Tomáš Feřtek: Proč nebyly v Česku waldorfské školy zrušeny

neděle 14. října 2012 ·

Na Slovensku řeší problém. V Bratislavě mají jednu waldorfskou základní školu a Parlament se chystá otevřít školský zákon jen proto, aby bylo možné ji zrušit. Je vlastně těžké říct, proč podstatné části slovenských politiků v čele s konzervativně orientovanou pravicí leží waldorfské školství tak v žaludku. Jejich zkušenosti nejsou příliš jiné, než ty zdejší. Alespoň na nedávném (jarním) semináři na pražské pedagogické fakultě, kam přijeli i slovenští kritici, žádné nové či překvapivé argumenty nepadly. Tento text je psán především pro slovenský časopis .týždeň, ale přijde mi, že zrekapitulovat si těch dvacet let s waldorfským školstvím, neuškodí ani českému publiku.


Adresář základních, středních a mateřských škol, waldorfských tříd na běžných školách a iniciativ, které chystají waldorfskou školu, čítá v Čechách a na Moravě čtyřicet osm položek (podrobněji ZDE). Když to srovnáme s celkovým počtem zhruba 6000 základních a středních škol, není to nijak závratné číslo, ale pořád to znamená, že waldorfské školství je v České republice nejvýraznější alternativou hlavního proudu vzdělávání. Samozřejmě že za těch dvacet dva let (první waldorfská škola vznikla v Písku v roce 1990) se objevila spousta námitek proti waldorfskému způsobu vzdělávání. Tady je jejich stručný výčet i s odpověďmi.
Ty počáteční líčily waldorfské školství jako zpátečnické, dobré snad pro postižené děti a ty, které nechtějí mít s moderním světem nic společného a chtějí se celoživotně rýpat v zahrádce a tlouct na tamburínu. Prostě podivnost.
Jenže jak postupně vznikaly během devadesátých let waldorfské základky jedna za druhou, zjišťovali právě ti rodiče, kteří hledali v tehdy velmi zatuhlém školství pedagogiku, která by jejich dítě alespoň trochu rozvíjela, že jedna z mála reálných alternativ je právě waldorfská škola. Přitom nešlo o drahou a uzavřenou školu jen pro chytré děti z bohatých rodin. Prostě se tu už tehdy začaly dělat věci, k nimž i ty progresivnější běžné školy začaly směřovat o pět deset let později. Tím se pověst „škol pro postižené“ rozplynula poměrně rychle. Kromě jiného třeba proto, že na waldorfské škole v Příbrami tehdy působila velmi respektovaná rodina hudebníků (Jaroslav Krček je v oboru vážné, historické a lidové hudby opravdu hvězdné jméno), takže tam měli školní kapelu, jejíž „tlučení na tamburínu“ dosahovalo evropských parametrů. Nad tím lze vyjadřovat opovržení jen těžko.
Další vlna námitek přišla s tím, že to není školství vhodné pro moderní dobu. Že je to nevědecký směr, děti se učí steineriánské bludy, jsou tu zakázané počítače a technika vůbec.
To jsme někde v druhé polovině devadesátých let, kdy waldorfské školy přežívaly z hlediska zákona v rámci experimentu. Tyhle námitky sice existovaly, ale nevzbuzovaly velkou diskusi. Kromě jiného proto, že tehdy byl děkanem Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy profesor Zdeněk Helus (dodnes je proděkanem), příznivec waldorfské pedagogiky, který o ní pravidelně mluvil jako o velké pedagogické inspiraci. Navíc prohlubování znalostí ve vývojové psychologii ukázalo, že opatrnost v rozhodnutí, kdy posadíme dítě k počítači a kdy ho necháme napospas technice, je rozhodně na místě. A chybu dělají spíš ti, kteří mají pocit, že ideální je vzdělávat děti u počítače už od mateřské školy. Vyučování „steineriánských bludů“ se samozřejmě občas probíralo, ale většinou skončilo konstatováním, že mezi případným antroposofickým přesvědčením některých učitelů a výukou je jasná hranice. Kromě toho waldorfské školy měly už první absolventy a prokázalo se, že jsou se zbytkem studentské populace ve všech směrech zcela kompatibilní.
Fakticky tedy zbyl poslední a nejdéle přežívající okruh námitek. Waldorfské školy jsou možná vlídné a pro rodiče a děti příjemné, ale mnoho se tam toho dítě nenaučí. Rozumný rodič by ho tam nedal, je to škola pro bláznivé alternativce.
Tady přišel podstatný argument nedávno a je dosti paradoxní. Waldorfské školy obecně jsou velmi rezervované k plošnému testování, včetně v Čechách loni zavedené státní maturity. Takže bylo trochu překvapení, když ministerstvo školství zveřejnilo nejúspěšnější školy v prvním ročníku maturit a pražské Waldorfské lyceum se umístilo jako první mezi odbornými školami (76. v celkovém pořadí všech škol, další odborná škola byla na 189. místě). I kdybychom ho započítali mezi gymnázia, znamená to, že je zcela srovnatelné s těmi nejlepšími. Tedy alespoň v těch parametrech, které umí změřit státní maturita, a v tomhle směru ji nepřeceňujme. Podobně se umístilo na prvním místě v kraji například i Waldorfské lyceum v Semilech.
Po dvaadvaceti letech se dá říct, že waldorfské školství je v České republice plně integrovaný okrajový pedagogický směr. Samozřejmě, že pořád se setkáte s výtkami obviňujícími školy ze sektářství a indoktrinace dětí antroposofií (stránky oponujícího sdružení Waldorf otevřeně najdete ZDE), ale proti tomu je nejúčinnější obranou poukaz právě na mnohost a různost waldorfských škol. Za těch dvacet let prošlo waldorfské školství rychlým vývojem a dospělo ke značné rozrůzněnosti. Od škol blízkých původním Steinerovým představám po zcela „sekularizované“. Něco takového by skutečná „sekta“ rozhodně nepřipustila. A nahlédnutí do pedagogických sborů ukazuje, že častěji než přesvědčené antroposofy tu najdete přesvědčené pedagogy, kteří prostě hledají školu, kde by mohli dělat svou práci tak, jak si vysnili. A tady mohou. Navíc se tyhle dvě kategorie nevylučují.
Problémy na waldorfských školách samozřejmě najdete. Sem tam příliš „svatého“ učitele, nedostatky v organizaci, hádku v pedagogickém sboru, která dlouhodobě ovlivňuje život školy. Ale i s těmito výtkami pořád platí, že waldorfské školy jsou ty, kde se proměna a reforma školství před očima děje a přináší výsledky, zatímco na většině českých a moravských škol se o ní jen mluví.
Píšu tenhle blog především pro slovenské publikum, protože ministerstvo školství se chystá, ovlivněno slovenskými kritiky waldorfského školství, tamní jedinou základní školu zrušit. Považuji to za naprostý omyl. A doufám, že „česká cesta“ to ukazuje zcela jasně.


