Romské děti nemají v českém školství rovný přístup ke vzdělání a stejné možnosti studovat, jako ostatní děti. Konstatuje to ve své společné výzkumné zprávě Amnesty International (AI) a Evropské centrum pro práva Romů (ERRC).
Obě organizace v ní společně shrnují poznatky z terénního výzkumu a uvádějí konkrétní doporučení pro českou vládu v souladu s rozsudkem Evropského soudu pro lidská práva (ECHR). Pět let poté, co ECHR v kauze D. H. versus Česká republika potvrdil, že romské děti jsou v českém školství nepřímo diskriminovány, tento stav nadále přetrvává.
“Tisíce romských dětí čelí v segregovaných školách mizivým vyhlídkám na lepší vzdělání a budoucí pracovní uplatnění. Systém vzdělávání v České republice je nastaven tak, že má na budoucnost romských dětí často neblahé následky,” říká Dezideriu Gregely, výkonný ředitel Evropského centra pro práva Romů. “Bohužel tak dnes mnoho romských žáků prožívá tutéž nespravedlivou zkušenost, kvůli které podalo osmnáct romských dětí z Ostravy stížnost Evropskému soudu pro lidská práva už před více než deseti lety,” dodává Gergely.
Zpráva AI a ERRC nazvaná „Česká vláda propadá už pátým rokem: Školy stále diskriminují Romy“ dokládá, že romské děti jsou stále v neúměrné míře umisťovány ve školách a třídách určených pro žáky s lehkým mentálním postižením nebo segregovány v romských školách a třídách. Výzkumné závěry upozorňují na nedostatky českého školství, které takto diskriminuje romské děti a vylučuje je z hlavního vzdělávacího proudu.
„Rozsudek ECHR je platný už pět let. Zavazuje českou vládu k tomu, aby současný stav napravila. Navzdory tomu, že vláda v roce 2007 uznala rozhodnutí soudu i skutečnost, že romské děti jsou umisťováním do někdejších zvláštních škol diskriminovány, a tyto školy ještě v roce 2005 zrušila, nepodařilo se dosud uskutečnit systémová opatření, která by účinně a plošně zamezila segregaci ve vzdělávání,“ podotýká John Dalhuisen, ředitel programu AI pro Evropu a střední Asii.
„Český systém školství stále umožňuje snadné umisťování romských žáků do praktických škol, ve kterých jich nyní studuje nepoměrně mnoho,“ dodává Dezideriu Gergely z ERRC.
Zpráva AI a ERRC shrnuje terénní výzkum, který proběhl v létě letošního roku v Ostravě. Mapuje situaciu ve čtyřech školách, které jsou známy jako čistě romské. Výzkumní pracovníci AI a ERRC vedli rozhovory s romskými rodinami, rodiči i žáky, kteří studují na stejných školách, jako někteří z původních stěžovatelů v případu D. H. versus Česká republika.
Jedním z takových dětí je Kristián, bratr jednoho z osmnácti stěžovatelů ve věci D. H. Kristián začal mít ve čtvrté třídě běžné, převážně neromské základní školy problémy s učivem. Na základě testů z pedagogicko-psychologické poradny mu bylo diagnostikováno lehké mentální postižení. Psycholog tehdy Kristiánově matce řekl, že by jej měla dát do praktické školy, protože „je pomalý“. Ani psycholog, ani běžná základní škola neudělali nic, aby Kristiánovi pomohli situaci zvládnout kupříkladu nabídkou doučování či individuálních konzultací s učitelem. Kristiánův bratr Julek, jeden ze stěžovatelů ve věci D. H. před ECHR, se domnívá, že jeho sourozenec nyní zažívá tutéž bolestivou zkušenost, jako kdysi on. Obává se, že přeřazení do praktické školy bude mít neblahý vliv na Kristiánovu budoucnost.
