Před deseti lety vrcholily dodávky v projektu Internet do škol, který více než polovině českých základních a středních škol přinesl neefektivní, z hlediska didaktiky nepříliš promyšlené, unifikované počítačové řešení. Jaká je situace dnes po nákupech v rámci projektů EU peníze školám či EU peníze středním školám? Jaké jsou aktuální trendy a zachytily je české školy?
Železo je stále lacinější
Hlavní změnou v oblasti osobních počítačů a informačních a komunikačních technologií vůbec je v posledních deseti letech výrazný pokles cen a výrazný nárůst výkonu či kapacity. Pokles cen kromě příslovečného běžného poklesu cen novinek o 50 % během půl roku po uvedení u nás navíc popoháněl rapidní pokles kursu koruny vůči dolaru. Dolar za devatenáct korun je pro nákup elektroniky a počítačových komponent všeho druhu skutečně vynikající.
Nárůst dostupného výkonu si můžeme snadno a rychle demonstrovat na nabídce procesorů, před deseti lety prakticky pro PC neexistující dvoujádrové procesory s frekvencemi kolem 3 GHz jsou dnes standardem a jejich ceny začínají hluboko pod tisícovkou. Přitom na trhu jsou běžně dostupné i šesti- či dokonce osmijádrové procesory s výkonem odpovídajícím vysoce výkonným pracovním stanicím či serverům před pouhými pár lety. A i dnešní běžné tablety či chytré telefony mají i čtyřjádrové procesory... V kancelářích nebo školách jsme přitom v dobách Indoše vystačili s osobními počítači s 1GHz procesory Intel Pentium III a dnes nabízené několik let staré repasované počítače mají obvykle 3GHz procesory Intel Pentium 4 (jejich cena se navíc díky rychlosti vývoje blíží nule).
Kromě ceny a výkonu nesmíme zapomenout ani na změnu v poměru počtu prodaných notebooků a desktopů a na nové formáty počítačů. Objevily se malé a lehké netbooky a nettopy, v posledních letech prudce akceleruje počet prodaných tabletů či e-čteček a objevila se i nová generace nových tenkých a ultra-tenkých klientů.
Pokles cen se netýká jen cen počítačů, ale i periférií. Výrazný pokles ceny se projevil i u ve školách potřebných dataprojektorů a síťových komponent. A v neposlední řadě musíme zmínit i zvýšení kapacity paměťových médií spojený s neuvěřitelným poklesem ceny za jednotku kapacity. Jestliže před deseti lety se do škol v Indoši dodávaly PC s 20GB disky, dnes jsou běžné disky s kapacitou v řádu TB. A jestli se před deseti lety používaly diskety s kapacitou 1,44 MB a 650MB CD-R disky, dnes jsou běžné USB flash disky či titěrné paměťové karty s kapacitou v řádu desítek GB. Navíc jsou k dispozici online úložiště s kapacitou od bezplatných několika GB (ale někdy i několika desítek) po placené desítky TB. Školy navíc mohou využívat bezplatná cloudová řešení od konkurujících si gigantů Microsoft a Google a získat i desítky TB v online úložištích zdarma.
Ve většině škol je ale stále moderního ICT vybavení nedostatek, značná část počítačů je starší 5 let a řada škol stále řeší dlouhodobě situaci nákupem levných repasovaných počítačů. Učitelé sice na řadě škol mají k dispozici notebooky, ale na řadě škol jsou v kabinetech jen vykopávky a kapacita serverů a především internetového připojení je stále nedostatečná. V nákupech v rámci projektů EU peníze školám bezesporu dominovaly klasické interaktivní tabule s projektorem nebo laciné a přesto předražené interaktivní projektory, ty jsou však dnes z hlediska dalšího vývoje již passé a většinou nebudou vyhovovat pro další generaci operačních systémů vyžadujících multitouch.
Opět několik úvah na téma: Jaké železo do škol? 1.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
???
WTF?
Nějak nechápu důvod, proč byl napsán tento příspěvek? Že by si pisatel zvyšoval učitelský plat publikační činností?
Příspěvek k ničemu.
"Hlavní změnou v oblasti osobních počítačů a informačních a komunikačních technologií vůbec je v posledních deseti letech výrazný pokles cen a výrazný nárůst výkonu či kapacity."
Nelze než poznamenat, že hlavní změnou v oblasti financování škol ze strany MŠMT i zřizovatelů je v posledních 10 letech výrazný pokles peněz na provozní náklady a OINV, tekže pokles cen PC je školám naprd.
Vyrazny pokles cen se nedeje, narust vykonu ano, ale ceny jsou temer stejne.
Okomentovat