Dne 27. 8. 2012 pořádal odbor speciálního vzdělávání a institucionální výchovy kulatý stůl k problematice „Integrace a inkluze v praxi očima nás všech“
Cílem bylo:
- Pohled ředitelů základních škol a základních škol praktických problematiku integrace a inkluze.
- Definování hlavních otázek dané problematiky.
- Vyjádření zástupců Asociace speciálních pedagogů k plánovaným změnám ve speciálním školství.
- Informace o aktuálním stavu z hlediska integrace a inkluze.
- Objasnění dané terminologie.
Pozvání přijala poslankyně Parlamentu ČR Mgr. Marta Semelová, poslankyně Parlamentu ČR Mgr. Dagmar Navrátilová, ředitel vládní agentury pro sociálně vyloučené Bc. Martin Šimáček, kancelář veřejného ochránce práv Mgr. Petr Polák a Mgr. Marína Urbaníkova. Dále se zúčastnili zástupci Asociace pedagogicko-psychologických poraden, zástupci Asociace speciálních pedagogů a zástupci nevládních organizací.
Program kulatého stolu:
- Výsledky výzkumu veřejného ochránce práv na základních školách praktických.
- Zjištění České školní inspekce o počtech dětí na základních školách praktických a porovnání s výsledky veřejného ochránce práv.
- Výsledky probíhajícího posouzení testu WISC III. z Asociace pedagogicko-psychologických poraden.
- Strategie boje proti sociálnímu vyloučení.
Audio záznam ke stažení
14 komentářů:
v praxi očima nás všech
A co hlavy???
Nu což...
Vskutku aktuální informace o akci, která se konala na konci srpna. Zajímavé na tom je, že o inkluzi a integraci žáků chce nejvíce rozhodovat nějaká agentura pro začleňování kohokoli kamkoli. Neměli by se k tomu vyjadřovat hlavně ti, jichž se to nejvíce týká - učitelé hlavního proudu, učitelé speciálních škol a rodiče žáků ať už zdravých nebo postižených?
Možná i dětí by se mohl někdo zeptat. Aby se na nich nepáchalo pedagogické dobro proti jejich vůli.
Což třeba vzít dětičky na exkurzi do školy hlavního proudu, aby měly představu, kdy jim konečně přestane být upíráno to právo na rovné podmínky pro vzdělávání.
Zmíněný kulatý stůl byl tak strašná žvanírna, že jej posluchač může absolvovat jedině za podmínky, že se v dané chvíli věnuje úplně jiné činnosti, a to strašné tlachání reformních dívek a chlapců z nestátních organizací a ministerstva vnímá jen jako zvukovou kulisu.
Vrcholem celé seance je pak tragikomické vystoupení zástupce APPPP s informací, že léta použivaný test u romských dětí neměří, a to především tak, jak bychom chtěli aby měřil.
Panu dochtorovi Novákovi je nutno spíše poradit, aby navštívil nějakou poradnu pro dospělé nebo alespoň nějaký minikurz rétoriky, protože jeho vystoupení a bujará improvizace svědcící o naprosté nepřipravenosti je zářnou ukázkou, na jaké úrovni jsou současní psychologové v rezortu školství.
Pan Mgr. Jiří Novák není "dochtor" a ještě k tomu je z Nového Jičína.
Tak co byste chtěl, že?
je z Nového Jičína
Ale to už doopravdy přesahuje všechny meze. To je snad ještě horší, než kdyby byl třeba z Nové Paky.
Když doc. PhDr. Jiří Dan CSc. z Masarykovy univerzity restandardizoval v roce 1996 Wchslerovu škálu WISC-III (UK), bylo to na přímou zakázku a z podnětu ministerstva školství (pana náměstka RNDr. Bartoška), jehož "snahou" bylo, aby test inteligence zachycoval i inteligenci romských žáků. Na restandardizaci se přímo podílel tehdy Institut pedagogicko-psychologického poradenství a tahle srana stála více než milion korun.
Teď po 16 letech najednou přichází Asociace pracovníků poraden údajně s expertní zprávou, že test inteligenci u romských dětí neměří.
Báječné! Nebylo by v takovém případě daleko lacinější měřit uvedenou proměnnou "per rectum".
Gumové rukavice jsou totiž k sehnání v každé lékárně.
Kontrolní otázka:
Kolik vyšetření bylo provedeno tímto testem za posledních 16 let?
V rámci inkluze je třeba zakázat propadávání nepřízpusobivých žáků, známka nedostatečná budiž pro ně taktéž zakázána.
