Ministerstvo školství (MŠMT) reaguje na kontrolní závěry Nejvyššího kontrolního úřadu, který provedl kontrolu v operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK), konkrétně v prioritní ose 1 – Počáteční vzdělávání. Tvrzení NKÚ o možné hrozbě ztráty až stovek milionů korun jsou zavádějící.
S domněnkou NKÚ o možné ztrátě peněz byli seznámeni účastníci Monitorovacího výboru OP VK (včetně přítomných zástupců Evropské komise) na jeho zasedání dne 13. září 2012. Výbor následně opětovně potvrdil svůj souhlas s hodnotícími kritérii, která byla přijata již v roce 2007.
Tyto informace tiskové prohlášení NKÚ vůbec nereflektuje.
Zpráva NKÚ navíc v mnoha případech pouze opakuje známá zjištění z auditu Evropské komise, který v OP VK proběhl v loňském roce. K těmto zjištěním již MŠMT přijalo nápravná opatření a dlouhodobě je komunikuje s Evropskou komisí.
Nutno zdůraznit, že NKÚ provádělo kontrolu na projektech z let 2007 až 2010. Jedná se tedy o období, kdy se operační program teprve rozjížděl.
Kontrolní závěr NKÚ obsahuje celkem 65 zjištění, k 33 zjištěním již byla přijata náprava.
Přijatá nápravná opatření v tomto ohledu:
- úprava postupů pro věcné hodnocení
- zavedení nového kritéria přijatelnosti, které má zabránit duplicitě financování aktivit
- opětovné projednání a schválení specifických kritérií na Monitorovacím výboru OP VK v září 2012.
MŠMT v současnosti analyzuje další zjištění a bude se snažit podobným pochybením předcházet. Opatření k nápravě jsou průběžně zapracovávána. MŠMT rovněž uskutečnilo školení pro zaměstnance sekce OP VK v oblasti veřejných zakázek a dále je připravován systém e-learningového vzdělávání zaměstnanců odboru CERA.
4 komentářů:
Elementární PR strategie.
Snese-li se na mne kritika v mnoha bodech, vyberu si 2-3 nejsnáze rozporovatelné a s těmi se "slavnostně vypořádám".
Jenže kdo zprávu NKÚ četl, ví, že je v ní poukazováno na podstatně větší problémy, než jsou ty zmíněné v reakci MŠMT.
Ten možná nejzásadnější je, že od začátku běhu OPVK nebyly vytvořeny nástroje, kterými by se dalo vyhodnotit, zda vynaložené miliardy vedly ke zlepšení (a ani nebylo pořádně formulováno, co se má vlastně zlepšit).
A je otázka, jestli se to vůbec dá ex-post napravit (kdo a jak teď vyhodnotí třeba stav, jaký byl např. v roce 2008)?
Není mnoho důvodů k optimismu ohledně toho, zda "evropské miliardy" z OPVK skončí v Česku...
Nemohu se nějak zbavit hodně intenzivního pocitu, že vůbec, ale vůbec nezáleží na tom, co si NKÚ nebo MŠMT o čerpání evropských peněz myslí.
Ony jsou to evropské peníze, totiž. Než si to tu všichni vyargumentují, aby se pravda na správné straně uvelebila, budou prachy dávno v tahu.
A jakpak se čerpáníčku daří v ostatních nedovyvinutých zemičkách?
To je sice pěkné, že MŠMT proškolí své zaměstnance ohledně veřejných zakázek, aby je mohli kontrolovat, ale kdo proškolí jejich zadavatele na základních a středních školách a u dalších institucí, kteří je vypisují a vyhodnocují?
MŠMT přestane dávat školám peníze na pomůcky a techniku, ty si je nakoupí z EU PES školám. Je to nějaké zlepšení?
Okomentovat