CZVV - CERMAT se distancuje od textu pod názvem „Jak opravdu dopadly maturity a kde se učí nejlépe?“, který ve svém dnešním vydání zveřejnily Lidové noviny.
CERMAT poskytl redakci LN data o výsledcích žáků /škol u maturitní zkoušky (tzv. „maturitní žebříček“) na základě souhlasu ministra školství ze dne 21. srpna 2012 s upozorněním, že žadatel – v tomto případě redakce LN – nese plnou zodpovědnost za zpracování, vyhodnocení a interpretaci obdržených dat se všemi právními důsledky, které z tohoto jednání vyplývají.
Přestože redakce LN inzerovalo páteční a sobotní „maturitní vydání“ včetně televizní reklamy od počátku týdne, o vyjádření CERMAT požádala až ve čtvrtek 25. října po 17. hodině. Přestože pověřený ředitel CERMATu Jiří Zíka na tuto žádost okamžitě reagoval, v dnešním vydání se objevila pouze jedna věta vytržená z kontextu celého znění vyjádření. Pro úplnost uvádíme celý text a krátkou reakci na některá tvrzení uvedená v úvodním článku.
„Podklady pro publikaci kontroverzních „top 10“ v roce 2011 byly zpracovány na základě zadání mimo rámec standardních procesů registru výsledků maturitní zkoušky. Byly pouze výsledkem „pokusu“ o nalezení jakési relace mezi úspěšností v základní a vyšší úrovni obtížnosti a jako takové neměly být nikdy publikovány bez důkladného odborného komentáře. Ukázalo se, že pro takové srovnání nejsou relevantní podklady a že ani jiný jednoduchý či složitý mechanismus, není s to poskytnout důvěryhodnou, akceptovatelnou hodnotu, na jejímž základě by bylo možné s plnou odpovědností prohlásit, že umíme porovnat kvalitu vzdělávání ve školách jen nad daty z maturitní zkoušky. Jen na dokreslení obtížnosti takového úkolu je potřeba si uvědomit, že do případného algoritmu by muselo být zahrnuto mnoho dalších parametrů, jako např. poměr nepřítomných ke konajícím s vážením významnosti důvodu nepřítomnosti, a další ještě mnohem hůře kvantifikovatelné údaje. Osobně považuji vytváření jakýchkoli „žebříčků škol“ jen nad daty z maturitní zkoušky za irelevantní a nezodpovědné.“
„Není pravdou, že by stát tajil maturity. Školy i kraje získávají velmi podrobné, strukturované zprávy. Tvrzení, že, cituji „u letošních písemných prací z češtiny zase hodnocení CERMATu zavánělo svévolí“ je přinejmenším populistické a velmi poškozuje dobré jméno kvalifikovaných a poctivě pracujících hodnotitelů. S tímto přístupem bychom pak mohli s úspěchem říci, že jakékoli hodnocení prováděné lidmi zavání svévolí. Obdobně pak tvrzení, že zhoršené výsledky v matematice vyšší úrovně obtížnosti jsou důsledkem obtížnějšího testu, je zkreslené. Výsledky byly po zjištění disproporce časové náročnosti testu harmonizovány na srovnatelnou úroveň. Příčiny zhoršení výsledků je tedy třeba hledat jinde, a to zejména ve výrazném rozdílu struktury žáků, kteří si tuto zkoušku zvolili. Jen z tohoto mála je jasné, jak důležité je opravdu velmi obezřetné nazírání na zveřejněná data. V jejich posuzování je skryto významné nebezpečí chybné interpretační logiky.“
Jiří Zíka, pověřený řízením CZVV - CERMAT
Reakce CERMATu na texty otištěné v pátečním vydání LN pod souhrnným názvem „Jak dopadly maturity“
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Není pravdou, že by stát tajil maturity.
Jen je odmítl zveřejnit.
tvrzení, že zhoršené výsledky v matematice vyšší úrovně obtížnosti jsou důsledkem obtížnějšího testu, je zkreslené
Jen jsme to nějak divně klasifikovali.
