Integrace digitálních médií a technologií do edukačního procesu je politickou prioritou celé Evropy. Národní a regionální iniciativy jsou často založeny na přesvědčení, že školy musí studentům poskytnout dovednosti potřebné pro trvalou účast v naší společnosti založené na znalostech. Nicméně realita ukázala, že dobře plánované využití ICT v edukačním procesu předpokládá nejen nová média a nástroje vyžadující zásadní pedagogické změny na úrovni školského systému, ale i uplatnění osobitějších přístupů k výuce. S ohledem na měnící se školy a na vývoj směřující ke kreativním třídám se toto číslo eLearning Papers zabývá novou rolí učitelů ve vzdělávacím kontextu 21. století.
Hlavní pozornost tohoto čísla je obrácena na poslední výzkum a praxi ve třídách, které ilustrují, jak mohou nové vzdělávací technologie ovlivnit pracovní prostředí učitelů. Výraz ‚studující 21. století‘ se stal módním na poli pedagogického výzkumu. Toto vydání eLearning Papers aplikuje tento výraz na učitele, hledá příklady z praxe, ale i budoucí vize, které zkoumají, co to znamená být učitelem v dnešní znalostní společnosti.
Převratný vývoj technologií je výzvou pro učitele, kteří se často potýkají s požadavkem udržet krok s ‚digitálním‘ životním stylem svých studentů. Iniciativy podporující využití ICT ve vzdělávání se často zaměřují na zavedení pomůcek a nástrojů ve třídě, aniž by se plně posoudilo, nakolik mohou ovlivnit a změnit způsob vyučování a učení.
Samotní učitelé jsou často postaveni před úkol nalézt vyvážené řešení mezi nástroji a počítačově zdatnými studenty, které mají ve třídě, na jedné straně, a školskou správou, vzdělávacími cíli a osnovami, které ovlivňují, jak a do jaké míry mají být technologie využívány, na straně druhé. Je zapotřebí více pedagogického výzkumu zaměřeného na vzdělávání učitelů a dále na zajištění lepších výstupů vzhledem k potenciálu ICT ve vzdělávání nejen v zájmu podpory kreativity a dalších dovedností 21. století, ale i v zájmu posílení výuky jednotlivých předmětů a využití ICT k expanzi třídy, jakož i k motivaci nespokojených studentů.
Toto speciální číslo před nás staví následující otázky: Jakou změnou procházejí vzdělávací instituce? Jak se tato transformace odráží na roli učitelů? Problematizací a větší komplexností daného tématu mohou jednotlivé články posloužit jako výchozí bod pro dialog a debatu.
Autor/Autoři: Hans Laugesen, Jim Devine, Tapio Koskinen
Kreativní třídy a učitelé 21. století
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Promiňte, co znamená v češtině "expanze třídy" a "problematizace tématu"?
Děkuji.
Co je to "expanze třídy", o tom mám buďto velmi mlhavou, anebo naopak děsivě konkrétní představu. :-)
Ale tak nějak od přírody mám předem despekt vůči textu, ve kterém se píše o "edukačním procesu" apod. Já vím, že přesné termíny a odborné pojmy jsou důležité a také vím, že každá doba si, bohužel, vynucuje specifický módní slovník i od jedinců, kteří by se jinak vyjadřovali "normálně". Ale mám zkušenost, že za velmými slovy se často skrývá nějaká malost.
Asi jsou to důsledky vzpomínek z devadesátých let, kdy jsem slyšel o "potřebě demokratizace společnosti" mluvit bývalého tajemníka KSČ. :-(
Sověty + elektrifikace = komunismus
Okomentovat