Ve zprávě také hovoří Maria, matka čtyř dětí, které si stěžovaly ve věci D. H. Všechny chodily na zvláštní školu a Maria byla dlouhodobě nespokojená s úrovní výuky, které se jim na této škole dostávalo. Říká: „Děti domů nikdy nepřinesly žádný úkol, žádné knížky. /…/ Žádné z nich nedokončilo střední školu, a teď jsou nezaměstnaní, závislí na sociálních dávkách“. Když Mariina vnučka Laura dovršila šestý rok, Maria chtěla, aby chodila do běžné základní školy: „Chtěla jsem, aby Laura chodila do školy s bílými dětmi, aby neskončila tak, jako moje čtyři děti.“
„Bez přístupu ke vzdělání na dobré úrovni a v hlavním vzdělávacím proudu nebudou mít Romové možnost uniknout bídě a diskriminaci ve společnosti. Dokud nebude desegregace a prosazování rovného přístupu ke vzdělání prioritou českého školství, nepodaří se prolomit bludný kruh diskriminace,“ uvádí Dezideriu Gergely.
„České úřady musí prokázat politickou vůli k tomu, aby okamžitě učinily přítrž segregaci ve školách. Pro začátek by se měly řídit již existujícím Národním akčním plánem inkluzivního vzdělávání a Strategií boje proti sociálnímu vyloučení, které přijala vláda, a také změnit současný systém praktických škol. Úřady musí zaručit, aby nařízení nebyla diskriminační a odpovídala mezinárodním a regionálním standardům rovného přístupu ke vzdělání,“ shrnuje Dalhuisen.
Stížnost v případu D. H. versus Česká republika podalo k ECHR osmnáct romských dětí z Ostravy, které zastupovalo ERRC. V letech 1996 - 99 byli všichni stěžovatelé umístnění do zvláštních škol určených pro děti s lehkým mentálním postižením, kde se jim dostalo nižší úrovně vzdělání, než na běžných základních školách. V roce 2000 se tyto děti obrátily na ECHR s odůvodněním, že se jejich umístění do zvláštních škol rovnalo diskriminaci a bylo porušením Evropské úmluvy o lidských právech. Soud toto v první instanci neuznal, ovšem Velký senát v roce 2007 tento výsledek následně přehodnotil a rozhodl, že dětem bylo upřeno právo na vzdělání a byly diskriminovány.
Pět let poté: Česká vláda stále nezamezila diskriminaci romských dětí v přístupu ke vzdělání
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
14 komentářů:
Případ paní Márie nejspíš nebude ojedinělý a je velmi nadějné, že v případě svojí vnučky přistupuje k její budoucnosti velmi zodpovědně.
Mne také rodiče dali do školy hlavního vzdělávacího proudu a devět let důsledně dohlíželi, abych se řádně učil. Takže jsem následně vystudoval nejen střední, ale i vysokou školu a sám teď působím jako učitel.
Zázemí v rodině je důležitý činitel. Protože prosté umístění dítěte do běžné školy ještě nemusí problém vyřešit zcela. Musí se taky chtít.
Na našem gymnáziu před několika lety odmaturovali 2 romští studenti. Je vidět, že když se kdokoliv učit chce, tak mu nikdo nebrání. Na druhou stranu vím od učitelky ZŠ praktické, jak tam chodí rodiče a dožadují se, aby jejich děti vzali rovnou tam a normální ZŠ nechtějí ani zkusit.
Myslím, že diskriminace je naprostý nesmysl. Naopak, pokud dojde k zrušení praktických škol, budou diskriminováni VŠICHNI žáci, kteří takové vzdělání potřebují.
Každý žák než je do speciálního vzdělání zařazen je testován. Věřím, že odborníky, kteří dítě testují, zajímají jen jeho znalosti a IQ, nikoliv barva pleti.
Pokud by měly běžné školy žáky doučovat, kdo je bude doučovat a kdo to zaplatí? Pochybuji, že romští rodiče neprospívajícího žáka, ti mívají většinou zcela jiné priority než vzdělání.
Pokud už jakémukoliv dítěti bohužel nebylo shůry dáno, mělo by mít nárok na vzdělávání, jaké je pro něj nejlepší. Nejlépe tuto situaci vystihuje přirovnání, které jsem nedávno četl. Že je to, jako byste paraolympinika nechali soutěžit na normální olympiádě.
V pracovním procesu je běžné, že pokud někdo nemá k dané práci předpoklady, nemůže ji vykonávat. Proč nutíme děti, které nemají předpoklady zvládnout běžnou školu, aby do ní chodili? Vždyť tam budou akorát terčem posměšků!
