„Výhrady odborníků z praxe nechtějí úředníci ani politici slyšet," tvrdí Jana Smetanová.
Z článku Jany Smetanové, ředitelky Základní školy, Prodloužená 283, Pardubice, v iRegiony.cz vybíráme:
Na konferenci Rovné podmínky ve vzdělávání 20. září v Praze bylo začleňování opakovaně zdůrazňováno jako jedna z priorit ministerstva školství. A cíl zrušit praktické školy zde byl jasně vysloven. Nejpozději od roku 2017/2018 už nebudou smět přijímat žáky.(...)
Sami rodiče dětí s postižením žádají, aby základní školy praktické zůstaly pro jejich děti zachovány.
Ovšem ani jejich hlas nikdo neposlouchá, protože aktivisté bez jakékoliv odborné praxe rozhodli, že Romy je třeba pozitivně diskriminovat bez ohledu na následky, jaké to na vzdělanost české společnosti bude mít.
Přečtěte si: 'Základní školy praktické končí! Proč?' diví se ředitelka
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
19 komentářů:
Pěkně prosím udělejte něco pro zastavení tichého a pokoutního rušení Speciálních škol. Je to dlouhodobě budovaný a dobře fugující systém, který v žádném případě není jen o romech, jak se nám kdosi snaží vnutit. Inkluze je ve většině případů úplný nesmysl a ty chudáci postiženeé děti ani jejich roiče se proti této podlosti nemohou bránit. Je to největší svinstvo, které se tu páchá na nevinných.
Zaměstnanci dětských domovů také bojují za jejich zachování, bez ohledu na děti...
Rušení praktických škol je šílenost!
Už dnes v normálních ZŠ nevíme, kam dřív skočit při výuce, kde máte mezi 27 dětmi ve třídě dva-tři autisty a pár dalších poruch, a to je ještě malý problém proti těm, co přijdou z praktických škol. Výuka na ZŠ by se měla zlepšovat, ne jít ještě níž a níže!
Učitelé by kromě pedagogické fakulty museli vystudovat ještě speciální pedagogiku, ale kdy? Vždyť se nestíhá ani takhle.
To je tak široce hluboký problém, že postihnout všechny aspekty, v několika větách, kterých jsem standardně schopen, nejsem schopen a mám v hlavě jak ve včelíně.
1. Někde za hraničními hvozdy čr mají pocit, že vědí, jak to má u nás fungovat. Což o to, proč ne. Ověřené společenské systémy, bez výrazných změn svého uspořádání. Já bych jim to jejich vševědění i uvěřil, kdyby jim samotným vše fungovalo. No, nefunguje, auta jim tam vesele planou, tak nevěřím.
2. Které dítě je někam umístěno neprávem, KONKRÉTNĚ, a proti koho všeho vůli? Vzpírali se rodiče? Děti jsou denně násilně rodičům odnímány? Strádají a trpí, není jim poskytována náležitá péče?
Jsou nějak označen nášivkou? Třeba prázdným kolečkem?
Uvědomuji si, že tyhle výkřiky působí dost směšně. Stejně ovšem na mne působí i mnohá argumentace zastánců.
To je jako s těmi maturitami. Musí být státní, protože školy na to kašlou. A které školy to jsou? Řešily se nějak tyto šlendrijány? Byli na hodinu vyhozeni ředitelé? A předsedové komisí byli vedení k zodpovědnosti? V podstatě stejné otázky.
3. A teď, co na to rodiče stěhovaných dětí? Probral to někdo s nimi? A nakonec, co samy děti? To se ti naši maxiodborníci ani nenamáhají se jich jen tak mezi řečí poptat nebo předjímají, že snad nejsou ve své nezpůsobilosti schopny vyjádřit nějaký názor?
To je přesně to strašné činovnické pokrytectví. O děti mnohdy jde jen tehdy, když poslouží jako kladivo na učitele. To je pak plná huba řečí o právech.
No, kdyby mi bylo přiznáno ústavní právo na moji přítomnost ve filharmónie, asi bych se tam chvílemi, přiznávám, cítil dost blbě, jakkoli bych tam měl bezesporu přímo vynikající podmínky pro svůj harmonický rozvoj.
4. Celé je to dobrá příležitost na všelijáké naprosto nezbytné projekty, které by jinak neměly pražádného smyslu. Takže se budou čerpat penízky na integraci dětí do škol nepraktických a vzápětí se vyrojí projekty na pomoc těmto dětem, aby tam nestrádaly a to až do doby, kdy zase někdo vymyslí, že tyto děti potřebují lepší podmínky někde jinde, aby nám nekrněly více, než je třeba. Hlavně, že se bude něco čerpat a čerpat a kdekdo si přilepší přivýdělkem.
