Na podzim 2012 byla v ČR zveřejněna zpráva OECD Rovnost a kvalita ve vzdělávání: Podpora znevýhodněných žáků a škol (Equity and Quality in Education: Supporting Disadvantaged Students and Schools). Tato práce navazuje na publikaci Už žádné další neúspěchy: deset kroků ke spravedlivému vzdělávání (No more failures: ten steps to equity in education), která vyšla v roce 2007. Doporučení uvedená v obou publikacích vznikla na základě detailního studia vzdělanostních nerovností v zemích OECD a opatřeních vzdělávací politiky, která mají pozitivní dopad na jejich snižování.
Tento článek si klade za cíl zprostředkovat české odborné veřejnosti v přehledné formě hlavní sdělení z těchto publikací. Doporučením z roku 2007 se v České republice dostalo velmi malé pozornosti, pro porozumění výstupům z roku 2012 je však důležité se seznámit s tím, co předcházelo. Proto tento článek začíná vysvětlením doporučení z roku 2007 a teprve následně se zabývá doporučeními, která se nově objevují v publikaci z roku 2012. V další části jsou popsána doporučení určená specificky České republice.
Celý článek na webu Učitelské listy
Jana Straková: Posilování spravedlivosti ve vzdělávání – doporučení OECD
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
13 komentářů:
http://zena.centrum.cz/deti/skolaci-a-pubertaci/clanek.phtml?id=761083#utm_source=aktualne.centrum.cz&utm_medium=banner-480x300&utm_campaign=zena-exportni
Bóže, snad sem ten odkaz nedala nějaká učitelka... To by byla ostuda!
Což takhle spojit osmiletá (šestiletá) gymnázia s běžnými ZŠ a školami praktickými? To by opravdu byla ta "správná" spravedlnost, inkluze a včleňování. Setkali by se tady žáci s IQ nad 120 s žáky pod 70. Již vidím ten nádherný výstup - učitelka na psychiatrii, číst, psát a počítat by uměla jen polovina třídy. Jen tak dál. Musíme opravdu kopírovat kdejakou volovinu?
Proč ostuda? Právě tyhle portály čte nejvíc rodičů! Tak ať jsme připraveni na jejich myšlení.
Kolegyně Slávka, která se před měsícem zúčastnila konference ECER 2012 v Cádizu, přivezla zajímavý postřeh z Networku 9. Ukazuje se, že zjištění a výsledky výzkumů jsou mezi zeměmi nepřenositelné. V jedné zemi to vyšlo tak a v druhé naopak.
Ukážu vám příklad, kdy je přebírání cizích doporučení založených na situaci v jiných zemích sporné.
Shodou okolností jsme začátkem září prezentovali výzkum ze sedmi let srovnávacích testů pro ZŠ. Podle něho se žáci víceletých gymnázií mezi primou a kvartou posunou dál než na ZŠ mezi 6. a 9. r. (to není překvapivé), ale u ZŠ přitom posun nezáleží na tom, jaký podíl žáků odešel po 1. stupni na G. Takže se zdá, že odchody na víceletá G základní školy v České republice nepoškozují tak, jak se obecně myslí a jak se soudí ve zprávě OECD.
Ještě odkaz na naši analýzu.
Proboha co to sem zase z OECD připlulo za kydy?
Proč by se např. mělo eliminovat opakování ročníku a proč bychom měli podporovat menšiny a přistěhovalce.
Pane Hučíne netřeba analýz, stačí zdravý rozum.
Pokud vám z 90 dětí odejde na osmiletá gymnázia 30 nejlepších žáků, a když se z toho vzpamatujete, tak jich dalších 20 odejde na šestiletá gymnázia, tak to školu nepoškodí?
Zbydou vám tam nevzdělavatelná a nevychovatelná hovádka opatřená agresivními rodiči. Tak to školu nepoškodí?
Anonymní z 16:58
Mohl byste prosím konkrétně uvést název a místo té ZŠ, z níž z 90 žáků odejde 30 na osmileté gymnázium? Naše gymnázium bere v průměru 1-2 žáky z jedné třídy. Opravdu bych rád věděl, ze které ZŠ odchází třetina žáků po páté třídě na osmileté gymnázium.
Pane Hučíne, ale pokud jsou mé informace relevantní, tak už se pracuje, na základě těchto doporučení, na změně naší legislativy!
Ad Anonymní 25. 10. 2012 16:58
netřeba analýz, stačí zdravý rozum
To je bohužel jen romantická představa.
Schválně jsem se ještě teď podíval do dat z Ústavu pro informace ve vzdělávání z října 2010 (pozdější v tuto chvíli nemám k dispozici).
Našel jsem případ, který je vámi popisovanému asi nejbližší (odchod 25 žáků z 80 po 5. třídě a 20 po 7. třídě, ovšem po 5. třídě přišlo 16 žáků odjinud - patrně ze ZŠ jen s 1. stupněm). Takové případy jsou ovšem naprosto ojedinělé:
* všech škol s 1. i 2. stupněm a s běžnými třídami bylo v říjnu 2010 něco přes 2000
* pouze u 30 z nich (1,5 %) odešlo po 5. třídě na víceletá gymnázia nejméně 20 žáků
* pouze u cca 200 z nich (10 %) odešlo po 5. třídě nejméně 10 žáků
* tj. zbývajícím 90 % plně organizovaných ZŠ odešlo méně než 10 žáků, ev. nikdo.
Pokud vám gymnázium vyžere třetinu žáků, je to samozřejmě frustrující. Nicméně i když vám zbudou "nevzdělavatelná hovádka", tj. špatní žáci, vaše škola je dokáže pravděpodobně posunout o stejný kus, jako posouvají své žáky jiné školy.
Zjednodušeně, v průměru je přidaná hodnota školy na 2. stupni (rozdíl mezi stavem v 9. a 6. r.) stejná, ať vám odejde třetina žáků, či nikdo.
Ad obyčejná učitelka:
To je ovšem průšvih. Jsem mimochodem zvědavý, zda u speciálních škol MŠMT vyslyší hlasy lidí z praxe.
Učím na druhém stupni a současně na průmyslovce. Pané Hučíne, po odchodu "studentů" na víceletá gymnázia se automaticky snižuje úroveň. Zkusil jste si někdy zaučit na druhém stupni nebo průmyslovce. Zhoršuje se nejen kvalita vzdělávání. Dolů jde především chování. Tyto věci nelze posuzovat jen statisticky. Úroveň technických škol jde velmi rychle dolů. Ignorant
Pane Hučíne,
také jsem se schválně podíval do dat z Ústavu pro informace ve vzdělávání. Záměrně zkreslujete, respektive neuvádíte fakta. Stačí si zjistit, kolik % žáků daného ročníku chodí na víceletá gymnázia, a je jasno.
Vaše žonglování s čísly silně připomíná informace od Českého statistického úřadu za šéfování jistého pana Fischra, který dnes bohužel kandiduje na prezidenta našeho státu.
Podle http://www.msmt.cz/statistika-skolstvi/statisticka-rocenka-skolstvi-2010-verze-publikovana-tiskem bylo na druhém stupni ZŠ a ve víceletých gymnáziích celkem 407 921 žáků, z toho 79 % na ZŠ, 17 % na 8letých gymnáziích a 4 % v 6letých.
Pokud jsem použil termín „nevzdělavatelná hovádka“, tak přesně v tom slova významu. Nevzdělavatelná hovádka neposunete nikam. Od 5. do 9. třídy jen zvětší svoji hmotnost a při vašem pokusu o posouvání jakýmkoliv směrem vám dají po hubě.
Okomentovat