Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo ve spolupráci s dalšími státními institucemi aktualizovaný plán opatření k výkonu rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci D. H. proti České republice z roku 2007. Opatření budou představena Výboru ministrů Rady Evropy, který dohlíží na výkon rozsudků Evropského soudu pro lidská práva, na jednání 5. prosince 2012 ve Štrasburku.
Evropský soud pro lidská práva před pěti lety rozhodl, že systém zařazování žáků mimo hlavní vzdělávací proud v České republice, ačkoli používá etnicky neutrální kritéria, způsobuje diskriminaci Romů v přístupu ke vzdělání, čímž odporuje Evropské úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod. Evropský soud pro lidská práva je na základě úmluvy Rady Evropy z roku 1950 vrcholnou právní autoritou v otázkách lidských práv
Podle vyjádření prvního náměstka ministra školství Jiřího Nantla došlo ke zrušení dřívějších zvláštních škol, do nichž byli zařazení také stěžovatelé v případě řešeném Evropským soudem pro lidská práva, již zavedením nového školského zákona v roce 2005. Navzdory tomuto a dalším opatřením včetně novel několika prováděcích právních předpisů v roce 2001 však podle zprávy veřejného ochránce práv i zjištění České školní inspekce podstata problému spočívajícího v nadproporčně vysokém zastoupení romských dětí mezi žáky zařazenými do vzdělávacích programů určených pro žáky s lehkým mentálním postižením přetrvává.
Tato skutečnost je předmětem rozsáhlé mezinárodní i vnitrostátní diskuse a kritiky České republiky. Výbor ministrů Rady Evropy proto před časem vyzval Českou republiky, aby výkon rozsudku D.H. uspíšila.
Opatření zahrnutá v aktualizovaném plánu výkonu rozsudku se proto soustředí na zlepšení záruk rovného přístupu ke vzdělání podle české ústavy a školského zákona. „Vzhledem k tomu, že na základě platné legislativy již není školství segmentováno podle typů škol, ale podle vzdělávacích programů, směřují opatření týkající se revize nastavení programů pro žáky se zvláštními vzdělávacími potřebami a postupů diagnostiky těchto zvláštních vzdělávacích potřeb, k samé podstatě problému, který dosud řešíme“, uvedl 1. náměstek ministra školství Jiří Nantl.
Plán opatření k výkonu rozsudku D.H. bude realizován v příštích dvou letech a ministerstvo od něj očekává konkrétní a viditelné zlepšení situace, které bude monitorováno podle průkazných statistických dat.
Stručný přehled základních opatření k rozsudku ve formátu PDF
MŠMT představilo plán opatření k výkonu rozsudku D. H. proti ČR
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Stále nechápu, jak bude pan Nantl a vůbec všichni zainteresovaní ouřadové zjišťovat, kdo je a kdo není Rom - snad kromě toho, že se dotyčný, eventuálně u dítěte za něj jeho rodiče, k tomu sám přihlásí.
Zrovna tak nechápu, k čemu je v údajně civilizovaném, nerasistickém, ba dokonce prý demokratickém státě taková informace dobrá.
Proč potřebuje pan Nantl & spol. rozlišovat Romy a ostatní, když pravidla přece platila, platí a budou platit pro všechny stejná???
Nantl určitě spoléhá na to, že podle statistického zjištění žádní Romové nejsou a bude po problému.
Plán se zabývá jen a jen tím, zda budou dotyční žáci správně diagnostikováni, evidováni a zařazováni do vhodných tříd. Kde je ale ošetřeno, že budou do školy vůbec docházet, a to umytí a učesaní, s pomůckami, zapojí se do výuky.... Kdo to dojedná s rodiči? Ti jsou v celém procesu to naprosto zásadní, oč tu běží.
Celé ministerstvo je plné ubohých zoufalců, což jednoznačně potvrzuje poslední bod - fórum nevládních organizací bude mít ministerstvem posvěcenou možnost kecat do systému vzdělávání. Zrušte ještě pedagogické fakulty ať neziskovky předvedou co dovedou.
Chudáci na tom mystériu!!!
Já mám třeba kratší levou nohu. Nikde to neříkám a doufám, že to nikdo neví. Nantl teď bude zadávat nějakým chudákům práci navíc, aby se všech ptali, jestli nemají některou nohu kratší. Z nich komise vybere ty, co mají kratší tu levou, jako mám já. A pak to porovná s počtem osob vstoupivších do analytického projektu. Že to bude úplně, ale úplně k ničemu (a to volím nejmírnější výraz), to ponechávám stranou. Ale v Bruselu (jak tady někdo příhodně píše v Bruseli) se nad tím sejdou další garnitury volených darmožroutů a budou z toho stanovovat závazné standardy pro celou EU. Zejména v ČR bude navíc potřeba podle metodiky Vivian Redingové dále ještě hlouběji zkoumat, zda mezi těmi, co mají kratší nohu, je podíl žen a mužů vyrovnaný. Pokud ne, budou se jedněm nebo druhým holt nohy zkracovat... Přes to nejede vlak ani Nantl.
A rodičům žáků se zdravotním znevýhodněním nebo s hraničním intelektem nebo prostě jen selhávajících v ZŠ Nantl vzkazuje: PŘIHLAŠTE JE K ROMSKÉ NÁRODNOSTI, pak třeba dolezou až do devítky.
Jsme na nejlepší cestě k privatizaci školství.
Ti, kdo budou pro své děti chtít slušné podmínky a aspoň nějakou kvalitu vzdělání si budou muset zaplatit soukromou školu.
To, co zbyde na ostatních "školách", bude k nevydržení. Ale hlavně že STÁT bude z obliga.
Nantl vzkazuje: PŘIHLAŠTE JE K ROMSKÉ NÁRODNOSTI
Když jsem se zabýval úvahami o řešení problémů této minority, nemohl jsem přehlédnout skutečnost, že se ani po mnoha letech státních intervencí, všelijakých pokusů o leccos a různého zvýhodňování prostě nedaří a nedaří. Dospěl jsem k názoru, že problémy menšiny nebudou, když nebude menšina. Jediný nenásilný způsob zdá se býti ten, kdy se menšina stane většinou. Proto jsem při posledním sčítání lidu uvedl romskou národnost v souladu s platným stanoviskem mšmt k sebeurční Roma. Pokud tedy bude někdo tvrdit, že třeba není žádný středoškolský učitel informatiky romské národnosti, pak nemá odpovídající informace.
Zdá se ovšem, že jsem ve svých úvahách zůstal osamocen. To se nám, Pytlíkům stává a náš nesporný přínos pro společnost nebývá mnohdy doceněn ani po naší smrti.
Okomentovat