To jsem byl ně jednom takovém odborářském aktivu, kde nám dali podepsat přihlášku k celodennímu semináři, aby se nám česká školní inspektorka avizovanou hodinu pokoušela vysvětlit, že teprve záchrana bědných dětiček rozpuštěním zlovolných speciálek naše školství spasí. Nevím, jakou mají inšpektoři pracovní dobu, ale třeba si vzala náhradní volno. Půl hodiny nám trvalo, než jsme se vzpamatovali ze šoku, že místo hřmění z revolučních barikád za lepší podmínky učitelům budeme otevírat svoje srdce projektově zaangažovaným odborovým aktivistkám. Ještě pořád jsem to nerozdýchal.
Ad Bláha:
Koukám, že jsou věci, na které ani ironie nestačí.
Děkuji a souhlasím, lépe bych to nenapsal ani nevyslovil.
Ad Bláha:
Koukám, že ironie a humor na některé věci nestačí.
Přesto děkuji a souhlasím. Lépe bych to nenapsal ani nevyslovil.
Nojo, vlastně... ironie... úplně bych zapomněl.
Je tu dole článek o kulatém stolu, kterým se zpravidla zachraňovává naše tonoucí školství.
To je jako nahnat zdravé lidi a invalidy na vozíku do bazénu
Tak bych rád připodotknul, že je v této souvislosti nezbytné velmi, ale velmi citlivě rozlišovat lidi bez nohou od lidí bez mejdla.
Aktivisté se ohánějí tím, jak to funguje ve Finsku. Jenže ředitelé, kteří podepsali výzvu, vědí moc dobře, jak to zřejmě bude fungovat u nás. Bez vytvoření jakýchkoli podmínek k inkluzi se naženou postižené děti do základek. I kdyby přešli všichni speciální pedagogové ze zvláštních škol do škol základních nebude to stačit. Ono totiž na jednoho speciálního pedagoga ve zvláštní škole připadá v průměru 10 dětí. Jakmile se však tyto děti rozptýlí mezi ostatní děti do běžných tříd v jejich bydlišti, budou vycházet na třídu tak dvě děti s postižením. A do každé takové třídy bude speciální pedagog potřeba, aby se dalo v těchto třídách seriózně pracovat. Potřeba speciálních pedagogů tudíž vzroste řekněme při střízlivém odhadu minimálně čtyřikrát. Ne že by jich vysoké školy nechrlily dostatek, jenže, kde na to tento stát vezme peníze? A bez dostatečného finančního zajištění se skutečně jedná o experiment na dětech, rodičích a celé populaci.
Věc není triviální, vřele doporučuji k prostudování:
1) tohle je kratší: http://denikreferendum.cz/clanek/13322-ombudsman-romske-deti-jsou-diskriminovany-v-pristupu-ke-vzdelani
2) tohle je s detaily: http://www.errc.org/cms/upload/media/02/D0/m000002D0.pdf
Za této situace to ministerští řeší cestou nejmenšího odporu a je třeba přiměřenou protiakci. Kdo zkusí jako rodič podat žalobu proti České republice, že jeho dítě není ve škole vzděláváno v souladu s moderními pedagogickými zásadami?
romske-deti-jsou-diskriminovany-v-pristupu-ke-vzdelani
Ano. Bylo jen otázkou času, kdy se tu tato otázka objeví.
Pominu skutečnost, že se v praktických školách dětem nesporně dostává větší péče než ve školách "hlavního vzdělávacího proudu".
No a teď ty otázky, které mi, nezodpovězeny, působí silné hlavy třeštění.
1. Školní mládež je sortýrována podle domělé příslušnosti k etniku?
2. O dětech jsou v tomto smyslu činěny záznamy?
3. Kdo rozhoduje o tom, kdo je kdo?
4. Kdo jim nařídil, aby rozhodovali a záznamy činili?
5. Podle jaké metodiky se pozná kdo je kdo?
6. Kdo tyto informace shromažďuje a kde je uchovává.
7. Kdo mu nařídil, aby tak činil?
Existuje-li odpověď alespoň na tři z těchto otázek, pak státní aparát vykazuje nezanedbatelné známky rasismu.
Pak jsou tady další otázky:
8. Kdo a kým je posílán do praktické školy nasilně?
9. Komu a kým je bráněno v přístupu ke vzdělání na úrovni odpovídající jeho možnostem.
10. Komu a kým je bráněno, aby z praktické školy odešel do školy hlavněproudové.
11. Existuje studie o retardačním působení pobytu dětí v praktické škole?
12. Existuje studie o akceleračním působení hlavněproudové školy?
13. Kdo a jak řeší právo dětí na bezproblémový pobyt ve škole?
14. Kdo už konečně nakope stát do prdele, za to, že svými debilními aktivitami neusnadňuje nemocným a postiženým dětem život v jejich údělu?
