Ve svém životopise s hrdostí uvádím, že jsem základy svého vzdělání získal na základní škole ve Vrdech. Byla to škola v mnohém ohledu zvláštní. Podstatnou část pedagogického sboru tvořili muži a velkou část pedagogů jejich práce skutečně bavila. Některé bavila dokonce tak moc, že se nám po škole věnovali i jako vedoucí zájmových kroužků. Zdarma.
Z článku Miloslava Pouzara v BritskéListy.cz vybíráme:
Když prezentace skončily a děti odešly na oběd, udělal jsem si samostatnou exkurzi po zmíněné učebně. Ve skříních tam byly pomůcky, které jsem znal ze svých školních let.
Jejich původ sahal mnohdy někam do dob Rakouska-Uherska, některé z nich byly sovětské.
Cokoli s puncem jednadvacátého století zde chybělo. Bylo by lehké uvěřit, že jsem se ocitl v nebývale zaostalé škole. Jenže tak to není.
Učitelé byli aktivní, jinak by se nezapojili do evropského projektu.
Pan ředitel na mě působil kompetentně.
A i kdyby to byla ta nejzaostalejší škola v zemi, jednalo by se o ostudu galaktických rozměrů.
Podle mě by v národě, který nerezignoval na svou budoucnost, nemělo být žádné dítě vzděláváno v tak otřesných podmínkách, jelikož v takových podmínkách k žádnému opravdovému vzdělávání docházet nemůže.
A strejcové a tety z univerzit pendlující za evropské peníze po republice sem a tam prezentující zábavnou chemickou show to nevytrhnou.
Mimo jiné proto, že i kdyby jejich program náhodou nějaké dítko pro chemii skutečně nadchnul, nemělo by ji ono nebohé dítko posléze kde provozovat.
Co vy na to občané – voliči – rodiče? Proč takovou věc dovolíte? Cožpak neslyšíte Komenského hořký pláč?
Přečtěte si: Komenského hořký pláč
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Ano, to mohu jen potvrdit. Zajímavé Roadshow jsou k ničemu, pokud na ně nenavazuje celoroční práce s malými zájemci o obor. Ta nemusí být provozována jen školou. Pozitivní roli zde mohou sehrát různé kroužky a mimoškolní činnosti nebo jen parta nadšenců. Sám několik takových znám a je neuvěřitelné, co s dětmi dokážou.
Za staré pomůcky bych byla ještě vděčná. Upřesním.
Na mém předchozím pracovišti jsme měli v kabinetu fyziky stařičký model generátoru třífázového proudu hezky podle definice magnet, cívky. Provedeno v barvách. Studenti se pousmívali nad primitivností modelu, nicméně si měli možnost model osahat, roztočit klikou magnet, připojit měřák a sledovat vznik třífázového proudu. A princip byl často snadno pochopen.
Nicméně nová doba odvála nemoderní model a máme skvělý interaktivní model na skvělé interaktivní tabuli. Je to promítací, nemusí se to nosit a v ničem se to v podstatě neodlišuje od jiné barevné prezentace. Princip zůstává ukazován, vysvětlován ale nepochopen.
Když se podíváte na videa nebo fotky z finských (německých, rakouských....) škol a výukových hodin, nestačíte zírat. I v takové Hv - odhlučněná prostorná hudebna = malé nahrávací studio, dva i více počítačů, dataprojektor, dva tři i více keyboardů, sada zobcových fléten, několik kytar, bicí aparatura, mnoho etno bicích (nahrazují na vyšších stupních školy orffovský instrumentář), atd.
U nás? V zaprášené skříni jeden kufr rytmických orffovských, které se nesmí používat, protože žák od 12 let věku je má na 1 použití, pak z nich lítají třísky. Z ostatního výčtu vůbec nic.
Kolegyně na jiné škole přemluvila manžela podnikatele k investici do hudebního vybavení typu západní Evropy (bratru 150 tisíc). Pomůcky však nedožily konce roku - vše zničené. Asi to byl moc velký náraz emocí najednou.
Jsem učitel fyziky. Děkuji mým předchozím kolegům za zachování pomůcek do dnešních časů. Bez nich bych neměl vůbec nic. Poslední nákup pomůcek byl realizován ještě za komunistů. Od té doby nahrazuji zničené a dosloužené kusy pouze k demonstračním pokusům. Nádherné stavebnice pro děti např. od firmy NTL (didaktik.cz) si mohu nechat jenom zdát.
