Přečtěte si: Branná výchova se vrátí do škol

neděle 4. listopadu 2012 ·

Žáci se během studia budou opět učit o obraně státu i ochraně člověka v mimořádných situacích. Návrat branné výchovy do vzdělávacích programů si vyžádala ministerstva obrany a vnitra.


Z článku ČT24 v ČeskáTelevize.cz vybíráme:

"Nežijeme na nějakém ráji na zemi, kde nám už nikdy nic nehrozí," zdůvodnil ministr obrany potřebu zařadit brannou výchovu do vzdělávacích programů. Nemá ovšem mít podobu rozsáhlých cvičení, při kterých se děti kdysi učily házet granátem a běhat v pláštěnkách a s plynovými maskami. "Jde o to, aby děti se uměly orientovat a byly schopné se relevantně chovat v krizových situacích," uvedl mluvčí ministerstva školství Marek Zeman.

17 komentářů:

obyčejná učitelka řekl(a)...
4. listopadu 2012 v 16:32  

Místo čeho?

Pytlik Blaha řekl(a)...
4. listopadu 2012 v 16:48  

Nevím, zda-li defensivní mluvčí Zeman zažil nějaké hodiny branky, ale i tenkrát se řešilo chování v krizových situacích, byť metáním předmětů a úprkem do bezpečí se vzduchovými filry. Kdyby se branná příprava učila v pátém století, učily by se děti nejspíš čelit nájezdům Hunů nebo následkům morových ran.
Takže dnes to bude čelení osobním bankrotům, agresivním prodejcům, kyberšikaně a metanolovým pogromům?
Jen si říkám, místo čeho to asi tak bude. Doporučil bych Český jazyk. Na ten budou mít děcka dost času až před maturitou.

Anonymní řekl(a)...
4. listopadu 2012 v 18:04  

Jj, také mě napadá jediné - který předmět se "vyřadí" a místo něho bude branná výchova.
Ještě ale by také měl být důraz kladen na etickou výchovu, dopravní výchovu, výchovu k národní hrdosti, multikulturní výchovu a atd...

Anonymní řekl(a)...
4. listopadu 2012 v 18:10  

Jj, vychovávat a vychovávat až k totální vypatlanosti...

Na druhou stranu, taková první pomoc by se hodit mohla, ale hlavně prakticky, ne v animované formě na interaktivních tabulích, to bych blil.

obyčejná učitelka řekl(a)...
4. listopadu 2012 v 19:00  

První pomoc je snad součástí biologie, ne? Když se berou kosti, tak i ošetření zlomenin. Když se bere krevní oběh, tak i první pomoc při zástavě atd., nebo ne?

Anonymní řekl(a)...
4. listopadu 2012 v 19:05  

Do prčic. U nás už tak máme díky minulé ředitelce, která si myslela že rodinná výchova či výchova ke zdraví zachrání svět, na 2. stupni místo 5 hodin, které se musí povinně věnovat Ov a výchově ke zdraví, hodin 8.

Proč to proboha nezařadí do OV. Tam to přece logicky patří! A prostotu tam mají habaděj. Sakra.

poste.restante řekl(a)...
4. listopadu 2012 v 20:19  

Když z předmětu Branná výchova odečteme ideologické nesmysly, pak znalosti v něm získané byly opravdu důležité pro život. Umělé dýchání, zástava tepenného krvácení, fixace zlomeniny se poskytuje stejně pravičákovi i levičákovi. Záplavy a průmyslové havárie nejsou ideologické.
A při vší úctě k názorům některých kolegů, kolik biologů umí opravdu přiložit tlakový obvaz? A kolik z nich první pomoc doopravdy učí a kolik jen formálně zapíše do třídní knihy?
Součástí kterého předmětu pak je obsah evakuačního zavazadla? Že by zeměpisu?

Souhlasím, že s výchovami se "roztrhnul pytel" na úkor mnohem podstatnější výuky. Moje dcera měla v osmé třídě osm různých "výchov". Ale měli bychom umět rozlišovat.
Etickému chování se učí příkladem a nikoliv na hodinách "etické výchovy", "národní hrdosti" se těžko dá "naučit" teoretickou výukou. Ale obvázat ránu se prostě musíte naučit vlastní praxí. Video ani interaktivní tabule nepomůže.

