuje základní rysy finského školství objasňující dle autorů úspěchy tohoto vzdělávacího systému. Je evidentní, že řada charakteristik a opatření je vázána na kulturní a další kontexty, nicméně byla by škoda vylít s vaničkou i dítě. Co může a má být pro české školství inspirace? A kdy se začne skutečně realizovat? UNICEF vydal manuál, který s tímto tématem značně souvisí: publikace Škola přátelská k dětem stojí na předpokladu, že kvalitní vzdělání je takové, které rozvíjí potenciál každého dítěte dle jeho potřeb a umožňuje mu dosáhnout jeho maximálního potenciálu.
- Mluvme s dětmi (nejen) ve škole o volbě prezidenta: Studenti již „svého“ prezidenta zvolili – tipněte si, kdo z oficiálních kandidátů u nich nejvíce zabodoval (a nyní si svůj tip můžete porovnat s výsledky Studentských prezidentských voleb Člověka v tísni). Na internetu lze najít velmi zajímavé aktivity a materiály k diskusi se studenty na téma prezidentských voleb a kandidátů: metodika z dílny Skauta, přehled zajímavých projektů a metodik na webu Náš stát.
- Přednáška o komunismu ve školách se nelíbila Karlovarskému kraji: Lídr krajských komunistů požadoval po ředitelích škol vysvětlení, proč nebyl na přednášku o komunismu (u příležitosti oslav 17. listopadu v rámci projektu Příběhy bezpráví) pozván nikdo, kdo tuto dobu prožíval pozitivně.
- Vít Bárta o školství v předsilvestrovském tónu: Jak nejsme zvyklí v beduinovi upozorňovat na materiály takových politiků, nemohli jsme si tento nechat ujít – posuďte sami… Propagace lepšího školství podle V.B.
Inspirace z (a do) praxe
- Vizuální vtipnůstka k Pythagorově větě: jednoduché a přitom efektivní (a efektní…).
Průvodce světem vzdělávání bEDUin vám přináší pravidelné týdenní přehledy nejzajímavějších událostí z oblasti vzdělávání. Přináší rychlý přehled s krátkým komentářem, který vás udrží v obraze. V případě, že jej chcete získávat každé pondělí do své e-mailové schránky, stačí vyplnit e-mailovou adresu v pravém sloupci webu EDUin.cz.
0 komentářů:
Okomentovat