Dřívější či domnělý odpor k soudobým dějinám v dějepise je dnes překonaný. Ukazuje to výzkum, jehož výsledky dnes Ústav pro studium totalitních režimů představil veřejnosti. Z více než 5000 škol v ČR odpovědělo 1600 učitelů. V rámci průzkumu agentury Factum Invenio odpovídali dějepisáři na otázky týkající se výuky soudobých dějin a ukázalo se, že cítí svou zodpovědnost za formování dětí, vedení školy jim do výuky nijak nezasahuje a soudobým dějinám se učitelé věnují. Učitelé však rovněž vnímají, že informace o historii z médií, z popkultury či z rodiny je pro žáky často důležitější než školní výuka.
Rozšířená představa o tom, že dějepisáři neučí dějiny po roce 1945, sice na části škol může platit, ale jedná se o výjimky. V průměru je období po roce 1945 věnováno 28 vyučovacích hodin, což odpovídá skoro polovině prostoru věnovaného dějepisu v jednom roce. Učitelé také oproti běžnému přesvědčení nemají za cíl výuky memorování/biflování, ale kritické myšlení a vztah žáků k historickému poznání.
Jaroslav Pinkas, vedoucí skupiny vzdělávání Ústavu pro studium totalitních režimů k tomu poznamenává: „Kurikulární reformu většina učitelů verbálně odsuzuje. Překvapivě se však cíle výuky, tak jak je vidí učitelé, s cíli kurikulární reformy významně překrývají “. I kvůli nedostatku času nevyužívají učitelé plně potenciálu pomůcek a doprovodných materiálů pro výuku. Je proto nutné nabídnout jim lepší servis v podobě nabídky dalšího, systematického vzdělávání. Kamil Činátl, didaktik z Ústavu a Filosofické fakulty UK, říká: „Chceme oslovovat i učitele, kteří zatím žádným z mnoha desítek seminářů neprošli. Výzkum nám pomůže tyto semináře a také multimediální pomůcky upravit tak, aby výuka soudobých dějin byla co nejefektivnější“.
Z výzkumu také vyplynulo, že učitelé využívají pro přípravu a výuku moderních dějin nejhojněji výstupy z České televize (v 75 %), dále internetových zdrojů (především stránky www.moderni-dejiny.cz), Památníku Terezín a Ústavu pro studium totalitních režimů. Dokumenty, televizní a rozhlasové pořady patří také mezi tři nejvíce využívané výukové materiály, společně s pracovními listy a odbornými knihami.
„Česká televize dává historické tematice velký prostor, především ve svých dokumentárních a publicistických pořadech a věnuje velkou pozornost jejich zpracování a kritériím kvality a přínosu široké veřejnosti. Výsledky výzkumu nás v tomto ohledu těší a zároveň je bereme jako závazek plnit tuto službu veřejnosti i do budoucna,“ říká ředitel programu České televize Milan Fridrich.
Výsledky výzkumu, stejně jako kompletní závěrečnou zprávu, nabízí Ústav již ode dneška na stránkách www.ustrcr.cz/cs/vyzkum-vyuky. Na leden pak pro zájemce z řad odborníků připraví také kompletní sadu anonymizovaných dat, která bude obsahovat odpovědi každého jednotlivého učitele.
Průzkum: Soudobým dějinám je na školách věnován velký prostor
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat