Publikujeme dopis Oldřicha Botlíka redaktorům Lidových novin Tomáši Němečkovi a Petrovi Kamberskému, kterým reaguje na maturitní data zveřejněná v Lidových novinách.
Vážení pánové,
nejprve bych rád panu Němečkovi složil poklonu za to, že data z Cermatu vyrazil. V roce 2001 jsem podle stejného zákona požádal ministerstvo školství o údaje o do té doby vynaložených prostředcích na státní maturitu a také jsem je dostal — nejspíš dokonce s menšími obtížemi. Proto mě také údaj o ceně 1,45 mld. Kč nijak nepřekvapil. Co jsme za ty peníze zatím získali?
A.
Nejspolehlivější informací je, že Zelený s Dobešem vodili veřejnost za nos. A že ta jim na to, za přispění většiny médií, skočila. Prostě proto, že členové naší společnost, která se tak pyšní svým kladným vztahem ke vzdělání, nejsou zpravidla zvyklí ani trochu kriticky přemýšlet o tom, co jim kdo servíruje. A možná to ani neumějí.
B.
Lidovky nyní mají spoustu čísel. Vzhledem ke kvalitě práce Cermatu není vůbec zřejmé, že agregovaná data o školách byla správně spočítána z individuálních výsledků jednotlivých maturantů. O vydání anonymizovaných záznamů o jednotlivých maturantech usiluje SCIO (myslím, že také musí uspět) a já bych se vůbec nedivil, kdyby tam data přepočítali a vyšlo jim něco jiného, než LN právě zveřejňují.
Navíc, i když budeme předpokládat, že Cermat spočítal výsledky škol správně, jsou špatně individuální výsledky jednotlivých maturantů v obou ročnících. Navzdory tomu, že například podobu testů a „správných“ odpovědí pro výpočet posvětila nějaká tajemná validační komise. Letos zůstaly neopraveny chyby například v testech ČJL nižší úroveň, Ma vyšší úroveň a F. Pokud jde o loňský test ČJL nižší úroveň, dosáhli maturanti žalující ministerstvo soudního rozhodnutí (zatím nepravomocného), že se ministerstvo musí věcně vypořádat s námitkami proti devíti (!) úlohám testu. A že názor Cermatu na správnost těchto úloh je irelevantní. Test ČJL nižší úroveň psalo v každém z obou ročníků cca 90 tisíc maturantů.
C.
Nevíme nic o statistických ukazatelích charakterizujících kvalitu provedených měření – ať jde o testy nebo o hodnocení písemných prací. Jak každý fyzik ví, naměřená hodnota je bez údajů o chybovosti použité metody bezcenná. U měření fyzikálních veličin (například hmotnosti zboží v supermarketu či rychlosti motorových vozidel) předepisuje zákon o metrologii pravidelnou kalibraci používaných měřidel (zde tedy vah a radarů). Používá-li například obchodník či policie takové měřidlo bez dokladu o platné kalibraci, vystavuje se mj. hrozbě vysoké pokuty.
U pedagogických a psychometrických měření se ze stejného důvodu zjišťuje tzv. reliabilita (a validita) použitých nástrojů. U hodnocení písemných prací odmítl Cermat provést tzv. slepou zkoušku, tj. druhé nezávislé hodnocení reprezentativního vzorku slohových prací. Na základě podrobného rozboru se domnívám, že chybovost hodnocení byla kolem 20 % (více ZDE). Podobně jsem přesvědčen, že tzv. reliabilita testů ČJL nižší obtížnosti se pohybovala na samé hranici použitelnosti těchto testů k danému účelu, případně pod ní.
D.
Nevíme vůbec nic o tom, kdo vlastně rozhodl o obtížnosti jednotlivých testů. Tvz. katalogy požadavků jsou z tohoto hlediska bezcenné — ty jen stanoví rozsah požadovaných znalostí a dovedností, nikoli jejich hloubku. A Cermat navíc nedodržel katalogy ani v tomhle. Víme také, že obtížnost jednotlivých testů nejspíš nebyla stanovena stejně (například lehčí čeština vs. lehčí matika). Kdo ale rozhodl například o tom, že v lehčí matice propadne tolik a tolik procent maturantů? Zelený? Dobeš? A kde k tomu dostal mandát? Vždyť jde o plošné rozhodnutí, které má přímý dopad na životní osudy tisíců mladých lidí!
