Tomáš Feřtek: Kdo ohlídá maturitní hlídače? Zase sami sebe?

pátek 9. listopadu 2012 ·

V pátek prezident podepsal novelu, která okrájela státní maturitu na minimum. Je tedy všechno v pořádku? Ne. Přinejmenším tři vážné problémy zůstávají.

Lehkost, s níž prošla novela Sněmovnou a Senátem, naznačuje, jak zásadně změnila politická reprezentace názor na státem dirigovanou zkoušku, od níž si ještě před dvěma lety leckdo sliboval zvýšení kvality středních škol. Teď čekají maturitu dva ročníky, kdy by měla veřejnost přesvědčit, že dokáže fungovat, aniž by studenty faulovala či uváděla v omyl. Ministerstvo školství mezitím už odstartovalo práci na novém modelu 2015+, který by ukončení středoškolského studia dodal i nějaký kredit. Avšak na některé otázky je třeba znát odpověď dřív, nejpozději do příštího května.

Potřeba nastavit laťku

Ta první zní: Kdo a podle čeho bude stanovovat obtížnost maturitních testů? To není tak snadné a samozřejmé, jak se na první pohled zdá. Ano, dnes platí, že student uspěje, pokud z testu získá dejme tomu 33 procent z celkového počtu bodů. To však ještě neříká nic o tom, jak náročný ten test je. A v loňské i letošní maturitě platilo, že testy z různých předmětů byly různě obtížné, i když byly oba základní úrovně. Stejně tak se lišila náročnost testů vloni a letos ve stejném předmětu. Zcela jistě to tak bylo v těžší matematice, ale pravděpodobně nejen v ní. Problém není jen v tom, jak udržet stejnou laťku náročnosti napříč léty a předměty. Někdo musí rozhodnout, jak vysoko ji nastavíme.

Jak se to dělalo dosud? Ministr Dobeš velmi pravděpodobně „politicky“ rozhodl, že neúspěšných bude „asi tak“ 20 procent, a od toho se odvíjely další kroky jeho podřízených. Nad tím nevěřícně kroutí hlavou i současné vedení ministerstva, ale zatím nám dluží vysvětlení, jak se bude obtížnost testů stanovovat příště. Maturitní katalogy ani žádné jiné existující dokumenty k tomu podklady či návod neposkytují.

Jedna otázka, více řešení

Stejně tak je třeba co nejdříve vědět, kdo bude rozhodovat o tom, zda otázky v testu jsou, či nejsou korektní. Tedy jestli mají opravdu jen jednu správnou odpověď, nejsou matoucí atd. Ve dvou dosavadních ročnících maturity o tom rozhodovala takzvaná validační komise, což je anonymní orgán Cermatu, jehož složení neznáme. Nevydává žádná oficiální stanoviska a nelze s ním polemizovat. Přesto se na jeho mínění při žádostech o přezkum výsledků maturity bez dalšího zdůvodnění odkazoval jak Cermat, tak ministerstvo a krajské úřady.

Soud na základě několika studentských žalob rozhodl, že takový způsob vypořádání odvolání je nepřípustný. Ministerstvo proti tomuto rozhodnutí podalo kasační stížnost. Ať už o ní Nejvyšší správní soud rozhodne jakkoli, stejně by maturanti měli vědět, ke komu se budou odvolávat a na základě čeho se bude rozhodovat. Dosavadní systém je zjevně nevyhovující z praktického i právního hlediska.

A konečně doposud nikdo neřešil, kdo bude hlídat hlídače. Tedy kdo ověří, jestli data publikovaná Cermatem byla spočtena správně. Jestli jím vypracované testy měří přesně a opravdu to, co deklarují. Zase Cermat sám? I kdyby byla jeho ředitelem jakkoli důvěryhodná osobnost, není to přijatelné.

Taková nezávislá „kalibrace měřidel“ je samozřejmá nejen v jakémkoli technickém oboru, ale například i v mezinárodních výzkumech PISA. Je nepřijatelné, abychom nic podobného neměli u testů, které každoročně ovlivňují budoucnost sto tisíc maturantů.

Za maturitní novelu buďme vděční, ale to neznamená rezignovat na tyto tři požadavky, bez nichž státní maturita lepší kredit nezíská.

Zdroj: MF Dnes/EDUin.cz

6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
9. listopadu 2012 v 8:30  

A kdo ohlídá slavnou maturitní komisi???:)

Anonymní řekl(a)...
9. listopadu 2012 v 8:50  

"Lehkost" schvalování novely? Vždycky to, co souviselo s maturitou, poslanci s naprostou lehkostí schválili. Pane Feřtku, nepodléhejte iluzi, že tontokrát ta lehkost byla způsobena tím, že všichni chtěli změnu, tak to šlo lehce. Ba co víc, v příspěvku je několik podobných hloupostí. Pan Feřtek je pořád prezentuje, jiní je pořád vyvracejí. Prostě folklór této sezóny.

Anonymní řekl(a)...
9. listopadu 2012 v 10:18  

Ano, zakotvení některých maturitních parametrů přímo do zákona, bylo od p. Zeleného, Roupce a poslance Bartoše velmi vychytralé. Že to nejvíce vyhovuje dodavatelským firmám, je samozejmě jasné.

Anonymní řekl(a)...
9. listopadu 2012 v 15:32  

Některá moudra jsou tak hluboká, že abys v nich špetku myšlenky hledal. Považuji za logické, že rozhodující parametry budou v zákoně. Jinak je to tak, že se nechají na vyhlášku a každý, kdo přijde si ji mění zleva doprava a chybí to primární - jistota kontinuity právě klíčových parametrů, které dávají klid školskému terénu a žákům především. a hledat v tom zájmy dodavatelů, to je účelová trapárna.

Pokud jde o pana Feřteka, nelze ho již považovat za žurnalistu, je to spíše mnich omílající jednu mantru. Víra je pěkná, ale řešení nepřináší. I když ale může být za žurnalistu označován John, proč ne Feřtek, že?

Anonymní řekl(a)...
10. listopadu 2012 v 6:20  

Vždycky to, co souviselo s maturitou, poslanci s naprostou lehkostí schválili.

Ano? Tak si zjistěte, s jakou "lehkostí" byl schválen právě "nový" školský zákon, ve kterém se "státní" maturita poprvé zavedla.

Anonymní řekl(a)...
13. listopadu 2012 v 20:56  

Dobrý den,
pro pana Feřteka: Dal jsem si práci a přečetl jsem si vaše články na tomto portálu uveřejněné. Takovou kejdu jsem dlouho nečetl. Vy se bezvadně hodíte do toho hrnce, o kterém tak krásně psal pan Bláha. A jako mnich jednu mantru omílající (viz kom. 9.11. 15:32) mě taky nepřipadáte. Rýpete do všeho a ze všech stran z pozice "odborníka", ale konstruktivní kritika to není. Bez jakéhokoli smysluplného návrhu komplexního řešení problému našeho školství jste ještě nepřišel. Připadáte mi jako náčelník Houžňák z knihy Eduarda Śtorcha Lovci mamutů, který se do této funkce dostal jen zásluhou krize v tlupě a svých nářků nad situací, která v tlupě nastala. Co se stalo potom, když měl opravdu rozhodovat a tlupu vést, si přečtěte sám. Kniha je určena pro cca 10 - 12leté děti, je srozumitelná a poučná. Narozdíl od vašich názorů a článků a vůbec významu vaší společnosti.
Tomáš

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.