Ondřej Šteffl: Kam zmizelo vzdělání?

středa 14. listopadu 2012 ·

Ve školství pořád děláme reformy, vymýšlíme záměry a opatření, ale nějak se to nelepší. Začněme raději přemýšlet o světě mimo školu. Co můžeme udělat, aby vzdělával a vychovával lépe a více než dosud?

Svět vzdělává!

Vzdělávání rovná se škola. Jsou-li se vzděláváním nějaké problémy, může za to škola. A vyřešit by to měl ministr školství nějakými reformami, státní maturitou nebo vyhláškami. Anebo alespoň zvýšit učitelům platy. Tak nějak by se dal stručně popsat současný převažující přístup ke vzdělání a vzdělávání. Jsou to ovšem samé omyly a nedorozumění.

Vzdělávání nikdy nebyla jen škola, ale bývala tím hlavním nebo se jí alespoň dařilo nás přesvědčit, že nejvíc se toho učíme ve škole. To se ale už dlouho mění a stále víc a rychleji. Děti stráví u televize a u internetu v průměru víc času než ve škole. Šedesát procent žáků současných škol bude pracovat v povoláních, která dnes ještě neexistují. Dospělí si stále častěji uvědomují, že většinu toho, co skutečně potřebují a používají, se nenaučili ve škole. A dnešní děti se budou muset ještě víc než my učit po celý život jinde, než ve škole. A ony už začaly! Proč tedy stesky na nevzdělanost mladé generace svádíme téměř výhradně na školu? A proč od školy čekáme řešení?

Nevšímáme si, když se učíme

Ze škol, od kterých se reálně žitý svět stále vzdaluje, se vzdělávání přesouvá do světa, do života, do veřejného a často virtuálního, ale o to víc skutečně žitého prostoru. Non scholae, sed vitae discimus (ne pro školu, ale pro život se učíme). Vzdělává televize a hlavně internet, práce, reálné i virtuální zkušenosti ale i třeba na billbordy, časopisy, filmy. Google, Wikipedie, BBC, televizní seriály, Ted.com, KhanAcademy.org, Facebook, počítačové hry, stále se množící vzdělávací portály, tenhle článek, to všechno jsou zdroje vzdělávání. I pro nás dospělé, ale hlavně pro naše děti. Jen si často nevšímáme, že vzdělávají i vychovávají.

Zahraniční firmy, a to i velké, už ale například vědí, že zkušenosti gidlmastra ze hry World of Warcraft mohou být pro výběr špičkového manažera důležitější než titul MBA. Jiné počítačové hry rozvíjejí schopnost analyzovat složité situace, řešit problémy, přemýšlet strategicky, další rozvíjejí postřeh. Máme jen malou povědomost o tom, co se děti a mladí lidé naučí a co jim zůstává v hlavě, když tráví svůj čas na Facebooku. Byl by ale omyl domnívat se, že nic, vždyť tam tráví často víc času než ve škole.

I reklama vychovává nebo spíš "vychovává"

Televizní seriály mají nepochybně na budoucí a nakonec i současné chování v partnerských vztazích velký a možná rozhodující vliv. Že by Jaroslav Dietl stál za naší vysokou rozvodovostí? Na internetu není dnes problém naučit se cokoliv. Špičková americká univerzita MIT před nedávnem otevřela svůj kurz umělé inteligence zájemcům z celého světa, bylo jich 150 000. Reklama nám nejen vnucuje svůj produkt, ale také nás poučuje, a hlavně se nám snaží vštípit hodnoty, jaké potřebuje. Když něco podobného děláme sami, říkáme tomu výchova. Také všechny osobnosti ve veřejném prostoru od sportovců přes herce až po politiky vychovávají nebo „vychovávají“. Americká mainstreamová filmová produkce téměř vždy přináší pozitivní zprávu: dobro zvítězí nad zlem, vychovává.

