V pátečních a sobotních Lidových novinách právě vycházejí rozsáhlé tabulky s daty z prvních dvou ročníků státních maturit. O každé ze skoro třinácti set středních škol v České republice se dozvíte, kolik procent studentů uspělo v testech či písemných pracích. Je to dobře, nebo špatně? A co ta čísla vlastně znamenají?
Především si Lidové noviny zaslouží pochvalu za vytrvalost, s níž se jim pomocí dvou žalob podařilo z Cermatu vymoci výsledky maturit. To není nic samozřejmého. I když tenhle úřad požádáte o informace podle příslušného zákona, vůbec to ještě neznamená, že je opravdu dostanete. A to i v případě, že soud rozhodne ve váš prospěch. Takže pokud vedení Cermatu předalo redakci proti podpisu dvě cd s výsledky maturit, je to úspěch. Asi ne nadarmo Tomáš Němeček, který je hlavním hybatelem tohoto projektu, vystudoval práva.
Druhou pochvalu si Lidovky zaslouží za to, že nepodlehly novinářskému pokušení problém zjednodušit a publikovat nějaký žebříček nejlepších a nejhorších škol. To je mimořádně lákavé a mimořádně nebezpečné. Naopak v průvodních textech zdůrazňují, že nic takového se z publikovaných dat vyrobit nedá a i ona pořadí nejlepších škol, jak je zveřejnil po loňských maturitách ministr Dobeš, byla vlastně nesmyslná hausnumera.
O tom, jestli žebříčky máme či nemáme mít, se diskutuje dlouho. Osobně jsem jasným odpůrcem žebříčků, protože ty jsou vždycky přílišným zjednodušením. Testy, základ maturitních dat, umí změřit jen část toho, co je ve vzdělávání důležité, a obvykle jsou sestavené podle nejasného přepočtu a parametrů.
Nepleťme si ale žebříky nejlepších maturujících škol a data z maturit. To jsou dvě různé věci. Všechna data, která stát za veřejné peníze získal, by naopak na webu Cermatu měla být běžně dostupná každému. Od akademické obce po zvědavé laiky. A to v daleko větším rozsahu, než jak se to zatím podařilo vymoci Lidovým novinám. Není důvod, proč nepublikovat anonymizovaná data (tedy bez čitelných osobních údajů) až na úroveň konkrétního studenta. A pokud taková data veřejně přístupná nejsou, mělo by ministerstvo školství zdůvodnit, proč.
Po pochvale ono vážné varování. Berme ta zveřejněná data s velkou rezervou. Jen trochu detailnější pohled ukazuje, že se z nich mnoho vyvodit nedá. Ostatně i samy Lidovky upozorňují na to, že tu jednak chybí údaj, kolik studentů dělalo lehčí a kolik těžší úroveň maturity. Přitom to byl parametr, který podle všeho hrál zásadní roli v umístění školy v loňském žebříčku nejlepších. A není nejmenší důvod, proč by to měl být neveřejný údaj. Stejně tak fakt, že nějaká škola se letos výrazně oproti loňsku zhoršila v těžší matematice či písemce z češtiny je třeba přečíst především tak, že se změnila obtížnost testu a externí opravy písemek byl průšvih. Je to z publikovaných tabulek zcela patrné. U mnoha gymnázií je v řadě modrých (tedy nadprůměrných) čísel najednou jedno oranžové (podprůměrné) okénko. Tady neudělala chybu škola a studenti, ale Cermat.
Ale i loňské testy základní úrovně velmi pravděpodobně obsahovaly matoucí úlohy. Jejich existenci Cermat neuznal, ale velmi pravděpodobně by změnily celkové výsledky. Nakolik, to nevíme. Ale nejspíš by to u mnoha, hlavně slabších škol, výrazně zahýbalo procenty úspěšnosti. A tak bychom mohli pokračovat. Znamená to, že vlastně nevíme, nakolik jsou přesná ta čísla, z nichž jsou procenta úspěšnosti škol vypočítána. Než budeme moci data z maturit brát za opravdu relevantní údaj, uteče ještě hodně času. Až si otevřete Lidové noviny a budete hledat tu „svou“ školu, mějte to, prosím, na paměti.
Zdroj: blog.respekt.cz/EDUin.cz
Tomáš Feřtek: Pochvala pro Lidovky a vážné varování
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
13 komentářů:
Lidovky (ani žádné jiné noviny) si určitě nekoupím (ani nepůjčím k nahlédnutí).
Ale pokud zvěřejňují data dodaná cermatem, jistě zveřejňují data chybná.
Vycházím ze zkušeností, jaká data dodal cermat naší škole a kolikrát je opravoval. Nevěřím, že všechny školy si procházely a přepočítávaly výsledky a odhalily všechny chyby.