Závěr
Pokud se ukáže, že výsledky zveřejněné v Lidovkách nejsou správné, pak zřejmě poškodily řadu škol. Jsem opravdu zvědav, zda budete stejné úsilí věnovat také jejich opravení. Zdá se mi, že i nastávající dvouletá přechodná fáze státní maturity staví před uvažující lidi důležité otázky:
1.
Jak bude nastavena jednotná náročnost jediného testu v každém předmětu? A kdo o tom rozhodne a ponese za své rozhodnutí politickou i lidskou odpovědnost?
Odpověď netuším, ale jsem přesvědčen, že současný stav je neúnosný.
2.
Jak budou řešeny příští odborné spory o správnost jednotlivých testových úloh a jejich „správného“ řešení v pojetí Cermatu?Je zjevné, že je třeba narušit uzavřený kruh „Cermat test připravil, administroval a schválil jeho správnost“. I když se správní soud odbornými spory nezabýval, otevřel podle mého názoru cestu k tomu, aby se nakonec řešily ve správním řízení (pokud ministerstvo nedá maturantům za pravdu).
3.
Jak zajistit, aby se kdokoli mohl přesvědčit o tom, že kvalita měření prováděných Cermatem vyhovuje alespoň elementárním nárokům?Zde je podle mého názoru odpověď snadná. Zákon by měl Cermatu uložit povinnost vypočítat z pořízených dat přesně specifikované ukazatele včetně statistických charakteristik použitých testů a výsledků hodnocení písemných prací. A poté je zveřejnit. Současně s tím by měl Cermat zveřejnit úplnou anonymizovanou verzi prvotních záznamů o jednotlivých žácích. Aby si každý, kdo o to stojí, mohl zveřejněné hodnoty ukazatelů zkontrolovat a případně spočítat cokoli dalšího.
Zabývám se hodnocením výsledků vzdělávání a klimatu školy už 18 let. Díky tomu vím, že průměrný výsledek v testu, i maturitním, vypovídá o škole jen velmi málo. A ta výpověď navíc může být velmi zavádějící, i kdyby se podařilo odstranit všechny nedostatky uvedené výše. I z toho důvodu vůbec nemám zájem podívat se na detaily výsledků v tabulkách, které Lidovky dnes začaly zveřejňovat. Ani v případě škol, které docela dobře znám.
S přáním klidného víkendu
Oldřich Botlík
Zdroj: EDUin.cz
Oldřich Botlík píše Lidovým novinám
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Vážený pane Botlíku, reagovat na vaše agrese většinou nemá smysl, mějte za radostné, že si dnes z tohoto pravidla dávám výjimku.
K vaší první otázce bych ráda znala odpověď na svou první: Jak stanovili ředitelé škol obtížnost jimi realizovaných zkoušek, jak zajistili její plošnou srovnatelnost s jinými školami, když si to každý dělal po svém a kdo jim k tomu dal mandát? V druhé otázce připomínáte umanutého člena zkušební komise ze Švejka, který také stále trval na otázce... Vy byste se rád přiživil a protože nemůžete, tak aspoň kopete do konceptu, kdy „Cermat test připravil, administroval a schválil jeho správnost“, jak jste to ráčil označit. Tedy podkud dostal Cermat zákonem mandát, tak ho má a vy ne. Konečně za třetí, to je taky pěkné:"Zákon by měl Cermatu uložit povinnost vypočítat z pořízených dat přesně specifikované ukazatele včetně statistických charakteristik použitých testů a výsledků hodnocení písemných prací. A až by se tak stalo, tak byste přišel s tím, že nelze Cermatu věřit, že to vypočetl správně. Z vašeho textu neprýští nic ubožejšího, než špatně skrývaná nenávist k organizaci. To je možná lékařská diagnoza, ale co hůř, kdybyste si to nechal pro sebe a neotravoval lidi. Takhle je to srovnatelné s bacilonosičstvím. Doporučuji léčbu.