Ve školství opakovně děláme reformy, vymýšlíme dlouhodobé záměry a strategie, provádíme změny, ale ovoce jaksi nesklízíme, a pokud, tak spíše hořké. Začněme raději přemýšlet o tom, co můžeme udělat, aby svět, který nás i naše děti obklopuje, vzdělával a vychovával lépe než dosud.

Mnozí na to řeknou, že to nejde, a hned začnou zase mluvit o škole, do té chodili a té rozumějí. Ano, o školství přemýšlíme už od dob Jana Ámose, čtyři sta let. O jiných možnostech a cestách vzdělávání a o možnostech ovlivnění veřejného prostoru jsme zatím pořádně přemýšlet ani nezačali. Že jsme o tom nepřemýšleli a nevíme jak, to ale přece neznamená, že to nejde. Smysl tohoto článku je právě v tom obrátit vaši pozornost k hledání možností, jak změnit to, co se děje mimo školu, tak, aby to lépe vzdělávalo a vychovávalo. Aby svět lépe vzdělával a vychovával!

Celý článek na blogu autora v blog.Aktuálně.cz

18 komentářů:

Pytlik Blaha řekl(a)...
14. listopadu 2012 v 1:04  

o školství přemýšlíme už od dob Jana Ámose

Zpravidla nebývám tak příkrý, pane Šteffle, ale tohleto bude asi nějaký hodně utajený jinotaj. Dějiny lidstva snad nezačínají barokem. Což takhle antika, třeba.
Přemýšlím o tom, jak bych asi trénoval děcko, které by ani netušilo, kterému sportu se bude věnovat, až se mu zklidní hormony a začnou být zřejmé jeho tělesné proporce.
Což takle třeba pružnost, rychlost, síla, vytrvalost, koordinace...
A pak také přemýšlím o tom, jaký je rozdíl mezi harmonickým rozvojem těla a ducha. Paměť, logika, kreativita, flexibilita...
A kam zmizel rozum?

Pytlik Blaha řekl(a)...
14. listopadu 2012 v 1:10  

pardon,
za "lidstvo" dosaďme si "vzdělávání"

Anonymní řekl(a)...
14. listopadu 2012 v 7:42  

Zahraniční firmy, a to i velké, už ale například vědí, že zkušenosti gidlmastra ze hry World of Warcraft mohou být pro výběr špičkového manažera důležitější než titul MBA
Je to laciné, ale já si to nemohu odpustit:
Už jsem se lekl, že by nebyl připomenut význam této hry. Žebychom z toho udělali předmět? Aspoň nepovinný.

Anonymní řekl(a)...
14. listopadu 2012 v 7:47  

"Dospělí si stále častěji uvědomují, že většinu toho, co skutečně potřebují a používají, se nenaučili ve škole." - typický blábol hlupce, který netuší, co vše mu škola dala. Schopnost rozumět psanému textu, provádět myšlenkové operace, verbalizovat jejich výstupy, stylizovat atd. - to jistě škola nedává. Pan Šteffl je roven hlasatelům Mločího věku z Čapkovy Války s mloky. Budeme-li podobným deviantním hlasům naslouchat, není českému školství pomoci.

Anonymní řekl(a)...
14. listopadu 2012 v 9:43  

Asi jsem o mnoho jednodušší (= méně inteligentní, méně vzdělaná...) než předchozí diskutující. Článek chápu jako apel na to, že nás vychovává a vzdělává naprosto vše, co nás obklopuje. A že je důležité, jací jsou politici, jaká je reklama ..a vlastně jací jsme my všichni. Každý má pěkně svůj díl odpovědnosti na tvorbě našeho společného světa. I chytří a moudří diskutující, i my, ne tak chytří :). I ti , kteří se nepodepisují pod své názory a ti, co za své výroky a články nesou autorskou zodpovědnost.

Pavla Sovová, učitelka








Pavla Sovová, učitelka

Anonymní řekl(a)...
14. listopadu 2012 v 10:09  

Zkuste si jen tak hypoteticky představit, jak by to vypadalo, kdyby děťátka nechodila do školy a dala by se jim možnost, aby se tzv. vzdělávala sama.
.
.
.
.
.
Už jste se probrali?

