Interaktivní učebnice místo papírových - V devatenácti školách startuje projekt Flexibook 1:1

čtvrtek 1. listopadu 2012 ·

Vybrané třídy devatenácti základních škol a víceletých gymnázií v celé ČR v nejbližších dnech vstoupí do digitálního věku. Každý z 528 žáků ve své škole obdrží tablet iPad a současně odevzdá papírové učebnice, jejich další výuka v minimálně třech vybraných předmětech bude přinejmenším ve školním roce 2012/13 probíhat prostřednictvím interaktivních učebnic Flexibook z Nakladatelství Fraus. Tablety budou žákům k dispozici nejenom ve škole, ale i doma, kde je budou využívat pro svou přípravu. Obdobně bude technologicky vybaveno i 65 učitelů daných předmětů. Žáci budou moci nadále používat papírový pracovní sešit a další standardní pomůcky.


Projekt Flexibook 1:1 má za úkol v konkrétních podmínkách 6., 7. a 8. tříd základních škol, respektive obdobných ročnících víceletých gymnázií na velmi reprezentativním vzorku 528 žáků a 65 vyučujících ověřit model výuky s digitálním obsahem. „Navazujeme na projekt Vzdělání21, který od roku 2009 na šesti pilotních školách testuje nasazení digitálních technologií v režimu co žák, to jeden notebook. Na rozdíl od něj bude v našem projektu výuka probíhat s plně digitálním obsahem, tudíž žáci zcela odloží tištěné učebnice, které po staletí představovaly neodmyslitelnou součást vzdělávacího procesu,“ představuje projekt Flexibook 1:1 Jiří Fraus, ředitel Nakladatelství Fraus.

Během školního roku 2012/13 bude probíhat průběžné vyhodnocování projektu formou dotazníkových šetření žáků a osobních pohovorů s učiteli a řediteli. Supervizorem procesu zjišťování a vyhodnocování údajů, jež zajistí odborní konzultanti Nakladatelství Fraus, bude Martin Chvál z Pedagogické fakulty UK Praha.

V Mladé Boleslavi pro využívání tabletů stanovili jasná „pravidla hry“

Tablety iPad pro většinu z bezmála šesti set zúčastněných poskytli technologičtí partneři projektu, část tabletů uhradily školy. Například v 5. Základní škole v Mladé Boleslavi, jedné z devatenácti partnerských škol, získali od technologického partnera 20 iPadů pro žáky, zbývajících šest iPadů pořídila učitelům a žákům škola. Ačkoli ředitelka školy Marcela Pavlíková přiznává, že finanční spoluúčast školy byla značná – pořízení tabletů a nezbytná úprava WiFi sítě přišla školu téměř na sto tisíc korun –, o zařazení do projektu Flexibook 1:1 škola velmi stála. „Projekt se hodí do koncepce naší školy, která počítá s větším zapojením technologií do výuky. Děti jsou na tom často co se týče informačních technologií lépe než dospělí, bylo nám proto jasné, že další cesta nemůže jít cestou zákazů, ale spíše aktivního osvojování nových technologií v praxi. Vedle toho počítáme s tím, že tablety v blízké budoucnosti budou kupovat také rodiče, a že žáci tedy nebudou zcela závislí na vybavení školy,“ očekává ředitelka Marcela Pavlíková.

Právě tak jako učitelé přírodopisu, zeměpisu a výchovy k občanství, tří předmětů, ve kterých bude na 5. ZŠ v Mladé Boleslavi probíhat interaktivní výuka, i ředitelka Pavlíková očekává, že 23 žáků z 6.A bude učebnice v tabletech otevírat s větší chutí a častěji než ty papírové a že budou ve škole i doma využívat i další aplikace, které v tištěné verzi k dispozici nemají. „Děti jsou pochopitelně nadšené, těší se, že budou používat techniku, se kterou se ve své většině nesetkaly. Rodiče nás chválí, že jsme progresivní škola a hledáme způsoby, jak využívat technologie pro výuku. Učitelé to berou jako příležitost vyzkoušet si při výuce nové technologie a neustrnout u těch klasických. A my všichni jsme společně zvědaví, do jaké míry se nám bude dařit držet stanovená pravidla,“ shrnuje vzájemná očekávání těsně před zahájením projektu Marcela Pavlíková.