Jen připomínám, že miliardu stál systém, který má spravedlivě přidělovat sociální dávky.
Ne, ten systém za miliardu rozděluje dávky úplně stejně, jako se rozdělovaly před tím, když žádný nebyl!
ČT 1, 168 hodin, neděle 7.10.2012
devátá minuta a třicátá pátá vteřina
ministr Drábek:
"systém je mnohem spravedlivější a korektnější"
Omlouvám se všem zainteresovaným.
V kontextu s tím, že dnes mnozí dostávají pěněz méně než dříve, vnukl jsem si představu, že se jedná o spravedlivé přidělování právě těch dávek.
Aktivisté se ohánějí tím, jak to funguje ve Finsku.
Ví ten, kdo se ohání Finskem, kolk je tam Romů? Dva, tři nebo dokoce čtyři?
Už jsme tohle téma probírali mnohokrát, takže jen bodově:
1. Pro děti se sociálním hendikepem, které si neumí utřít nos do kapesníku a jíst příborem, či mluvit oficiálním jazykem mají být zřízeny vyrovnávací třídy v mateřské či základní škole.
2. Dětem se zdravotním hendikepem, ale bez závažnějšího intelektového postižení mají být všemožně usnadněny podmínky pro navštěvování běžných škol. Rampy a WC pro vozíčkáře, naslouchadla a indukční smyčky pro nedoslýchavé, uzpůsobení výuky a materiálů pro krátkozraké, vyškolené asistenty pro ty, kteří to potřebují, atd.
3. Tam, kde je zdravotní postižení závažnějšího charakteru, je nutno postupovat adekvátně situaci. Například využívat speciálních školních zařízení - školy pro nevidomé aj., anebo možností distančního vzdělávání, pokud je to možné - např. dítě na umělé ventilaci, dlouhodobě upoutaný na lůžko a pod. Možnosti existují, jen jsou, bohužel, často drahé a běžné školy jsou na takové případy zcela nepřipravené. Zde je prostor pro charitu a různé nadace.
4. Žáci se závažným hendikepem intelektovým potřebují specifické vzdělávací podmínky a vyškolené odborníky, což jim není běžná základní škola schopna zajistit. Zde je prostor pro školy praktické, speciální, zvláštní, ... - název není to nejpodstatnější. Jejich síť funguje v ČR dobře a jsou vybaveny kvalifikovanými odborníky, kteří si za svou práci zaslouží hlubokou úctu a respekt.
5. Příslušnost k etniku, barva kůže, nebo třeba tvar uší nemá mít s výše uvedeným žádnou souvislost.
6. Likvidovat fungující systém je klasickou ukázkou vyléváni vaničky i s dítětem. Příčinou je neschopnost obhájit jej vůči kritikům strany u jedněch a "vlezdobruselismus" u druhých.
Jenže:
a) Zrušit a "ušetřit" je velmi lákavé.
b) Běžným školám nikdo potřebné prostředky nenavýší, takže "ušetříme" podruhé.
c) "Řešit" vše od stolu propiskou je tak pohodlné a cílem přece není pomoci dětem, ale zalíbit se kritikům. Vždyť o děti tu přece vůbec nejde...
d) Skutečné řešení problémů by si vyžádalo prostředky trvale, ale jednodušší je přece zorganizovat "projekt" a hlavní část peněz z něj "odklonit" na různé zbytečné administrace, analýzy, výzkumy atd.
e) Je na místě si přiznat, že část romských dětí končila ve zvláštních školách neoprávněně, nikoliv kvůli hendikepu intelektovému, ale spíše sociálnímu. Řešení je obsaženo částečně v bodě 1. a částečně v uplatňování platné legislativy vůči těm, kteří péči o své ratolesti zanedbávají. Jenže to by chtělo odvahu nejen před televizní kamerou..
Je na místě si přiznat, že část romských dětí končila ve zvláštních školách neoprávněně
Na místě je především připomenout, že mnohé děti, začaly ve speciální škole konečně něco dělat, protože se jim dostalo speciální péče v odpovídajících podmínkách.
Docela bych rád viděl všechny ty poevropštělé odborníky na duchovní stravu, jak by si pošmákli, kdyby je hodili do kádě plné kaviáru.
Byť s plátkem bíle večky.
A což tak současně zrušit i osmiletá gymnázia.
zrušit i osmiletá gymnázia
Tak to by taky šlo.
Ale nakonec proč, když Romčata tu nemáme prakticky žádné.
Právě proto :-/
A-ha. Tak terazky som z teho voľaký zmätený.
Původně jsem si myslel, že se mají praktické školy rušit proto, že je tam Romátek přespříliš.
Okomentovat