Ondřej Šteffl řekl(a)...
14. listopadu 2012 v 10:40  

Dík paní Sovové za ujištění, že článek není ZCELA nesrozumitelný, jak by se to mohlo zdát z ostatních reakcí.

Pro pana Blahu: já důsledně odlišuji školství a vzdělávání. A školství v dnešním podobě, to je výdobytek JAK. Čili trvám na větě: o školství přemýšlíme už od dob Jana Ámose. A ano, o vzdělávání přemýšlíme mnohem déle. Ale zdá se mi, že stále méně. A o tom je ten text, mysleme na vzdělávání, ne pořád jen na školství.

Na anonymní příspěvky nereaguji a ty delší ani nečtu, ale tohle mi nedá: Už jsem se lekl, že by nebyl připomenut význam této hry (WoW). Že bychom z toho udělali předmět? Aspoň nepovinný. To se mi zdá výborný nápad, lepší než cvičení z matematiky. Jsem připraven to sponzorovat.




Anonymní řekl(a)...
14. listopadu 2012 v 11:04  

Pan Šteffl bytostně nesnáší školy a učitele a navrhuje je postupně zrušit. Argumentuje rád tím, že když černouškům v primitivním kmeni rozdali iPady, sami přišli na to, jak se s tím zachází a začali s nimi prý "pracovat" (spíše "hrát si", ale to je detail).

Žel bohu -alternativa, kterou OŠ nabízí, je virtuální realita, jím adorovaný svět počítačů a vzdělávání přes PC. Jím prý se žáci mohou více a lépe přiblížit k realitě života. Ano? Tedy virtuální realitou k životní realitě? Nějak mi to hlava nebere.

Jen malá paralela - zrušíme také zdravotnické instituce? Necháme všechny, aby se o své zdraví starali přirozenými prostředky, bylinkami, zaříkáváním - jako v té Africe a starověku, když tak rád srovnáváte? Nebo vlastně i tam pomůže internet a e-learning, že?

Anonymní řekl(a)...
14. listopadu 2012 v 12:01  

...,že nás vychovává a vzdělává naprosto vše, co nás obklopuje ...

Máte pravdu, stále nás vychovává korupce, odkloňování, tunelování, krádeže,...tedy obrazně řečeno. Stanou se z nás všech stejní gauneři jako z těch co právě vládnou? Učitelé to nezachrání. Intelektuálního vrcholu prý dosáhlo lidstvo před 2000 lety. Nyní jen hloupneme.

Anonymní řekl(a)...
14. listopadu 2012 v 12:42  

No, nedá mi to a rýpnu si ještě jednou: tu roli gidlmastra budeme hrát všichni?

Anonymní řekl(a)...
14. listopadu 2012 v 13:11  

"Facebook je ekologická katastrofa lidské duše." - tak pravil Eben Mogler, profesor peáva a dějin práva na Kolumbijské univerzitě.
"Investovat do Facebooku je nemorální podobně jako investovat do firem provozujících povrchové doly, znečišťujících ve velkém vzduch nebo vodu. Facebook je ekologická katastrofa. Vydělává peníze tím, že likviduje soukromí a rdousí lidskou duši.
Lidská duše na rozdíl od těla žije uvnitř, ne na povrchu. Aby mohla být produktivní, něco tvořit, vyžaduje jistou míru soukromí. Tohle říkal už kdysi dávno také Jan Hus. To bylo jádro protestantské reakce na katolicismus: že duše vzniká ve vztahu k Bohu, nikoli ve vztahu ke člověku.
A to je také problém Facebooku. Staví do centra celého našeho společenského života jednoho člověka. Sdílíme celý svůj svět se svými přáteli a zároveň s jedním “nadpřítelem”. A tento nadpřítel je jako papež. Nahlíží do našich srdcí a opatruje klíče. To přece nechceme!"