Je jasné, že má-li Mgr. Novák ve svém příspěvku na kulatém stolu pravdu a test WISC-III u romských dětí neměří jejich intelektové schopnosti a je nekorektní, protože do standardizačního vzorku bylo před 16 lety zařazeno jen 80 či 90 takových dětí tohoto etnika, je zpochybněno přeřazení desítek či stovek romských dětí, neboť test WISC-III není validní, ale byl jedním z podkladových materiálů k zařazení dětí do zvláštních škol a základních škol praktických.
Z toho pak vyplývá, že:
1. Ministerstvo školství riskuje další sérii žalob u soudu ve Štrasburku
2. Pedagogicko-psychologické poradny riskují stejně řadu soudních žalob ze strany rodičů romských dětí o náhradu škody.
Bude zajímavé sledovat, jak se celá causa vyvine a především jak dopadne.
test WISC-III u romských dětí
A teď tomu nějak nerozumím.
Ten test normálně měří intelekt, ale ne u Romčat?
Nebo ten test byl používán výhradně jen u Romčat, ač intelekt neměří, prostě?
Rád bych opravil předřečníka, informujícího o testu WISC-III, že se trochu mýlí, protože test byl vydán v roce 1996, ale nové normy jsou platné od roku 2000. Testuje se tedy s normami, které nezohledňují intelektové schopnosti romských dětí nikoli 16, ale pouze 12 let.
Já vím, že je to stejně průser, ale ono to nějak dopadne.
Lze předpokládat, že se toho chytne zejména ombudsman. Ministerstvu školství je to putna jako většina ostatních věcí, které se týkají dnešního speciálního školství.
A jak je to tedy?
U Romčat se používaly nefunkční testy nebo se používaly testy nefunkční u Romčat?
Problém spočívá v tom, alespoň jak jsem to pochopil z vystoupení pana Mgr. Nováka, že toužebná přání ministétia školství se nevyplnila.
MŠMT ČR zadalo IPPP ČR úkol restandardizovat test inteligence WISC-III s tím, že test měl "zohlednit" (strašné slovo) špecifiká romských dětí a neměl je znevýhodňovat při sledování jejich rozumových schopností.
Restandardizace se ujal pan Dr. Dan v Brna a tímto testem bylo vyšetření v rámci standardizace celkem 1489 žáků/dětí, z toho 89 romských žáků/dětí.
Problém je pak v tom, že průměrné výsledky vzorku romských dětí se nacházely více než jednu směrodatnou odchylku pod průměrem, tedy v pásmu asi 80 - 70 IQ, což je teda sakra velké znevýhodnění, které si minitérium školství nepřálo.
Test tedy měří Romčata a Neromčata stejně, ale Romčata byla shledána jako podstatně "méně kognitivně disponována" ke vzdělávání v hlavním vzdělávacím proudu základních škol.Lidově řečeno - byla celkově méně inteligentní.
Buď tedy IPPP mělo špatnou ruku při výběru testu, špecialisty nebo při výběru romských dětí.
Toť jest otázka, kdo šlápl vedle a do čeho.
Za současné situace by tedy měla být vypsána veřejná soutěž na test inteligence, ve kterém by romské děti byly v testu rozumových schopností stejně úspěšné jako děti většinové společnosti.
To je ovšem trochu problém, ale dá se z něho při troše fištrónu vybruslit. Stačí vytvořit test schopností pro romské děti, ve kterém budou ne-li nadprůměrné tedy alespoň průměrné a ten pak zadat dětem majoritní společnosti.
Byla by to taková hezká směsice otázek, ve kterých se romské děti vyznají.
Tak třeba...
Proč je dobré občas něco ukrást? (sociální porozumění)
Proč je hloupst chodit pravidelně do práce? (opět sociální porozumění a sociální inteligence)
Které peníze (bankovky) je možné použít při hraní v automatech?
Proč je hloupost používat odpadkový koš, když bydlíme paneláku úplně nahoře?
Kolik stojí nový Mercedes? (vědomosti)
Co uděláš, když ti dojdou peníze?
(někoho přepadnu-2 body, budu lidem hádat z ruky, lógru nebo karet-1 bod)
Kde všude je možné najít měděné dráty? (vědomosti)
Za jeden poklop od kanálu dostaneš ve sběrně 30 korun. Kolik kanálů musí Fero ukrást, aby dostal ve sběrně 150 korun? (početní schopnosti)
Jaký obnos je možné za 150 korun v herně vyhrát? (počty)
Kdo je to gadžo? (slovní zásoba)
Kde se nejlépe žije z podpory? (odpověď v Anglii-1 bod, ale v Kanadě už ne-2 body)
13. října 2012 18:40
"V rámci inkluze je třeba zakázat propadávání nepřízpusobivých žáků, známka nedostatečná budiž pro ně taktéž zakázána."
A slovo skutkem ucineno jest. Propadat se nebude
Okomentovat