Jak vysvětlit dětem, co vlastně statistika umí, k čemu je dobrá a na jakých principech pracuje, aniž by šlo o vzorečky, poučky a tabulky, za kterými si děti jen těžko představí něco reálného? S tím chce pomoci projekt Českého statistického úřadu Minisčítání, jehož druhý ročník odstartoval v pondělí 1. října 2012.
Účel Minisčítání
Minisčítání je vzdělávací projekt, který hravou formou ukazuje dětem, jak pracuje statistika, k čemu jsou potřebné její údaje a co se dá díky statistickým šetřením všechno zjistit. Je určen pro žáky 4. - 9. tříd základních škol a pro nižší ročníky víceletých gymnázií. „Minisčítání je pro děti a o dětech. Žáci odpovídají na otázky, které se týkají jich samotných, například jaké počítačové hry rádi hrají, jakou rukou píší nebo co by si vzali sebou na pustý ostrov. Poté se s učitelem podívají na výsledky, povídají si o nich, porovnávají rozdíly, hledají souvislosti. Cílem je dětem ukázat, jak práce s daty v praxi funguje a že i jim samotným může přinést zajímavé informace,“ vysvětluje Eva Kortanová, vedoucí Minisčítání z ČSÚ. Výsledky jednotlivých tříd bude možné porovnávat s třídami z ostatních škol, měst, krajů nebo dokonce i zemí. Navíc tři vylosované třídy zdarma navštíví liberecký iQpark.
Jak se zapojit?
Školy se zaregistrují na www.miniscitani.cz a tím získají unikátní přístupové heslo pro své žáky k přístupu k dotazníku. Vyplňování on-line dotazníku je možné od 1. října do 15. listopadu. Ihned po odeslání vyplněných odpovědí se výsledky zobrazí v průběžně aktualizovaných živých grafech. Konečné podrobné výsledky zveřejní ČSÚ v prosinci.
Minisčítání 2010
Prvního ročníku v roce 2010 se zúčastnilo přes 30 tisíc dětí. Detailní výsledky jsou k dispozici na webových stránkách Minisčítání. Malá ochutnávka, co jsme od dětí zjistili:
- Nejméně oblíbeným předmětem napříč republikou byl český jazyk. Nejraději by ho zrušilo 26 % dětí. Druhá nejméně oblíbená je matematika (19 %) a třetí fyzika (16 %). V Královéhradeckém kraji získala čeština stejný podíl jako matematika, v Jihočeském kraji má stejný podíl jako čeština fyzika.
- V otázce, zda by si děti přály mít počítač s internetem, mobil, MP3 přehrávač, playstation či televizi na celé čáře propadla televize, kterou by chtělo mít jen 5 % dětí. Naopak jednoznačně nejdůležitější byl pro děti počítač s internetem, který chce 57 % z nich a na druhém místě skončil mobil s 26 procenty.
- Ze zvláštních schopností by děti nejčastěji chtěly umět zastavit čas (18 %), druhá nejoblíbenější zvláštní schopnost by pak pro děti bylo čtení myšlenek (15 %).
- Největším přáním dětí bylo být zdravý (28 %), druhým největším přáním být bohatý (20 %) a třetím být šťastný (17 %).
0 komentářů:
Okomentovat