Co se děti na FB naučí? Dávat "lajky", psát statusy o tom, jak se s miláškem napapkali, pustili si stráááášně romantickej <3 filmešek, a muck muck - za chvíli spolu budou sexíčkovat. To jsou ovšem skvělé věci, které se jim v životě budou jednoznačně hodit, i za 10, 20, 30 let...

Janek Wagner řekl(a)...
14. listopadu 2012 v 13:27  

Sluší se uvádět zdroj výroků Ebena Moglena: http://www.lupa.cz/clanky/facebook-je-ekologicka-katastrofa-lidske-duse-rozhovor-s-ebenem-moglenem/

"Co se děti na FB naučí? Dávat "lajky", psát statusy o tom, jak se s miláškem napapkali, pustili si stráááášně romantickej <3 filmešek, a muck muck - za chvíli spolu budou sexíčkovat." K tomu doporučuji článek Facebook: Jaký si ho uděláte, takový ho máte http://www.ondrejtrhon.cz/2012/10/facebook-jaky-si-ho-udelate-takovy-ho.html.

Kamínek řekl(a)...
14. listopadu 2012 v 14:12  

A co chcete od člověka, který svou firmou potlačil "lidské" zkoušení a nahradil ho počítačovým testováním všeho možného. Tam už jsou učitelé zbyteční. A protože se vše točí jen okolo elektronického testování, je základem přípravy ve škole zvládnout toto elektronické testování a tak se nacvičuje a nacvičuje ...

Simona CARCY řekl(a)...
14. listopadu 2012 v 15:36  

Dobrá, citujme: "já důsledně odlišuji školství a vzdělávání. A školství v dnešním podobě, to je výdobytek JAK. Čili trvám na větě: o školství přemýšlíme už od dob Jana Ámose. A ano, o vzdělávání přemýšlíme mnohem déle. Ale zdá se mi, že stále méně." Co kdybychom tedy přestali uvažovat o tom školství a uvažovali se Štefflem jen o vzdělávání? Co kdyby ministr, Štefflův blízký vrstevník, nevytvářel komise, které nic nezlepší a ostatní zhorší, co kdyby ze školství nebyl byznys, pane Šteffl? Co byste dělal potom? Začal byste uvažovat o školství? Protože váš byznys není vzdělávání, vy nám tady tlačíte deformované školství. To jen aby bylo jasno.

Anonymní řekl(a)...
14. listopadu 2012 v 18:59  

to Ondřej Šteffl :
To se mi zdá výborný nápad, lepší než cvičení z matematiky.

No vidíte. A já si myslím, že je lepší rozvíjet logické myšlení a proto moji potomci navštěvovali cvičení z matematiky (na ZŠ i na gymplu). Zatím to vypadá, že jim to šlo k duhu.

Jan Hučín řekl(a)...
15. listopadu 2012 v 9:13  

Ad Simona CARCY a Kamínek:

Vycházíte ze zastaralé představy, co všechno Scio dělá. Klasické předmětové testy pro školy už dávno nejsou jediné. Tak třeba ScioCampy, SCATE, Gepard, za pár týdnů nově spuštěný ratingový portál s důrazem na vzdělávací přínos. A Scio nikdy netvrdilo, že písemný test nahradí lidské zkoušení, naopak před takovým přístupem varujeme.

Anonymní řekl(a)...
18. listopadu 2012 v 9:42  

Se školstvím se v zájmu lepšího vzdělávání snad trochu něco dělat dá. Představa, že by se - dokonce snadněji a účinněji než školství - dal v zájmu lepšího vzdělávání ovlivňovat reklamní, entertainmentový, mediální a další podobný byznys, je velmi naivní. Až o tom pan Štefl skutečně začne dle své vlastní výzvy přemýšlet, snad na to přijde. Možná zároveň i na rozdíl mezi pojmy učení (se) a vzdělávání, které si zjevně shrnuje do toho druhého.

Pytlik Blaha řekl(a)...
18. listopadu 2012 v 10:14  

Tak. Naučit se mohu leccos.
Jde o to, jestli jsem se tím i vzdělal.
A to ještě nemluvíme o zkompetentnění.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.