Žáci se během studia budou opět učit o obraně státu i ochraně člověka v mimořádných situacích. Návrat branné výchovy do vzdělávacích programů si vyžádala ministerstva obrany a vnitra.
Z článku ČT24 v ČeskáTelevize.cz vybíráme:
"Nežijeme na nějakém ráji na zemi, kde nám už nikdy nic nehrozí," zdůvodnil ministr obrany potřebu zařadit brannou výchovu do vzdělávacích programů. Nemá ovšem mít podobu rozsáhlých cvičení, při kterých se děti kdysi učily házet granátem a běhat v pláštěnkách a s plynovými maskami. "Jde o to, aby děti se uměly orientovat a byly schopné se relevantně chovat v krizových situacích," uvedl mluvčí ministerstva školství Marek Zeman.
Přečtěte si: Branná výchova se vrátí do škol
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
17 komentářů:
Místo čeho?
Nevím, zda-li defensivní mluvčí Zeman zažil nějaké hodiny branky, ale i tenkrát se řešilo chování v krizových situacích, byť metáním předmětů a úprkem do bezpečí se vzduchovými filry. Kdyby se branná příprava učila v pátém století, učily by se děti nejspíš čelit nájezdům Hunů nebo následkům morových ran.
Takže dnes to bude čelení osobním bankrotům, agresivním prodejcům, kyberšikaně a metanolovým pogromům?
Jen si říkám, místo čeho to asi tak bude. Doporučil bych Český jazyk. Na ten budou mít děcka dost času až před maturitou.
Jj, také mě napadá jediné - který předmět se "vyřadí" a místo něho bude branná výchova.
Ještě ale by také měl být důraz kladen na etickou výchovu, dopravní výchovu, výchovu k národní hrdosti, multikulturní výchovu a atd...
Jj, vychovávat a vychovávat až k totální vypatlanosti...
Na druhou stranu, taková první pomoc by se hodit mohla, ale hlavně prakticky, ne v animované formě na interaktivních tabulích, to bych blil.
První pomoc je snad součástí biologie, ne? Když se berou kosti, tak i ošetření zlomenin. Když se bere krevní oběh, tak i první pomoc při zástavě atd., nebo ne?
Do prčic. U nás už tak máme díky minulé ředitelce, která si myslela že rodinná výchova či výchova ke zdraví zachrání svět, na 2. stupni místo 5 hodin, které se musí povinně věnovat Ov a výchově ke zdraví, hodin 8.
Proč to proboha nezařadí do OV. Tam to přece logicky patří! A prostotu tam mají habaděj. Sakra.
Když z předmětu Branná výchova odečteme ideologické nesmysly, pak znalosti v něm získané byly opravdu důležité pro život. Umělé dýchání, zástava tepenného krvácení, fixace zlomeniny se poskytuje stejně pravičákovi i levičákovi. Záplavy a průmyslové havárie nejsou ideologické.
A při vší úctě k názorům některých kolegů, kolik biologů umí opravdu přiložit tlakový obvaz? A kolik z nich první pomoc doopravdy učí a kolik jen formálně zapíše do třídní knihy?
Součástí kterého předmětu pak je obsah evakuačního zavazadla? Že by zeměpisu?
Souhlasím, že s výchovami se "roztrhnul pytel" na úkor mnohem podstatnější výuky. Moje dcera měla v osmé třídě osm různých "výchov". Ale měli bychom umět rozlišovat.
Etickému chování se učí příkladem a nikoliv na hodinách "etické výchovy", "národní hrdosti" se těžko dá "naučit" teoretickou výukou. Ale obvázat ránu se prostě musíte naučit vlastní praxí. Video ani interaktivní tabule nepomůže.
Trvalo dvacet dva roky, nežli to, co je zjevné, došlo také vedení MŠMT a dalších resortů.
Jen by mne zajímalo, jak dlouho bude trvat, nežli dojdou odpovědným také další zjevné samozřejmosti.
Třeba, že kázeň ve škole není samoúčelná, že pravidla se musí dodržovat a že žáci nejsou "malí dospělí", ale jen děti.
Že učitelé by měli učit a nikoli sepisovat elaboráty - jedno, zda ŠVP, "projekty" či DUMy.
Že ... to by bylo na dlouho...
Milí diskutující,
i ČT se někdy trochu unáhlí. Ochrana člověka za mimořádných událostí je součástí vzdělávacích programů přinejmenším od roku 2003. Takže ničemu žádné další hodiny ubírat nemusí. Senzace ani žádné prozření se nekoná.
s výchovami se "roztrhnul pytel"
Nejvíc se těším na Výchovu k světovému míru. To bude na prvním stupni zš. Na druhém bude Výchova k socialismu a ne střední škole Výchova ke komunismu jako třetí maturitní předmět ve společné části.
To se pak budu chtít vidět s těmi svými kecama. Snad jedině jako motáky z gulagu.
Ochrana člověka za mimořádných událostí je součástí vzdělávacích programů
Tím spíše si zaslouží vlastní vyučovací předmět.
Obdobně jako Výchova k trojčlence!
Žádný (staro)nový předmět nikdo nezavádí. Ale obsahem RVP bych se moc neoháněl. Tam je spousta hezkých kompetencí, které zjevně k žákům nějak nedorazily, soudě podle vstupních písemek u letošních prváků.
Kromě toho, já bych se za obnovu předmětu docela přimlouval. Stačil by na půl roku a vyučovat by se mohl v druhém pololetí deváté třídy. Aspoň by se smysluplně využil čas po přijímačkách.
Ještě že se s výchovami neroztrhnul Pytlík, to by diskuse na ČŠ ztratila esprit...
Podle zkušeností, které jsem nasbíral za třicet osm let ve školství, půjde daleko víc o plány, rozpracování do ročníků, mezipředmětové vztahy ..., tedy o věci, které může ČŠI kontrolovat a vytýkat učitelům a ředitelům chyby ve zpracování.
Nezaměstnaný učitel.
Souhlas s tím, že administrativní přidávání předmětů nic neřeší i s tím, že praktický nácvik chování v krizových situacích je zatraceně třeba (a opravdu tvrdý drilovací nácvik, abyste to zvládli i "pod palbou", tj. ve stresu, který v těch krizových situacích jaksi obvykle nastává).
Malá poznámka k moderním technologiím - můžou pomoci právě při tom cvičném navození cvičného stresového stavu, nebo alespoň při jakés takés přípravě na něj. Při téhle "výchově" je dobré se alespoň trochu duševně připravit na to, že až budu pomáhat někomu s otevřenou zlomeninou, bude zoufale křičet či upadat do šoku, všude bude krev, atd...
Obecně vzato, je dobré v těchto věcech mít dovednosti, které mohou zachránit život. Jako pamětník taky vím, že byla známa i místa, kde se ukrýt. Kryty byly i povinnou výbavou staveb, byly taky udržovány, jistě za nemalé peníze. Dnes jsou zničené. Po sametu si hlavy pomazané asi myslely, že nám nic nehrozí? Co s tím? Milan
Omluva za 2x "cvičné"...
Mělo by se učit používání pepřového spreje. A nějaké chvaty...
Okomentovat