Pravidla pro užívání tabletů bylo potřeba stanovit dříve, než škola svolala rodiče na speciální schůzku. Je v nich zdůrazněno, že si děti nemohou stahovat hry ani mazat nahrané školní aplikace a učebnice. Podobně škola rodičům doporučila, aby si podobná pravidla provozu dohodli s dětmi i doma, a to včetně přesného času, kdy je budou používat pro výuku.

V příštím školním roce už počet žáků v projektu překročí tisícovku

V následujícím školním roce 2013/14 vstoupí projekt do své druhé fáze, ve které předpokládaný počet žáků překročí jeden tisíc. V této fázi budou ověřovány rovněž znalosti a dovednosti u dvou skupin: u žáků z výhradně „digitalizované“ výuky a žáků z „klasicky vybavené“ výuky v rámci stejného systému učebnic Nakladatelství Fraus. Organizátoři projektu plánují využití standardních testů nezávislé společnosti Kalibro Projekt, dlouhodobě specializované na testování žáků. Odborný dohled bude mít pražské akademické pracoviště CERGE-EI. V případě, že se ověří, že výuka s plně digitálním obsahem má na žáky pozitivní dopad, provede společnost CERGE-EI simulaci možného budoucího ekonomického dopadu.
„Výsledky analýzy plánujeme poskytnout veřejnosti k veřejné diskusi o dalším směřování českého regionálního školství v oblasti zapojení informačních technologií. Kromě didaktických aspektů, které mohou sloužit ředitelům škol, učitelům i rodičům, nám jde i o ekonomickou stránku věci. Pokud průběh pilotáže potvrdí, že lze s pomocí digitální výuky u žáků dosáhnout pozitivních měřitelných změn, může analýza posloužit ke stanovení dalšího postupu pro plošnou implementaci ICT v rámci celé ČR,“ uvádí Jiří Fraus z Nakladatelství Fraus, které je iniciátorem celého projektu.

Výběr zúčastněných škol byl nahodilý bez jakékoli selekce podle úrovně vzdělávání s cílem pokrýt jak školy městské, tak ty sídlící mimo velká města. Podmínkou bylo, že třída se musela nejméně rok před zahájením průzkumu učit podle stejné vyučovací metody, aby byl eliminován vliv nové metody na učitele. Účast v projektu dále podmiňuje nezbytné technologické vybavení – možnost prezentovat velkoplošně data na interaktivní tabuli nebo dataprojektoru a také stálé připojení k internetu (WiFi).

Aktuální seznam škol zapojených do první etapy, další partnery projektu a doplňující informace o projektu Flexibook 1:1 najdete na: http://www.fraus.cz/flexibook-11/.

12 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
1. listopadu 2012 v 23:05  

Demagog Fraus zase zářil. V rámci průzkumu zjistí, že všichni žáci potřebují iPady a jeho učebnice. Kdo je nemá je úplně mimo. Byl jsem, viděl jsem, vrátil jsem se znechucen!!

Anonymní řekl(a)...
1. listopadu 2012 v 23:53  

Špatný učitel bude špatně učit i s iPadem, naopak dobrý učitel si vystačí s papírem a tužkou/tabulí a křídou. Jako i jinde, tady platí "všeho s mírou". Přesycení novými technologiemi skýtá stejné nebezpečí jako přesycení kteroukoliv vyučovací metodou. Záasada rozmanitosti je ve výuce důležitější, než by se na první pohled zdálo... Škoda, že někteří ředitelé toto nevidí a některé třídy si berou jako rukojmí pro svůj marketing.

