Sociální klima na českých školách se zhoršuje. Přestože rakovnické Gymnázium Zikmunda Wintra, kde v pondělí čtrnáctiletý žák údajně bodl nožem svou učitelku, získalo při březnové školní inspekci ve většině ohledů výborné hodnocení, v kontrolní zprávě se také objevily náznaky o nedostatcích v osobních vztazích na škole.
Z článku Evy Hofrichterové v Týden.cz vybíráme:
Ředitel školy Luděk Štíbr podle zprávy České školní inspekce viděl již dříve nedostatky v sociálním klimatu na škole. "Dokument je objektivně kritický - oblasti, ve kterých je třeba úroveň zlepšit, vidí ředitel spolu s učiteli a rodiči především v klimatu školy a interpersonálních vztazích," píše ve inspekční zprávě z března 2012, kterou má on-line deník TÝDEN.CZ k dispozici, inspektorka Martina Faltysová. Sama vzápětí sociální klima ve škole označila jako "dobré". V jiných aspektech od ní škola dostala výborná hodnocení. Po pobodání učitelky nyní Česká školní inspekce posílá hodnotitele v krátké době do gymnázia znovu.
Přečtěte si: Škola pobodané kantorky: ředitel přiznal nedostatky ve vztazích
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
23 komentářů:
je alarmující, že více než polovina patnáctiletých žáků se ve škole nudí, myslí si stínový ministr školství Marcel Chládek
Od doby, co dětem pouštím videa s jeho projevy, se situace výrazně zlepšila.
Je třeba o vztazích mezi žáky a učiteli vést celospolečenskou diskuzi," tvrdí bývalý učitel ... Petr Gazdík
Mne třeba dost vytáčí ustavičně hýkající Semerád z béčka.
Tak co by k tomu mohl podotknout například nějaký kunsthistorik, řekněme z Bruntálu.
Hodnocení inspekce může být jakékoli, nic však neopravňuje žáka bodnout učitelku. Může snad učitel bodnout žáka, když něco neumí nabo neplní?
Na internetu se prý objevilo video "Marcel Chládek v naší 9.B".
Žáci se prý vůbec nenudili, problém byl v tom, že se bavili na účet Marcela.
údajně bodl nožem svou učitelku
Tak kdo ji na ten kuchyňský nůž napíchl Fiala nebo Chládek?
Zde je tomu velmi zajímavý komentář http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2012110101
velmi zajímavý komentář
To bezesporu. Určitě zaslouží velmi pečlivého čtení.
se nemohl dovolat spravedlnosti. Její nadřízený spíš taky bude stranit ji, než žákovi
Tuto úvahu s dovolením přejdu, protože...
Uvidíme, co přinese další vyšetřování.
Spíš mne velmi, ale doopravdy velmi zajímá, co je s tou "Bartákovskouquot; ředitelkou?
... "Bartákovskou" ...
Ten váš rádoby zajímavý komentář je bohužel jenom snůška spekulací, která je bohužel poznamenaná evidentně špatnou zkušeností frustrovaného autora s matematikou. Podotýkám, že s matematikou, protože ona ta postižená děťátka z 99 % mají problémy s ní a nikoliv s osobou učitele. Divím se, že autor článku nezapíchl nůž do matikářek a matikářů, kteří jsou v tomto státě dle něj všichni evidentně zparchantělí, už dávno.
Až bodne žák češtinářku, taky to rozpoutá vášně proti nenáviděným češtinářům?
Nebo jsou fakt úplně všichni učitelé pitomí - viz článek na dfens, viz zde komentář v 11:00?
Může se školství zlepšovat v zemi, kde média šíří o učitelích, že jsou to nejhorší sadisti a nenáviděné osoby na světě?!
TO 14:32
Pravda v poslední větě. Školství má tu smůlu, že mu rozumí každý, protože školou každý prošel.
Dále třeba mediální masáž založená na přehnané obraně lidských (zejména však romských) práv k rušení bývalých zvláštních škol.
Logika je jednoduchá - zrušíme bývalé zvláštní školy a všichni žáci, doposud je navštěvující, budou "lépe vzděláváni" v běžných základkách. Tito se pak lépe uplatní na trhu práce, ubude nezaměstnaných, HDP poroste a budeme se mít jak v Edénu. Tato logika je dovedena ad absurdum a kecům, že to jinde ve světě funguje, nevěřím. Ani v ve Finsku nenalejí do 100l sudu 200 l vody a já mám pocit, že mne o tom chce pořád někdo přesvědčit.
Školství půjde s inkluzí ke dnu. Jsem pak zvědav, jak jej bude zachraňovat agentura pro sociální vyčleňování, úřad ombubudsmana, ochránkyně zmocněnkyně lidských práv...
"Uvidíme, co přinese další vyšetřování."
Poslední věta článku na dfens-cz.com.
Nechápu proč. Nevím, co by chtěl autor toho článku ještě "uvidět".
Evidentně mu bylo všechno jasné ještě před tím, nežli se ten nešťastný případ stal.