Podklady ... Byly pouze výsledkem „pokusu“
Ano, celé maturity jsou jen výsledkem pokusu. Pokusu chorých mozků.
Zajímavé, že se Jiří Zíka vůbec k něčemu vyjadřuje. Osobně jsem jej slyšel, když čelil nepříjemným dotazům slovy: Já nic, já jsem logistik.
Spíš ještě větší logik, než jsme doufali.
Pytliku, a vy o tom něco víte? Pracujete snad v CERMATu? Zabýváte se nebo jste se snad někdy v rámci své profese zabýval maturitami? Abych vás parafrázovala: Zajímavé je, že se vůbec k něčemu vyjadřujete, hlubších znalostí maturitní problematiky nemaje. Omlouvám se, ale patříte též do skupiny ovcí tvořících si názor na základě médií.
vy o tom něco víte?
Vzhledem k tomu, že mne může urazit jen inteligentka, Vaši omluvu přijímám.
1. Ano, mimo jiné si tvořím názor i na základě informací z mediálních zdrojů. V duchu rvp to dokonce učím i svoje žáky.
2. Ano, vyjadřuji se i v případě, že nemám hlubší znalosti.
a) Pominu-li skutečnost, že se k lecčemus vyjadřuje kdejaký ministr školství, který zřejmě má pramalé znalosti problematiky, je to s dovolením jen a jen moje věc. Vy se zase můžete vyjadřovat k mým vyjádřením, aniž byste mě jakkoli znala a dokonce tak můžete činit, na rozdíl ode mne, aniž byste nesla za svoje anonymní vyjádření jakoukoli odpovědnost.
b) Naznačte, prosím, od jaké úrovně znalostí je člověk oprávněn se vyjadřovat.
3. V tomto případě se nevyjadřuji k vlastním maturitám, ale k reakci Cermatu, která se line v duchu: "Neuvařili jsme blivajs. Jen se to tak nějak nedá jíst."
4. A Vy víte, pracujete a zabýváte se? Béé éé
K bodu 1 - mohu vás poprosit o laskavost? Učte své žáky, že co říkají média, je jedna veliká virtuální realita a vždy je třeba se ptát, jaký že zájem stojí za napsáním daného článku a natočením dané reportáže.
K bodu 2 - pouze jsem vás parafrázovala, protože jste o páně ředitelově vyjádření napsal, že je zajímavé, že se vůbec k něčemu vyjadřuje. Kdyby se nevyjadřoval, bude to předpokládám taky špatně...
bodu 3 - nevyjadřoval jste se k vyjádření CERMATU, nýbrž k maturitám, cituji: "Ano, celé maturity jsou jen výsledkem pokusu. Pokusu chorých mozků." Nějak mi to přišlo takové plytké, proto jsem si do vás rýpla a odkazuji vás tímto opět k bodu 1 a k bodu 4...
K bodu 4 - vím, pracuji, zabývám se :-), jinak bych přeci nepsala onu narážku na vás... :-)
Přeji krásné pondělí!
K bodu 4 - vím, pracuji, zabývám se
A já v tom případě rozumím.
Rozumím té anonymní rozjitřenosti.
Nejdříve mně byl Cermat ukradený, pak jsem měl na něj zlost, ale teď musím (chca nechca) s p. Zikou souhlasit. Fandit Cermatu nebudu, ale po tom vysloveně komerčním extempore Lidovych novin jsem na straně Cermatu.
jsem na straně Cermatu
Tak jo. Zatím tedy dva jedna pro Cermat.
Přidá se ještě někdo nebo to tak mám zapsat do tabulky?
Není pravdou, že je pravdou. Podrobné výsledky školy dostaly jen v roce 2011. V roce 2012 mají školy jen informaci kolik studentů dostalo jakou známku, ale porovnání s ostatními školami formou percentilu chybí. Je znám jen průměr ostatních škol, ale jen za celou republiku a to je velmi málo!!!
Okomentovat