No, když si vaše dvě argumentace položím vedle sebe, tak páně Botlíkova má o několik tříd vyšší úroveň.
Vypořádat se s připomínkou k (ne)srovnatelnosti pořízené za hromady peněz výrokem, že to v jiném případě (kde se ovšem ty tuny peněz nevydávají) může být i horší...?
A argument, že když je něco ustanoveno zákonem, tak je to určitě dobře a nemá to nikdo co připomínkovat, je také "na úrovni", ovšem běloruské věrchušky.
Nemluvě o dehonestaci protivníka spekulacemi o tom, co si myslí nebo co by chtěl.
Pevně doufám, že paní Carcy není učitelka a že nemá možnost v tomto duchu formovat nějaké žáky.
Pane Botlíku, mohl jste si ušetřit čas a rovnou napsat, že uděláte vše pro to, aby celé naše školství bylo co nejdřív zprivatizováno.
Podle Vás učitelé učí špatně, tak je prostě vyhodíme a dáme si tam naše, absolventy kurzů našich kamarádů. Místo učení se bude testovat až se bude prášit, firmy Kalibro a Scio budou mít zase zlatý důl. Kdepak stát, to je břídil. Ať žije soukromé školství a zdravotnictví!
Pro 17:29
Asi jste si dosud neráčil všimnout že náš stát (ne jakýkoli obecný stát, je spousta států, které si jejich občani dokážou uřídit a které to dělají dobře) je skutečně břídil a ještě k tomu mírně řečeno rozhazovačný.
BTW, v těch státech, které to dělají lépe, nikdo soukromým firmám nenadává. Místo toho si od nich stát levně a výhodně kupuje co potřebuje, protože si jejich občané vybrali takové představitele, kteří kopou za ně za všechny a ne za sebe a kteří umějí formulovat, co stát chce a pak to od těch soukromných firem dostat bez plýtvání a odklánění (místo aby se to pokoušel všechno provozovat sám svými úředníky a jinými zaměstnanci).
pro 17:29
"Místo učení se bude testovat až se bude prášit"
No to ano, ale organizuje to stát. A říká tomu celoplošné testy v 5. a 9. třídách a státní maturita. Vy jste si vážně nevšiml?
stát levně a výhodně kupuje co potřebuje
Proč jen do těch lépe to dělajících států ti naši ouřadové nejezdí na stáže.
U nás si takové služby státní instituce ustavičně pořizují draze a nevýhodně. Asi netuší, jak se to dělá správně. Údajně ztráty činí mnoho a mnoho miliard. Přesunutí vydaných peněz z jedné kolonky do jiné je pak prohlášeno za nezpochybnitelnou úsporu a milí činovníci si navíc i tučné odměny rozdělí. Rozfofrované penízky se zaplátují nejlépe zvýšením všelijakých daní a říká se tomu zodpovědná, neřecká politika. Johohó...
To, co provedly Lidovky, je šílenost. Horší však je, jak si v těch číslech rochní (zvláště zmínění redaktoři, kterým nejde o zlepšení školství a o jeho fungování, ale o prodání Lidovek). To, co předvedl Botlík je také šílené, ale na jeho úlety jsme aspoň zvyklí. Je mně z toho smutno. Páni redaktoři a Botlíku, takto se to nedělá!
jak si v těch číslech rochní
To bych tedy chtěl vidět.
Přemítám, co asi tak přibližně se dá z těch údajů vyčíst. Snad jen u škol, kde se vůbec nikdo neodhodlal k žádné vyšší úrovni, lze posoudit, že si vedly více či méně úspěšně.
Ať si v čísílkách rochní kdo chce a jak chce. Jen si říkám, proč by komukoli, a zrovna nějakým redaktorům, mělo jít o zlepšení našeho školství.
Tedy kromě žáků, možná jejich rodičů a ještě možněji jejich možných budoucích zaměstnavatelů.
Okomentovat