Jsme častými svědky dnes již zcela všední scény, jak malý capart šikanuje a terorizuje své rodiče. Je to k vidění např. když stojíme ve frontě u pokladny marketu. Výsledek je standardní. Rodič nakonec velmi, velmi, ale opravdu velmi rád koupí svému vzteklému, řvoucímu, po zemi se válejícímu, nevychovanému, neposlušnému, milovanému šéfíčkovi požadované sladkosti. Děťátko často svůj nekompromisní požadavek, doprovází bitím a kopanci, přestože se sotva naučilo chodit! Vůči podřízeným by se tak dít rozhodně nemělo, ale co chcete od dvouletého dítěte šéfa. Autoritu už má, ale rozum ne! Jistě, namítnete, obchodníci dobře vědí, kam laskominky umístit, ale stejně nechápu, proč se rodič staví svévolně a naprosto zbytečně na zadní a nechová se hned tak, jak jsou z domova zvyklí a neuposlechne ihned! Přihlížející patrně fandí tomu malému, zpravidla již vycvičeným a velmi silným hlasem disponovanému, řvoucímu a panovačnému človíčkovi a obdivují jakou má osobnost, cílevědomost, nekompromisnost, nebojácnost, statečnost, že si od blbého, lakomého a zpravidla zadluženého rodiče nenechá nic líbit a žasnou nad dosaženou úrovní jeho autority. Slabší povahy v tuto chvíli možná děkují Bohu, že jejich dítě právě hlídá babička a není s nimi na nákupu (mají-li ještě v těle alespoň trochu cti). Bezdětní a svobodní září, avšak štěstím to asi nebude! Je to všechno obráceně, vzhůru nohama, ale nikdo se už nad tím nepozastaví! Zkrátka běžná, všední věc.
Stále více a více rodičů dobrovolně a s „láskou“ předává svoji autoritu již docela malým dětem, i když moc dobře vědí, že je to špatně a že už ji zpátky nikdy nedostanou! To by totiž svoje dítko tuze moc rozzlobili a to si riskne málokdo! Děti teď šéfují! Není tedy nikoho, kdo by je naučil poslušnosti, vedl je k práci, k pořádku a k úctě k autoritám, vštěpoval jim zásady slušného chování, kdo by je učil píli, vytrvalosti, rozumnosti, touze po vědění, překonávat překážky, nezdary, nepohodu, kdo by je povzbuzoval, posiloval, šel jim příkladem a byl jim vzorem, kdo by je skutečně vychovával v harmonickou osobnost. Až se časem z šéfíčka stane dospělý šéf, nemilosrdně ztrestá své neposlušné nemohoucí a ve strachu žijící rodiče a nebude se rozpakovat použít své větší síly. Jen se, prosím, rozhlédněte! K čemu nám je, že patříme mezi 30 nejbohatších států světa, když zákonnost, řád, finanční kázeň a tím pádem i dobré mezilidské vztahy ženeme z Česka ven jako prašivé? Účinek toho je snad ještě horší než radioaktivní spad.
Tady někde společenská morální krize nabírá strmost a rychlost volného pádu. Žádné nedostatky v sociálním klimatu na škole! Rodič má vychovávat, učitel má učit, budovat a ovlivňovat, žák (dítě) má poslouchat a učit se. Až takhle jednoduché to je, ale v Čechách, v Čechách to nehledej!
VM
To VM:
Naprostý souhlas. Média by především se měla ptát rodičů. Vše toiž skutečně začíná a končí v rodině. I v tomto případě si dovolím spekulaci a vyslovit tvrzení, že v rodině zdaleka všechno v pořádku není a že chování tohoto žáka je důsledkem špatné výchovy v rodině.
Jsem učitel. Při řešení výchovných problémů ve škole vždy musím konstatovat, že vychovat by potřebovali především rodiče.
Nechápu, proč právě rodiče úplně rezignovali na výchovu, pravidla, řád, respekt.
rodiče úplně rezignovali na výchovu
Zřejmě jich mnoho nechápe, že dítě potřebuje nejen hmotné věci.
Mám několik kamarádů, kteří v životě hodně dokázali. Všichni z nich byli z chudých rodin, ale rozhodně ne rozmazlováni. Dítě, které dostane vše bez toho, aby si to zasloužilo a přičinilo se, nemá k sobě úctu a to pravé sebevědomí, snadno pak podlehne šikaně a autoritativnímu zacházení.
Naši rodiče i prarodiče to věděli, aniž by je někdo poučoval. Co bude muset přijít, aby to těm současným konečně došlo.
Přece jen bych se chtěla zastat rodičů. Vždyť i oni se dostalí do mlýna společnosti, jež se během posledních 20 let změnila v konzumní. Jsou nuceni okolím dávat dětem vše, co mají jejich kamarádi, aby nevypadaly jako socky. Dále - musí se starat o udržení zaměstnání, pracovat často přesčas bez adekvátní odměny, přijmout normy společnosti, její často pokleslou kulturu a morálku. Mohou svým dětem vštěpovat správné myšlenky, když tyto vidí kolem sebe jen negativa. Vše se přepočítává na peníze: sportovní reprezentace vlasti, vrcholoví sportovci, pochybné autority /zpěváci, herci,/ atd.,atd.
to 12:12
"Přece jen bych se chtěla zastat rodičů."
