V rámci projektu Řemeslo žije! bude 22. listopadu 2012 na odborné výstavě Schola Pragensis spuštěn další, v letošním roce již poslední, modul programu pro zkvalitnění výuky v odborných školách PATER-NOSTER. Stejně jako předchůdci ponese jméno po významném pražském podnikateli v tomto případě RINGHOFFER a zaměří se na podporu rozvoje odborných kompetencí absolventů učebních oborů v tzv. adaptačním období po nástupu do prvního zaměstnání.
Budoucnost odborného a zejména učňovského školství, které dříve představovalo pro podniky systémový zdroj kvalifikované pracovní síly, se totiž může bez nových impulzů v této oblasti významně zkomplikovat. Zejména tehdy, pokud se nadále budou rozevírat nůžky mezi poptávkou podniků po kvalifikované pracovní síle a možností reálně tuto poptávku uspokojit prostřednictvím absolventů středních odborných škol. Projekt Řemeslo žije!, jehož prostřednictvím Magistrát hlavního města Prahy již pět let podporuje učňovské a odborné školství, se proto dlouhodobě zaměřuje mj. i na vyhledávání žáků, majících předpoklady uplatnit se úspěšně v řemeslných profesích. Zaměřuje se také na prohlubování možností, kterými mohou podniky přímo působit na obsah i formy jejich vzdělávání a výcviku a na podporu jejich postupného přizpůsobování v provozním prostředí podniků.
„Spolupráce škol a podniků v řadě případů existuje samozřejmě už dnes, je však většinou založena na osobní angažovanosti a kontaktech ředitelů škol a jejich zástupců na straně jedné a na prozíravosti a dobré vůli personálních manažerů podniků na straně druhé,“ řekla radní pro oblast školství, sportu a volného času JUDr. Helena Chudomelová. Podle Chudomelové se většina podniků po letech odtržení učňovským školstvím nezabývá vůbec, nebo jen velmi okrajově. „Hledáme nové možnosti, jak dobrou práci učňovských škol představit podnikům v novém hávu, jak být vůči podnikům otevřenější a přístupnější,“ dodává radní Chudomelová. Z toho důvodu se hlavní město Praha prostřednictvím nového modulu chystá podpořit ty podniky, které se rozhodnou k účasti na celém projektu a zejména na realizaci nového modulu.
O dalším průběhu bude tisk informován.
ŘEMESLO ŽIJE! je souborem aktivit, zaměřujících se od roku 2008 na záchranu a podporu učňovského školství a řemesel v hlavním městě Praze. Zaměřuje se na zkvalitnění výuky v oborech vzdělání s výučním listem prostřednictvím rozšíření spolupráce mezi podniky a střední školou. Podniky jako budoucí zaměstnavatelé budou mít možnost ovlivnit obsah, metodiku i hodnocení výsledků výchovně-vzdělávacího procesu.
V listopadu 2010 byla pod názvem ŘEMESLO ŽIJE! II zahájena realizace projektu s podporou z OPPA, která bude probíhat do dubna 2013. Na realizaci bylo z prostředků OPPA vyčleněno 23 127 490 Kč. Projekt se člení na dvanáct dílčích klíčových aktivit.
Bez podniků je budoucnost učňovského školství problematická
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
Vzdělání, výchovu a výcvik kvalifikovaných pracovníků pro řemesla, služby, zemědělskou, lesnickou a další výrobu, pro stavebnictví atd... nespasí pouze nějaký modul ke zlepšení výuky ve školách nebo nějaké nalepování na "podniky" (termín uvedený v článku).
Pokud má být vyučování v počátečním odborném vzdělávání i v dalším celoživotním vzdělávání kvalitní, je třeba provést celý komplex změn, který by zabral i jen v stručném přehledu několik stran. Mimo jiné opět vrátit odborný výcvik mistrům přímo navázaných na praxi na skutečných pracovištích (dnes jsou potupně přejmenovaní na učitele, či spíše podučitele, včetně finančního podhodnocení a delší pracovní doby, než mají učitelé u tabule (classroom teacher), a dalších znevýhodnění). Dále je třeba prolomit platový limit daný zákonem, podle kterého vyučený nemůže mít vyšší platovou třídu než kdokoliv s jakoukoliv maturitou. Školy mají vždy zastaralé vybavení pro odborný výcvik, protože netvoří zisk, ze kterého by mohly vybavení odpovídající akutálnímu stavu oboru pořizovat. Odborný výcvik je drahý. Kvalitní odborný výcvik bez vazby na reálná pracoviště firem je velmi drahý. Efektivně prováděný odborný výcvik a odborné vzdělávání může být a nakonec musí být přínosné nejen pro jakousi Budoucnost, ale především pro obě strany: budoucí zaměstnance i zaměstnavatele.
Okomentovat