Kreativní třídy a učitelé 21. století

středa 31. října 2012 ·

Integrace digitálních médií a technologií do edukačního procesu je politickou prioritou celé Evropy. Národní a regionální iniciativy jsou často založeny na přesvědčení, že školy musí studentům poskytnout dovednosti potřebné pro trvalou účast v naší společnosti založené na znalostech. Nicméně realita ukázala, že dobře plánované využití ICT v edukačním procesu předpokládá nejen nová média a nástroje vyžadující zásadní pedagogické změny na úrovni školského systému, ale i uplatnění osobitějších přístupů k výuce. S ohledem na měnící se školy a na vývoj směřující ke kreativním třídám se toto číslo eLearning Papers zabývá novou rolí učitelů ve vzdělávacím kontextu 21. století.


Hlavní pozornost tohoto čísla je obrácena na poslední výzkum a praxi ve třídách, které ilustrují, jak mohou nové vzdělávací technologie ovlivnit pracovní prostředí učitelů. Výraz ‚studující 21. století‘ se stal módním na poli pedagogického výzkumu. Toto vydání eLearning Papers aplikuje tento výraz na učitele, hledá příklady z praxe, ale i budoucí vize, které zkoumají, co to znamená být učitelem v dnešní znalostní společnosti.

Převratný vývoj technologií je výzvou pro učitele, kteří se často potýkají s požadavkem udržet krok s ‚digitálním‘ životním stylem svých studentů. Iniciativy podporující využití ICT ve vzdělávání se často zaměřují na zavedení pomůcek a nástrojů ve třídě, aniž by se plně posoudilo, nakolik mohou ovlivnit a změnit způsob vyučování a učení.

Samotní učitelé jsou často postaveni před úkol nalézt vyvážené řešení mezi nástroji a počítačově zdatnými studenty, které mají ve třídě, na jedné straně, a školskou správou, vzdělávacími cíli a osnovami, které ovlivňují, jak a do jaké míry mají být technologie využívány, na straně druhé. Je zapotřebí více pedagogického výzkumu zaměřeného na vzdělávání učitelů a dále na zajištění lepších výstupů vzhledem k potenciálu ICT ve vzdělávání nejen v zájmu podpory kreativity a dalších dovedností 21. století, ale i v zájmu posílení výuky jednotlivých předmětů a využití ICT k expanzi třídy, jakož i k motivaci nespokojených studentů.

Toto speciální číslo před nás staví následující otázky: Jakou změnou procházejí vzdělávací instituce? Jak se tato transformace odráží na roli učitelů? Problematizací a větší komplexností daného tématu mohou jednotlivé články posloužit jako výchozí bod pro dialog a debatu.

Autor/Autoři: Hans Laugesen, Jim Devine, Tapio Koskinen

4 komentářů:

Pytlik Blaha řekl(a)...
1. listopadu 2012 v 0:41  

Promiňte, co znamená v češtině "expanze třídy" a "problematizace tématu"?
Děkuji.

poste.restante řekl(a)...
1. listopadu 2012 v 8:48  

Co je to "expanze třídy", o tom mám buďto velmi mlhavou, anebo naopak děsivě konkrétní představu. :-)

Ale tak nějak od přírody mám předem despekt vůči textu, ve kterém se píše o "edukačním procesu" apod. Já vím, že přesné termíny a odborné pojmy jsou důležité a také vím, že každá doba si, bohužel, vynucuje specifický módní slovník i od jedinců, kteří by se jinak vyjadřovali "normálně". Ale mám zkušenost, že za velmými slovy se často skrývá nějaká malost.
Asi jsou to důsledky vzpomínek z devadesátých let, kdy jsem slyšel o "potřebě demokratizace společnosti" mluvit bývalého tajemníka KSČ. :-(

poste.restante řekl(a)...
1. listopadu 2012 v 8:49  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Anonymní řekl(a)...
1. listopadu 2012 v 18:45  

Sověty + elektrifikace = komunismus

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.