Pytlik Blaha řekl(a)...
2. listopadu 2012 v 0:21  

Bývaly doby, kdy ne všichni žáci měli doma k dispozici počítač a přístup k netu byl jen vyjímečně. Ve škole seděli dva u jednoho počítače a v odpoledních hodinách se tlačili před počítačovými učebnami. Mnohdy jsme museli sáhnout i k rezervacím míst.
Dnes se už jen tak informativně, aby řeč nestála, ptám, kdo nemá vyloženě svůj vlastní počítač. Ve většině takových případů se musejí srovnat se sourozencem v rámci pokojíku.
V těch pradávných dobách žáci znali věci, na prastaré technice ovládali činnosti a vymýšleli produkty, o kterých se mi dnes může jen zdát. Mnoho aktivit prostě nestihneme, protože musím zmírňovat tempo, aby to vůbec zvládali vstřebávat.
Vyloženě se bráním závěru, že čím více technologií, tím horší jsou výsledky. Musím věřit, že nové technologie alespoň zpomalují neodvratitelný propad.
Tak to sci-fi do těch škol perte, hoši, co to jen jde, ať nám to ještě nějaký ten rok vydrží, než zmagoříme i my.

Anonymní řekl(a)...
2. listopadu 2012 v 8:44  

Zásadním problémem je, že většina teoretiků novátorů si plete dva pojmy. Prostředek a cíl.

Anonymní řekl(a)...
2. listopadu 2012 v 10:55  

"Špatný učitel bude špatně učit i s iPadem, naopak dobrý učitel si vystačí s papírem a tužkou/tabulí a křídou."

On si vystačí.
Otázka je, co jeho žáci.

Anonymní řekl(a)...
2. listopadu 2012 v 10:59  

K 1.1.2012

Doufám, že těch několik zdejších přispěvatelů (namátkou mě jako další napadá třeba paní Carcy), kteří s oblibou ve zdejších diskusích dehonestují toho či onoho tak, že fabulují o tom, co si myslí a nebo co chce, nejsou učitelé.

Představa, že v tomto duchu formují své žáky, je fakt děsná.

Pytlik Blaha řekl(a)...
2. listopadu 2012 v 12:11  

Otázka je, co jeho žáci.

Dobří si vystačí. Špatní ne.
Těm nepomůže ani když je posadíme do fascinujícího kybersvěta nového koridoru virtuální reality DigiCom...

Anonymní řekl(a)...
2. listopadu 2012 v 13:13  

No on je hlavní problém v tom, že ty frausácké učebnice nejsou nic moc. Jsou velmi nepřehledné a spouštění interaktivních cvičení je s odpuštěním vyřešeno dost koňsky, takže ty děcka i učitele dost lituji.

Anonymní řekl(a)...
2. listopadu 2012 v 15:26  

Věc názoru. Mně se zase nelíbí perfektně přehledné soupisy toho, co si má dítě nabouchat do hlavy.
Složitá instalace u prvních dvou generací skutečně byla. U té třetí už DRM vymysleli jinak.

P řekl(a)...
2. listopadu 2012 v 16:07  

Věc názoru.

Já třeba učebnice nepoužívám vůbec.
Co si děti mají kam nabouchat neřeším.
Čím se budeme zabývat si srovnávám ve svojí hlavě a promítám do tématického plánu v souladu s švp.
Informace si hledáme a nacházíme sami, náměty pro práci a jejich řešení jakbysmet.
Myslím si, že možnosti svých žáků znám lépe, než třeba tým pana Frause.

Anonymní řekl(a)...
2. listopadu 2012 v 16:46  

"Složitá instalace u prvních dvou generací skutečně byla. U té třetí už DRM vymysleli jinak."

Asi jste mě vůbec nepochopil, nehovořil jsem o instalaci, ale o naprosté zmatečnosti a nepřehlednosti. Většina dětí má problém se zorientovat, i když se jim řekně strana a číslo cvičení. U frausáků jim musíte říct stranu a dále pak např. červený nebo modrý otazník na pravé straně čtvrtý odshora. Cvičení se dost dlouho otvírá a naskočí vám jedna skoro geniální otázka, kterých by za stejnou dobu, než se s dětmi dohovoříte, dobrý učitel vymyslel deset. Vskutku úžasně vyřešené. jan Ámos se musí v hrobě obracet, kam až jsme to s tou názorností výuky dotáhli.

Anonymní řekl(a)...
4. listopadu 2012 v 15:02  

Úplně mě šokujete.
Vaši žáci si samostatně vyhledávají informace na internetu, ale v elektronické učebnici nenajdou cvičení, když je jich na stránce víc než jedno.
Obojímu dohromady se dá fakt těžko uvěřit.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.