Některé základní školy začaly zavádět novinku – děti si povinně budou nosit místo učebnic tablety. Je to progresivní krok kupředu, nebo to svědčí o něčem jiném?
V televizních zprávách jsou podobné informace často doprovázeny moudry typu „děti nebudou muset nosit tolik učebnic, těžkých ke všemu“, „tablet umožňuje i videoprezentace“ či dokonce „v tabletu se dá jednoduše listovat prstem“.
Školy, které to začaly využívat, se stavějí jako moderní, progresivní, vstřícné. Nu nevím, jednu podobnou základní školu, která tuhle novinku zavádí, velmi dobře znám, i poměry, jež zde panují. Prezentuje se jako prestižní škola, čímž láká spíše movitější rodiče, kteří pak školu platí a pustí častěji chlup na vybavení i pro učitele.
Děti se nechávají svými rodiči vozit SUVy a Hummery div ne přímo před vchod školy (ale aspoň na chodník a přechod před školou ano) a ve škole si prosadily, že ani ve třetí třídě nebudou známkovány, neb by to ovlivnilo jejich psychický vývoj.
A rovněž postup výuky je jen volným, i když třeba ty hloupé a negeniální děti z vedlejší základní školy už dělí trojciferná čísla se zlomkem. Ale tady si děti a jejich rodiče progresivně prosadili, že teprve probírají celé sčítání maximálně dvouciferných čísel.
Známý, který vyučuje na katedře aplikované informatiky, je z podobných žáků vždy nešťasten. Studenti předpokládají výhody i zde, a když zjistí, že se skutečně musí učit, a víc a častěji než doposud, a že se s nimi nikdo mazlit nebude, neunesou to psychicky a někteří se dokonce pokoušejí o sebevraždu. Na skutečný život je zkrátka podobný přístup, jenž jim vše ulehčuje, nepřipravil.
Nu a teď dostanou tablety. Jsou povinné. Aby si děti nezáviděly. Pokud nějaká rodina je tak nemožně chudá (ts ts!), bude jí za poplatek a současně zálohu šest tisíc měsíčně tablet zapůjčen.
Dokonce si pozvali Českou televizi, která o nich natočila reportáž. Aby diváci viděli, jak skvělá je to škola, měly děti na sobě halloweenské masky a stoly byly seskládány do kruhu. Chápejte – pokračujeme v kolektivním principu školky, žádné lavice ve třech řadách!
Tuhle se dvě děti potkaly na ulici – jedno z progresivní školy (čekalo na odvoz, proto k tomuto jinak nepravděpodobnému setkání došlo), druhé z té pro „zaostalé“. Progresivní dítě se samozřejmě hned začalo chlubit a vytahovat. Neprogresivní dítě na to koukalo docela bez zájmu, a když progresivec dokončil svou oslavnou ódu na tablet, zeptalo se: „Nechceš si radši začutat?“
V té chvíli však přijel progresivci odvoz, a tak neprogresivec šel zmermomocnit toho kluka s holkou, co kousek níž lezli po větvích stromu, a na blízkém plácku to pak oběma klukům holka nandala sedm tři. Měla docela tvrdou a přesnou ránu k tyči. Jediné, co neměla, byl tablet. Vlastnila ještě tedy aktovku plnou učebnic - a možná jí právě ta potrénovalasvaly, netuším.
Doma jsem problém tablety povinně na školách probíral se synem, který chodí do 4. třídy základní školy. Chodí. Pěšky. Nejezdí. Řekl mi, že když si chce něco přečíst takhle narychlo nebo někde na cestě třeba autobusem, má na to svůj smartphone. Ale stejně raději listuje knížkou, nechává na stránkách otisky prstů, z nichž lze poznat, že obědval rajskou, a přikresluje na okraje a do obrázků různé své malůvky nebo poznámky, třeba „Kecy Perry“. Jen si zkuste do školního tabletu na okraj výukového listu napsat "Kecy Perry".
Také se moc rád dívá dozadu učebnice, kde v tabulce čte, kdo měl knihu před ním, a představuje si, co ti lidé dnes asi dělají, jak jim jde učení dnes. „Tohle asi tablet neumí, co?“ zeptal se mě. Ne, v tabletu asi seznam předchozích uživatelů nenajdeš.