Rodiče by opravdu měli více sledovat ubohost vybavení našich škol a rostoucí dluh v investicích.
Je to však škoda slov. A z rozhodnutí našich vládních institucí (ministerstvo školství a financí) mi je fyzicky nevolno. Nemohu ty lži a neustálé výmluvy už poslouchat.
Nikdo si nechce přiznat, že náprava této situace je na generaci. Nejedná se jen o peníze. Je potřeba vyškolit učitele, jak pracovat s těmito pomůckami, vypracovat moderní metodiky, motivovat učitele (nejen kecy) a v neposlední řadě dostat do školství kvalitní lidi - tedy dobře je zaplatit.
Výstup z posledního školení od člena skupiny NERV: Protože na pedagogické fakulty se hlásí studenti se slabšími studijními výsledky, kteří obtížně studium na fakultě zvládají, navrhujeme, aby pro získání kvalifikace učitel stačil pouze bakalář.
Přeloženo: kvalitu získáme tak, že snížíme nároky.
Je mi líto našich dětí.
Vybavili jsme z několika grantů katedru na pedagogické fakultě přístroji, nástroji, technologiemi. Spoustu času jsme spolu se studenty věnovali novým metodikám k využití ve výuce, zpracovali spoustu materiálů pro učitele. Nakonec o ně nemají zájem ani učitelé (nikdo jim školení neplatí, pomůcky na školách stejně chybí), tak i noví studenti. Jakmile jdou na praxe, vidí, že ve školních kabinetech není vůbec nic moderního, takže - ztráta zájmu o nové metodologie, o kantořinu potažmo rovněž. Co v takové profesi, kde chcíp pes - a bude leda hůř :(
Přitom - fakulty by uměly čerpat dotace z grantů i pro didaktické vybavení výuky, technologie atd., ale není komu tyto znalosti předat.
Stav vybavení učebními pomůckami na základních i středních školách je většinou tristní. Mnohde žijí z odkazu let socialismu a nebo i zmiňovaného Rakousko-Uherska.
Víme to my učitelé, vědí to na pedagogických fakultách.
Nevědí to už ani rodiče, protože na dny otevřených dveří se jim otevře nová PC učebna s interaktivní tabulí. Ale že kromě předváděcího dema už k oné tabuli nejsou žádné další programy, to před návštěvami zatajíme.
Kabinet s fyzikálními pomůckami se pro jistotu zavře, aby "nedělal ostudu". Chemické pokusy už skoro nikdo neprovádí, protože by se někdo mohl zranit a stejně nejsou peníze na chemikálie.
Dílny se zrušily a nahradily estetickou výchovou a výchovou k občanství.
Na moderní výukové pomůcky nejsou peníze a tak pouštíme videa z youtube, protože ty jsou zadarmo.
Ano, "vidět" je lepší nežli "slyšet". Ale "osahat si, prožít" je stokrát lepší nežli "jen vidět" na displeji.
Prskající jiskry při fyzikálním pokusu s elektřinou na videu jsou "houby efekt", jak komentoval jeden žáček. Ale kdyby mohl dostat elektrickou pecku z Van der Graafova generátoru, to by byla teprve výuka.
Nemůže. Polámal se před 7 lety a na nový nejsou peníze.
Proč to neví MŠMT?
Neposkytla mu snad ČŠI či bývalý UIV dostatek relevantních podkladů a informací?
Nebo snad, probůh, pro samé kontroly ŠVP a autoevaluací na výuku a její podmínky nezbyl při inspekci čas?
Určitě ne. To určitě jen nějaký diletant udělal moc velké tabulky a nepřehledné grafy.
Jinak by přece určitě nějakého zodpovědného úředníka napadlo napsat nějaký ten projekt. Třeba místo těch Baumrukových, nebo místo televizních spotů s Kadlecem na propagaci nové maturity.
Vždyť školství je přece pro vládu prioritou.
Navrhuji uspořádat celostátní "Den otevřených kabinetů". A jednou, pro změnu, ukázat po pravdě veřejnosti, jaká je situace ve vybavení našich škol. A doprovodil bych to soutěží o nejstarší výukovou pomůcku.
Sice to nepomůže, ale aspoň bude chvíli "mediálně veselo".
o nejstarší výukovou pomůcku
Mám pomůcku evidenční číslo 4 z roku 1917 - a nedám, protože ji stále používám
Komenského hořký pláč?
Neví jistě proč a nač,
kdo před akční tabulí
pyšně pysky našpulí.
Okomentovat