Jana Straková: Posilování spravedlivosti ve vzdělávání – doporučení OECD

středa 24. října 2012 ·

Na podzim 2012 byla v ČR zveřejněna zpráva OECD Rovnost a kvalita ve vzdělávání: Podpora znevýhodněných žáků a škol (Equity and Quality in Education: Supporting Disadvantaged Students and Schools). Tato práce navazuje na publikaci Už žádné další neúspěchy: deset kroků ke spravedlivému vzdělávání (No more failures: ten steps to equity in education), která vyšla v roce 2007. Doporučení uvedená v obou publikacích vznikla na základě detailního studia vzdělanostních nerovností v zemích OECD a opatřeních vzdělávací politiky, která mají pozitivní dopad na jejich snižování.

Tento článek si klade za cíl zprostředkovat české odborné veřejnosti v přehledné formě hlavní sdělení z těchto publikací. Doporučením z roku 2007 se v České republice dostalo velmi malé pozornosti, pro porozumění výstupům z roku 2012 je však důležité se seznámit s tím, co předcházelo. Proto tento článek začíná vysvětlením doporučení z roku 2007 a teprve následně se zabývá doporučeními, která se nově objevují v publikaci z roku 2012. V další části jsou popsána doporučení určená specificky České republice.

Celý článek na webu Učitelské listy

13 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
24. října 2012 v 20:03  

http://zena.centrum.cz/deti/skolaci-a-pubertaci/clanek.phtml?id=761083#utm_source=aktualne.centrum.cz&utm_medium=banner-480x300&utm_campaign=zena-exportni

obyčejná učitelka řekl(a)...
24. října 2012 v 20:16  

Bóže, snad sem ten odkaz nedala nějaká učitelka... To by byla ostuda!

Anonymní řekl(a)...
24. října 2012 v 21:22  

Což takhle spojit osmiletá (šestiletá) gymnázia s běžnými ZŠ a školami praktickými? To by opravdu byla ta "správná" spravedlnost, inkluze a včleňování. Setkali by se tady žáci s IQ nad 120 s žáky pod 70. Již vidím ten nádherný výstup - učitelka na psychiatrii, číst, psát a počítat by uměla jen polovina třídy. Jen tak dál. Musíme opravdu kopírovat kdejakou volovinu?

Anonymní řekl(a)...
25. října 2012 v 0:05  

Proč ostuda? Právě tyhle portály čte nejvíc rodičů! Tak ať jsme připraveni na jejich myšlení.

Jan Hučín řekl(a)...
25. října 2012 v 14:00  

Kolegyně Slávka, která se před měsícem zúčastnila konference ECER 2012 v Cádizu, přivezla zajímavý postřeh z Networku 9. Ukazuje se, že zjištění a výsledky výzkumů jsou mezi zeměmi nepřenositelné. V jedné zemi to vyšlo tak a v druhé naopak.

Ukážu vám příklad, kdy je přebírání cizích doporučení založených na situaci v jiných zemích sporné.

Shodou okolností jsme začátkem září prezentovali výzkum ze sedmi let srovnávacích testů pro ZŠ. Podle něho se žáci víceletých gymnázií mezi primou a kvartou posunou dál než na ZŠ mezi 6. a 9. r. (to není překvapivé), ale u ZŠ přitom posun nezáleží na tom, jaký podíl žáků odešel po 1. stupni na G. Takže se zdá, že odchody na víceletá G základní školy v České republice nepoškozují tak, jak se obecně myslí a jak se soudí ve zprávě OECD.

Jan Hučín řekl(a)...
25. října 2012 v 14:01  

Ještě odkaz na naši analýzu.

Anonymní řekl(a)...
25. října 2012 v 16:49  

Proboha co to sem zase z OECD připlulo za kydy?

Proč by se např. mělo eliminovat opakování ročníku a proč bychom měli podporovat menšiny a přistěhovalce.

Anonymní řekl(a)...
25. října 2012 v 16:58  

Pane Hučíne netřeba analýz, stačí zdravý rozum.

Pokud vám z 90 dětí odejde na osmiletá gymnázia 30 nejlepších žáků, a když se z toho vzpamatujete, tak jich dalších 20 odejde na šestiletá gymnázia, tak to školu nepoškodí?

