SPOLEČNÉ PROHLÁŠENÍ ODBORNÝCH ASOCIACÍ
VE ŠKOLSTVÍ
k současné politice vlády při realizaci
„Strategie boje proti sociálnímu vyloučení“
VE ŠKOLSTVÍ
k současné politice vlády při realizaci
„Strategie boje proti sociálnímu vyloučení“
Dne 5. října 2012 proběhlo jednání Rady Asociace speciálních pedagogů ČR, kterého se zúčastnili zástupci Asociace ředitelů základních škol, Asociace pracovníků pedagogicko- psychologických poraden, Asociace pracovníků speciálně-pedagogických center, Asociace poradenských psychologů ČR a Asociace náhradní výchovy. Stěžejním tématem bylo vyjádření odborných asociací ve školství k současné politice vlády při realizaci některých cílů Strategie boje proti sociálnímu vyloučení a problémů, které její realizací zákonitě vzniknou.
Vláda České republiky schválila v roce 2011 „Strategii boje proti sociálnímu vyloučení“ (dále jen Strategie). Přiznala tak potřebu eliminovat společenské rozdíly mezi skupinami obyvatel, což je jistě velmi záslužné, protože kultivace v této oblasti je nezbytná. Strategii vypracovala skupina vybraná především z nestátních neziskových organizací soustředěných kolem Agentury pro sociální začleňování při Radě vlády pro lidská práva. V zájmu rovného přístupu k romským žákům pominula pravidla rovného přístupu ke vzdělávání u všech minoritních skupin zastoupených v populaci. Paradoxně tak nastavila podmínky se segregačními prvky. Text Strategie postrádá pedagogickou a speciálně pedagogickou odbornost a vůbec nereflektuje vyváženost potřeb všech dětí, žáků a studentů, ať intaktních, či se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně dětí ohrožených prostředím, v němž vyrůstají. Autoři je nahrazují živelností, překotným uvažováním a návrhy silových řešení tam, kde se jim nedostává argumentů vůči námitkám odborné veřejnosti. Nebezpečí nevratných změn činí tento vládou schválený materiál pro odborníky nepřijatelným:
- rušení speciálních škol,
- odpírání práv rodičů na výběr vzdělávací cesty dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami
- neúměrné posilování moci státu při výběru školy pro dítě,
- rušení kojeneckých ústavů,
- rušení dětských domovů,
- změna pěstounské péče z poslání ve standardní zaměstnání na dobu určitou apod.,
Nebylo by objektivní zavrhnout veškerý text Strategie. Nicméně pasáže k nimž se můžeme kompetentně vyjádřit, musíme pro jejich tendenčnost a neodbornost z velké části odmítnout, byť je vláda schválila.
Opatření navíc kladou výrazný nárok na státní rozpočet (téměř třináct miliard korun) v době, kdy stejná vláda schválila krácení školských rozpočtů plošně minimálně o 2,15%. Školy jsou již nyní v situaci, kdy není dostatek finančních prostředků na učebnice, základní školní pomůcky a rovněž na platy zaměstnanců včetně asistentů pedagoga. Kde se získají peníze na potřebné učebnice, finančně velice náročné kompenzační pomůcky, které jsou pro žáky se zdravotním postižením nezbytné a na tisíce dalších pedagogických pracovníků, které bude třeba dle Strategie ve školách zaměstnat, aby se daly její striktně termínované úkoly realizovat?
Navíc dosud není systémově řešena ani otázka poskytování státních a nestátních poradenských služeb.
Odborné asociace ve školství žádají vládu, aby za pomoci odborníků na danou problematiku revidovala schválenou Strategii s níž drtivá většina odborné veřejnosti na základě jasných argumentů nesouhlasí. Je nezbytné respektovat speciální vzdělávací potřeby dětí, žáků a studentů v souladu se zákony.
Odborné asociace ve školství nabízejí vládě pomoc při vytváření koncepcí, jejichž cílem je zlepšení současného stavu výchovy a vzdělávání všech dětí, žáků a studentů, a zkvalitnění péče o ohrožené děti.
