Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil na operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, konkrétně na prioritní osu 1 – Počáteční vzdělávání. Zkontroloval individuální projekty, mezi nimi i tzv. projekty „EU peníze školám“, tj. projekty s aplikací standardní stupnice jednotkových nákladů. Prověřil nejen fungování systému, ale i 43 individuálních projektů za 145,8 milionu korun. Z nich téměř 124 milionů by měla zaplatit Evropská unie. Kontroloři našli zásadní nedostatky hned v několika oblastech: Ministerstvo školství například nepředložilo monitorovacímu výboru ke schválení všechna výběrová kritéria projektů. Porušilo tak evropské předpisy a hrozí kvůli tomu, že by EU nemusela proplatit dotace ve výši několika set milionů korun.
Co se cílů kontrolované prioritní osy týče, podle NKÚ jsou nastaveny velmi obecně, takže není možné vyhodnotit efektivitu vynaložených prostředků. MŠMT navíc dosud nevypracovalo ani jednu z evaluačních studií, na jejichž základě má hodnotit dosahování globálního cíle programu, přestože ta první měla být dokončena už v roce 2008. Resort také špatně monitoruje jednotlivé oblasti, na které se operační program zaměřuje. Například vůbec neměří zlepšování rovných příležitostí dětí ve většině oblastí vymezených v operačním programu. Ve výročních zprávách za roky 2008 až 2010 ministerstvo navíc předkládalo Evropské komisi v řadě případů nesprávné informace o tom, jak se operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost rozvíjí.
Při výběru samotných projektů se ukázalo být klíčovým problémem vysoké riziko subjektivního hodnocení. O projektech totiž rozhodoval vysoký počet členů výběrových komisí, kteří byli podjatí – tedy měli vztah k projednávaným projektům. A i když při projednávání takového projektu odešli z jednací místnosti, což nebylo pravidlem, mohli celkový výsledek ovlivnit tím, že hlasovali i o konkurenčních projektech. Ministerstvo nevhodným složením výběrových komisí riskuje zpochybnění jejich nestrannosti i objektivnosti samotného výběru projektů.
Čtyři projekty například výběrová komise nejdřív nedoporučila k financování. Pak bylo ale svoláno její mimořádné zasedání, kde už komise zmíněným projektům dala zelenou. V zápise z jednání ale obrat o 180 stupňů nijak nevysvětlila. Porušila tak zásady transparentnosti, rovného zacházení a nediskriminace a také své vnitřní předpisy i regule EU. U těchto čtyř projektů tak kontroloři konstatovali porušení rozpočtové kázně ve výši 56,1 milionu korun. V rámci projektů „EU peníze školám“ zjednodušený systém financování umožňoval příjemcům dotací nakupovat i vybavení, které nijak nesouviselo s konkrétním projektem, na který peníze dostali. Pořizovali za ně například i nábytek nebo bílou techniku.
Resort školství selhává i při kontrole veřejných zakázek, které vypisují příjemci dotací. Například u projektů „EU peníze školám“ nemá ministerstvo o veřejných zakázkách žádný přehled, protože je nesleduje.
Podrobnosti ke kontrole naleznete v přiložené informaci z ukončené kontrolní akce č. 11/17.
NKÚ: Kvůli špatnému hodnocení, výběru i kontrole projektů hrozí v OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost ztráta až stovek milionů
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Ukazuje se, ze dlouhodobá kritika českéškoly.cz směrem k nastavení programu OPVK pod vedením tehdejšího ředitele ing. Vituly byla zcela správná a oprávněná. Škoda, že Vám MŠMT nepopřálo více sluchu.
Česká škola kritizovala především postup MŠMT při přípravě a výběru IPn za ministra Dobeše, samozřejmě jsme kritizovali i řadu IPo, ale nemáme kapacity je ve větší míře prověřovat. To se samozřejmě týká i výstupů EU peníze školám.
Že tu nyní Vitula zase nehýká, jak je to strašné, že on byl vyhozen pro neschopnost, když teď to tu má jasně černé na bílém, jak "šikovně" ten fond nastavil a že je zcela neschopný.
Okomentovat