13 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
14. října 2012 v 18:11  

Waldorfské školy by vůbec neměly existovat. Co je to za školu, kde se děcka válí do 15 let na koberci, učí se matematiku zároveň s hudební výchovou a ze školy vychází nepolíbeni jakýmikoli moderními poznatky. Je to smutné, ale Slovensko je zase o krok napřed.

Anonymní řekl(a)...
14. října 2012 v 18:34  

Na waldorfské školy jsem už slyšel tolik rozporuplných a rozdílných názorů, že vlastně nevím, co si o nich mám myslet, tak si radši nemyslím nic.
Bude to - jako všude - o lidech, ne o těch školách. Každá myšlenka se dá uplatnit dobře, smysluplně, nebo taky obráceně.

Anonymní řekl(a)...
14. října 2012 v 19:30  

Je zajímavé, že waldorfské školy považují eduinové za alternativu vzdělávání a za prospěšnou žákům a potažmo jejich rodičům, ale zš praktické jsou trnem v oku a je třeba je rušit. Kde je právo rodičů vybrat svým dětem školu a odpovídající vzdělávání jejich možnostem a schopnostem?

Pytlik Blaha řekl(a)...
14. října 2012 v 21:42  

zš praktické jsou trnem v oku

Á propos, mají evropští komisaří představu o tom, kolik asi tak je ve waldorfských školách sociálně vyloučených dětiček?

Vl.Václavík řekl(a)...
15. října 2012 v 0:34  

Slovensko není o krok napřed - Waldorfské školy totiž zakázaly v minulém stoleti totalitní režimy (nacisté, komunisté). Anonym (18:11) je ovšem hodně pozadu. Tyto školy s téměř stoletou tradicí jsou rozšířeny po celém světě, mnozí jejich absolventi pokračují v univerzitním studiu a uplatňují se v řadě oborů. Waldorfské školy mají inkluzivní charakter. Hledat nějakou souvislost se ZŠ praktickými (anonym 19:30) je nesmysl.

