Prezident podepsal maturitní novelu, zbývají ale otázky, na něž musí ministerstvo odpovědět co nejdříve.
V pátek 2. listopadu podepsal prezident Václav Klaus novelu zákona, která upravuje maturitní model pro příští dva roky. Pokud ale má státní maturita proběhnout bez problémů, je třeba ještě zodpovědět několik zásadních otázek.
Tyto otázky zní:
Kdo bude stanovovat obtížnost maturitních testů?
Ani maturitní katalogy, ani žádný jiný dokument nestanovuje, jak má být nastavena obtížnost maturity – tedy náročnost testů. Žádejme odpověď, jak a na základě čeho bude stanovena. Dosavadní postup, kdy bývalý ministr Josef Dobeš politicky rozhodl, že propadne zhruba 20 % maturantů, samozřejmě není nadále přijatelný.
Kdo bude rozhodovat o korektnosti testových úloh?
Dnes o korektnosti úloh rozhoduje interní validační komise CERMATu. Její složení neznáme. Bylo by rozumnější, kdyby o této věci rozhodoval nezávislý orgán. Žádejme ministerstvo, aby stanovilo transparentní a přezkoumatelný systém kontroly.
Jakým způsobem budeme ověřovat, zda testy a písemné práce opravdu měří to, co slibují?
Je třeba zajistit, aby testy byly, pokud jde o obtížnost, srovnatelné mezi sebou – tedy aby například matematika nebyla těžší než čeština, případně byla obtížnost srovnatelná i meziročně. Žádejme Ministerstvo školství o informaci, jakým způsobem toho chce dosáhnout. Je to důležité i proto, že v prvních dvou ročnících maturity se to nedařilo.
Kdo bude vyřizovat studentská odvolání a jak?
Dosavadní systém, jak byla vyřizována studentská odvolání, soud první instance opakovaně označil za nepřezkoumatelný a tedy protiprávní. Ministerstvo v té věci podalo kasační stížnost. Ať dopadne jakkoli, ministerstvo by mělo co nejdříve veřejnosti vysvětlit, kdo a na základě jakých podkladů bude reagovat na konkrétní argumenty a oponentní posudky ve studentských žádostech o přezkum výsledků zkoušky.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Je dobře, že maturitní novela byla schválena a Ministerstvo školství má dva roky času na vytvoření funkčnějšího maturitního modelu. Přesto je třeba urychleně odpovědět na to, kdo bude stanovovat obtížnost testů, kdo rozhodne o korektnosti úloh a ke komu bude možné se odvolávat. Bez toho není možné bez problémů provozovat ani onen provizorní maturitní model. A právě nedořešenost těchto otázek způsobila nejvíce problémů v prvních dvou ročnících státní maturity.“
Státní maturitě chybí funkční systém kontroly
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
5 komentářů:
Spíše bych očekával otázku:
Kdo a jak bude kontrolovat, aby se na některých školách studentům nenapovídalo, nedávala se jim opisovat správná řešení a podobné podvody.
"Matematika nebude těžší než čeština" - tomu nerozumím - jde o odlišné předměty a dle mého názoru nesouměřitelné... Vždy bude pro někoho těžší jedno a pro jiného druhé.
K čemu je potom celá slavná komise? Co řešila? Tlučhuba a lhář Feřtek umí jen žvanit, kloudnou práci za ním nikdy nikdo neviděl - asi i proto v komisi statoval. Ale o čem vlastně jednala, když tyto zásadní body ponechala stranou? Ano, potvrdilo se, co víme. O velkém kulovém.
Není třeba už nic zodpovídat. Plná váha zodpovědnosti leží na 14 kastrujících, kteří vyprázdnili společnou část maturitní zkoušky jen proto, aby nikomu neublížila. Chvála průměrnosti, to je leitmotiv, který tito mudrci maturitě v jejich podání dali. Tyto - dnes již zbytečné otázky posílejte eduinum a Štefflovi. Míč je nadále na jejich straně. Že odvedli s bídou polovičatou práci je zřejmé, hlavně, že budou maturity lidštější, levnější a blbější.
Ve Fertekove komentari na konci clanku je napsano: Tak nejak nam dali prostor, abychom neco navrhli, ale protoze tomu nikdo nerozumel, tak jsme navrhli spise politicku proklamaci nez reseni. A protoze jsme k tomu radeji neprizvali nikoho, kdo vi, co s tim delat, tak ted rikame, ze to musi dodelat ministerstvo skolstvi. Ale az to dodelaji, tak se zase budem citit povolani jim do toho kecat. Nic vic v clanku neni, nez prehled bezradnosti ministerske komise, ktera se mnistrovi vymknula z ruky a aby to nebylo tak videt, tak rika, ze to takhle, zrovinka takhle chtel......
Okomentovat