V Praze 5. října 2012
Zástupci odborných asociací ve vzdělávání
______________________________ ___________________
AŘZŠ – Mgr. Hana Stýblová, předsedkyně asociace
______________________________ ___________________
Ap SPC – PaedDr. Pavlína Baslerová, předsedkyně asociace
______________________________ ___________________
Ap PPP - Mgr. Karolína Homolová, předsedkyně asociace
______________________________ ___________________
PaedDr. Yveta Heyrovská, členka asociace soukromých poradenských pracovníků, členka ASP ČR
______________________________ ___________________
ANV – Mgr. Olga Vernerová, místopředsedkyně asociace
______________________________ ___________________
APP - Mgr. Libor Mikulášek., pověřený zástupce asociace
______________________________ ___________________
ASP ČR – PaedDr. Jiří Pilař., předseda asociace
7 komentářů:
Strategie boje proti sociálnímu vyloučení?
Sociálně vyloučené oblasti nám tady rostou jako houby po dešti. Co s tím dělá vláda? Hledá další "úspory".
Jest otázkou, zda uvedeným prohlášením se signatáři neocitli na vládním seznamu sociálně vyloučených osob.
Snad asi každý tuší, co s uvedeným prohlášením asociací současná vláda asi tak udělá. Hodně záleží na jak kvalitním papíře je "prohlášení" vytištěno....
Jedinou šancí je, že vláda "půjde do kytek".
Vznikne ovšem nová vláda a zase vytvoří něco nové a krásného, jako třeba "Novou strategii proti sociálnímu vyloučení".
I ČSSD má na tuto problematiku řadu "specialistů". Nedělejte si proto, chlapci a děvčata, příliš velké naděje, že se něco změní.
9. října 2012 16:43
Mám obavy, že ČSSD má k multikultuře hodně blízko. Vůbec bych se nedivil, kdyby v takto nastoupené cestě tato strana pokračovala. Již vidím jak se současně vzdělává 30 žáků a mezi nimi několik s IQ 70. Na to opravdu český učitel nemá.
No nevím, vyjádřit se o nekompetentnosti někoho je snadné. Prohlášení považuji za ačgumentačně slabé. Těšil jsem se na argumenty, PROČ jsou konkrétní opatření špatná, nebo v čem negativní dopady převáží pozitiva..
No nevím, vyjádřit se o nekompetentnosti někoho je snadné. Prohlášení považuji za ačgumentačně slabé. Těšil jsem se na argumenty, PROČ jsou konkrétní opatření špatná, nebo v čem negativní dopady převáží pozitiva..
nebo v čem negativní dopady převáží pozitiva..
Pozitiva? A jaká prosím? Většina psychologů Vám odpoví, že práce s dětmi s nižším IQ a s různými poruchami je ideální v kolektivu zhruba 10 žáků. Toto nemůže běžná škola nikdy zvládnout, protože vyčlenění takových žáků do vybrané třídy v rámci takové ZŠ by byla segregace. Učit 30 a na vyjimku 34 žáků a mezi nimi žáky s opravdu nízkým IQ a poruchami chování vede jedině k celkovému snižování vzdělanosti. Musí tento stát až tak šetřit na vzdělávání?
K ODBORNOSTI:Strategii zpracovala za cca 1,2 mil. vládní Agentura pro sociální začleňování. Pokud si prohlédnete na jejich stránkách personální složení, zjistíte, že "odborník" pro oblast vzdělávání je sociolog a přednáši na VŠ v Brně.Ani jiný speciálná pedagog v Agentuře v době zpracování nefiguroval.Agentura uvádí, že Strategii konzultovala asi se stovkou odborníků z ped. fakult, ovšem jejich seznam ani na požádání nezveřejnila.
Pokud při přípravě takto závažného dokumentu nebyli přítomni žádní ředitelé a učitelé škol praktických i základních, kteří se žáky léta pracují, nemůže být o odbornosti ani řeč.
Okomentovat