Tristní situace v řízení Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost na Ministerstvu školství, mládeže, tělovýchovy a sportu ČR přetrvává.
Ve čtvrtek 13. září 2012 monitorovací výbor pro tento operační program schválil převod 1,1 miliardy Kč do jiných programů - především ve prospěch Ministerstva práce a sociálních věcí ČR. Před schválením přesunu zdrojů však představitelé MŠMT opět postavili členy monitorovacího výboru do fatální situace: „Buď přesun ze školství schválíte, nebo Česká republika o tyto peníze přijde.“ Hotovo!
Podobná situace se nestala poprvé. Již vloni bylo monitorovacímu výboru předkládáno řešení, že prostředky na další vzdělávání budou přesunuty na ministerstvo práce, nicméně se podařilo – alespoň tehdy – tento krok odvrátit. Není pravdou, jak vyhlašuje vedení resortu školství i jiných centrálních úřadů, že nelze evropské peníze smysluplně utratit. Minimálně tři roky zástupci krajů ministerstvu školství navrhují, aby došlo k podstatnému zjednodušení dokumentace programu, která dnes čítá neuvěřitelných 1 800 stran!
Minimálně tři roky zástupci krajů ministerstvu školství navrhují vypsání potřebných projektů pro základní a střední školy. Podobně tomu bylo i na monitorovacím výboru 13. září, kdy zástupci krajů navrhovali peníze ze školství nepřevádět, ale vypsat výzvy a projekty - na zabezpečení asistentů pedagogů pro postižené děti ve školách, na podporu odborného školství, na dovybavení laboratoří základních a středních škol či na vybavení odborných středních škol specializovanými učebními pomůckami. Daly by se posílit i dobré projekty v globálních grantech krajů, na které se již finanční prostředky nedostaly. a podobně. Pokud ministr školství vyhlašuje, že ministerstvo nebude umět vyčerpat z fondů EU asi 5 miliard Kč, pak to není pravda. Má špatné rádce a dostává zřejmě zkreslené informace.
Podstatnou část těchto peněz by školy a školská zařízení mohly využít na potřebné věci a činnosti. Vypadá to tak, že když ministerstvo samo neuspělo se svými nedůvěryhodnými projekty typu OKNO či SPORT, tak rozhodně evropské peníze nemíní dát českým základním a středním školám.
Ministr ví, že reálné mzdy ve školství stále klesají a že bude zapotřebí změnit zásadním způsobem financování regionálního školství. Ministerstvo místo toho, aby si nechalo krajskými úřady komplexně zmapovat situaci a vyhodnotit reálné možnosti řešení za pomoci zdrojů z Evropské unie, bez mrknutí oka a bez odporu si nechává sebrat peníze připravené pro podfinancované školství.
A není to jen resort práce, kdo cupuje školské zdroje. O své sousto se hlásí další hladový vlk. Je jím Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, které by - ústy pana ministra Kuby - rádo použilo nevyčerpané peníze na technické vzdělávání. Tedy přesně na to, co kraje doporučují ministerstvu školství jako jednu z projektových možností. Jen s tím rozdílem, že většina zdrojů by zůstala na rozvoj technickým školám, a ne různým agenturám.
Jiná ministerstva tedy porcují ministerstvo školství jako beránka se zlatým rounem. Tím rounem jsou peníze v Operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. A beránek už ani nezabečí, že se mu to nelíbí.
Radek Cikl
náměstek hejtmana Libereckého kraje
a člen monitorovacího výboru Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Radek Cikl: Ministerstvo školství jako beránek se zlatým rounem
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
21 komentářů:
Složitost pro čerpání je i v čecháčkovské blbosti, kdy musíme být papežštější než papež a ušít na sebe taková pravidla, která nejsou splnitelná. Zmatečnost a složitost v příručkách pro žadatele a příjemce, pravidla pro věcné hodnocení aj. vymýšlí byrokratický oř tak, že by se jeden zblil a vzal do ruky flóbertku!!!
Opravdu nechápu, proč nelze zopakovat projekt EU PES pro ZŠ a SŠ a těch 5 miliard v něm školám rozdělit...
Proč by "beránek bečel", jak píše pan Cikl, vždyť Zaorálkovi se to líbí. Vždyť ty peníze poslané do škol jsou jen starosti navíc, on se zajímá, jak krást přes pochybná s.r.o., proč by se zajímal o školy? Co by z toho ten negramot měl??? Jaktože ho tam ale ten Fiala ještě drží, to je záhada.
Ministerstvo v první polovině loňského roku taky čerpalo "jako divé" a podařilo se výrazně snížit časovou ztrátu z minulých let, proč by jim tenkrát někdo něco bral, že? Letos je to už úplně jiné.
"Opravdu nechápu, proč nelze zopakovat projekt EU PES pro ZŠ a SŠ a těch 5 miliard v něm školám rozdělit..."
No já to zas docela chápu. Mnohé ZŠ mají se splněním výstupů z šablon docela problém. To, co se hodnotitelům na MŠMT objevuje jako "inovované" výukové materiály, je zvalné části tristní. A finanční kontroly dopadají katastrofálně. Porušování pravidel pro výběrová řízení je na denním pořádku a hranici 40 000 Kč také mnoho škol porušilo. U SŠ je situace taková, že 10 % z nich si o peníze z EU PES vůbec nepožádalo.
Vcelku to pak hrozí dalším průšvihem a neproplacením peněz ze strany Evropské komise.