Zlodej TF krici chytte zlodeje. Jinak to nevidim. Nekdo, kdo celou dobu volal po zverejneni vysledku a ted mu jeste tleska, jednim dechem dodava, ze tem vysledkum nejde moc verit a neda se z nich nic vyvozovat. To jepresne metoda prace - zamichat polevku ode dna a kdyz si zacne sedat, zacneme nove michani s jinym tematem, jen aby bylo obcem psat. Tabulka skutecne neprinese nic dobreho, jen stres tem, kteri laicky vypadaji jako nedostacivci. To ale Ferteka nepali.
Výsledky se v normálních zemích zveřejňují. Protože si pár papalášů chtělo udělat kšeft z jejich interpretace, je dnešní stav samozřejmě lepší. Konstatování faktu, že Dobešovo a Zeleného TOP 10 je podvod, je pak jen logickým vyústěním. Simono, jděte si pindat do lampárny!
Ludvíku Němci, na základě čeho konstatujete, že Zeleného TOP 10 je podvod? Vy ty výpočty znáte? Nebo si jen jako ovce tvoříte názor na základě Lidovek? Pokaždé mě udivuje, když se tu vyjadřují k maturitám lidé, kteří o této problematice nemají nejmenší tušení, a to včetně pana TF.
Data o školách zveřejněná v LN jsou naprostý paskvil:
1.) uvádějí % úspěšnost bez toho, aby uvedli počty konajících žáků, takže kdybych se podle toho rozhodovala, dojdu k závěru, že např. na Třebešínské prumce excelují ve vyšší češtině, protože mají 100% z ústní zkoušky, už ale nikdo neví, že tam z toho maturoval 1 člověk :-).
2.) Další problém - výsledky jsou po školách bez rozlišení oborů, takže školy složené z gymnázia, SOŠ a SOU ukazují jedno číslo za gympláky, a učně - k čemu taková informace je, mi uniká... :)
Na základě čeho TF konstatuje, že letošní písemky byly průšvih, když nemá k dispozici data? To vyvodil z dat v Lidovkách? :D... z pozice statistika skutečně před panem TF a jeho analytickou schopností smekám :D
Bože, chraň nás před takovými odborníky!
Ta data velmi problematicky vypovídají o schopnosti žáků jednotlivých škol udělat maturitní test. Nikoli o kvalitě škol jako takových!
To je potřeba si uvědomit především.
Kvalitní škola je ta, která naučí deváťáka čtyřkaře udělat maturitu na dvojku. Nikoli ta škola, která naučí jedničkáře udělat maturitu na stejnou dvojku...
Kvalitní škola je ta, která naučí deváťáka čtyřkaře udělat maturitu na dvojku. Nikoli ta škola, která naučí jedničkáře udělat maturitu na stejnou dvojku...
V podstatě máte pravdu. Ale... Má vůbec člobrda, co má v devítce čtyřku, jít na SŠ? Zvlášť, pokud jich má vícero. Leda pokud by to byla chyba učitele na ZŠ, že ho to opravdu, ale opravdu nedokázal naučit. Spíše je pravdou, že se žák nesnažil ani zamák. Potom ať ale na střední fakt nechodí.
27. října 2012 14:59
No potěš. Deváťák se čtyřkou a prokázané IQ 70. Dotyčný profesor je kouzelník? Ignorant
Třeba nemá IQ 70, ale pubertu v plném proudu. A ta pomine.
externí opravy písemek byl průšvih
Pane Feřteku, mohl byste vysvětlit, v čem ten průšvih spočíval? Pokud se zde nevyjádříte, budu mít zato, že jste jeden z mnoha novinářů, co takto ovlivňují veřejné mínění. Ještě byste mohl připsat tu fámu o vynikajících studentech, co nezvládli napsat slohovou práci a díky tomu se tito chudáci nedostali na vysněné VŠ, kam byli již předem (!) přijati.
To naše školství je takový hrnec, do kterého kdekdo nějakou pitomost dle své chutí hodí a jiný to vařečkou míchá, až je z toho taková dost nevábná kejda, kterou si pak všelijací slouhové obecného blaha na talíře nabírají, předstírajíce, že teď konečně to má ten správný šmak.
Tady se snad už ani nic vtipného vymyslet nedá.
A to je také konec Pytliků v Čechách.
že nepodlehly novinářskému pokušení problém zjednodušit a publikovat nějaký žebříček
No, pokud by se někomu podařilo z těchto údajů něco dovodit, mohli bychom si třeba takovou Poincarého hypotézu směle vetknout za kloubouk.
27. října 2012 18:46
Obyčejná učitelka
Kéž by to tak opravdu bylo. Ignorant
Okomentovat