Trvalo dvacet dva roky, nežli to, co je zjevné, došlo také vedení MŠMT a dalších resortů.

Jen by mne zajímalo, jak dlouho bude trvat, nežli dojdou odpovědným také další zjevné samozřejmosti.
Třeba, že kázeň ve škole není samoúčelná, že pravidla se musí dodržovat a že žáci nejsou "malí dospělí", ale jen děti.
Že učitelé by měli učit a nikoli sepisovat elaboráty - jedno, zda ŠVP, "projekty" či DUMy.
Že ... to by bylo na dlouho...

Dan Lessner řekl(a)...
4. listopadu 2012 v 20:40  

Milí diskutující,
i ČT se někdy trochu unáhlí. Ochrana člověka za mimořádných událostí je součástí vzdělávacích programů přinejmenším od roku 2003. Takže ničemu žádné další hodiny ubírat nemusí. Senzace ani žádné prozření se nekoná.

Pytlik Blaha řekl(a)...
4. listopadu 2012 v 20:44  

s výchovami se "roztrhnul pytel"

Nejvíc se těším na Výchovu k světovému míru. To bude na prvním stupni zš. Na druhém bude Výchova k socialismu a ne střední škole Výchova ke komunismu jako třetí maturitní předmět ve společné části.
To se pak budu chtít vidět s těmi svými kecama. Snad jedině jako motáky z gulagu.

Pytlik Blaha řekl(a)...
4. listopadu 2012 v 20:49  

Ochrana člověka za mimořádných událostí je součástí vzdělávacích programů

Tím spíše si zaslouží vlastní vyučovací předmět.
Obdobně jako Výchova k trojčlence!

poste.restante řekl(a)...
4. listopadu 2012 v 21:18  

Žádný (staro)nový předmět nikdo nezavádí. Ale obsahem RVP bych se moc neoháněl. Tam je spousta hezkých kompetencí, které zjevně k žákům nějak nedorazily, soudě podle vstupních písemek u letošních prváků.

Kromě toho, já bych se za obnovu předmětu docela přimlouval. Stačil by na půl roku a vyučovat by se mohl v druhém pololetí deváté třídy. Aspoň by se smysluplně využil čas po přijímačkách.

Gustav Sázel řekl(a)...
4. listopadu 2012 v 23:31  

Ještě že se s výchovami neroztrhnul Pytlík, to by diskuse na ČŠ ztratila esprit...

Anonymní řekl(a)...
5. listopadu 2012 v 9:58  

Podle zkušeností, které jsem nasbíral za třicet osm let ve školství, půjde daleko víc o plány, rozpracování do ročníků, mezipředmětové vztahy ..., tedy o věci, které může ČŠI kontrolovat a vytýkat učitelům a ředitelům chyby ve zpracování.
Nezaměstnaný učitel.

Anonymní řekl(a)...
5. listopadu 2012 v 11:50  

Souhlas s tím, že administrativní přidávání předmětů nic neřeší i s tím, že praktický nácvik chování v krizových situacích je zatraceně třeba (a opravdu tvrdý drilovací nácvik, abyste to zvládli i "pod palbou", tj. ve stresu, který v těch krizových situacích jaksi obvykle nastává).
Malá poznámka k moderním technologiím - můžou pomoci právě při tom cvičném navození cvičného stresového stavu, nebo alespoň při jakés takés přípravě na něj. Při téhle "výchově" je dobré se alespoň trochu duševně připravit na to, že až budu pomáhat někomu s otevřenou zlomeninou, bude zoufale křičet či upadat do šoku, všude bude krev, atd...

Anonymní řekl(a)...
5. listopadu 2012 v 11:52  

Obecně vzato, je dobré v těchto věcech mít dovednosti, které mohou zachránit život. Jako pamětník taky vím, že byla známa i místa, kde se ukrýt. Kryty byly i povinnou výbavou staveb, byly taky udržovány, jistě za nemalé peníze. Dnes jsou zničené. Po sametu si hlavy pomazané asi myslely, že nám nic nehrozí? Co s tím? Milan

Anonymní řekl(a)...
5. listopadu 2012 v 11:55  

Omluva za 2x "cvičné"...

Anonymní řekl(a)...
5. listopadu 2012 v 18:47  

Mělo by se učit používání pepřového spreje. A nějaké chvaty...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.