Anonymní řekl(a)...
15. října 2012 v 13:10  

to Vl. Václavík
Samozřejmě, že to souvislost má - jedná se o svobodný výběr odpovídající školy. Nemohu inkludovat někoho a někde, kdo to odmítá - tím mám ny mysli děti, které mají problémy v běžné škole a potřebují menší kolektiv a spec. ped. přístup.
Zajímavé jsou názory:
http://www.petice24.com/forum/40052

Anonymní řekl(a)...
15. října 2012 v 19:38  

Ve waldorfských školách není menší počet dětí ve třídě, než v běžných školách. Naopak, zájem stoupá, a to dokonce i po uzavření zápisů či zahájení školního roku.
Co se týče inkluze, je na tom waldorfská škola stejně jako každá jiná - nemá dost peněz na asistenty.
Existuje však i speciální waldorfská škola v Praze.
Pokud se někdo chce přesvědčit o tom, že se žáci "neválí na koberci" ani v 1. třídě, využijte Den otevřených dveří. (Pokud přijdete pozdě, nebudete do vyučování vpuštěni, abyste nerušili.)
JP

Vl.Václavík řekl(a)...
16. října 2012 v 10:45  

ad Anonymus 13:10
Má-li dítě problémy ve škole, může to být způsobeno dítětem (intelektuální znevýhodnění), rodinou apod. Může to být způsobeno i tím, že si škola nedovede se znevýhodněním poradit. To je třeba napravit podle zkušeností z vyspělých zemí. Mít "vícerychlostní" školství je lákavá představa, která však vzdělávacímu systému a jeho celkovým výsledkům velice škodí. Proto ta snaha po inkluzivním vzdělávání. Rodič by neměl mít možnost svobodného výběru jako kdysi - "seš hloupej, půjdeš do pomocný školy". Tím neříkám nic proti práci v ZŠ praktických. Jsou však jakýmsi reliktem z minulosti.

Anonymní řekl(a)...
16. října 2012 v 19:16  

Nyní jsou již 20 let v módě alternativní způsoby výuky a výchovy. Ale úroveň vzdělání upadá. Nemyslíte, že je lepší vrátit se k osvědčeným? Samozřejmě s přihlédnutím k současnému vědeckému poznání a revoluci v didaktické technice?

Pytlik Blaha řekl(a)...
16. října 2012 v 23:12  

s přihlédnutím k ... revoluci v didaktické technice

Panejo, už zase?
První jsem ještě jako žák zažil barevné křídy. Ale už si nepamatuju, kdy to bylo. Teď jsme měli spycha po padesáti letech od nástupu do první třídy, tak určitě po roce 1962.
Pak jsem zažil vyloženě pecku na vš v podobě testovacích strojů!
Pak jsem sám nakoupil barevné fixy a maloval pro Meotar a maloval a maloval a maloval. O nástupu pc už ani nehovořím. A teď konečně ty interaktivní tabule. Děcka to už možná ani nebaví.
Tak jaká ještě revoluce, uvšechvšudy.

Vl. Václavík řekl(a)...
16. října 2012 v 23:36  

To není 20 let, to je už 100 let, co se s počátkem nového století rozšířily reformní pedagogické názory, z nichž některé věci se začaly uplatňovat po roce 1989 i u nás (40 let to z ideologických důvodů nebylo možné). Mám problém s označením "osvědčené způsoby". To se můžeme vrátit k původnímu příspěvku: Když se ve waldorfských školách učí jinak, než jsou tradiční "osvědčené" způsoby, a cíle vzdělávání a výchovy jsou naplňovány, přece je nebudeme rušit!

Pytlik Blaha řekl(a)...
17. října 2012 v 9:31  

možnost svobodného výběru jako kdysi - "seš hloupej, půjdeš do pomocný školy"

Já to tedy vždycky vnímal spíš:
"jsi jiný, vytvoříme ti podmínky".
Ale máte pravdu. Časy se mění, tak jaképak copak. Žádný výběr, hezky v jednom šiku.
Jeden stát, jedna škola, jedna strana...

Anonymní řekl(a)...
17. října 2012 v 15:07  

Byl někdo dnes na dni otevřených dveří ve waldorfské škole v Praze 5? Co tam viděl?
JP

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.