Opravte mne, jestli se pletu, ale není náhodou k umístění dítěte do praktické školy, kromě doporučení PPP nutný také SOUHLAS RODIČŮ (zákonných zástupců)?
Takže, pokud byl někdo diskriminován, znamená to, že byl diskriminován dobrovolně?
Je ale současně smutným faktem, že při rozhodování o umístění do školy praktické často rozhodovaly předpoklady spíše sociální, nežli intelektové. Český stát má máslo na hlavě a měl by si to přiznat.
Jiná věc je, že situace okamžitě mnozí "bojovníci proti diskriminaci" okamžitě zneužijí.
Nejhorší ale je, že "stát" hodlá situaci řešit tím nejpitomějším způsobem - rušením praktických škol.
Jaka je realna cesta tomu zabranit?
Ucim na ZS a toto je nocni mura. Uz ted to v nekterych tridach vypada jako ve zvlastni...
PN
Připojte se k petici:
http://www.petice24.com/petice_proti_rueni_praktickych_kol
Všichni, kdo s dětmi s LMP pracují, vědí , jaké potíže budou mít na běžných základkách a učitelé na těchto školách zase vědí, že i s asistentem jejich vzdělávání a vzdělávání ostatních bude problematické - úroveň samozřejmě u obou skupin půjde dolů.
Nechápou to pouze ti, kdo tento model prosazují.
K petici se urcite pripojim, ale obavam se, ze ta nikoho nezajima...
PN
9. listopadu 2012 11:15
Úplně nejhorší je to, že tento problém nezajímá ani učitele na běžných ZŠ a dokonce nedochází ani učitelům škol praktických. Jsou tak otupělí a unavení nebo platí definice Miloše Zemana o 30% hlupáků v populaci?
Nevím, proč se pisatel v 11:15
naváží do učitelů SpZŠ. Tito učitelé na rozdíl od učitelů ZŠ vědí, že jejich školu brzy zavřou. Při všeobecném propouštění učitelů to není moc povzbudivá vyhlídka. MŠMT na otevřený dopis učitelů oznámilo, že ono nemá v plánu zavírat Praktické školy, ono jen zakáže na tyto školy přijímat žáky. Zavře je někdo jiný- kraj jako zřizovatel. Vláda je z obliga.
AI se chystá ve poslat podnět do Bruselu, že v nebi je příliš vysoké procento andělů a velice málo čertů. Zatím nemají přesné počty, protože je tam nikdo nechce pustit na kontrolu. V pekle to ale mají již zmáknuté, budou tam svážet anděly autobusy.Musí naplnit kótu 1:1. To by bylo, aby nebyla na světě spravedlnost.
Pisatel 9. listopadu 2012 11:15 se do učitelů SpZŠ nenaváží, pane pisateli 9. listopadu 2012 15:23.
Naváží se pisatel 9. listopadu 2012 22:18, a to i do pisatele 9. listopadu 2012 11:15.
Děkuji za upozornění pane Pytlíku. Jsem z toho trochu zmatený. Už se to víckrát nestane. Omlouvám se všem, co se nenavážejí do učitelů a já se do nich omylem navezl.
Měli bychom se všichni společně navést do úplně do někoho jiného. Místo toho tady jen štěkáme, ale nic se nezmění.
10. listopadu 2012 8:09
Milý pane Luďku Blaho. Dokažte, že pisatel 9. listopadu 2012 22:18 nemá pravdu. Stačí se jen a jen dívat a občas poslouchat názory kolegů. Někteří dokonce ani neví, kdo je v současnosti předseda vlády a řídí se protistresovým konstatováním - "ono to nějak dopadne a až to přijde, tak to budu nějak řešit".
Luďku Blaho. Dokažte, že...
Vůbec mi není jasné, proč bych právě já měl něco dokazovat, když toho pisatele vůbec neznám a nejsem s ním ve sporu, protože tomu vůbec nerozumím.
Navíc to tady ani nečtu, portál Česká škola neznám, protože nemám počítač, natož pak aby byl tento připojený k internetu.
Máte-li nějaké nejasnosti, obraťte se, prosím, na Pytlika. Ten se vyjadřuje ke všemu a rád. Sice tomu taky nerozumí, ale má neodbytný pocit, že k tomuto účelu byl stvořen.
Okomentovat