Takže se MŠMT ani nedivím, že se do dalších šablon nepouští. Školy na realizaci projektů nejsou personálně připravené a ředitelé co by manažeři jakbysmet.
Když se zanedbá pečlivá příprava i vlastní realizace v reálném světě, dopadne to jako s mostem u Studénky 2008. Ve školství tyto fatální důsledky sice neuvidíme, ale právě tyto dílčí problémy svědčí o nekvalitní práci na úrovni MŠMT a dle zákona o padajícím lejnu pak v celém školském systému. Dokud nepřijde osvícený ministr, neobklopí se pracovitými lidmi s jasnou vizí a nedostane na to odpovídající prostředky, nebude lépe. ALE PROTOŽE JSME V ČESKOZLODĚJSKU A VOLÍME SI ČÍM DÁL HORŠÍ POLITIKY, LÉPE NEBUDE JEŠTĚ DLOUHO. HOWGH.
kontroly dopadají katastrofálně
Šablony ... počkejte ... už si vzpomínám ... to je ten produkt, který byl uveden na dotační trh jako výrazně až revolučně zjednodušující čerpání peněz?
Kdy konecne toho neschopneho Zaoralka vyhodi, jeste toho snad nebylo dost? Kolik nas ten chlap uz stal???
Negramotný městský strážník - synonymum tuposti řídí české školství. Kam jsme se to propadli? Vetší dno snad už ani neexistuje...
Sháníme pro naši školu peníze, kde se dá, každý týden koukáme, jestli nebude nějaká výzva a nic. Přitom je tam tolik peněz. To hraničí snad s "vlastizradou". Jeden by se z toho po....al
to Anonymní 3. října 2012 14:11
To, co se hodnotitelům na MŠMT objevuje jako "inovované" výukové materiály, je zvalné části tristní
Možná to bude tím, že nemám před jménem a za jménem tituly, nejsem autor učebnic, jsem JEN učitel. Mým úkolem je připravit hodinu a pokus se přispět k tomu, aby si z ní žák co nejvíce odnesl.
O inovace by se možná měli starat povolanější.
by se možná měli starat povolanější
To je přesně ono. O leccos by se měli starat povolaní. Povolaných se však mnohdy nedostává. Vytvořit smysluplnou, tedy použitelnou, učební pomůcku v jakékoli podobě, tedy i elektronické, není až tak jednoduchá věc.
Podmínit dotaci na nákup elektroniky tím, že uživatelé zařízení se budou muset pokoušet plodit všelijaké výtvory charakteru jakéhosi odpustku mi příjde, když nic horšího, tak pitomé.
Myslel jsem si, že se kapitáni našeho školství poučili z povinné, a mnohdy šmrdlačkové, tvorby švp ve všech školách čr.
Nevím proč, ale v této souvislosti se mi do hlavy pořád tlačí vzpomínka na prehistorická školení v rámci zavádění moderní a všespasující výpočetní techniky (IQ151) do škol. V nevětrané místnosti pozdě odpoledne je pod dohledem školního inspektora zarudlým učitelkám vysvětlován význam, jestli si dobře vzpomínám, pěti bitů příznakového registru procesoru Intel 8080A, aby se nakonec ty nebožačky na pokraji naprostého duševního vyšinutí řádně popasovaly s bejsikovským příkazem goutůůůů.
No, ony třeba materiály DUM pro češtinu od češtinářů obsahují pravopisní chyby... To trochu problém je.
Pokud se v rámci EU PES nakupovala do škol nějaká technika, považuji za logické, že se s ní musely učitelky naučit pracovat. A jak jinak prokázat, že to umějí než tvorbou DUMů?
Ano, MŠMT nevypsalo IPo pro školy a neziskovky už snad rok... Samá nepovedená IPn! Proč?
jinak prokázat, že to umějí
No jo, vlastně. Tak to už snad jenom znalostí příznakového bitu přetečení nebo sudé parity.
Pravda, moc se o to nezajímám, ale právě mě napadlo, jak se asi tak z toho DUMu pozná, že jej stvořila konkrétní historická germanistka.
Si říkám, že bych družce pořídil novou mikrovlnku. Ale dokud Babicovi nepošle k zveřejnění alespoň dvacet zbrusu nových dostatečně inovativních receptů, nebudu mít tu správnou jistou, že s ní umí pracovat a že je investice oprávněná. Prokrindapána, to je ale pitomost.
Zaoralek okamzite ven!!!
to anonymní 3. října 2012 23:53
Pokud se v rámci EU PES nakupovala do škol nějaká technika, považuji za logické, že se s ní musely učitelky naučit pracovat. A jak jinak prokázat, že to umějí než tvorbou DUMů?
Tomu říkám zásah. Máte řidičák? A auto jste si doufám postavil sám. Jak jinak prokážete, že si ten řidičák zasloužíte?
Fiala by měl po této další ztrátě financí z EU odejít. Vždyť je tam už polovinu doby co Dobeš a stále s fondy nepohnul ani o kousek. Už rok nebyla žádná výzva, ani ta nepovedená IPn nic nevyčerpala. Co se diví, že jim ty peníze zase sebrali, když neudělal vůbec nic, jen tam drží profláknutého městského strážníka Zaorálka, aby to "řídil"? Pane Fialo, odejděte.
Zaoralek musi jit!
Vážně si myslíte, že by Argonauti vynaložili tolik úsilí kvůli MŠMT???
Okomentovat