Abychom si rozuměli – nejsem proti zavádění tabletů ve škole. Ale všeho s mírou. Je jasné, jak se budou cítit sociálně slabší žáci, kteří na vlastní tablet nebudou mít. Jak jim to ostatní dají vyžrat, protože budou rovnější. A konečně – pomůže podobným dětem tablet v samostatnosti, samostatném vyhledávání a získávání relevantních informací a jejich použití?
A pokud to vezmeme z toho širšího hlediska a moderního výchovného trendu – neutrpí jejich psychika?
Převzato s laskavým souhlasem autora z DSL.cz
Jan Lipšanský: Tablety na školách povinně?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Článek je lehce tendenční, ale z hlediska učitele mohu jedině souhlasit.
Tlak výrobců a producentů bude i nadále spíše sílit, a tak budou školní odbytiště pod silnými tlaky veřejnosti, aby techniku používaly. Někde to s tablety a iPady začíná v primách VG, někde už na základce. Asi to bude chtít čas a zjistí se, kde co vyhovuje víc a co méně nebo vůbec. Je to prostě jen nová pomůcka a neměla by vytlačit klasické osvědčené věci, jako je papírová kniha a sešit s tužkou.
Že je u nás školství bídné a školy, hlavně základní, se svými výsledky ani procesem moc chlubit nemohou, víme všichni. Takže když se některá škola rozhodne vyšvihnout nad dosavadní podprůměr a hledá k tomu cesty, někdy i úsměvné, lze to pochopit. Ale začít by to nemělo jen finančním přítokem do tabletů a počítačů. Škola se stane kvalitní teprve dennodenní pečlivou prací na detailech, důsledným promyšleným řízením, dobrými vztahy mezi žáky i učiteli - to je ten pravý luxus. Tedy ne nablýskané cíle, ale cesta vedoucí k výsledkům a učící se děti. A jde to s tablety i bez nich (ale stejně těžko...).
Někdo jezdí na kole, někdo na skůtru. Jde o to, co si od čeho člověk slibuje, čeho chce dosáhnout. Když spěchám za bysnysem, letím trykáčem, když se chci nechat romanticky sežrat od komárů, jdu do lesa pěšky.
S tabletem se dá dobře zamachrovat, asi jako dřív se svítivými fixy. Tedy rozhodně noťase nebo tabláče, stejně jako sešity ve výuce nezakazuji.
A ani nijak zvlášť neupřednostňuji.
A ani nevím, co z čeho vyplývá.
Víte on je ten tablet školám bez opravdu dobře metodicky propracovaných výukových materiálů platný asi jako ferrari bez benzínu či jako mrtvému kabát.
A těch materiálů, které jsou učitelům k dispozici a které po metodické stránce za něco stojí, je pomálu.
Na internetu je miš maš. Pořádně na sebe navazujícího materiálu minimum. A to co tvoří učitelé v šablonách je nepoužitelné. A tolik opěvované interaktivní učebnice Frausu nebetyčně nepřehledné.
Žáky a učitele z výše zmíněných škol spíše lituji než, abych jim záviděl. Ono totiž není co. S PC ve výuce pracuji již 22 let a ona to zas není taková sranda to zvládnout, jak si někdo myslí. A většina kantorů to zatím moc nezvládá.
Nějak se nemohu dobrat k jádru věci. Dojemný článek, téměř filmový scénář, který omílá tisíckrát omílané: nejvyšší vzdělávací autoritou na všech typech škol je (a dlouho ještě bude) učitel. Všechny pomůcky, kterých neustále přibývá, jsou pouze oporou a pomocníkem. Žáka i učitele. Pokud si s nimi jeden nebo druhý neporadí, jsou na nic.
Je to hovadina.
Jedna kapsa prázdná a druhá děravá. Tak nějak to na školách vypadá po devastujícím působení nejlepšího ministra školství všech dob. Není na toner, není na lampy do dataprojektorů,..Je ještě na křídy? Pokud ano, tak si tablet namalujeme na tabuli.
Okomentovat