S tím souhlasím. Ale takto dramaticky vypadá sitauce až v posledních letech. Nevychované děti byly už dávno předtím, ptejte se učitelek MŠ, kolik dětí umělo koncem 90. let pozdravit, poprosit o něco, poděkovat, uklidit si po sobě hračky, kolik se objevilo po sametu mezi dětmi rvavosti, hrubosti, sobectví. Mnoho rodičů si dodnes myslí (čtěte na portálech), že dítěti se nemá odporovat a raději ani nic odmítat, aby v budoucnu bylo šťastné a sebevědomé. Americká psychologie u nás učinila dílo.
přijmout normy společnosti, její často pokleslou kulturu a morálku
Když vidím ten bordel všude okolo, tak už doma neuklízím.
A ani se nemyji.
Anonym z 5. listopadu 2012 12:12
Co řeknete o člověku, který se rozhodl jít pěšky na Sněžku, protože jdou ostatní a pak si stěžuje, že musí šlapat pořád do kopce, že ho bolí nohy, že se mu dělají puchýře, že je mu zima, že už to nemůže vydržet apod.? Nikdo ho přeci nenutil k rozhodnutí jít s ostatními, mohl se svobodně rozhodnout jinak, třeba k procházce po Špindlu. Pokud chce dojít, nezbývá mu nic jiného, než hrdinně snášet následky svého nezodpovědného riskování. Pěší pochod na Sněžku je zkrátka do kopce. Člověk musí počítat s tím, že je dobré mít vhodnou obuv, že se během výstupu může radikálně změnit počasí, že může mít žízeň či hlad, že se může hodit pláštěnka, svetr, či rukavice apod. Pokud si někdo myslí, že je to 10 minutová procházka růžovým sadem, je blázen! To není nadávka, ale diagnóza.
S rodičovstvím je to obdobné. Nikdo nás nenutí dělat ty věci, které k němu vedou, je to naše volba. I být rodičem je o něčem, zrovna tak jako být třeba řidičem! Rodiče jsou plně zodpovědní za dobrou výchovu svých děti, ať jsou okolnosti jakékoliv! I řidiči jsou stejně zodpovědní, ať je mlha, náledí, pokud se nejmenují zrovna Janoušek, či jak se ten lobbista jmenuje. S okolnostmi je to tak, že vždy nějaké byly, jsou a budou, no a co má být? Rozhodně se tím Sněžka nezmění v rovinu! Musíme se s nimi umět moudře a zodpovědně popasovat my! Ano, jde o práci, úsilí, vytrvalost, zodpovědnost … , ale je to dobré, líbí se mi to.
VM
No myslím si však, že se nikdy neprosazovala taková volnost dítěte /mimo osobních vychovatelů v bohatých šlechtických či měšťanských rodinách/ a hlavně neznemožňovala rodičům jejich výchovné působení jako nyní. Víte, že někteří z nich se bojí plácnout své dítě po zadku, aby nebyli v podezření z týrání. A za týrání se nyní obecně považuje i přísnější napomenutí. Mně osobně se 2 rodiče přiznali, že jim hoši /z 5.třídy/ vyhrožovali telefonátem na Linku bezpečí.
Občanská sdružení mají velký význam, mohu však být i brzdou. Přece říci, že každé druhé dítě je týráno, je nesmysl. Také jsem měla modřiny na nohou, poněvadž jsem se kroutila a vařečka místo na zadku přistála na noze. A děkuji svým rodičům za toto "týrání".
A ví tedy někdo, co je s tou "Bartákovskou" ředitelkou?
Nevím proč "Bartákovská" ředitelka, ale jsem již od soboty doma a léčím se. Neustále sem chodí nějací novináři a vyzvídají. Ovšem marně. Vše se vyšetřuje. A ráda si zase přečtu většinou vtipné reakce Pytlíka Blahy, kterého tímto zdravím. Učím M, F, IVT a DEG, takže máme asi dost společného.
Promiňte, paní pobodaná kolegyně, ale můj dotaz na osudy tzv. "Bartákovské" ředitelky nesměřoval k Vám, ale k odkazu na
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2012110101
(Zabijte toho vraha) ze 4. listopadu 2012 11:00 tohoto vlákna, kde se popisuje taková jedna maturitní story, kdy se ještě nevědělo zcela, kdo že je kdo a kdo za kým stojí.
Váš aprobační koktejl je věru smrtící i v rámci dnešního gymnaziálního vzdělávání. Nechci to zlehčovat, ale při tom učitelování vezdejším jsem se naučit nechávat vždy otevřené dveře, léta cvičím aikidó a stavím se k žákům čelem, ke zdi zády. Což ovšem i tak před pletichanmi neochrání. Taková je doba.
A tak Vám přeji brzké a úplně vyzdravění. Tělo se zpravidla zhojí, s duší to bývá těžší.
Okomentovat