Zbydou vám tam nevzdělavatelná a nevychovatelná hovádka opatřená agresivními rodiči. Tak to školu nepoškodí?

Anonymní řekl(a)...
25. října 2012 v 20:31  

Anonymní z 16:58

Mohl byste prosím konkrétně uvést název a místo té ZŠ, z níž z 90 žáků odejde 30 na osmileté gymnázium? Naše gymnázium bere v průměru 1-2 žáky z jedné třídy. Opravdu bych rád věděl, ze které ZŠ odchází třetina žáků po páté třídě na osmileté gymnázium.

obyčejná učitelka řekl(a)...
25. října 2012 v 21:36  

Pane Hučíne, ale pokud jsou mé informace relevantní, tak už se pracuje, na základě těchto doporučení, na změně naší legislativy!

Jan Hučín řekl(a)...
25. října 2012 v 22:34  

Ad Anonymní 25. 10. 2012 16:58

netřeba analýz, stačí zdravý rozum

To je bohužel jen romantická představa.
Schválně jsem se ještě teď podíval do dat z Ústavu pro informace ve vzdělávání z října 2010 (pozdější v tuto chvíli nemám k dispozici).

Našel jsem případ, který je vámi popisovanému asi nejbližší (odchod 25 žáků z 80 po 5. třídě a 20 po 7. třídě, ovšem po 5. třídě přišlo 16 žáků odjinud - patrně ze ZŠ jen s 1. stupněm). Takové případy jsou ovšem naprosto ojedinělé:
* všech škol s 1. i 2. stupněm a s běžnými třídami bylo v říjnu 2010 něco přes 2000
* pouze u 30 z nich (1,5 %) odešlo po 5. třídě na víceletá gymnázia nejméně 20 žáků
* pouze u cca 200 z nich (10 %) odešlo po 5. třídě nejméně 10 žáků
* tj. zbývajícím 90 % plně organizovaných ZŠ odešlo méně než 10 žáků, ev. nikdo.

Pokud vám gymnázium vyžere třetinu žáků, je to samozřejmě frustrující. Nicméně i když vám zbudou "nevzdělavatelná hovádka", tj. špatní žáci, vaše škola je dokáže pravděpodobně posunout o stejný kus, jako posouvají své žáky jiné školy.

Zjednodušeně, v průměru je přidaná hodnota školy na 2. stupni (rozdíl mezi stavem v 9. a 6. r.) stejná, ať vám odejde třetina žáků, či nikdo.

Ad obyčejná učitelka:
To je ovšem průšvih. Jsem mimochodem zvědavý, zda u speciálních škol MŠMT vyslyší hlasy lidí z praxe.

Anonymní řekl(a)...
26. října 2012 v 21:34  

Učím na druhém stupni a současně na průmyslovce. Pané Hučíne, po odchodu "studentů" na víceletá gymnázia se automaticky snižuje úroveň. Zkusil jste si někdy zaučit na druhém stupni nebo průmyslovce. Zhoršuje se nejen kvalita vzdělávání. Dolů jde především chování. Tyto věci nelze posuzovat jen statisticky. Úroveň technických škol jde velmi rychle dolů. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
28. října 2012 v 16:27  

Pane Hučíne,

také jsem se schválně podíval do dat z Ústavu pro informace ve vzdělávání. Záměrně zkreslujete, respektive neuvádíte fakta. Stačí si zjistit, kolik % žáků daného ročníku chodí na víceletá gymnázia, a je jasno.

Vaše žonglování s čísly silně připomíná informace od Českého statistického úřadu za šéfování jistého pana Fischra, který dnes bohužel kandiduje na prezidenta našeho státu.

Podle http://www.msmt.cz/statistika-skolstvi/statisticka-rocenka-skolstvi-2010-verze-publikovana-tiskem bylo na druhém stupni ZŠ a ve víceletých gymnáziích celkem 407 921 žáků, z toho 79 % na ZŠ, 17 % na 8letých gymnáziích a 4 % v 6letých.

Pokud jsem použil termín „nevzdělavatelná hovádka“, tak přesně v tom slova významu. Nevzdělavatelná hovádka neposunete nikam. Od 5. do 9. třídy jen zvětší svoji hmotnost a při vašem pokusu o posouvání jakýmkoliv směrem vám dají po hubě.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.