Co říkají výsledky analýzy společnosti Scio a o čem vypovídá zveřejněné zjištění ČŠI.
Poslední bEDUin si klade otázku, zda nevznikne pře o to, zda jsou víceletá gymnázia efektivnější ve vzdělávání než základní školy (http://www.eduin.cz/titulka/beduin-292012/). Vychází ze zjištění dvou na sobě nezávislých analýz, z nichž jednu provedla na základě dat z projektu Stonožka společnost Scio, a druhou, v rámci testování v 5. a 9. třídách, Česká školní inspekce (ČŠI). V těchto zjištěních vidí spor o to, jestli víceletá gymnázia skutečně naplňují svou roli kvalitnějšího vzdělavatele, jak zjistila společnost Scio na základě porovnání tzv. relativního posunu u žáků mezi 6. a 9. třídou, nebo jestli ji neplní, protože významná část dětí na základních školách dosahuje srovnatelných či lepších výsledků oproti jejich vrstevníkům na víceletých gymnáziích.
Právě v tomto srovnání vidíme podstatný metodický problém. Závěry analýzy společnosti Scio totiž v rozporu s tím, co zjistila ČŠI, nejsou. Scio říká, že průměrný výsledek gymnázií byl statisticky významně (a to velmi významně) lepší než průměrný výsledek ZŠ. To platí nejen pro absolutní srovnání, ale i pro hodnocení již zmíněného relativního posunu. Společnost Scio jinými slovy zjistila, že víceletá gymnázia dosahují jak absolutně lepších výsledků, což je vzhledem ke kvalitě žáků očekávatelné, ale že dokážou potenciál svých žáků – v průměru – také lépe rozvíjet. Z toho samozřejmě nevyplývá, že každý gymnazista je lepší než každý žák ZŠ, a dokonce ani to, že každé gymnázium je v průměru lepší než každá ZŠ. Dodatečně jsme z našich dat zjistili, že v 9. třídě byl průměr každého gymnázia lepší než celkový průměr ZŠ, avšak obráceně přibližně 3 až 4 % ZŠ jsou lepší než celkový průměr gymnázií.
Jistě platí, že individuální výsledek některých žáků ZŠ je číselně lepší než individuální výsledek některých žáků gymnázií, na což ČSI poukazuje. K tomu je ale nutno dodat i následující:
individuální výsledek je zatížen chybou, která je v případě testování v 5. a 9. třídách značná. Způsobuje to poměrně nízká reliabilita testů ČŠI (spolehlivost měření), která je ve většině případů mezi 0,6 a 0,7 (na stupnici od 0 do 1), a u některých variant testu z matematiky i nižší. Takováto úroveň reliability znamená, že číselný výsledek žáka je ze 30 - 40 % náhodný, a proto tedy má smysl porovnávat až výsledky skupin od určitého počtu (10 osob) výše. Na individuální úrovni nelze dostatečně spolehlivě určit, zda je určitý žák lepší než jiný – koneckonců poslání testů ani nebylo srovnávací, nýbrž ověřovací (více k problematice srovnávacích a ověřovacích testů zde: http://scio.cz/vyzkum/tvorba_testu/teorie_testu/typy_testu.asp.
Dalším faktorem, který problematizuje srovnání, je fakt, že se v případech obou projektů jednalo o tzv. low-stake testy (testy, které nemají dopad na hodnocení či další postup žáků vzdělávací soustavou, na rozdíl od tzv. „high-stake“ testů, jakými jsou např. přijímací zkoušky) a svou roli mohla proto sehrát rozdílná motivace žáků.
Máme i určité pochybnosti o metodické správnosti interpretace výsledků testování ČŠI, zejména kvůli vlivu dělení žáků na základní a vyšší úroveň. ČŠI bohužel ve své zprávě nepopsala metodický postup dostatečně podrobně, proto v této oblasti zatím není možné vést odbornou debatu.
Jan Hučín, Bohumil Kartous, společnost Scio
Jan Hučín, Bohumil Kartous: Jak je to se srovnáváním základních škol a víceletých gymnázií
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
v této oblasti zatím není možné vést odbornou debatu
To je ale škoda. Mne by třeba odborně zajímalo, kolik premiantů (bez rozdílu odkud) se vejde na špičku špendlíku, který není slyšet spadnout na zem.
Na víceletá G jdou děti, které jsou motivované ke studiu, baví je učit se a chtějí dosahovat výsledků (v tom všem jsou podporovány v rodině), mají cíl a ambice ke studiu.
Na základních školách zbude většina dětí takových, které příliš nebaví učit se, nejsou motivované ke studiu, jejich cíle jsou praktické, pouze výjimečně najdou cíl v intelektuální práci. Mohlo by jich být více, kdyby mezi sebou měli studijní vzory, což není.
Takže - o čem se tu ještě chce diskutovat?
A jak výzkumníci poměřovali vstupní potenciál dětí - nadání, vůli, pracovitost? To hraje největší roli ve vlivu na výsledky.
Na víceletá G jdou děti, které jsou motivované ke studiu, baví je učit se a chtějí dosahovat výsledků
Prima, druhý zářijový týden v blíže neurčeném školním roce:
"Tak třeba ty, Pavlíku... řekni nám pročpak jsi se přihlásil právě na naše gymnázium?"
"CO???.... já nevim... kvůli našim, asi... Frantóó, co bude dnes na oběd?"
8. října 2012 9:55
Nelze srovnávat. Na ZŠ zůstávají vesměs žáci dobří až nedostateční (ostatně můžou propadnout jen 1x na druhém stupni) a klidně vychodí devátou třídu s několika pětkami a je jim to úplně jedno. Na osmileté (šestileté) gymnázium jdou vesměs žáci výborní až chvalitební. Dalo by se říci i motivováni k úspěchu. Tato situace se bude nadále prohlubovat, počet narozených ubývá, počet gymnázií a tříd zůstává.
Nic o srovnávání jsem ve zprávě ČŠI nenašel. Ani v té od Scia. Jen se tam píše, že nemalá čast žáků gymnázií je horší než nejlepší na ZŠ. To tak nějak všichni víme.
Tak proč tato reakce? Kvůli článku bEDUINů, kteří, jak známo, trochu hůře čtou věci?
Jo, pane Blaho, máte asi smůlu, že nejste velkoměsto. To když čtete sebechválu mnoha přemnoha kolegů z gymnázií, jak skvěle si jejich ovečky vedly u maturit, jak jsou nadaní, tvořiví, jak je odporné učebnice a osnovy fatálně omezují v rozvoji.... to byste se červenal hanbou.
máte asi smůlu, že nejste velkoměsto
Ano, jsme máloměsto. A já jsem na to hrdý, doktore Brůstre.
Naše ovečky si také vedou u maturit přenáramně. My jim tu přidáváme hodnotu, totiž.
Jen na těch vejškách by to chtělo dokončovat alespoň ty dva první ročníky.
Okomentovat